LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
MichCapich
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 feb 2006 23:36

Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door MichCapich »

Hallo!

Op 2 okt. 2008 ga ik met mijn verloofde trouwen. Daarvoor moet je natuurlijk bij de gemeente regelen dat er een ambtenaar komt om je in het echt te verbinden.

Dus op 16 okt. j.l. kregen wij een brief dat wij een bedrag moesten overmaken van in totaal €296,95 (Huwlijksrecht = €281,00 en trouwboekje 15,95). Maar we moesten wel voor 1 januari betalen, anders zou het wat duurder worden.

Maar wij hadden de brief een beetje weggelegd, omdat onze trouwdatum nog ver weg is en de dure maanden nog kwamen (stom, stom, stom!!). Maar op 16 jan. j.l. pakten wij de brief er weer bij en zagen dat we de prijs al betaald hadden moeten hebben. Nu namen wij de gok en boekten toch meteen het geld over naar de gemeente.

Natuurlijk kregen wij een week later een telefoontje, dat we te laat waren en het geld terug gestort zouden krijgen en een nieuwe nota toegestuurd zouden krijgen.

Afgelopen 25 jan. kregen wij die nieuwe nota en toen schrokken wij ons bijna dood: een nota van €490,00 :shock: (465,00 huwlijksrecht en 25,00 trouwboekje)!! Dus nu worden wij eigenlijk gestraft voor €193,05 meer!

Dat was dus flink de haren uit onze kop trekken en ik denk dat ik het antwoord wel weet; het mag en is gewoon niet anders. Maar kan het echt zomaar, of weten jullie nog een paar tips? Een andere gemeente kan helaas niet, i.v.m. de trouwlokatie.

Ik hoop dat er bij jullie nog iets binnenvalt of zelfs juridisch nog iets weten. Alvast bedankt voor alle tips! :)

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door puma73 »

Dus op 16 okt. j.l. kregen wij een brief dat wij een bedrag moesten overmaken van in totaal €296,95 (Huwlijksrecht = €281,00 en trouwboekje 15,95). Maar we moesten wel voor 1 januari betalen, anders zou het wat duurder worden.
Verhaal lijkt me duidelijk, u was tevoren op de hoogte gebracht, moet u niet achteraf gaan zeuren.
Afgelopen 25 jan. kregen wij die nieuwe nota en toen schrokken wij ons bijna dood: een nota van €490,00 (465,00 huwlijksrecht en 25,00 trouwboekje)!! Dus nu worden wij eigenlijk gestraft voor €193,05 meer!
Wie heeft vergeten te betalen u toch, de gemeente straft u niet, geeft netjes een rekening voor de nieuwe leges, zoals aangegeven in de brief van 16 oktober 2007
Laatst gewijzigd door puma73 op 27 jan 2008 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door Sjors_B »

http://www.trouwtarieven.nl/trouwlocaties/

je hoeft niet meer in je eigen gemeente te trouwen, en in sommige gemeentes is het op bepaalde dagen gratis op het trouwboekje na.

handelaar
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 jan 2008 00:40

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door handelaar »

Sjors, ELKE gemeente is bij wet verplicht een mogelijkheid te hebben om gratis te trouwen. Alleen is het wel zo dat ze die momenten aanbieden om ongunstige tijden. Eigenlijk ook wel logisch...Die gemeenten willen allemaal zo veel mogelijk geld binnen halen, en het is makkelijk verdienen aan mensen die willen trouwen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door Bailey »

Je wordt van te voren gewaarschuwd dat je beter voor 1 januari kan betalen, want anders wordt het duurder. Als je dan zelf zo stom bent om de rekening 3 maanden nadat je hem gekregen hebt er weer eens bij te pakken, dan vind ik dat toch je eigen schuld hoor. En als je eigenlijk geen geld hebt om te trouwen, waarom dan niet op een dag dat het gratis is?

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door bot321 »

Vreemd eigenlijk dat iedereen het erover heeft
dat ze stom zijn i.v.m. die betaling.Ik denk dat ze
daar zelf ook wel achter gekomen zijn.
Ik vind het alleen schofterig en misdadig om de boel
maar meteen met 200 euro omhoog te gooien.
Maar ja het rijk en de gemeentes mogen alles en
wij Nederlanders vinden het wel weer goed.
Kom eens een keer in het geweer tegen die absurde
betalingen die wij steeds weer voor onze kiezen krijgen.
Al gezien op de loonstrook.Bijdrage ziekenfonds
ook weer stieken omhoog gegaan en zo gaat het maar door.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door Bailey »

En hoe wil je de mensen in het geweer laten komen dan?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door kweenie »

Het komt grotendeels doordat zulke instellingen vanuit het liberale gedachtengoed meer 'marktconform' moeten gaan werken. Dan moeten ze dus ook hun tarieven voor bv. trouwen meer kostendekkend maken. En dat betekent dan dus niet alleen dat je zijn uurloon moet betalen voor een paar uur, maar dat je voor alle kosten moet betalen. Dus grofweg moeten de kosten voor een trouwambtenaar in een jaar, inclusief kantoorruimte, apparatuur en programmatuur, archiefruimte voor in feite de eeuwigheid, en ga zo maar door, worden betaald door de groep mensen die in een jaar in de gemeente gaat trouwen.

En vermoedelijk gaat het er ook naartoe dat je op een gegeven moment gewoon een bedrag moet betalen 'wat de gek ervoor geeft'. Dan moet er 'winst' worden gemaakt, waarmee dan een deel van de andere kosten van de gemeente kan worden betaald.

(Overigens had je de nieuwe tarieven natuurlijk eenvoudig van tevoren kunnen nazoeken.)

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door Walter van V »

nergens staat dat de gemeente ook vooraf gewaarschuwd heeft hoeveel het duurder zou worden na 1 januari, want dat is wel van belang..

Hebben ze gewaarschuwd voor een verhoging van 200,= heeft TS pech.. Heeft de gemeente niet gezegd hoeveel de verhoging zou gaan worden, hebben ze denk ik wel een probleem, want deze verhoging heeft niets van doen met een inflatiecorrectie. DUs ik denk dat protesteren hiertegen weldegelijk een basis voor succes heeft, op basis van onvolledige informatieverstrekking en onbehoorlijk bestuur. Dus : ga in beroep tegen de verhoging, wordt dit beroep afgewezen dan zijn er andere mogelijkheden. Wellicht een idee (ik weet niet welke gemeente het is) om even met een ambtenaar te praten erover in plaats van gelijk een brief op poten te schrijven. Zeker bij kleinere gemeentes is mijn ervaring heb je 1 op 1 en onder 4 ogen meer kans op succes. (zou eigenlijk geen verschil mogen maken maar tja..)

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door brenda229 »

vind ook belachelijk, 200 euro meer.... kom op mensen.
is ruim 440 gulden.
Ik zou overwegen naar andere gemeente te gaan.....
verhoging is oke, maar dit is belachelijk!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door Walter van V »

is ruim 440 gulden.
wat is dat , een gulden?? :wink: omreken nog steeds?? waarom?? ook zonder euro was alles duurder geworden (inflatie heet dat, en die heeft echt een min of meer normale ontwikkeling doorgemaakt, voorzover inflatie normaal is..), dit heeft daar ook niets mee te maken, en ook niet wat het in guldens gekost zou hebben, of in roepia`s of dollars..

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door brenda229 »

inflatie van 200 euro, nou ik vind nog steeds belachelijk ook al is de verhoging in guldens !
maar goed daar gaat het niet op.
verhoging van 200 euro wel!

persoonlijk zou ik uit principe naar andere gemeente gaan en dit ook even in het gemeentenieuws zetten.

Walter ik weet niet wat voor werk je doet en of je voor gemeente werkt en inflatie van 200 euro heel gewoon vind.
maar ben helemaal met bruidspaar eens, het is belachelijk!

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 30 Jan 2008 07:40 door Bailey


--------------------------------------------------------------------------------

En hoe wil je de mensen in het geweer laten komen dan?


Ja dat is nou het probleem vandaag de dag.
Als je over dergelijke dingen spreekt kijken ze je
aan of je niet goed bij je hoofd ben.
Ben er nog een van de ouwe stempel en moet
wel zeggen dat er vroeger meer saamhorigheid was
dan vandaag de dag.Wil niet meer terug naar vroeger
hoor maar zou wel die mentaliteit van zo'n 55 jaar geleden
terug willen hebben.
Weet je nog toen de bond 2% van de mensen hun vakantiegeld
wilden inpikken,nou is niet gebeurd hoor.En waarom niet!!!!!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door Bailey »

Begrijp me niet verkeerd ben het helemaal met je eens. Mensen klagen en klagen (en vaak terecht!), maar als ze uiteindelijk de kans hebben om alles te veranderen bij verkiezingen, stemmen ze toch weer op de oude vertrouwde partijen.

Zo vind ik bijvoorbeeld bloemen schrikbarend duur en ik koop ze dus ook niet meer. Hoor meer mensen erover klagen, maar ze kopen ze nog wel. Als we ze allemaal eens niet meer zouden kopen, zou het misschien wel veranderen.

Ook het openbaar vervoer, laten de reizigers eens staken. 1 Dag totaal niet reizen met het openbaar vervoer. Dan missen ze een hoop geld hoor!

En dit ook, 200 euro verhoging? Nou, dan wordt daar toch niet meer getrouwd. Ga naar een andere gemeente, die goedkoper is. Dan gaan de tarieven misschien wel weer omlaag.

En zo zijn er meer dingen. Laten de mensen eens in opstand gaan, ik doe zo mee hoor!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door Walter van V »

Walter ik weet niet wat voor werk je doet en of je voor gemeente werkt en inflatie van 200 euro heel gewoon vind.
ik beweer nergens dat deze verhoging van 200, - euro die jij om mij onbegrijpelijke reden ineens inflatie gaat noemen correct is, integendeel ik geef advies hoe zij actie kunnen nemen..dit schrijf ik in mijn reactie op TS:
want deze verhoging heeft niets van doen met een inflatiecorrectie.
Ik denk dat je mijn verhaal over inflatie in het algemeen in relatie tot omrekenen naar guldens niet begrijpt, wat jammer is.

overigens ben ik zelfstandige, maar dat doet hier in essentie niet ter zake

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door brenda229 »

Maar daar gaat het totaal niet over!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Hoe dan ook, belachelijk verhoging van 200 euro.... en persoonlijk zou ik er werk van maken! zou zeker in de gemeente nieuws of zoiets een stuk schrijven! en zeker trouwen in een andere gemeente....

veel succes
Laatst gewijzigd door brenda229 op 31 jan 2008 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10976
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Brenda,
Wil je daarmee zeggen dat je slimmer ben of dingen beter begrijpt?
Volgens mij heeft Walter ook DIT nergens gezegd... En sta je dus nu weer woorden te verdraaien...
heb tevens hbo opleiding......
Als je dan zo goed opgeleid bent, dan moet je in ieder geval in staat zijn om fatsoenlijk te lezen !!! :?

Als ze die 200 euro extra niet hadden willen betalen, had er dan voor gezorgd dat de rekening voor 1 jan. betaald was...
Wie zegt dat de kosten die voor 1 jan. werden betaald realistisch waren :roll: Misschien zit deze nu wel op een reëel niveau en werd er eerder gewoon veel te weinig betaald...

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door brenda229 »

wordt mij hier te kinderachtig, jammer! dat afkraken van mensen belangrijker is dan het onderwerp! heel jammer! ook wel triest!
zegt toch veel over mensen
Laatst gewijzigd door brenda229 op 31 jan 2008 10:20, 3 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10976
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kijk, dat bedoel ik nou :?

Ik ben niet eens ondernemer :roll:
Ik ben ook Walter niet, maar zelfs dat lijk je niet op te vallen in de post...

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Gemeente vraagt voor trouwen ineens na 1 jan. 200,- meer!

Ongelezen bericht door Walter van V »

dat afkraken van mensen belangrijker is dan het onderwerp! heel jammer! ook wel triest!
en wie is daar mee begonnen dan?? jijzelf !!? Overigens kraak ik niemand af... je moet gewoon goed lezen voordat je gaat oordelen over wat anderen schrijven, en dan op jouw eigen perceptie van wat mensen schrijven (maar dus eigenlijk niet schrijven..) reageert, op de man...
Walter ik weet niet wat voor werk je doet en of je voor gemeente werkt
ook over wat mensen dan voor werk doen.. ben je zelf over begonnen....

Oftewel: ga eerst eens bij jezelf te rade voor commentaar te levenren op anderen... Jammer inderdaad dat weer een topic ontspoort doordat men niet leest..

Even sorry zeggen mag hoor...

Gesloten