Ik ben een van de 'slachtoffers' van het falliet gaan van Welkom Energie.
Ik heb me aangemeld bij Frank Energie, die beloofd volledige openheid en het gebruik van dagprijzen voor gas en uurprijzen voor stroom. Bij Eneco waar ik verplicht naar toe moest betaalde ik 1,80 per m3 gas wat ruim 2x zo veel is als bij Welkom. Mijn overweging was dat er vast wel een piek in de gasprijs zou komen maar dat ik op lange termijn goedkoper zou zijn met dagprijzen die sneller zouden dalen. Dit is overigens ook zo in december waren slechts 10 dagen de dagprijs hoger dan de eneco prijs.
Ze hebben ook een app alleen op je telefoon, daaring kan je dag en uurprijzen ook zien. Alsmede je eigen verbruik al hoewel dat 3 tot wel 8 dagen achterloopt. Geen idee waarom, bij Eneco kreeg ik altijd de gegevens van gisteren.
Mijn probleem met Frank is het volgende de afrekeningen kloppen niet en als ik hierover klaag krijg ik na een paar dagen een nietszeggend antwoord met eraan gekoppeld een vast riedeltje.
Ik had geklaagd dat het voorschot wat in rekening was gebracht niet klopte met de rekening. Dit zou aan het 'oude formaat' van de factuur liggen. Onbegrijpenlijk.
De afrekening bevat de afgenomen kWh en m3 (die correct zijn, ik lees mijn slimme meter zelf ook uit) x daarnaast blijkbaar een gemiddelde prijs per eenheid?
Ze beloven zelf: "Uurprijs per kWh EPEX Day Ahead" en "Dagprijs per m³ TTF DA (Powernext) via EEX" te rekenen, dit kan ik helaas niet nagaan.
Maakt het nu wel of niet uit on 's nachts te wassen vraag ik me nu af?
Al met al heb ik de indruk dat ik goedkoper uit ben t.o.v. Eneco maar de afrekening die ik krijg is slechts zo ongeveer correct.
Ben ik nu de enige die opvalt dat de rekeningen niet kloppen?
Groeten,
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Frank Energie: rekeningen kloppen niet
Re: Frank Energie: rekeningen kloppen niet
Je kunt het beste contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl.
Je geeft meestal door wat de energie meter aangeeft en daar komt een prijs uit. Energie meter geeft bij elk leverancier hetzelfde aan.
Je geeft meestal door wat de energie meter aangeeft en daar komt een prijs uit. Energie meter geeft bij elk leverancier hetzelfde aan.
Een heel verhaal, maar wat klopt er dan niet aan die afrekening?
Ze kunnen moeilijk op de factuur voor elk kwartier een regel zetten wat in dat kwartier de prijs was en hoeveel elektriciteit u in dat kwartier gebruikt heeft. Dat zou een factuur van 96 regels per dag opleveren, ofwel zo'n 3000 regels per maand voor alleen elektriciteit. Dat zou volstrekt onleesbaar/onbegrijpelijk zijn.
Dus rekent de software van uw energieleverancier uit wat voor u de gemiddelde prijs per kwh was, op basis van de momenten/hoeveelheden van uw stroomverbruik. Bij iedere klant zal er dan ook een andere "gemiddelde prijs per kWh" op de factuur staan.
Ze kunnen moeilijk op de factuur voor elk kwartier een regel zetten wat in dat kwartier de prijs was en hoeveel elektriciteit u in dat kwartier gebruikt heeft. Dat zou een factuur van 96 regels per dag opleveren, ofwel zo'n 3000 regels per maand voor alleen elektriciteit. Dat zou volstrekt onleesbaar/onbegrijpelijk zijn.
Dus rekent de software van uw energieleverancier uit wat voor u de gemiddelde prijs per kwh was, op basis van de momenten/hoeveelheden van uw stroomverbruik. Bij iedere klant zal er dan ook een andere "gemiddelde prijs per kWh" op de factuur staan.
Waarom dan? Wat zouden die moeten doen? Er is niets aan de hand...Seinhuis schreef: ↑08 feb 2022 15:40Je kunt het beste contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl.
Je zult eerst moeten begrijpen hoe Frank energie werkt. Zo maar stellen dat de rekening fout is zonder onderbouwing is onjuist. Je zult eerst moeten nagaan hoe hoog die uur en dagprijzen zijn. Daar zul je eerst energie in moeten stoppen. Dan zou je er achter komen dat er grote verschillen zijn in de energieprijzen. Bijvoorbeeld afgelopen weekend met de harde wind. Toen was stroom bijna gratis. In de nacht de wasmachine aanzetten zou wel eens extra duur kunnen zijn, omdat er geen zonne-energie komt.
Klopt idd niet.
Zijn niet zo transparent als ze zeggen de hele factuur vind ik een warige boel contact is moeilijk of niet te krijgen.
Je betaald apart voor verbruik stroom de dag prijs, voor terug leveren geld het zelfde dat wil zeggen terug leveren krijg je de helft word dus niet in mindering dringend gebracht.
Voorbeeld 100 kw gebruikt 40 euro
100 kw terug geleverd 21 euro had eigelijk dus 0 moeten zijn vind ik.
De app laat al helemaal te wensen over.
Zijn niet zo transparent als ze zeggen de hele factuur vind ik een warige boel contact is moeilijk of niet te krijgen.
Je betaald apart voor verbruik stroom de dag prijs, voor terug leveren geld het zelfde dat wil zeggen terug leveren krijg je de helft word dus niet in mindering dringend gebracht.
Voorbeeld 100 kw gebruikt 40 euro
100 kw terug geleverd 21 euro had eigelijk dus 0 moeten zijn vind ik.
De app laat al helemaal te wensen over.