Het is erg in, je eigen boek via een printing on demand uitgeverij, zoals Boekscout in Soest. Maar de auteur wordt daar twee keer genept. Eerst wordt hem een korting van 35% aangeboden als hij zijn eigen boeken inkoopt om door te verkopen. Maar Boekscout berekent die korting over de vaste prijs, exclusief BTW en dan trekken zij dat bedrag af van de vaste prijs inclusief BTW. Daarna berekenen ze alsnog over dat bedrag BTW. Op die manier wordt de effectieve korting 31,8%.
Nepper Twee: Bij het afrekenen van de royalties krijgt de auteur geen specificatie, alleen een bedrag. Wie dat narekent, merkt dat niet alle verkopen zijn afgerekend. Misleiding van een gretige amateur/auteur is niet moeilijk. Je gelijk halen bij een club die alleen per mail te bereiken is, is reuze moeilijk als men gewoon je mails negeert. Maar een gewaarschuwd schrijver telt voor twee.
Peter den Haring, Den Haag
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Jouw boek via printing-on-demand bij Boekscout?
-
-
Re: Jouw boek via printing-on-demand bij Boekscout?
Boekscout (en ik denk dat mijn antwoord ook voor FreeMusketeers en andere gelijksoortige uitgeverijen geldt) regelt standaard ongeveer het volgende:
• Een groepsinfosessie met algemene informatie;
• Zeer beperkte opmerkingen over redigeren/ interpunctie/ etc.;
• Standaardopmaak van je manuscript naar een drukbaar boek;
• Aanvraag ISB-nr;
• Aanmelden wettelijk vastgestelde prijs;
• Opname in webshop met verkoop/ verzending/ afrekenen.
Dus: heb je weinig tijd/ zin in rompslomp: gewoon doen.
Maar: heb je voldoende tijd, een eigen website/ webshop, wil je meer dan een standaardopmaak: neem zelf een POD (Printing On demand) drukkerij in de hand en regel hetzelf; meer eigen inbreng en je marge is dan een stuk hoger.
Ben ik tevreden? Ik heb zelf bewust voor dit concept gekozen en Boekscout was van tevoren duidelijk over wat ze bieden, dus antwoord is ‘Ja’. Breng ik mijn volgende boek ook onder bij Boekscout? Dat weet ik nog niet, maar dat hangt o.a. af of ze dan wel willen ingaan op mijn specifieke eisen t.a.v. opmaak.
• Een groepsinfosessie met algemene informatie;
• Zeer beperkte opmerkingen over redigeren/ interpunctie/ etc.;
• Standaardopmaak van je manuscript naar een drukbaar boek;
• Aanvraag ISB-nr;
• Aanmelden wettelijk vastgestelde prijs;
• Opname in webshop met verkoop/ verzending/ afrekenen.
Dus: heb je weinig tijd/ zin in rompslomp: gewoon doen.
Maar: heb je voldoende tijd, een eigen website/ webshop, wil je meer dan een standaardopmaak: neem zelf een POD (Printing On demand) drukkerij in de hand en regel hetzelf; meer eigen inbreng en je marge is dan een stuk hoger.
Ben ik tevreden? Ik heb zelf bewust voor dit concept gekozen en Boekscout was van tevoren duidelijk over wat ze bieden, dus antwoord is ‘Ja’. Breng ik mijn volgende boek ook onder bij Boekscout? Dat weet ik nog niet, maar dat hangt o.a. af of ze dan wel willen ingaan op mijn specifieke eisen t.a.v. opmaak.