| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] klacht over post nl mbt zwaar beschadigde inhoud van pakket
-
mosterdkaas
klacht over post nl mbt zwaar beschadigde inhoud van pakket
Beste Lezer(s),
vandaag (zat 23 november) kreeg ik een pakket aangeboden van een model van een motor die ik had gekocht.
de verstuurder had alles netjes verpakt en legio waarschuwingen op de verpakking vermeld dat de inhoud breekbaar was.
toen ik de doos opendeed was heel vet model vernietigd , echt in meerdere stukken en stukjes. zwaar beschadigd.
het leek er op alsof iemand echt moedwillig een uur met die doos heeft lopen schudden als een gestoorde.
de doos is redelijk zwaar aangezien het een tin(metaal) model betreft. het was ook in elkaar gelijmd met o.a. secondenlijm. dus als je het model wil beschadigen moet je echt enorm goed je best doen. het is onmogelijk dat de beschadigingen zo erg zijn door "normaal" transport .
ik heb gelijk de klachtenafdeling van post nl gebeld;
het pakket was normaal verstuurd (niet verzekerd) en daarom schijnt er geen schadevergoeding te zijn.
ik ken de postbode die het pakket heeft gebracht en die doet altijd heel goed en netjes zijn best. dus die verdenk ik er absoluut niet van dat die het pakket heeft lopen schudden of wat dan ook.
dan zou het in het sorteercentrum moeten zijn gebeurd.
de klacht zou worden geregistreerd maar daar zou ik geen terugkoppeling over krijgen.
het betreft een model met een waarde van om en nabij 290 euro. dus dit is voor mij persoonlijk dramatisch.
zeker omdat het model zo enorm beschadigd is dat ik echt geen idee heb hoe ik dit ooit zou moeten opknappen.
de verstuurder spreek er ook schande van , maar die heeft echt zijn best gedaan met inpakken en overal heel duidelijk waarschuwingen op de verpakking geschreven.
ik zoek dus hulp, ik wil het hier niet bij laten zitten. foto's zijn beschikbaar van het model en de doos.
bedankt voor het lezen en elke vorm van advies.
mvg,
Alco
vandaag (zat 23 november) kreeg ik een pakket aangeboden van een model van een motor die ik had gekocht.
de verstuurder had alles netjes verpakt en legio waarschuwingen op de verpakking vermeld dat de inhoud breekbaar was.
toen ik de doos opendeed was heel vet model vernietigd , echt in meerdere stukken en stukjes. zwaar beschadigd.
het leek er op alsof iemand echt moedwillig een uur met die doos heeft lopen schudden als een gestoorde.
de doos is redelijk zwaar aangezien het een tin(metaal) model betreft. het was ook in elkaar gelijmd met o.a. secondenlijm. dus als je het model wil beschadigen moet je echt enorm goed je best doen. het is onmogelijk dat de beschadigingen zo erg zijn door "normaal" transport .
ik heb gelijk de klachtenafdeling van post nl gebeld;
het pakket was normaal verstuurd (niet verzekerd) en daarom schijnt er geen schadevergoeding te zijn.
ik ken de postbode die het pakket heeft gebracht en die doet altijd heel goed en netjes zijn best. dus die verdenk ik er absoluut niet van dat die het pakket heeft lopen schudden of wat dan ook.
de klacht zou worden geregistreerd maar daar zou ik geen terugkoppeling over krijgen.
het betreft een model met een waarde van om en nabij 290 euro. dus dit is voor mij persoonlijk dramatisch.
zeker omdat het model zo enorm beschadigd is dat ik echt geen idee heb hoe ik dit ooit zou moeten opknappen.
de verstuurder spreek er ook schande van , maar die heeft echt zijn best gedaan met inpakken en overal heel duidelijk waarschuwingen op de verpakking geschreven.
ik zoek dus hulp, ik wil het hier niet bij laten zitten. foto's zijn beschikbaar van het model en de doos.
bedankt voor het lezen en elke vorm van advies.
mvg,
Alco
Re: klacht over post nl mbt zwaar beschadigde inhoud van pakket
De verzender kan de post aansprakelijk stellen dat kun jij
als ontvanger niet, geen idee waarom maar zo is het helaas.
De verzender moet dus een klacht indienen bij Post.nl
Het kan wel, maar je wilt het niet.Chocomelk schreef:De verzender kan de post aansprakelijk stellen dat kun jij
Over het algemeen verdient het de voorkeur om een partij aansprakelijk te stellen waarmee je een overeenkomst heeft. De verkoper heeft een contractuele verplicht om een bepaald product in goede staat af te leveren. Hierbij maakt hij gebruik van een derde partij en is daarom aansprakelijk voor diens gedragingen. De postwet maakt het aansprakelijk stellen van PostNL en het krijgen van een goede vergoeding behoorlijk lastig.
In de literatuur wordt de post aangehaald als voorbeeld van een situatie waarbij de postbode rekening moet houden met de belangen van de ontvanger, die geen partij is in de overeenkomst tussen de postbode en de verzender.
-
Leo The Emperor
Als de doos aan de buitenkant onbeschadigd is en de inhoud is toch naar de gallemiezen, dan heeft de verkoper het niet goed ingepakt. De verkoper kan niet verwachten dat er niet wordt geschud met een doos tijdens vervoer of sortering.mosterdkaas schreef: de verstuurder had alles netjes verpakt en legio waarschuwingen op de verpakking vermeld dat de inhoud breekbaar was.
U kunt in plaats van Post.nl beter de verkoper aansprakelijk stellen voor de geleden schade
-
mh73
Ik heb zelf een webshop en het is en blijft de verantwoordelijkheid van de verkoper dat de artikelen de koper in goede staat bereiken. De verkoper moet dus een nieuw exemplaar opsturen.
Soms staat in de algemene voorwaarden dat de verkoper niet verantwoordelijk is voor verlies of beschadiging tijdens verzending, maar dat is in strijd met de wet.
Ik geef toe dat PostNL waarschijnlijk een kudde olifanten in de sorteercentra heeft rondlopen. Ik verstuur mijn handel in bubbeltjesenveloppen, waarbij ik kwetsbaar materiaal nog een voorzie van een dubbele laag extra bubbels. Toch komen de spulletjes nog wel eens kapot aan, het valt me op dat in bepaalde regio's dat vaker gebeurd dan in andere. Ik heb zelfs een adres waar ik alleen nog maar brievenbusdoosjes naar verzend omdat met envelop altijd wel wat sneuvelt.
De verkoper moet dus in dit geval een nieuw exemplaar opsturen en een klacht indienen bij PostNl (ook al is dat laatste volstrekt zinloos).
Soms staat in de algemene voorwaarden dat de verkoper niet verantwoordelijk is voor verlies of beschadiging tijdens verzending, maar dat is in strijd met de wet.
Ik geef toe dat PostNL waarschijnlijk een kudde olifanten in de sorteercentra heeft rondlopen. Ik verstuur mijn handel in bubbeltjesenveloppen, waarbij ik kwetsbaar materiaal nog een voorzie van een dubbele laag extra bubbels. Toch komen de spulletjes nog wel eens kapot aan, het valt me op dat in bepaalde regio's dat vaker gebeurd dan in andere. Ik heb zelfs een adres waar ik alleen nog maar brievenbusdoosjes naar verzend omdat met envelop altijd wel wat sneuvelt.
De verkoper moet dus in dit geval een nieuw exemplaar opsturen en een klacht indienen bij PostNl (ook al is dat laatste volstrekt zinloos).
De reden hiervoor is niet zo vreemd: de ontvanger heeft niets met Post.nl te maken. De verzender heeft een overeenkomt.Chocomelk schreef:De verzender kan de post aansprakelijk stellen dat kun jij
Ik zou een model van die waarde dan ook niet met de post versturen, doe zelf ook wat met schaalmodellen en bij mij en knutselcollega's geld, kom maar halen of wacht tot een beurs oid. iig geen verzending.
-
mosterdkaas
dank voor de reacties tot nu toe. ik vindt het jammer dat ik geen fotos kan plaatsen hier, dat zou de zaak een stuk duidelijker maken.
de verzender heeft wel degelijk zo goed mogelijk het model ingepakt. zoals ik al vermelde is het net alsof men moedwillig heel lang met de doos heeft lopen schudden.
er is geen 2e exemplaar mogelijk, het is een uniek stuk bij wijze van. hij heeft geen tweede exemplaar.
ik heb er heel veel moeite mee om hem aansprakelijk te stellen. zeker omdat hij gewoon echt zijn best heeft gedaan op het inpakken en de legio waarschuwingen op de verpakking van "breekbaar...deze zijde boven ". dus ja.
ik weet het niet. het voelt voor mij als een judasstreek om hem aansprakelijk te stellen, het voelt niet goed of juist.
zoals ik al zei het is een heel uniek stuk, geen koffiezetapparaat of wat dan ook.
de verzender heeft wel degelijk zo goed mogelijk het model ingepakt. zoals ik al vermelde is het net alsof men moedwillig heel lang met de doos heeft lopen schudden.
er is geen 2e exemplaar mogelijk, het is een uniek stuk bij wijze van. hij heeft geen tweede exemplaar.
ik heb er heel veel moeite mee om hem aansprakelijk te stellen. zeker omdat hij gewoon echt zijn best heeft gedaan op het inpakken en de legio waarschuwingen op de verpakking van "breekbaar...deze zijde boven ". dus ja.
ik weet het niet. het voelt voor mij als een judasstreek om hem aansprakelijk te stellen, het voelt niet goed of juist.
zoals ik al zei het is een heel uniek stuk, geen koffiezetapparaat of wat dan ook.
-
Leo The Emperor
Dit heeft niks met een judasstreek te maken, maar alles met vanrwoordelijkheden. De verkoper draagt de verantwoording voor een goede verzending. Als het een uniek stuk is had sowieso een andere wijze van verzendig voor de hand gelegen.mosterdkaas schreef:ik heb er heel veel moeite mee om hem aansprakelijk te stellen. zeker omdat hij gewoon echt zijn best heeft gedaan op het inpakken en de legio waarschuwingen op de verpakking van "breekbaar...deze zijde boven ". dus ja.
Het is overigens goed denkbaar dat zonder al deze waarschuwingsstickers het pakket beter was aangekomen dan met...
De verantwoordelijkheid ligt inderdaad bij de verkoper. Het is heel vervelend voor hem, maar het is niet anders. Ik zou persoonlijk ook de verkoper hierop aanspraken.
-
mh73
Waarom zou je je schuldig voelen als je alles op de juiste manier aanpakt?
Waarom heeft de verkoper het pakket niet aangetekend verzonden? Dat kost bij een pakket tot 10 kg nog geen drie euro meer. Het pakket is daarmee verzekerd tot 500 euro. Dat lijkt me bij een pakket van deze waarde geen luxe, maar normale service. De verkoper heeft daarmee in mijn ogen niet zijn uiterste best gedaan.
In de wet staat dat verkoper verantwoordelijk is tot de bestelling bij de koper is. Als een artikel de koper niet of in slechte staat bereikt is dat niet volgens de overeenkomst die jullie zijn aangegaan.
Jij moet dus niet voor de schade opdraaien, maar de verkoper. Zoiets heet bedrijfsrisico.
Waarom heeft de verkoper het pakket niet aangetekend verzonden? Dat kost bij een pakket tot 10 kg nog geen drie euro meer. Het pakket is daarmee verzekerd tot 500 euro. Dat lijkt me bij een pakket van deze waarde geen luxe, maar normale service. De verkoper heeft daarmee in mijn ogen niet zijn uiterste best gedaan.
In de wet staat dat verkoper verantwoordelijk is tot de bestelling bij de koper is. Als een artikel de koper niet of in slechte staat bereikt is dat niet volgens de overeenkomst die jullie zijn aangegaan.
Jij moet dus niet voor de schade opdraaien, maar de verkoper. Zoiets heet bedrijfsrisico.
-
mosterdkaas
de verzender is inmiddels bezig met de klacht en post nl. wordt vervolgd. we zijn druk in overleg.
-
mosterdkaas
hier zijn overgens fotos te zien van de beschadigingen http://www.mijnalbum.nl/Album=NDPFMTOA
Enigste opmerking gezienm het bedrag. had ik als verzender toch echt 1.30 euro meer
uit gegeven voor pakket verzending en dan was het verzekerd tot 500 euro.
Vraag me nog steeds af wat echt goed verpakt is ? schuimvlokken ?
uit gegeven voor pakket verzending en dan was het verzekerd tot 500 euro.
Vraag me nog steeds af wat echt goed verpakt is ? schuimvlokken ?
-
Fleurtjuh666
Zo....mosterdkaas schreef:hier zijn overgens fotos te zien van de beschadigingen http://www.mijnalbum.nl/Album=NDPFMTOA
-
mh73
Na het zien van de foto's vraag ik me af of dit soort modellen niet te kwetsbaar zijn om te verzenden?
-
Bob Schurkjens
Klopt ook niet. Ze zeggen maar wat. Je kan alleen vergoeding krijgen als de doos zélf aan de buitenkant (flink) is beschadigd én je de doos verzekerd hebt verzonden. Als ontvanger moest je dan vroeger naar een TNT businesspoint om een schadeformulier in te laten vullen. Hoe ze dat nu doen weet ik niet met al die PostNL supermarkt servicepunten....het pakket was normaal verstuurd (niet verzekerd) en daarom schijnt er geen schadevergoeding te zijn.
Is het pakket zelf aan de buitenkant niet beschadigd, dan krijg je nooit een schadevergoeding.
-
Leo The Emperor
Dit levert helemaal niks op en is zonde van de moeite.mosterdkaas schreef:de verzender is inmiddels bezig met de klacht en post nl. wordt vervolgd. we zijn druk in overleg.
Nogmaals u zou er beter aan doen om de verkoper aansprakelijk te stellen
Als u dat niet wilt of kunt, kunt u beter het betaalde bedrag als verlies afboeken, en overgaan tot de orde van de dag.