Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Shaena
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023 14:42

Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door Shaena »

Ik heb een energie contract bij Greenchoice. Het probleem daar is dat mijn gas standen niet dagelijks worden uitgelezen terwijl ik in de app heb aangegeven dat dit per 15 min wordt gedaan. Greenchoice bevestigd dit ook. Zij beweren dat het bij Liander ligt. Die heb ik uiteraard ook gebeld en deze hebben gekeken of er een storing is. Dit is niet zo. Alles werkt naar behoren. Greenchoice blijft zeggen dat het bij Liander ligt en kom dus geen stap verder zo. In de app kan ik zien dat de meterstanden elke dag uitgelezen worden maar het actuele verbruik komt niet terug in de app. Is er iets wat ik hier tegen kan doen?

Alex van Kampen
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Hallo Shaena,

Komen de meternummers bij Liander en Greenchoice overeen met de meters die bij u in de meterkast hangen?
U kunt als gast inloggen bij Liander om het e.e.a. te controleren via :
https://mijn-liander.web.liander.nl/login/gast

DeZevendeHenk
Berichten: 917
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Je kunt de gegevens van je meter ook zelf door iets als Slimmemeterportal.nl laten uitlezen, als de gasstanden daar wel doorkomen zit het probleem bij Greenchoice, als ze daar ook niet doorkomen bij Liander.

Dirkie
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door Dirkie »

Misschien kunt U dit ook zelf oplossen:

De slimme gasmeter communiceert niet met de slimme elektriciteitsmeter. Hoe is dit op te lossen?
U kunt op de volgende manieren zien dat de meters nog niet zijn gekoppeld:

Als het gasverbruik niet zichtbaar is op een verbruiksmonitor die u heeft aangesloten op de P1 poort van de slimme meter.
Als de gasmeter niet op afstand uit te lezen is. Dit blijkt uit uw maandelijks verbruiksoverzicht van uw energieleverancier.

Deze informatie staat bij mijn meter leverancier (Stedin) maar zal ook voor andere gelden neem ik aan. De oplossing staat daar ook maar als U het Tros Radar Forum gevonden hebt zult U de mogelijke oplossing ook wel kunnen vinden.

Shaena
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023 14:42

Re: Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door Shaena »

Alex van Kampen schreef:
16 okt 2023 17:27
Hallo Shaena,

Komen de meternummers bij Liander en Greenchoice overeen met de meters die bij u in de meterkast hangen?
U kunt als gast inloggen bij Liander om het e.e.a. te controleren via :
https://mijn-liander.web.liander.nl/login/gast
Ik kan mijn meterstanden niet vinden in de link die u mij heeft gegeven. Heb een account bij Liander maar ook daar kan ik mijn meterstanden niet terug vinden.

Shaena
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023 14:42

Re: Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door Shaena »

DeZevendeHenk schreef:
17 okt 2023 12:04
Je kunt de gegevens van je meter ook zelf door iets als Slimmemeterportal.nl laten uitlezen, als de gasstanden daar wel doorkomen zit het probleem bij Greenchoice, als ze daar ook niet doorkomen bij Liander.
Bij deze website moet je je inschrijven en daar bedank ik voor. Bovendien werkt de site bijzonder slecht op dit moment

Shaena
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023 14:42

Re: Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door Shaena »

Dirkie schreef:
17 okt 2023 12:22
Misschien kunt U dit ook zelf oplossen:

De slimme gasmeter communiceert niet met de slimme elektriciteitsmeter. Hoe is dit op te lossen?
U kunt op de volgende manieren zien dat de meters nog niet zijn gekoppeld:

Als het gasverbruik niet zichtbaar is op een verbruiksmonitor die u heeft aangesloten op de P1 poort van de slimme meter.
Als de gasmeter niet op afstand uit te lezen is. Dit blijkt uit uw maandelijks verbruiksoverzicht van uw energieleverancier.

Deze informatie staat bij mijn meter leverancier (Stedin) maar zal ook voor andere gelden neem ik aan. De oplossing staat daar ook maar als U het Tros Radar Forum gevonden hebt zult U de mogelijke oplossing ook wel kunnen vinden.
Ik krijg netjes een overzicht elke maand van Greenchoice. Echter doordat ik niet dagelijks mijn verbruik kan zien weet ik niet wat acuraat is. Ik kan enchter wel elke zie wat ik betaal. Mijn stroomverbruik werkt prima. Is het misschien mogelijk dat mijn gasverbruik zo laag is dat het het niet registreerd?

DeZevendeHenk
Berichten: 917
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Shaena schreef:
18 okt 2023 09:14
DeZevendeHenk schreef:
17 okt 2023 12:04
Je kunt de gegevens van je meter ook zelf door iets als Slimmemeterportal.nl laten uitlezen, als de gasstanden daar wel doorkomen zit het probleem bij Greenchoice, als ze daar ook niet doorkomen bij Liander.
Bij deze website moet je je inschrijven en daar bedank ik voor. Bovendien werkt de site bijzonder slecht op dit moment
Klontje, je wil toch niet dat Jan en alleman je meterstanden kunnen opvragen. Maar het geeft een onafhankelijke bron, als u er niet uitkomt of het nou aan de netbeheerder of de energie leverancier ligt. Succes ermee.

Thijs124
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zonder officiële inschrijving en machtiging kunnen natuurlijk nooit standen opgevraagd worden bij de netbeheerder.
Ik gebruik al 10 jaar Enelogic om beter overzicht te krijgen.
Ik kan alles terugzien per minuut,dag, maand en jaar.
Alle historische gegevens blijven bewaard.
Ik betaal daar ca 20 euro per jaar voor.
Het kan ook gratis met minder historisch overzicht.
Gas wordt natuurlijk afgerond, maar als er water is verwarmd of even verwarming aan is geweest zie je dat wel.
Je kunt natuurlijk niet alle dagen gaan optellen omdat er afrondingen per dag in zitten .
Bij gas wordt elk kwartier gemeten of er verbruik is.
Alle meterstanden van alle dagen vind je terug.
Vijf stuks, gas verbruik electriciteit dal en normaal verbruik en dal en normaal teruglevering.
Alles in mooie grafieken.

witte angora
Berichten: 32461
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora »

Shaena schreef:
18 okt 2023 09:14
DeZevendeHenk schreef:
17 okt 2023 12:04
Je kunt de gegevens van je meter ook zelf door iets als Slimmemeterportal.nl laten uitlezen, als de gasstanden daar wel doorkomen zit het probleem bij Greenchoice, als ze daar ook niet doorkomen bij Liander.
Bij deze website moet je je inschrijven en daar bedank ik voor. Bovendien werkt de site bijzonder slecht op dit moment
Logisch dat je je moet inschrijven. Anders kunnen ze niet bij je meters. De site werkt prima, net zo goed als de site van Eneco. De dagelijkse standen worden bij beiden niet altijd direct weergegeven, maar dat ligt aan de netbeheerder.

Thijs124
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Het zou ook te gek zijn als je een willekeurig adres, postcode + huisnummer opgeeft en meteen het verbruik in beeld hebt.
Dan is er iets behoorlijk mis in de beveiliging.

Alex van Kampen
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Gasstanden niet uitgelezen door slimme meter

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Shaena schreef:
18 okt 2023 09:11
Alex van Kampen schreef:
16 okt 2023 17:27
Hallo Shaena,

Komen de meternummers bij Liander en Greenchoice overeen met de meters die bij u in de meterkast hangen?
U kunt als gast inloggen bij Liander om het e.e.a. te controleren via :
https://mijn-liander.web.liander.nl/login/gast
Ik kan mijn meterstanden niet vinden in de link die u mij heeft gegeven. Heb een account bij Liander maar ook daar kan ik mijn meterstanden niet terug vinden.
Shaena, bedankt voor de reactie.

U gaf aan dat volgens Liander alles naar behoren werkt en dat Greenchoice niet dagelijks de gasstanden kon uitlezen.
Daarom vroeg ik u, komen de meternummers bij Liander en Greenchoice overeen met de meters die bij u in de meterkast hangen?
Daarvoor was de link bedoeld, niet om de meterstanden op te vragen. En met uw account bij Liander kunt u dat alsnog doen, om een administratieve fout uit te sluiten.

(Ik had een klant die al tijden rekeningen kreeg van een meter die heel ergens anders geplaatst was. Hij had niets in de gaten. Toen ik zijn meter kwam verwisselen, kwam de fout naar boven.)

Voor de meest actuele meterstanden hoeft u alleen maar naar de meterstanden van de meters in uw meterkast te kijken.

Voor inzicht in mijn energieverbruik maak ik zelf gebruik van de Wi-Fi P1-meter van Home Wizard maar er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden om gebruik te maken van de P1-poort van de slimme meter.

PS Ik denk niet dat uw verbruik te klein is om geregistreerd te worden door de meter en wat u betaalt per maand komt niet overeen met wat u verbruikt die maand.
In het algemeen geldt, in de zomer betaalt u te veel voor het verbruik die maand(en) en in de winter te weinig voor die maand(en). Het is maar een gemiddelde van de verwachte kosten.

Plaats reactie