| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kan RVS ook roesten?
-
stofzuigertje
Kan RVS ook roesten?
Toen ik las, doorgeroeste bout in Zwembad dacht ik gelijk, waarom gebruiken ze dan geen RVS maar nu blijkt dat Urine en Chloor ook RVS kunnen aantasten!
Na in Chloor geplast te hebben en een oude lepel erin bleek inderdaad dat deze dan niet zo roestvrij is als RVS zou moeten zijn!
Dus mijn excuus op de krantenpagina van waarom plaatsen die Sukkels geen RVS...
Ook bleek na test herhalen dat alleen Urine of alleen Chloor niet reageerde dus alleen de combinatie van schadelijke gassen die U ook thuis kunt ruiken als je in een schoon toilet gaat plassen.
Dit is dus naast stank dus gevaarlijker dan U denkt.
Daarom mijn advies, voor het plassen eerst doorspoelen!
Na in Chloor geplast te hebben en een oude lepel erin bleek inderdaad dat deze dan niet zo roestvrij is als RVS zou moeten zijn!
Dus mijn excuus op de krantenpagina van waarom plaatsen die Sukkels geen RVS...
Ook bleek na test herhalen dat alleen Urine of alleen Chloor niet reageerde dus alleen de combinatie van schadelijke gassen die U ook thuis kunt ruiken als je in een schoon toilet gaat plassen.
Dit is dus naast stank dus gevaarlijker dan U denkt.
Daarom mijn advies, voor het plassen eerst doorspoelen!
-
Leo The Emperor
Re: Kan RVS ook roesten?
De V in RVS staat niet voor Vrij, maar voor Vast.
Ook RoestVastStaal roest, alleen onder ander condities en vele malen langzamer dan gewoon koolstof Staal.
Ook RoestVastStaal roest, alleen onder ander condities en vele malen langzamer dan gewoon koolstof Staal.
-
stofzuigertje
Bedankt voor Uitleg maar omdat ik hoewel ik dacht dat ik deskundige was ook de fout maakte door gelijk te denken aan gewoon staal....
Dus daarom plaatste ik dit bericht.
Ik geloofde het ook niet en pas na test met lepeltje weet ik dat het kan, doorroesten van RoestVASTstaal....
Ik geloofde het ook niet en pas na test met lepeltje weet ik dat het kan, doorroesten van RoestVASTstaal....
-
Strieper
vertel eens...meneer de deskundige....wat voor test heb jij gedaan dan? Wanneer ben je die test begonnen en geëindigd en wat was je conclusie?stofzuigertje schreef:Bedankt voor Uitleg maar omdat ik hoewel ik dacht dat ik deskundige was ook de fout maakte door gelijk te denken aan gewoon staal....
Even puur uit interesse....
dustsucker heeft russisch voorafval staal gebruikt
Roestvaststaal heb je in verschillende soorten.
Het is te controleren door middel van een magneet.
Hoe minder hij blijft plakken hoe beter het RVS is.
!00% RVS bestaat niet niet anders kom je uit bij
de edelmetalen.
de edelmetalen.
-
Leo The Emperor
Er bestaan inderdaad veel verschillende soorten RVS. De meeste RVS-soorten (uit de 300 serie) zijn niet magnetisch, en kunnen dus niet met een magneet worden verplaatst of vastgezet.plumber schreef:Roestvaststaal heb je in verschillende soorten.
de edelmetalen.
100% RVS bestaat natuurlijk gewoon wel, is een kwestie van definitie.
Uit de Wikipedia
Als je bedoelt dat RVS ook kan roesten dan klopt dit, maar dat geldt zelfs ook voor de etelmetalen. Ook zilver, goud etc kunnen "roesten" (oxideren).Roestvast staal, ook RVS of inox genoemd en in de volksmond beter bekend als roestvrij staal, is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof. Om van roestvast staal te kunnen spreken, is minimaal 10,5% chroom en maximaal 1,2% koolstof nodig. Verder zijn in veel soorten roestvast staal ook de elementen molybdeen, titanium, mangaan, stikstof en silicium terug te vinden.
-
stofzuigertje
Mijn Gero lepel blijft een magneet niet plakken.
Ik gebruikte oude lelijke beschadigde en kreeg na 8 uren in een mengsel van Chloor en mijn eigen urine dus puur en dus geen zwembad dampen een zware ruwe aanslag die ik niet meer weg kan krijgen.
Ook de oude defecte Samsung Magnetron getest en die geeft nu na slechts 1 uurtje meer uitslag maar daar bleef de magneet matig plakken.
Ik dacht alleen maar deskundige te zijn maar U mag me nu gerust
Desknuddige noemen.
Ik test alleen maar omdat niet elke Zwembad medewerker dit ook weet en ik ging er ook eerst vanuit dat als je in plaats van gewone RVS gebruikt om iets vast te zetten zal het wel goed zijn....
Niet dus!
Ik gebruikte oude lelijke beschadigde en kreeg na 8 uren in een mengsel van Chloor en mijn eigen urine dus puur en dus geen zwembad dampen een zware ruwe aanslag die ik niet meer weg kan krijgen.
Ook de oude defecte Samsung Magnetron getest en die geeft nu na slechts 1 uurtje meer uitslag maar daar bleef de magneet matig plakken.
Ik dacht alleen maar deskundige te zijn maar U mag me nu gerust
Desknuddige noemen.
Ik test alleen maar omdat niet elke Zwembad medewerker dit ook weet en ik ging er ook eerst vanuit dat als je in plaats van gewone RVS gebruikt om iets vast te zetten zal het wel goed zijn....
Niet dus!
Ieks.stofzuigertje schreef:Mijn Gero lepel blijft een magneet niet plakken.
Dit is je eigen een beetje tegenspreken natuurlijk.Leo The Emperor schreef:Er bestaan inderdaad veel verschillende soorten RVS. De meeste RVS-soorten (uit de 300 serie) zijn niet magnetisch, en kunnen dus niet met een magneet worden verplaatst of vastgezet.plumber schreef:Roestvaststaal heb je in verschillende soorten.
de edelmetalen.
100% RVS bestaat natuurlijk gewoon wel, is een kwestie van definitie.
Uit de WikipediaAls je bedoelt dat RVS ook kan roesten dan klopt dit, maar dat geldt zelfs ook voor de etelmetalen. Ook zilver, goud etc kunnen "roesten" (oxideren).Roestvast staal, ook RVS of inox genoemd en in de volksmond beter bekend als roestvrij staal, is een legering van hoofdzakelijk ijzer, chroom, nikkel en koolstof. Om van roestvast staal te kunnen spreken, is minimaal 10,5% chroom en maximaal 1,2% koolstof nodig. Verder zijn in veel soorten roestvast staal ook de elementen molybdeen, titanium, mangaan, stikstof en silicium terug te vinden.
Ook heb ik het niet over wel of niet magnetisch maar dat RVS te controleren
is met een magneet.Hoe minder magnetisch hoe beter het RVS is.
Oxideren en roesten is ook niet gelijk.Oxideren is aantasten of verkleuren
van materialen roesten is vergaan van materialen.Roesten komt van buiten
af oxideren kan door chemische vloeistoffen komen waardoor edelmetalen
aangetast kunnen worden.
-
Leo The Emperor
Nee hoor. Iets kan niet een beetje RVS zijn. Het is 100% RVS of geen RVS , vandaar dat ik even de definitie uit Wikipedia heb toegevoegd.Dit is je eigen een beetje tegenspreken natuurlijk
Roesten is alleen de term die voor oxideren van ijzer wordt gebruikt, voor andere metalen wordt de term corrosie gebruikt, maar het mechanisme is identiek.Oxideren en roesten is ook niet gelijk
Oxideren is het verbinden van het metaal met zuurstof zodat er een metaaloxide ontstaat. Alle metalen kunnen volledig door oxidatie overgaan in een oxide , alleen de snelheid hangt af van het metaal zelf en het milieu waarin het zich bevindt.
-
Bob Schurkjens
Met die urine van Chocomelk ben je in elk geval mooi klaar als rvs theelepeltje......en het milieu waarin het zich bevindt.
Niet alleen Chloor / Urine, een RVS lepeltje in een pot sambal laten staan geeft na een paar maanden ook een lepel met een gat.alleen de snelheid hangt af van het metaal zelf en het milieu waarin het zich bevindt.
Nee hoor. Iets kan niet een beetje RVS zijn. Het is 100% RVS of geen RVS , vandaar dat ik even de definitie uit Wikipedia heb toegevoegd.Leo The Emperor schreef:Dit is je eigen een beetje tegenspreken natuurlijk
Nou Leo je kan toevoegen wat je wilt maar je hebt wel degelijk verschil
in de soort van RVS vandaar mijn advies om te controleren met een magneet.
100% RVS bestaat niet.
-
stofzuigertje
Allen bedankt,
zowel de humor als serieuze antwoorden.
Ik weet nu dat er meerdere kwaliteiten RVS zijn maar ook meerdere soorten Sambal maar dat die ook een lepel aantasten, dus daarom gebruiken ze bij de afhaal Chinees een plastic lepeltje, goor en geel maar nu weet ik waarom!
zowel de humor als serieuze antwoorden.
Ik weet nu dat er meerdere kwaliteiten RVS zijn maar ook meerdere soorten Sambal maar dat die ook een lepel aantasten, dus daarom gebruiken ze bij de afhaal Chinees een plastic lepeltje, goor en geel maar nu weet ik waarom!
Ga ook maar eens de technische kant op om aan te tonen dat er
verschillende soorten RVS is.
Definitie van een roestvaste staalsoort
Het essentiële verschil tussen een roestvaste staalsoort met een gewoon koolstofstaal is de hoeveelheid chroom (Cr) in de legering. Chroom vormt een oxidelaag aan het oppervlak die het staal beschermt tegen de omgeving. Vanaf 12 gewichtsprocent chroom in het staal spreekt men van roestvast staal. Hoe meer chroom hoe hoger de weerstand tegen corrosie.
Klassen van roestvaste staalsoorten
De verschillende soorten inox worden opgedeeld in vijf grote groepen met elk hun specifieke eigenschappen en toepassingen. Ter verduidelijking wordt de meest bekende inoxlegering van de groep aangegeven om de groepen te kaderen. Duplex RVS en PH-legeringen worden gebruikt voor meer specifieke toepassingen waar austenitisch en ferritisch RVS gebruikt worden in de meer dagdagelijkse toepassingen zoals de keuken en de bouw.
Legeringsklasse
Referentiesoort
Toepassingen
Austenitisch
AISI 304
Voedingskwaliteit, hoge temperatuurstoepassingen
Ferritisch
AISI 430
Bouwmaterialen
Martensitisch
AISI 410
Matrijzenbouw, snijgereedschap
Duplex
AISI 2205
Hoge sterkte toepassingen, Off shore kwaliteit
PH-legeringen
AISI 630
Speciaal te harden na opwarming (= precipitatieharden
Definitie van een roestvaste staalsoort
Het essentiële verschil tussen een roestvaste staalsoort met een gewoon koolstofstaal is de hoeveelheid chroom (Cr) in de legering. Chroom vormt een oxidelaag aan het oppervlak die het staal beschermt tegen de omgeving. Vanaf 12 gewichtsprocent chroom in het staal spreekt men van roestvast staal. Hoe meer chroom hoe hoger de weerstand tegen corrosie.
Klassen van roestvaste staalsoorten
De verschillende soorten inox worden opgedeeld in vijf grote groepen met elk hun specifieke eigenschappen en toepassingen. Ter verduidelijking wordt de meest bekende inoxlegering van de groep aangegeven om de groepen te kaderen. Duplex RVS en PH-legeringen worden gebruikt voor meer specifieke toepassingen waar austenitisch en ferritisch RVS gebruikt worden in de meer dagdagelijkse toepassingen zoals de keuken en de bouw.
Legeringsklasse
Referentiesoort
Toepassingen
Austenitisch
AISI 304
Voedingskwaliteit, hoge temperatuurstoepassingen
Ferritisch
AISI 430
Bouwmaterialen
Martensitisch
AISI 410
Matrijzenbouw, snijgereedschap
Duplex
AISI 2205
Hoge sterkte toepassingen, Off shore kwaliteit
PH-legeringen
AISI 630
Speciaal te harden na opwarming (= precipitatieharden
Hoe dan ook het is en blijft een legering, waarbij eigenschappen iets kunnen veranderen naarmate bepaalde stoffen worden toegevoegd, weggelaten of samenstelling iets wordt gewijzigd met inachtneming van de bepaalde minimumverhoudingen van bepaalde stoffen.plumber schreef:Ga ook maar eens de technische kant op om aan te tonen dat er
Mijns inziens is dit dan een logisch gevolg van het gegeven dat RVS een legering is.plumber schreef:100% RVS bestaat niet.
-
Leo The Emperor
Nogmaals. Er bestaat niet zoiets als een beetje RVS.
Een legering voldoet aan de kenmerken voor RVS en mag daarom RVS worden genoemd. Als het staal niet aan deze kenmerken voldoet mag het geen RVS worden genoemd.
Het is echt niet moeilijker dan dit
((De roestvastheid verschilt wel onderling per legering maar dat maakt in de naamgeving totaal niet uit. Het is allemaal RVS)
Een legering voldoet aan de kenmerken voor RVS en mag daarom RVS worden genoemd. Als het staal niet aan deze kenmerken voldoet mag het geen RVS worden genoemd.
Het is echt niet moeilijker dan dit
((De roestvastheid verschilt wel onderling per legering maar dat maakt in de naamgeving totaal niet uit. Het is allemaal RVS)
Aha, het is eigenlijk een discussie van hoe wordt iets geïnterpreteerd als iets "100% Y" is...Leo The Emperor schreef:Nogmaals. Er bestaat niet zoiets als een beetje RVS.
Een legering is ofwel RVS ofwel geen RVS en dus iets anders. Een andere mogelijkheid bestaat niet. Ergo "een beetje RVS" of "een beetje zwanger bestaat niet".
RVS is een legering en geen stof die in de natuur in zuivere (100%) vorm voorkomt, dus zijn er allerlei variaties van met verschillende eigenschappen.
Resumerend beide stellingen kloppen dus:
1. een beetje RVS bestaat niet.
2. 100% RVS bestaat niet, als men de 100% interpreteert als zijnde zuivere vorm.