Wel eens van 't kofschip gehoord ?
Een taalkundig hulpmiddeltje om de t of de d op het juiste moment te gebruiken.
Succes
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Ik heb via Google 't kofschip voor je in de quote gezet, misschien kun je er iets mee.'t Kofschip
Het zogenaamde 't kofschip is een ezelsbruggetje voor de juiste vervoeging van zwakke werkwoorden.
Men neme het hele werkwoord (de onbepaalde wijs), dus bijvoorbeeld bakken. De stam is bak, de stammedeklinker is een k.
De vraag is nu: is die k stemloos of stemhebbend?
Stemloos zijn: t, k, f, s, ch, p ('t kofschip of 't fokschaap). De stemloze krijgen een t, de andere een d.
Dus: bakken (bakte), bluffen (blufte), lanflaufen (gelanglauft)
Maar: wuiven (wuifde). De stammedeklinker is een v!
Zo ook: kruisen (kruiste), kuisen (kuiste), briesen (gebriest).
Maar: bonzen (bonsde).
bron: www.renia.net
Nee, de stam is douch (en dat klinkt als een s, die zit in 't kofschip). Normaal gesproken is de stam het werkwoord zonder -en op het eind.werk in de zorg en iedereen heeft moeite met het werkwoord douchen .
De stam is douche en dan zou je denken de vvt = gedouched
SJZNormaal gesproken is de stam het werkwoord zonder -en op het eind.
Sorry hoor, het klinkt voor geen meter? Ik spreek de woorden beukenootje en beukennootje precies hetzelfde uit. Spreek jij een dubbele n anders uit?In mijn jeugd (jaja, 18 jaar terug) was het gewoon .... beukenootjes. Het klinkt ook voor geen meter; beuken-nootjes....
Nou, bij ' good old' beukenootje liggen de lettergrepen zo:Ik spreek de woorden beukenootje en beukennootje precies hetzelfde uit.
word ikvolgens mij wordt ik nu ernstig
Nee, dat zie ik niet.Zie je, je hoort 2 ennen,
Nee hoor.En wat dat pleonasme betreft: volgens mij wordt ik nu ernstig in de maling genomen