LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gewichtsconsulente bij LOI

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Ramona..
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:57

Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Ramona.. »

Wie heeft er ervaringen met de cursus Gewichtsconsulente bij het LOI? Hoe is de opleiding, begeleiding etc.?

Moeder30
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2005 12:16

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Moeder30 »

Wat wil je gaan doen voor een werk. Bel eerst wat bedrijven en vraag welke opleiding belangrijk vinden. In deze tijd willen ze liever personen met een opleiding die in scholen gegeven worden met betere begeleiding. Ik heb zelf gemeerkt dat de LOI en div andere opl niet hoog staan aangeschreven. Kijk bij MBO opleidingen. Je kunt dan beter opl tot dieetiste gaan doen. Want als ze in advertenties gew.consl. vragen dan is het vanuit de MLM bijv herbalife en dit wordt je vanzelf als je distr. wordt

Groet

Ramona..
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:57

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Ramona.. »

ik heb contact gehad met wat dietisten, en blijkt dat dietiste alleen hbo niveau is...en ik heb nmbo niveau 3, geen niveau 4 en dat is vereist voor hbo voeding en dietiek...

mamavan2
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2005 17:34

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door mamavan2 »

Door leren dus....

Ramona..
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:57

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Ramona.. »

ik wacht op de 21 plus toets...

deliana
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2006 14:46

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door deliana »

Ik blok op dit moment voor mijn examen voor gewichtsconsulent bij de LOI. Ik vind het best een redelijke goede cursus, met weliswaar (kleine) mankementen. Je leert veel over voeding en uitgangspunt is dat je met 'gewone' voeding moet kunnen afvallen. Geen poeders, pillen en aanverwante. Je leert hoeveel en welk voedsel gebruikt moet worden om af te vallen. Ook beweging, welke sporten geschikt zijn en hoevaak er gesport moet worden, komt aan de orde. Naast kennis over voeding en afvallen wordt er ook aandacht besteed aan de financiële kant van de zaak (verzekeringen, boekhouden, belastingen) en hoe je voorlichting geeft en met mensen om moet gaan, en praktische zaken zoals de inrichting van je praktijk.
De cursus is niet echt heel moeilijk, hoewel ik de financiele kant van de zaak best pittig vind (maar ik ben een leek op dat gebied, geen economie gedaan op school of zo). Je moet wel redelijk veel feiten leren. Er bestaat een beroepsvereniging voor gewichtsconsulenten. Daar kan men vast meer informatie geven. LOI gewichtsconsulent is de enige of een van de weinige opleidingen in Nederland, die onafhankelijk van producten is. Bijvoorbeeld Herbalife heeft ook ' gewichtsconsulenten' maar dat zijn (hopelijk) goed geinformeerde verkopers.

Ramona..
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:57

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Ramona.. »

Denk je dat echt zelfstandig aan de slag kan of denk je dat je toch nog eerst bij een soort leermeester gaat proberen? Ik wilde nl. ook naar hbo voeding en dietiek maar dat laat de situatie niet meer toe.

Ramona..
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:57

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Ramona.. »

@mamavan2, dat doorleren zit er dus niet in anders had ik dat allang gedaan. Omdat ik nog geen 21 was bij de vorige posts kon ik sowieso niet beginnen aan het hbo. Ook nu ik wel 21 ben zit het er niet in. Ik ben getrouwd dus is het bedrag dat je van het ibg krijgt een schijntje met wat je moet betalen en het is alleen maar op de han of in den haag. Das niet te combineren; een fulltime studie + werken + huishouden...

deliana
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2006 14:46

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door deliana »

Ik ben van plan om direct een eigen praktijk te starten. Ik denk dat dat ook best kan. Je moet in het begin gewoon je grenzen stellen. Niet direct beginnen met mensen die 130 kilo wegen en terug willen naar zeventig. Maar mensen met een 'gewoon' overgewicht kun je prima aan met de kennis uit de cursus. Als je je onzeker voelt kun je toch altijd proberen een 'stage' te regelen bij een gewichtsconsulent in de buurt. En wat de administatie betreft kun je natuurlijk ook hulp vragen. Ik weet natuurlijk niet of je al werkervaring hebt. Ik heb 5 jaar als psycholoog in de ambulante psychiatrie gewerkt, dus ben wel gewend om met mensen samen problemen op te lossen. Voor mij is de stap naar een eigen praktijk daardoor niet zo heel groot. In de cursus leer je echt goed hoe je het overgewicht aan moet pakken en het stimuleren van je klanten om vol te houden enzo dat moet een beetje in je zitten, denk ik. Dus leer je goed je technieken en ben je een beetje sociaal, dan moet het gewoon lukken! 't Is echt heel leuk!

Groetjes, Deliana

Ramona..
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:57

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Ramona.. »

Deliana, Dus jij denkt dat het een prima cursus is om kleinschalig voor jezelf te werken? Ik zit er namelijk nog wel over te dubben omdat ik helemaal geen ervaring heb in enige hulpverlening dan ook.

Misschien is een stage idd niet zo'n gek idee.

deliana
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2006 14:46

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door deliana »

Hoi Ramona,

Als je interesse hebt kun je het cursusmateriaal van mij inzien. Momenteel woon ik in het buitenland, maar vanaf april weer in de regio Utrecht-Gorinchem. In september wil ik starten met mijn praktijk, dan gaat mijn zoon naar school. Als je (als het een beetje loopt) bij mij wilt komen kijken is dat prima! Maar misschien duurt dat voor jou te lang?!

Groetjes, Deliana

Ivy
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2006 19:55

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Ivy »

Deliana,

Heb je hiervoor ook het basisdiploma Voedingsleer gehaald? of ben je gewoon meteen begonnen met de cursus Gewichtsconsulente?

Gr. Ivy

deliana
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2006 14:46

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door deliana »

Ik heb geen voedingsleer gedaan en dat is ook niet nodig. Het grootste deel van de cursus gewichtsconsulente is voedingsleer.

Ramona..
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:57

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door Ramona.. »

Deliana, Hartstikke gaaf joh! Ik heb donderdag de cursus besteld. Ik heb besloten dat ik het gewoon ga doen! :D

Ik zou het echt heel erg leuk vinden om bij jou langs te komen zeker omdat jij ook je eigen praktijk gaat starten, dat is namelijk ook mijn doel!

Waar ga je je ongeveer vestigen, weet je dat al? Ik woon nl. tussen Gorinchem en Utrecht, vlakbij Leerdam.

Ik hoor graag van je! :D

chrissie
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jun 2006 09:36

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door chrissie »

Ook ik volg deze 'opleiding'.
In eerste instantie begint het interessant maar naarmate de opleiding vordert krijg ik de indruk dat het steeds meer moeite kost een hoofdstuk vol te krijgen en de makers de indruk hebben dat ze met randdebielen te maken hebben.
Met name de laatste hoofdstukken over zelf een bedrijf voeren is meer bladvulling als dat je er nou werkelijk van leert.
Nadeel is dat dus ook de vragen (die je uit je hoofd moet leren) kant nog wal slaan en je dus veel fouten kunt hebben in iets wat werkelijk nergens op slaat.
Bovendien is de hele opleiding gebaseerd op de gegevens van het oplichtingsbureau voor de Voeding die zijn normen baseert op gegevens die ondertussen 40 jaar verouderd zijn.
Mensen, er zitten geen vitamines meer in ons eten!!

deliana
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2006 14:46

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door deliana »

Oké, er valt best wat aan te merken op de cursus, maar je leert voldoende om goed te kunnen werken als gewichtsconsulente. Je wordt inderdaad af en toe randdebiel benaderd en de hoofdstukken over praktijkvoering waren bij mij ook bepaald niet favoriet. Maar dat de informatie 40 jaar achterloopt is echt niet waar! Lees vooral eens artikelen in belangrijke medische tijdschriften. Dan zul je moeten constateren dat de informatie prima voldoet. Ik ben de laatste die zou tegenhouden dat er een aantal dingen worden geupdate, maar zo erg is het niet.

chrissie
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jun 2006 09:36

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door chrissie »

Het Voorlichtingsbureau voor de voeding heeft onlangs schoorvoetend toegegeven dat hun adviezen zijn gebaseerd op gegevens uit 1968 en dat in sommige gevallen voedingssuplementen noodzakelijk zijn.
Zij hebben gezegd hier nog nader op terug te komen.

deliana
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2006 14:46

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door deliana »

Dat wil niet zeggen dat er niets van klopt....

chrissie
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jun 2006 09:36

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door chrissie »

Ik zeg niet dat er niets van klopt.
Het is alleen tijfelachtig dat ik me te pletter zit te leren op allerlei theoretische gegevens over voedingswaarden, terwijl het Voedingscentrum nu zelf met hangende pootjes toegeeft dat het achterhaalt is.
Waarover doe ik dan straks in september examen??

gezondlijf
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:40

Re: Gewichtsconsulente bij LOI

Ongelezen bericht door gezondlijf »

Dames,

Ook ik heb de cursus gewichtsconsulente gevolg via het LOI in 2004 en kan alleen maar zeggen dat wat er in de cursus wordt aangeboden wel degelijk klopt met de informatie die op diverse websites vermeld wordt, zoals het Voedingscentrum. Uiteraard ben je niet zo diepgaand opgeleid als een HBO dietiste, want dit vereist een HAVO/VWO achtergrond. Echter, de informatie uit de LOI opleiding, tesamen met het up-to-date houden van jezelf door middel van allerlei vakbladen e.d. bied wel degelijk perspectieven om je bezig te houden met over- en ondergewichtsproblemen. Alleen moet je zien als een adviserende rol en niet als een medisch advies zoals een dietiste is voorbehouden.

De informatie stamt echt niet uit 1968. Abonneer je op vakbladen zoals Voeding Nu (via www.nzo.nl/is gratis) en b.v. via Alpro.

Kijk anders ook eens op mijn site: www.gezondlijf.nl

Succes met de studie.

Ilonka

Gesloten