LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is Stembreker.nl te vertrouwen? G500 ‘jat’ concept

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Landgenoot

Is Stembreker.nl te vertrouwen? G500 ‘jat’ concept

Ongelezen bericht door Landgenoot »

Is Stembreker.nl te vertrouwen? G500 ‘jat’ concept voor stemwebsite

Maandag jl. gaf Sywert van Lienden, initiator van de G500, uitleg over het nieuwste G500 project 'Stembreker.nl', tijdens de uitzending van De Wereld Draait Door. Op deze website is te lezen dat het initiatief voor de Stembreker "is geboren uit het verlangen je stem écht mee te laten tellen." Om dit te realiseren creëert Stembreker een mogelijkheid om via stemgedrag een gewenste coalitie af te dwingen. De gedachte hierbij is dat het dan duidelijker is welke punten uit de verkiezingsprogramma’s overeind zullen blijven in plaats van te zullen sneuvelen in het ondoorzichtige onderhandelingstraject dat na de verkiezingen van start gaat. Het resultaat van de Stembreker is gebaseerd op onderling vertrouwen tussen de deelnemers dat ze het stemadvies van Stembreker zullen opvolgen.

Ik had precies dezelfde gedachte en daar heb ik in de afgelopen maanden de website Stem100Procent.nl voor ontwikkeld. (zie: www.stem100procent.nl/watishet/ & www.stem100procent.nl/faq/). Omdat ik weet dat deze gedachte breed leeft, zoals ook bleek tijdens de DWDD uitzending, heb ik gezocht naar promotiekanalen voor mijn website. G500 leek me een zeer goede ingang hiervoor en ik heb dan ook in juni contact met hen opgenomen en hen op de hoogte gesteld van Stem100Procent.nl. Tot mijn verwondering kwam er geen enkele reactie van G500 op mijn emails, voice-mail en facebook bericht. Wel een beetje vreemd voor een organisatie die zo politiek geëngageerd is, die bestaat uit jongeren zoals ik, en die ten doel heeft het politieke landschap te hervormen middels innovatieve ideeën en strategieën.

Tot mijn nog grotere verwondering blijkt nu dat G500 Stembreker lanceert als een eigen idee, terwijl het concept volledig overeenstemt met dat van Stem100Procent.nl. Ook de promotiefilm vertoont erg veel overeenkomsten (zie afbeelding). Het vertrouwen dat G500 vraagt van de deelnemers aan Stembreker hebben ze diepbeschaamd bij mij en bij het team dat meegeholpen heeft aan Stem100Procent.nl. Zonder enig bericht is G500 met het concept van Stem100Procent.nl aan de haal gegaan. Zelfs als Stembreker een origineel idee van G500 zou zijn dan had dat op zijn minst het antwoord kunnen zijn in ons contact in juni.

Mijn advies aan G500 is om zorgvuldiger om te gaan met het begrip “vertrouwen”. In de politiek is dit natuurlijk onmisbaar. De basis ervoor leg je echter in dagelijkse contacten, ook als die niet in de media komen. G500 beoogt het vertrouwen onder jongeren in de politiek te vergroten, maar persoonlijk kan ik alleen maar mijn zorg uitspreken als G500 jongeren zoals Sywert van Lienden tot de toekomstige generatie politici gaan behoren.

Namens het Stem100Procent project,

Joris Frambach
Politiek geëngageerde jongere

Afbeelding

newmikey

Re: Is Stembreker.nl te vertrouwen? G500 ‘jat’ concept

Ongelezen bericht door newmikey »

ietwat kort door de boch, Joris. Heb beide sites eens bekeken en die van je concurrent gaat véél verder dan die van jou. Niet alleen een handmatige percentuele verdeling maar een verdelingsadvies gebaseerd op allerlei voorkeurs combinaties.

Wat overeenkomt is het principe van stemmen verdelen maar daar houdt elke vergelijking ook echt op.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, zullen ze gedacht hebben.

Dat in de ogen van newmikey Stembreker veel verder gaat, doet niet af aan het punt van topicstarter, dat zijn idee gejat is.
Terecht wordt ook opgemerkt dat het vreemd is (verdacht, zou ik zeggen), dat een politiek geëngageerde organisatie niet de moeite heeft genomen om TS te antwoorden.

Inderdaad: vertrouwen beschaamd!

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

gerland schreef:Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, zullen ze gedacht hebben.

Dat in de ogen van newmikey Stembreker veel verder gaat, doet niet af aan het punt van topicstarter, dat zijn idee gejat is.
Terecht wordt ook opgemerkt dat het vreemd is (verdacht, zou ik zeggen), dat een politiek geëngageerde organisatie niet de moeite heeft genomen om TS te antwoorden.

Inderdaad: vertrouwen beschaamd!
Waaruit zou iemand moeten opmaken dat het idee gejat is van Joris en niet door Joris zelf? Wat voor basis, anders dan een ongefundeerde aantijging is daarvoor? Het feit dat Joris meteen de aanval opent op de concurrent via een consumentenforum? Nee toch?

Joris mag dan zijn eerste bericht ondertekenen "Namens het Stem100Procent project" maar noch uit de website, noch uit enig andere uiting op internet wordt duidelijk wie of wat dat project is en of Joris niet gewoon "namens Joris" spreekt, of namens zijn eigen bedrijfje "TrackByte V.O.F." en dus gewoon commerciele belangen te gelde probeert te maken. (Trackbyte opgericht in 2003 met als core business het ontwerpen en implementeren van websites en het bieden van ondersteuning bij computerproblemen. Gedurende de jaren heeft TrackByte haar aanbod uitgebreid met diensten als detachering, softwareontwikkeling en diverse internetproducten.)

Mede-ondertekenaars zijn een tiental anderen, misschien voorheen mede-studenten maar zonder enige vorm van organisatie is niet te zeggen of er enige vorm van internal control in het initiatief zit.

Bovendien zegt Joris dat hij in Juni contact op heeft genomen met G500 - de website van stembreker.nl ziet er echter niet uit alsof deze in krap 2 maanden in elkaar is getimmerd - van eerste concept tot volwaardig produkt. Van de G500 weten we precies wie en wat het zijn, ze hebben een raad van toezicht en zijn een volwaardige stichting.

Uiteraard kan het ook nog dat G500 volkomen toevallig al bezig was met hetzelfde concept (zelfs Joris zelf oppert dat in het bericht hierboven) en daarom uiteraard niet inging op Joris zijn toenaderingen. Dat Joris er dan maar van uit gaat dat G500 "niet te vertrouwen" zou zijn gaat veel te ver. Zoals de waard is, etc. etc.

Al met al maakt dat het verhaal van Joris gewoonweg oncontroleerbaar maar, erger nog, onwaarschijnlijk.

berend12

Ongelezen bericht door berend12 »

Ik vind het triest dat jonge mensen zich door dat soort websites laten leiden. Lees en denk zelf ipv je voor het karretje van zulke clubs te laten spannen.

Gesloten