beste mensen,
Wie heeft er ook geen goede ervaringen met de Kavelbank? Ik heb via hen een stuk agrarisch land gekocht met het oog op toekomstige woningbouw. Er zou dan een winstmogelijkheid op de grond zijn. Via de gemeente Eemnes vernam ik dat de betreffende grond in een stiltegebied ligt. Voor de komende 30 jaar zeker geen woningbouw. De grond is nu onder valse voorwendselen en voor een veel te hoge prijs per m2 gekocht.
Wie heeft ook dergelijke ervaringen? En welke stappen kan ik nu ondernemen?
Monique Bense
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kavelbank
Re: kavelbank
ik vrees dat u niet veel kan doen tenzij zwart op wit staat dat de grond als woningbouwgrond voorgespiegeld en verkocht is. Wellicht is er dan nog de mogelijkheid om via de rechter de koop ongedaan te maken of een deel van uw geld terugkrijgen.
toch is het ook uw eigen schuld dat u deze kat in de zak heeft gekocht. Door zelf na te vragen [en niet alleen te vertrouwen op het verkooppraatje van de verkoper] bij de gemeente wat er volgens het bestemmingsplan allemaal kan voorkom je dit soort onaangename verrassingen. Formeel moet elke [bouw]activiteit gewoon voldoen aan de voorschriften in het geldende bestemmingsplan voor dat gebied. Wordt daarin geen woningbouw mogelijk gemaakt, neemt u zelf het risico daar toch op te speculeren en de grond voor een te hoge prijs aan te kopen.
Ook bestaat er allerlei beleid en regelgeving bij provincie en Rijk over waar wel en waar geen bouwmogelijkheden zijn. Dat het terrein in een stiltegebied ligt is volgens mij redelijk eenvoudig op te zoeken of na te vragen.
Ik hoop dat u er nog iets aan kan doen, maar ik heb er een hard hoofd in.
toch is het ook uw eigen schuld dat u deze kat in de zak heeft gekocht. Door zelf na te vragen [en niet alleen te vertrouwen op het verkooppraatje van de verkoper] bij de gemeente wat er volgens het bestemmingsplan allemaal kan voorkom je dit soort onaangename verrassingen. Formeel moet elke [bouw]activiteit gewoon voldoen aan de voorschriften in het geldende bestemmingsplan voor dat gebied. Wordt daarin geen woningbouw mogelijk gemaakt, neemt u zelf het risico daar toch op te speculeren en de grond voor een te hoge prijs aan te kopen.
Ook bestaat er allerlei beleid en regelgeving bij provincie en Rijk over waar wel en waar geen bouwmogelijkheden zijn. Dat het terrein in een stiltegebied ligt is volgens mij redelijk eenvoudig op te zoeken of na te vragen.
Ik hoop dat u er nog iets aan kan doen, maar ik heb er een hard hoofd in.
Re: kavelbank
Probeer via de land en tuinbouw organisatie te achterhalen welke boer nog een kaveltje grond nodig heeft.
Zodra je dat weet de grond tegen elk aannemelijk bod verkopen, want anders kom je er nooit van af.
En de volgende keer je verstand gebruiken.
Agrarische grond wordt alleen gebruikt voor woningbouw als het door de gemeente wordt onteigend.
Zodra je dat weet de grond tegen elk aannemelijk bod verkopen, want anders kom je er nooit van af.
En de volgende keer je verstand gebruiken.
Agrarische grond wordt alleen gebruikt voor woningbouw als het door de gemeente wordt onteigend.