LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan winkelier weigeren geld terug te geven?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gast

Kan winkelier weigeren geld terug te geven?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb afgelopen week (maandag of dinsdag) een dvd-recorder gekocht. Maar deze recorder geeft het signaal niet goed door aan de tv (van diverse zenders is de kwaliteit minder). Dus ik vandaag (vrijdag) terug naar de winkel, gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen. Waarop de verkoper antwoordde: dat kan niet!
Mag dit zomaar? Zijn er geen rechten dat je als consument binnen ... dagen je geld terug kan krijgen?

Gast

Re: Kan winkelier weigeren geld terug te geven?

Natuurlijk heb je niet zomaar het recht binnen zoveel dagen gekocht produkt terug te brengen en geld terug terug te vragen. Zou een mooie zooi worden met al die 2e hands spullen vervolgens als nieuw in de verkoop.
Waar het om gaat, is het produkt ja dan neen goed, of wordt de mindere kwaliteit soms veroorzaakt door verkeerde aansluiting(en) of een slecht antennesignaal. Dat de TV op die kanalen mogelijk een beter of zelfs goed beeld geeft, wil nog helemaal niks zeggen. Wat dus volgens de wet onderzocht dient te worden, is het apparaat ja/neen defekt en/of voldoet het aan de bij verkoop gewekte verwachtingen. En daartoe dient je de onderneming in de gelegenheid te stellen, dat te onderzoeken, en indien daadwerkelijk defekt in de gelegenheid te stellen e.e.a. binnen redelijke termijn te herstellen, eventueel door levering van een ander produkt. Lukt dat niet, komt pas het geld terug van rechtswege aan de orde. Eerder niet, dan is het slechts een gunst.

Gast

In aansluiting op de vorige schrijver, kan ik het volgende zeggen:

in principe geldt: verkocht is verkocht. Een winkelier die geld teruggeeft als een artikel niet bevalt, hoeft dit in principe niet eens te doen. Hier bestaan veel misverstanden over. Een winkelier handelt in dit geval puur uit coulance.

In de praktijk zal deze regel echter soepel worden gehanteerd, maar een klant wordt geacht een aankoop bewust te hebben gedaan, en de winkelier hoeft er geen boodschap aan te hebben. Hij mag dus zeggen: je had je dat vantevoren kunnen bedenken. Wanneer je echter de boel compleet terug brengt, met kassabon, en in (al of niet redelijk ongeschonden) verpakking, zul je het niet vaak treffen dat een winkelier je niet tegemoet komt.

Gast

Je hebt altijd recht op je geld binnen 8 dagen. Daarna heb je recht op een vervangend en/of gelijkwaardig produkt.

Dus binnen de 8 dagen is hij verplicht je het geld terug te geven ongeacht de voorwaarden van de winkel, dit is nl juridisch geregeld.

Ook heb je bij Wet 2 jaar garantie op het produkt ONGEACHT voorwaarden van de winkel.

Je kunt dit bij de consumentenbond navragen en/of in een wetswinkel bijvoorbeeld.

Bovenstaande reacties zijn waarschijnlijk gefrustreerde winkelies die je zand in de oogjes strooien.

Gast

Dus binnen de 8 dagen is hij verplicht je het geld terug te geven ongeacht de voorwaarden van de winkel, dit is nl juridisch geregeld
Geef maar eens het artikel in het BW waar dat is geregeld. (Is er niet.)

Gast

Geef maar eens het artikel in het BW waar dat is geregeld. (Is er niet.)
BW; boek 7 art 24;1, zie ook 7 25;1

Gast

dit geld alleen als er iets aan mankeert, en dat was hier niet het geval dacht ik . Toos

Gast

Prachtig,
maar zoals Gast op 28 jan om 17:29 uur aangaf, zal dan eerst nog wel aangetoond dienen te worden, dat de onvrede over de aankoop wordt veroorzaakt door het desbetreffende apparaat, en bijvoorbeeld niet door gammele antenne-aansluitkabeltjes of een anderzins niet optimaal beschikbaar antennesignaal, want daar kan de leverancier van de DVD-recorder toch niet voor aansprakelijk worden gehouden, tenzij hij dat vrijwillig bij aankoop heeft toegezegd, op bijvoorbeeld geuite twijfels van de koper.

Gast

Hier weer de gast (28 Jan 2005 17:06) die het forum opende met het probleem.
De winkelier heeft in de winkel gekeken of hij ook problemen had met doorgeven van signaal. vooral gelet op de zenders waar ik ook problemen had. In de winkel deed deze het goed. Maar winkelier stelde voor, ruilen voor een andere dvdspeler (zelfde merk/type). Dus ik dat gedaan.
Nu zit ik met deze dvdspeler, het probleem van het antenne signaal is nog niet helemaal goed (wel verbeterd). Maar deze dvd-speler heeft het probleem dat tijdens opname (vooral opname met programmeren) het apparaat vastloopt (hij reageert nergens meer op. ook niet uitknop. Dus de stekker is de enige uitweg). Maar opnemen zonder programma (dus gewoon tijdens tvkijken record knop indrukken) gaat nog wel. Ik heb hier nu me twijfels over. Wat kan ik het beste doen?

Gast

Wat kan ik het beste doen?
Zorgen dat je met het apparaat voor sluitingstijd weer in de winkel terug bent en een ander (goedwerkend) apparaat eisen.

Gast

Je oorspronkelijke apparaat terughalen, want dat is kennelijk in orde.
Daarna zorgen dat de antennesignaal ook in orde komt: goede kabels, pluggen e.d., en misschien een storingsklacht bij de kabelaar (er komt misschein wel een enigszins te zwak signaal binnen voor bepaalde kanalen)

De winkelier heeft je echter tot op heden heel coulant behandeld, zelfs een ander apparaat gegeven, hoewel het oorspronkelijk gewoon in orde bleek.

Gesloten