LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag tandarts een elektrische tandenborstel verplichten?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
crazyritten

Mag tandarts een elektrische tandenborstel verplichten?

Ongelezen bericht door crazyritten »

Hallo, mijn zoon kwam bij de tandarts vandaan met de mededeling dat hij een elektrische tandenborstel van Oral B pro 2000 moet kopen. Deze moet hij meebrengen naar de volgende afspraak.
Doet hij dit niet dan moet hij een papier ondertekenen waarin staat dat hij geen garantie heeft op de vullingen die worden gezet.

Mijn zoon heeft geen sterk gebit maar doet wel zijn best om het schoon te houden. Elektrisch poetsen heeft hij vroeger geprobeerd maar hij krijgt er braakneigingen van. Hij Poetst dus met een gewone tandenborstel. Pas geleden hebben ze een kies gevuld en een voortand. De vulling aan de voortand kwam eruit na 1 week. Meteen gebeld en gezegd dat er een nieuwe vulling in moet en dat deze niet word betaald.
Later kwam de vulling uit zijn kies vallen.
Dit is gebeurd maar toen kwam ze met het verhaal dat als hij niet elektrisch gaat poetsen hij dat papier moet ondertekenen.

Ik vind dit niet kunnen. Een sterk gebit heeft mijn zoon niet, dat is bij de tandarts ook bekend. Nu weet ik dat zij Spullen verkoopt van Oral B, zoals tandenborstels en tandpasta.
Ik heb gezegd dat hij niet akkoord hoeft te gaan met deze brief en dat hij dat niet gaat ondertekenen.
Alles word bij mijn zoon neergelegd, maar een vulling komt er niet zomaar uit. Als ze het niet goed schoon of droog heeft gemaakt kan het ook gebeuren. En dus zegt ze dat ze er geen garantie op kan geven als hij met een gewone tandenborstel blijft poetsen.

Nu heb ik nog een elektrische tandenborstel liggen en heb gezegd dat hij die maar moet gaan gebruiken. (even nieuwe borstelkop kopen).
Maar mag een tandarts dit eisen? Mijn zoon word op kosten gejaagd omdat er een vulling uitvalt die zij heeft gezet. En gaat dus "dreigen" dat ze de verantwoordelijkheid van haar werk gaat afschuiven als mijn zoon niet doet wat zij zegt.

Graag uw reactie. Alvast bedankt.

NeoDutchio

Re: Mag tandarts een elektrische tandenborstel verplichten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een tandarts heeft een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. Dat de vulling er uit komt kan veel verschillende oorzaken hebben, maar dat is eigenlijk niet relevant. Met een gebit kan veel gebeuren, maar dat is niet de verantwoordelijkheid van de tandarts.
Uiteraard mag een tandarts geen reclame maken en uw zoon verplichten tot een aankoop. Na ooit zelf een discussie gehad te hebben met mijn vorige tandarts en besloten een klacht in te dienen, kreeg is als verweer dat ik de tandarts zijn werk moest laten doen en als ik het ergens niet mee eens was dat ik zijn behandelplan verstoorde. Uiteraard direct naar een andere tandarts overgestapt. Van de foto's die elk half jaar gemaakt werden hoefde het nu ineens maar eens in de 2 jaar. En de hoeveelheid gaatjes die ik altijd had heb ik nu ineens niets meer. Verstandskiezen die getrokken moesten worden hoeft bij de andere tandarts niet.
Oftewel, als u niet tevreden bent over uw tandarts, heel snel overstappen. Er zijn gelukkig ook goede tandartsen.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

crazyritten schreef:Mijn zoon word op kosten gejaagd omdat er een vulling uitvalt die zij heeft gezet.
2x valt een vulling uit de mond en de tandards denkt dat dit gebeurt door de methode van poetsen binnen één week?
Ik zou een nieuwe tandarts zoeken.

Mag een tandarts een elektrische tandenborstel verplichten?
Jawel. Net zoals jij een vrije keuze hebt in tandartsen, heeft een tandarts de vrije keuze jou als klant te accepteren. De tandarts mag voorwaarden stellen aan klanten om zeker te stellen dat behandelingen goede resultaten behouden.

Het lijkt er trouwens niet op dat de tandarts de elektrische tandenborstel voorschrijft uit eigen winstbejag. Uw zoon mag hem elders kopen hoeft hem slechts mee te nemen als "bewijs". Echter, het lijkt er wel op dat de tandarts 2 vullingen fout gezet heeft en dat de schuld daarvan geschoven wordt op de methode van poetsen. Vraag een andere tandarts eens om een second opinion.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het zou mij niet verbazen als het uitvallen van de vulling en het kopen van die borstel niet zozeer als oorzaak en gevolg aan elkaar verbonden worden als nu in dit topic lijkt. Ik kan me wél goed voorstellen dat een tandarts bij een probleemgebit zaken uit wil sluiten. Een elektrische borstel poetst nu eenmaal beter dan handmatig, ik kan me wel voorstellen dat een tandarts op een gegeven moment eist dat er beter gepoetst wordt, en anders de verantwoordelijkheid voor het gebit niet meer wil dragen. Om daaruit te concluderen dat het een slechte tandarts is, is mij een paar bruggen tever.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Maar vallen door slecht poetsen de vullingen er dan zomaar uit? Ik verwacht eerder dat er nieuwe gaatjes ontstaan.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Action verkoopt de goedkope, iets anders trillen... en passen normale batterijen in voor minder dan €10,-
Wel moet je grote bek hebben en dat trillen vind ik maar niets.....

Mijn zoon is tevreden maar ik probeerde en maakte bloedbad, gevoelig tandvlees.
De eerste dure heeft hij vervangen door Lidl borstel, lastig borsteltjes kopen want Oral B paste niet...
Nu hij studeerde is de Lidl borstel daar en hier de goedkope Oral B.
Een eenvoudige poetste ook goed en de extra tril functie zie ik nut niet van in .
Gewoon oplaadbare AA erin van Aldi en boenen maar.
Ik houd het echter liever op kleine borstel kopje en handwerk..... wel trager maar ik zie ook geen noodzaak als er goed gepoetst is.
De vulling, ik twijfel aan vakmanschap of heeft jou zoon zachte tanden?

mp2017

Ongelezen bericht door mp2017 »

Moneyman schreef:Het zou mij niet verbazen als het uitvallen van de vulling en het kopen van die borstel niet zozeer als oorzaak en gevolg aan elkaar verbonden worden als nu in dit topic lijkt. Ik kan me wél goed voorstellen dat een tandarts bij een probleemgebit zaken uit wil sluiten. Een elektrische borstel poetst nu eenmaal beter dan handmatig, ik kan me wel voorstellen dat een tandarts op een gegeven moment eist dat er beter gepoetst wordt, en anders de verantwoordelijkheid voor het gebit niet meer wil dragen. Om daaruit te concluderen dat het een slechte tandarts is, is mij een paar bruggen tever.
Hoezo poets een elektrische tandenborstel beter dan als je met een gewone borstel doet?

De poetsbewegingen van de elektrische borstel kan je ook met een gewone borstel doen.

Ik vraag mij af, wat mensen gedaan hebben, toen het deze elektrische borstel nog niet gaaf.

Niemand schrijft trouwens, dat het een slechte tandarts is, alleen kan het niet zijn, dat hij mensen dwingt om zijn producten te kopen.

Een advies om elektrisch te poetsen is niets mis mee, maar dan mag deze knul ook zijn eigen tandenborstel gebruiken.

Ik zou van tandarts wisselen en van deze toestand melding maken.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

laat ik het zo zeggen: een vulling val;t er niet binnen korte tijd uit door matig poetsen. Een elektrische borstel zal dat probleem niet oplossen.
Dat kan aan allerlei zaken liggen. Slecht werk is er 1, maar ook bv knarsen. Zie dat laatste vaker langskomen dat dat eerste.
Maar ik vind het niet ok zoals de tandarts bepaalde zaken koppelt. overigens: wanneer er veel gebitsproblemen in de zin van nieuwe gaatjes zijn is het wellicht handiger naast naar het poetsen ook naar de voeding te kijken. Vaker zit het daarin dan in poetsen.
Ik denk ook dat in dit geval een elektrische borstel niets gaat oplossen...

vroem

stofzuigertje schreef:De Action verkoopt de goedkope, iets anders trillen... en passen normale batterijen in voor minder dan €10,-
Wel moet je grote bek hebben en dat trillen vind ik maar niets.....

Mijn zoon is tevreden maar ik probeerde en maakte bloedbad, gevoelig tandvlees.
De eerste dure heeft hij vervangen door Lidl borstel, lastig borsteltjes kopen want Oral B paste niet...
Nu hij studeerde is de Lidl borstel daar en hier de goedkope Oral B.
Een eenvoudige poetste ook goed en de extra tril functie zie ik nut niet van in .
Gewoon oplaadbare AA erin van Aldi en boenen maar.
Ik houd het echter liever op kleine borstel kopje en handwerk..... wel trager maar ik zie ook geen noodzaak als er goed gepoetst is.
De vulling, ik twijfel aan vakmanschap of heeft jou zoon zachte tanden?
dat er bij start elektrisch poetsen een bloedbad komt, is logisch wanneer er toch sprake is van verbetering poetsen. De plekken waar tandvlees ontstoken is die met de handborstel niet maar door de elektrische wel bereikt worden gaan dan idd bloeden. is met paar dagen weg als het goed is.
vooral niet boenen, vooral geen poetsbeweging maken met een electrische borstel want dan is ie niet effectiever vaak zelfs minder effectief dan de handborstel (mits daarmee de correcte manier van poetsen toegepast wordt...)
De borstels met gewone(verwisselbare) batterijen zijn vaak voorzien van een te zwakke motor.
die opmerking van grote bek begrijp ik niet want een elektrische borstel is compacter mbt het stuk wat de mond in moet dan een handborstel, en omdat je geen poetsbeweging hoeft te maken neemt ook dat minder ruimte. .

vroem

http://www.parodontologie-utrecht.nl/me ... 0beter.pdf

uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat elektrisch poetsen beter/effectiever is dan poetsen met de hand. beide technieken staan of vallen wel met en juiste borstelkeuze, en juiste manier van gebruik. de mens is ook hier de zwakke schakel.

Overigens kan je met de hand niet de beweging immiteren die de elektrische borstel maakt, of andersom . Behalve dat moet je het ook niet willen want je bent in beide gevallen minder effectief beter dan kan en moet.

Moneyman

vroem schreef:laat ik het zo zeggen: een vulling val;t er niet binnen korte tijd uit door matig poetsen. Een elektrische borstel zal dat probleem niet oplossen.
Exact. Daarom gaf ik al aan dat er vermoedelijk een andere reden zal zijn voor dit advies, en dat beide zaken niet 1 op 1 gekoppeld kunnen worden.
16again schreef:Maar vallen door slecht poetsen de vullingen er dan zomaar uit? Ik verwacht eerder dat er nieuwe gaatjes ontstaan.
Dat lijkt mij ook. Vandaar ook mijn eerdere conclusie dat de zaken niet zozeer als oorzaak en gevolg gezien zullen moeten worden als nu lijkt.
mp2017 schreef:Hoezo poets een elektrische tandenborstel beter dan als je met een gewone borstel doet? De poetsbewegingen van de elektrische borstel kan je ook met een gewone borstel doen.
Onjuist. Het is bewezen dat electrisch poetsen beter is dan handmatig poetsen. Mits je het op de goede manier doet natuurlijk, maar dat geldt ook bij handmatig poetsen. No way dat jij dezelfde poetsbewegingen kunt maken.
mp2017 schreef:Niemand schrijft trouwens, dat het een slechte tandarts is, alleen kan het niet zijn, dat hij mensen dwingt om zijn producten te kopen.
O nee?
NeoDutchio schreef:Oftewel, als u niet tevreden bent over uw tandarts, heel snel overstappen. Er zijn gelukkig ook goede tandartsen.
Mucha schreef:Persoonlijk zou ik meteen een andere tandarts zoeken. Deze verdient er blijkbaar een aardig zakcentje bij via Oral. Ik zou geen er vertrouwen meer in hebben, dat alle behandelingen aan het gebit door hem echt noodzakelijk zijn.
arvandongen schreef:Ik zou een nieuwe tandarts zoeken.

arvandongen

Deels kan ik met Moneyman meegaan dat de conclusie “slechte tandarts” iets te snel (door mij) getrokken is.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat vullingen er in zeer korte tijd uitvallen. Zelfs een probleemgebit bestaat niet uit los zand.

Mijn conclusie blijft dan ook overeind: Zoek een second opinion bij een goed aangeschreven tandarts. Daarna kan je besluiten of het nodig is om over te stappen of niet.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Onze tandarts adviseert juist met een zwakker gebit handmatig te poetsten.
Dit om te voorkomen dat het dunnere laagje glazuur wat er zit minder te beschadigen dan nodig.

Moneyman

Brainless schreef:Onze tandarts adviseert juist met een zwakker gebit handmatig te poetsten.
Dit om te voorkomen dat het dunnere laagje glazuur wat er zit minder te beschadigen dan nodig.
Grappig. Mijn tandarts adviseerde mij met mijn probleemgebit juist elektrisch te poetsen - wat ik nu alweer +10 jaar naar volle tevredenheid doe.

Tandartsen zijn net forumleden: altijd met elkaar oneens :wink:

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

vroem

verplichting kan niet... Is geen kader voor. Adviseren wel. Gevolgen van niet opvolgen advies zijn voor patient. Alleen kan het niet opvolgen van een advies van deze aard niet gebruikt worden ter indekking tegen vullingen die al na zeer korte tijd het begeven. oorzaak daarvan ligt zoals al eerder gezegd ergens anders, bv knarsen, verkeerd gebruik of verkeerde behandeling of keus materiaal. Om dat te bepalen zal er eens iemand anders naar moeten kijken. Maar met een verplichting tot aanschaf gekoppeld aan een soort vrijwaring voor de tandarts bij niet opvolgen van dat advies zou ik zelf zeggen: zoek een ander.. Binnen de info die verstrekt is. Een tuchtraad maakt een dergelijke verklaring overigens met de grond gelijk, wanneer een discussie naar dat niveau zou gaan. Bij een dergelijke discussie doet een tandarts mn zichzelf geen plezier want daar zal afkeurend op gereageerd worden.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

@ vroem, zijn er eerder al vergelijkbare zaken door de tuchtraad behandeld, voor zover je weet?

arvandongen

vroem schreef:verplichting kan niet... Is geen kader voor.
Hier is een kader....
De Tandarts zegt: "Als u bij mij onder behandeling wil blijven, dan moet u elektrisch gaan poetsen, o.a. vanwege de staat van uw gebit. Het staat u vrij om een andere tandarts te zoeken die u verder wenst te behandelen."

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het heeft de schijnt ... van belangenverstrengeling

Dit merk ORAL maakt advertenties waarin 'tandartsen' en/of 'patiënten' reclame maken voor hun ronde kop. Een ongelukkige reclame, die de schijn zou kunnen wekken van een goed georganiseerde actie wanneer de tandarts in de praktijk dit merk 'aanbeveelt'. Voorschrijven is m.i. uitgesloten.

Mijn tandarts heeft een extra magazijn met hulpmiddelen zoals flosdraden, spoelmiddelen, borstels, schrobbertjes e.a. die op zijn aanbeveling te verkrijgen zijn, cash en principieel altijd zònder rekening. Is deze tandarts nu goed bezig ... ? Tenminste bij de spoelmiddelen zie ik de winst van het middel, die gemaakt wordt t.o.v. on-line aankoop door de patiënt zèlf.

Grote merken beïnvloeden behandelaars op allerlei manieren, lobbyen dus, zoals dit onlangs in Duitsland van honderden praktijkartsen is onderzocht en bewezen. Nieuw bij de onderzoekjournalisten is het publiek maken van artsen die de hand ophielden incl. de 'vergoedingen'.
Maar ... een aanbeveling zònder eigen winkeltje kàn géén directe winst opleveren. De tandarts moet dan dus bewijzen, dat hij/zij een aanbeveling met succes (aankoop) hefft gedaan.

Ik denk niet dat er zulke stomme tandartsen zullen zijn die daarmee chantabel zijn geworden. Het zal bij een aanbeveling blijven. Verbintelijke consequenties zullen niet volgen, want ook de ORAL-producten kunnen verder niets garanderen.

Gesloten