| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoge kosten invoerrechten
Hoge kosten invoerrechten
Ik heb onlangs een kettinkje besteld vanuit China,
dit kettinkje kostte 8.95 waarover ik nog eens 24.85 aan verzendkosten moest betalen.
Op het moment dat ik het pakketje in ontvangst wilde nemen moest ik nog eens 28.35 aan douanerechten moest betalen.
Klopt dit? Gezien mijn aankoopbedrag toch echt minder dan 22 is....
Alvast bedankt
dit kettinkje kostte 8.95 waarover ik nog eens 24.85 aan verzendkosten moest betalen.
Op het moment dat ik het pakketje in ontvangst wilde nemen moest ik nog eens 28.35 aan douanerechten moest betalen.
Alvast bedankt
Re: Hoge kosten invoerrechten
8,95+24,85 = 33,80, wat meer is als 22 euro. De douane kijkt naar het totale bedrag, dus inclusief verzendkosten.Jordi1234 schreef:Ik heb onlangs een kettinkje besteld vanuit China,
Alvast bedankt
-
rozemarijntje
Tja ,z zijn erg bezig met spullen ut vhina en vs.
Kennis van me dacht ooh leuk,twee jasjes voor de hond 6 euro pstk( ik dacht al kan niet veel zijn,is ook,zo ) ja hoor dhl of ze nog even 25 euro wilde betalen,douaneposten...nou jasjes iets duurder
Het is het risico wat je neemt,als je je inleest via google kom je heel wat te weten
Edit ff wat fouten veranderd was nu erg...nu gaat het even
Kennis van me dacht ooh leuk,twee jasjes voor de hond 6 euro pstk( ik dacht al kan niet veel zijn,is ook,zo ) ja hoor dhl of ze nog even 25 euro wilde betalen,douaneposten...nou jasjes iets duurder
Het is het risico wat je neemt,als je je inleest via google kom je heel wat te weten
Edit ff wat fouten veranderd was nu erg...nu gaat het even
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 23 nov 2013 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
EU verordening 2913/92:Jordi1234 schreef:Ik heb onlangs een kettinkje besteld vanuit China,
Alvast bedankt
"Artikel 32
1. Voor het vaststellen van de douanewaarde met toepassing van artikel 29 wordt de voor de ingevoerde goederen werkelijk betaalde of te betalen prijs verhoogd met:
e) i) de kosten van vervoer en verzekering van de ingevoerde goederen en"
Het klopt dus inderdaad. Is trouwens niet alleen in Europa de standaard maar over bijna de gehele wereld.
Het zullen trouwens géén douanerechten zijn geweest maar een combinatie van BTW en inklaringskosten.
Op zich ook wel weer logisch dat de douane tegenwoordig ook de verzendkosten meerekent. Ik heb in het verleden best wel wat in de VS en China bestelt, waarbij de waarde van het product op een idioot laag bedrag werd gezet in ruil voor hoge verzendkosten. Ik heb toen nooit invoerrechten hoeven te betalen. Maar de douane is natuurlijk ook niet gek, vandaar dat nu de verzendkosten meegerekend worden.sjohie schreef:8,95+24,85 = 33,80, wat meer is als 22 euro. De douane kijkt naar het totale bedrag, dus inclusief verzendkosten.Jordi1234 schreef:Ik heb onlangs een kettinkje besteld vanuit China,
Alvast bedankt
Hmm, ze zijn er misschien in het verleden iets minder precies op geweest maar deze EU regelgeving stamt alweer uit 1992 en zelfs daarvoor had de Nederlandse DouaneWet de CIF-waarde (Cost, Insurance & Freight) als basis voor berekening van invoerheffingen, nèt als bijna 180 andere landen rond de wereld.GJvdZ schreef: Op zich ook wel weer logisch dat de douane tegenwoordig ook de verzendkosten meerekent.
-
borgqueenx
Hoort niet te kloppen. Heb zelf eens met ze gebeld. Als de waarde van de inhoud van het pakket lager dan 22 euro is, betaal je niks.
Is het boven de 22 euro, betaal je over inhoud+verzendkosten de 21% + inklaringskosten.
Is het boven de 22 euro, betaal je over inhoud+verzendkosten de 21% + inklaringskosten.
Heb hier in België net hetzelfde meegemaakt. Ik vind dit pure diefstal vanwege DHL. Ik zal dus voortaan ook nooit meer kiezen om van hun diensten gebruik te maken. Ik koop zeer regelmatig spullen uit China. Ik heb tot hiertoe nog nooit echte problemen gehad met zgn. inklaringskosten. Tot mijn laatste bestelling dus via DHL. Ik had led verlichting in China besteld ( het heeft dus geen zin om dit in Europa te bestellen zoals sommige gebruikers melden vermits dat China voor 90% deze markt domineert) t.w.v. 86 USD.
Ik had de keuze om dit tevens via de reguliere post te doen maar om het toch wat sneller te krijgen was ik bereid om 45$ meer te betalen. Na aankomst bij DHL België duurde het vanwege een verlengd weekend een volle week alvorens ik (na aanmaning van mij) het bericht kreeg dat ze kwamen leveren na betaling van 68€ ofte 92$ ! Ook ik was hiermee niet akkoord en heb hun dit gemeld. Hun antwoord? Indien ik niet zou betalen binnen de 24u werd mijn pakket vernietigd ! Ik heb dan ook naar de douane gebeld hier in België om me te informeren. Maar als jullie Nederlanders denken dat je van het kastje naar de muur worden gestuurd bij de douane kom dan een naar België
. Dus na vele telefoontjes werd mij toch bevestigd dat a) het bedrag veel te hoog was en b) het vernietigen van een pakket door de douane niet gebeurd tenzij het om illegale of namaakspullen gaat. Ook heb ik gebeld naar de Belgische Post. Ook daar : dit bedrag is buiten verhouding.
Mijn conclusie is dan ook dat wanneer je een maand de tijd hebt bestel dan gewoon via het postbedrijf en zeker niet via DHL.
Ik had de keuze om dit tevens via de reguliere post te doen maar om het toch wat sneller te krijgen was ik bereid om 45$ meer te betalen. Na aankomst bij DHL België duurde het vanwege een verlengd weekend een volle week alvorens ik (na aanmaning van mij) het bericht kreeg dat ze kwamen leveren na betaling van 68€ ofte 92$ ! Ook ik was hiermee niet akkoord en heb hun dit gemeld. Hun antwoord? Indien ik niet zou betalen binnen de 24u werd mijn pakket vernietigd ! Ik heb dan ook naar de douane gebeld hier in België om me te informeren. Maar als jullie Nederlanders denken dat je van het kastje naar de muur worden gestuurd bij de douane kom dan een naar België
Mijn conclusie is dan ook dat wanneer je een maand de tijd hebt bestel dan gewoon via het postbedrijf en zeker niet via DHL.
-
rozemarijntje
Heeeel toevallig twee mnd geleden voor auto iets besteld amerika via ebay,wat een gedoe eens nooit meer..maar goed
Staat duidelijk klaringskosten 4.3% zat er bij in..
Zat je idd onder de 20 dollar dat zat ie dan...was het als het goed is goed.
Lache kwam alleen nog even 22 dollar bezorgkosten bij
...maar goed hijheeft mnd alles afgestruind en wilde dit hebben...
Afijn week later ging wel snel ups verzonden tpg aan de deur,hoefde niks bij te betalen...
Ik had wel los geld klaar liggen had gehoord je moet gepast hebben anders nemen ze weer mee terug..
Maar is eens en nooit meer...verzendkosten duurder als ding....meneer rozemarijn blij daar niet van maar
mzzl
Staat duidelijk klaringskosten 4.3% zat er bij in..
Zat je idd onder de 20 dollar dat zat ie dan...was het als het goed is goed.
Lache kwam alleen nog even 22 dollar bezorgkosten bij
Afijn week later ging wel snel ups verzonden tpg aan de deur,hoefde niks bij te betalen...
Ik had wel los geld klaar liggen had gehoord je moet gepast hebben anders nemen ze weer mee terug..
Maar is eens en nooit meer...verzendkosten duurder als ding....meneer rozemarijn blij daar niet van maar
-
Tiidmasine
Ik bestel veel in Honkong bij banggood. Die gasten lossen de problematiek rond invoerkosten vrij simpel op: als je meerder dingen koopt, verdelen ze het over meerder pakjes. Soms verzenden ze dingen vanuit een Europees land (zelfs vanuit Nederland !!)
Ik heb al tientallen zaken bij hen gekocht. De enigste keer dat ik de inklaringskosten voor de kiezen kreeg was toen ik een relatief groot pakket thuis kreeg (65 x 65 x 10 cm). Dat viel natuurlijk op Uiteindelijk was ik ook daar stukken voordeliger mee uit dan hier !!
Vaak zetten verkopers uit Aziatische landen als waarde aanduiding "Gift" op hun spulletjes. Heb je geen probleem tenzij de verzendkosten hoog zijn.
Ik heb al tientallen zaken bij hen gekocht. De enigste keer dat ik de inklaringskosten voor de kiezen kreeg was toen ik een relatief groot pakket thuis kreeg (65 x 65 x 10 cm). Dat viel natuurlijk op Uiteindelijk was ik ook daar stukken voordeliger mee uit dan hier !!
Vaak zetten verkopers uit Aziatische landen als waarde aanduiding "Gift" op hun spulletjes. Heb je geen probleem tenzij de verzendkosten hoog zijn.
-
mh73
En eigenlijk is dat het probleem. Met name uit Azië komen zoveel 'giften', dat de douane dat inmiddels wel doorheeft. Ook kleine pakjes worden eruit gevist. Als ze denken dat de op het pakje vermeldde kosten niet juist zijn, dan doet de douane een schatting van de kosten en die komt natuurlijk vaak hoger uit dan de werkelijke kosten.Tiidmasine schreef:Vaak zetten verkopers uit Aziatische landen als waarde aanduiding "Gift" op hun spulletjes. Heb je geen probleem tenzij de verzendkosten hoog zijn.
De invoerrechten zijn inclusief verzendkosten, want die moeten ook opgegeven worden aan de douane. Het is ook onzin om iemand op te roepen niet meer voor een bepaalde vervoerder te kiezen, want de douane regelt de invoerrechten en niet de vervoerder.
Ook onzin is dat de winkel roept: inclusief invoerrechten, want de winkel heeft daar niets mee te maken. Die heeft echt geen afspraak met de douane. Dat is gewoon een oneerlijk lokkertje.
Dus kijk gewoon goed uit waar je koopt. Is het een hele goedkope shop, kijk dan of het wel een Nederlandse of Europese shop is, want al die webshops zijn tegenwoordig vertaald. Kijk naar de voorwaarden en hou er rekening mee dat als het van buiten Europa komt, de kans groot is dat je aan de postbode invoerrechten moet betalen.
-
rozemarijntje
Idd ik hield er dus ook rekening mee,al was het voor ons eerste keer en niet meer...maar dit was,noodzaakmh73 schreef:En eigenlijk is dat het probleem. Met name uit Azië komen zoveel 'giften', dat de douane dat inmiddels wel doorheeft. Ook kleine pakjes worden eruit gevist. Als ze denken dat de op het pakje vermeldde kosten niet juist zijn, dan doet de douane een schatting van de kosten en die komt natuurlijk vaak hoger uit dan de werkelijke kosten.Tiidmasine schreef:Vaak zetten verkopers uit Aziatische landen als waarde aanduiding "Gift" op hun spulletjes. Heb je geen probleem tenzij de verzendkosten hoog zijn.
De invoerrechten zijn inclusief verzendkosten, want die moeten ook opgegeven worden aan de douane. Het is ook onzin om iemand op te roepen niet meer voor een bepaalde vervoerder te kiezen, want de douane regelt de invoerrechten en niet de vervoerder.
Ook onzin is dat de winkel roept: inclusief invoerrechten, want de winkel heeft daar niets mee te maken. Die heeft echt geen afspraak met de douane. Dat is gewoon een oneerlijk lokkertje.
Dus kijk gewoon goed uit waar je koopt. Is het een hele goedkope shop, kijk dan of het wel een Nederlandse of Europese shop is, want al die webshops zijn tegenwoordig vertaald. Kijk naar de voorwaarden en hou er rekening mee dat als het van buiten Europa komt, de kans groot is dat je aan de postbode invoerrechten moet betalen.
Maar goed geld lag klaar en iemand die het veek doet,die zei al,nee zit wel goed,ja vertrouwde het voor geen meter,maar ,hoefde dus niets te betalen....al was ik er klaar voor
-
Tiidmasine
Wat mij wel opgevallen is dat zendingen uit de VS er eerder worden uitgepikt dan uit Azie. Misschien dat iemand anders andere ervaringen heeft maar mijn ervaring is dat zendingen uit de VS er 1 op 1 uitgepikt worden. (waarde incl. verzending > € 22,00) Ik krijg ook ( 2 x per jaar) een zending uit Colombia (Stevia): die worden wel vaak opengemaakt (waarschijnlijk vanwege het feit dat Colombia een drugsland is en de inhoud van het pakje min of meer poedervormig is) maar ook daar geen inklaringskosten en btw over.
(Waarom ik stevia daar koop: Dat deed ik al voordat het in Nederland verkocht mocht worden als zoetmiddel. Bovendien is het goedkoper dan hier (Nederland kent bijna geen pure stevia (> 90%): vaak gemixd met maltodextrine hier en slechts 3% stevia) Ik zie aspartaam als een onveilig middel en stevia is ook beter als je diabeet bent)
(Waarom ik stevia daar koop: Dat deed ik al voordat het in Nederland verkocht mocht worden als zoetmiddel. Bovendien is het goedkoper dan hier (Nederland kent bijna geen pure stevia (> 90%): vaak gemixd met maltodextrine hier en slechts 3% stevia) Ik zie aspartaam als een onveilig middel en stevia is ook beter als je diabeet bent)
Dit is wat er gebeurd.
De vervoerder schiet de invoerrechten voor, zij kunnen/mogen het pakket anders niet distribueren.
Je kan als ontvanger tevoren de invoerrechten betalen maar dit doe je meestal niet, ik niet:). Heb je geluk, dan heeft de vervoerder jouw zending niet gecontroleerd en krijg je geen rekening. De vervoerder neemt dan wel een risico als deze wordt gecontroleerd door de douane.
Zie meer informatie via deze link.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _bedrijven
De vervoerder schiet de invoerrechten voor, zij kunnen/mogen het pakket anders niet distribueren.
Je kan als ontvanger tevoren de invoerrechten betalen maar dit doe je meestal niet, ik niet:). Heb je geluk, dan heeft de vervoerder jouw zending niet gecontroleerd en krijg je geen rekening. De vervoerder neemt dan wel een risico als deze wordt gecontroleerd door de douane.
Zie meer informatie via deze link.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _bedrijven
Er is niets mis met heffingen voor aankopen in een niet-EU-land. Maar wat hier wordt geschetst ligt buiten elke realiteit. Het is een schoolvoorbeeld van rigide regeltje, dat alle realiteitszin tart. Een artikel van € 8.95 mag door allerlei regeltjes en heffingen toch niet 10x over de kop gaan?
Bij rechtszaken wordt de wet door de rechters regelmatig geïnterpreteerd, in plaats van rigide toepassing naar de letter daarvan. Het is maar zeer de vraag, of de politici, die deze wet hebben opgesteld, dergelijke situaties hebben voorzien. Overigens bestaat er een enorm verschil in heffingen tussen b.v. Duitsland en Nederland bij particuliere bestellingen vanuit China. Dat zou in alle EU-landen gelijk moeten zijn. En vervoerskosten zijn niet perse gerelateerd aan de waarde van een artikel. Waarom daarover heffingen en belastingen worden geheven is niet uit te leggen. Voorts is het een kat-en-muis-spel, of noem het van het kastje-naar-de-muur sturen, wanneer de ontvanger van de zending probeert uitleg te krijgen: de douane (die heft) is niet-aanspreekbaar en stuurt door naar de vervoerder. De vervoerder schuilt achter douaneregels en geeft ook niet thuis. Dit geheel is ronduit een Kafkaiaanse situatie!
Bij rechtszaken wordt de wet door de rechters regelmatig geïnterpreteerd, in plaats van rigide toepassing naar de letter daarvan. Het is maar zeer de vraag, of de politici, die deze wet hebben opgesteld, dergelijke situaties hebben voorzien. Overigens bestaat er een enorm verschil in heffingen tussen b.v. Duitsland en Nederland bij particuliere bestellingen vanuit China. Dat zou in alle EU-landen gelijk moeten zijn. En vervoerskosten zijn niet perse gerelateerd aan de waarde van een artikel. Waarom daarover heffingen en belastingen worden geheven is niet uit te leggen. Voorts is het een kat-en-muis-spel, of noem het van het kastje-naar-de-muur sturen, wanneer de ontvanger van de zending probeert uitleg te krijgen: de douane (die heft) is niet-aanspreekbaar en stuurt door naar de vervoerder. De vervoerder schuilt achter douaneregels en geeft ook niet thuis. Dit geheel is ronduit een Kafkaiaanse situatie!
Een reactie op een onderwerp dat al meer dan een jaar oud is door een first-time forumposter. Wat leuk!
De verschillen tussen de 28 lidstaten zijn minimaal te noemen. Ik heb nog nooit een voorbeeld gezien waarbij Duitsland principieel andere regels toepast. U wel?robertli schreef:Overigens bestaat er een enorm verschil in heffingen tussen b.v. Duitsland en Nederland bij particuliere bestellingen vanuit China. Dat zou in alle EU-landen gelijk moeten zijn.
Waarom vervoerskosten gerelateerd zouden moeten zijn aan de waarde is me onduidelijk, natuurlijk is dat niet zo. Dat over vervoer en verzekering heffingen worden geheven is al sinds de vijftiger jaren van de vorige eeuw wereldwijd vrij standaard en héél simpel uit te leggen. Als u iets in de winkel koopt betaalt u toch ook BTW over alle vervoers- en verpakkingskosten die in de prijs zijn inbegrepen? De CIF (Cost, Insurance, Freight) standaard als basis voor douanewaarde is in 99% van de landen in de wereld de standaard die vastgelegd is in internationale accoorden zoals de GATT/WTO verdragen.En vervoerskosten zijn niet perse gerelateerd aan de waarde van een artikel. Waarom daarover heffingen en belastingen worden geheven is niet uit te leggen.
Het kan wel eens vervelend worden ja maar de Douane is in de meeste gevallen niet de partij die u moet hebben. De vervoerders zijn aangever en hebben een relatie met de Douane, de ontvanger heeft alleen een overeenkomst met de vervoerder. De vervoerders passen de regels toe en kunnen, ondanks dat hun klantenservice vaak te wensen overlaat, vaak niet méér doen dan die nogmaals uit te leggen.Voorts is het een kat-en-muis-spel, of noem het van het kastje-naar-de-muur sturen, wanneer de ontvanger van de zending probeert uitleg te krijgen: de douane (die heft) is niet-aanspreekbaar en stuurt door naar de vervoerder. De vervoerder schuilt achter douaneregels en geeft ook niet thuis. Dit geheel is ronduit een Kafkaiaanse situatie!
Als u iets in de winkel koopt betaalt u toch ook BTW over alle vervoers- en verpakkingskosten die in de prijs zijn inbegrepen?????
punctuation checker
punctuation checker
Laatst gewijzigd door Olinelooo op 09 jul 2018 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Had u hier een vraag over? Zo ja, welke?Olinelooo schreef:Als u iets in de winkel koopt betaalt u toch ook BTW over alle vervoers- en verpakkingskosten die in de prijs zijn inbegrepen?????
Plus dat als je het echt 100% gelijk wilt trekken je alles gelijk moet trekken en geen cherrypicking moet gaan doen. Maar dan breekt de pleuris uit want dan willen we allemaal weer onafhankelijk zijn van Brussel...newmikey schreef:Een reactie op een onderwerp dat al meer dan een jaar oud is door een first-time forumposter. Wat leuk!
De verschillen tussen de 28 lidstaten zijn minimaal te noemen. Ik heb nog nooit een voorbeeld gezien waarbij Duitsland principieel andere regels toepast. U wel?robertli schreef:Overigens bestaat er een enorm verschil in heffingen tussen b.v. Duitsland en Nederland bij particuliere bestellingen vanuit China. Dat zou in alle EU-landen gelijk moeten zijn.
Vandaag een briefje ontvangen dat ik op een bestelling van 200 euro(inclusief gratis verzending) bij een webwinkel in China even 340 euro aan invoerrechten moet betalen. Het is jammer van die 200 euro, maar die invoerrechten ga ik echt niet betalen.
Laatst gewijzigd door woco op 30 jun 2016 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.