LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makro steeds slechter

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
aavanputten

Makro steeds slechter

Ongelezen bericht door aavanputten »

Dit jaar ben ik 10 mjaar klant bij Makro. In het begin was ik erg enthousiast over Makro: groot assortiment, goede prijzen en goede service. In de afgelopen jaren heb ik dat snel achteruit zien gaan.

Het assortiment is steeds kleiner en wisselender geworden. Waar je vroeger altijd zeker wist dat ze een bepaald product hadden, is dat nu plotseling uit het assortiment genomen volgens de medewerker. Een paar maanden later ligt het er dan weer gewoon.
Ook komt het regelmatig voor dat producten maar een heel korte houdbaarheidsdatum hebben of er zelfs al overheen zijn. Dit kun je, door de grote verpakkingen, in de winkel niet checken. Pas als je weer op de zaak komt zie je dan de datum. Heel vervelend.
Bij "vers"-artikelen heb ik ook meerdere malen meegemaakt dat er van vers geen sprake was: Freshfields vlees dat echt al bedorven was (verkeerde datum of gewoon niet goed gekoeld?) net zoals de bedorven vis van de "vers"-afdeling.
Ook zijn vaak schappen leeg van bepaalde producten. Het lijkt weinig meer op een groothandel: van elk product is maar weinig voorraad. Zelfs op de dag waarop de aanbiedingen ingaan zijn deze vaak al op. Het zijn gewoon lokkertjes net als bij de super op de hoek.

De service is abominabel. De klanten"service" is ronduit onbeschoft en ze hebben niet eens de wil om een oplossing te zoeken. Ze verschuilen zich vaak achter het feit dat ze niet aan consumenten leveren, maar ook als bedrijf geldt dat je bepaalde verwachtingen bij een product mag hebben. Zeker als bedrijf kun je niet gaan wachten totdat ze een product dat nieuw uit de verpakking al niet werkte gaan repararen: ik kocht een nieuw apparaat en geen gerepareerd; ik behoor gewoon een nieuwe te ontvangen. Ik zie hierover overigens ook andere klachten op dit forum. Dingen die op hun site staan vermeld kloppen van geen kanten: bijvoorbeeld een adreswijziging kunt u gewoon aan de klantenbalie in de winkel doorgeven? Daar moet je dan een formulier invullen en met KvK-uittreksel terugsturen. Vervolgens krijg je weer een brief dat het niet op je officiele briefpapier is ingezonden. Hoe moeilijk kan het zijn om je klanten goed en soepel te helpen?

En ook de prijzen zijn niet meer voordelig. Alleen de echte aanbiedingen zijn nog wel eens voordeliger, maar vaak kun je goedkoper bij de Albert Heijn winkelen of hardware (non-food) op internet veel goedkoper vinden. Het enige voordeel van Makro is nog het "alles-onder-één-dak"-principe. Dat scheelt tijd bij het inkopen. Maar als je dan daarna heel veel tijd moet gaan steken in omruilen van niet goede producten, gaat dat voordeel ook verloren.

Van een groothandel is al lang geen sprake meer. De karren zijn niet veel groter meer dan in de supermarkt, je struikelt er over de gezinnen met kinderen en over ouderen die echt niet meer ondernemen (in hun karren liggen ook maar een paar artikelen) en veel producten worden gewoon per stuk verkocht. Als je je zo bewust op de consument richt, gedraag je daar dan ook naar.

Ik raak zo langzamerhand uitgekeken op Makro. Dan maar meteen wat meer tijd besteden en naar Hanos of Sligro voor food en Office Centre of internet voor non-food.

VioletPrue

Re: Makro steeds slechter

Ongelezen bericht door VioletPrue »

aavanputten schreef:Van een groothandel is al lang geen sprake meer. De karren zijn niet veel groter meer dan in de supermarkt, je struikelt er over de gezinnen met kinderen en over ouderen die echt niet meer ondernemen (in hun karren liggen ook maar een paar artikelen) en veel producten worden gewoon per stuk verkocht. Als je je zo bewust op de consument richt, gedraag je daar dan ook naar.
Hier wil ik toch even op in gaan.
Ik ben namelijk ook klant van de Makro als secretaris van een stichting.
Een vrij kleine stichting met 55/60 vrijwilligers.
Ook die kunnen dus shoppen bij de Makro, maar wij als stichting zijn geen consument.
We halen geen karren vol met voer, maar af en toe een pak wasmiddel en eens in het jaar wat spullen voor het Kerstpakket halen wij wel.
Ook met maar een paar spullen in je kar kun je als ondernemer beschouwd worden en ja, ook ouderen doen vrijwilligerswerk.
Ook mensen met kinderen die hun kinderen dan mee nemen naar de Makro doen vrijwilligerswerk.
Makro richt zich zeker niet op de consument.
Je moet immers een bewijs van inschrijving hebben van de KvK (wat een consument dus niet heeft) en ze adverteren ook niet in het suffertje van het lokale dorp.
Je krijgt de Makro reclame enkel als je een pasje en dus KvKnummer hebt.

RobbieS.

Re: Makro steeds slechter

Ongelezen bericht door RobbieS. »

En toch is een groot deel van de klanten geen ondernemer.

De reclamefolder circuleert door hele families en ligt ter inzage in bedrijfskantines. Bovendien kan men de folder via de website van de Makro zien. De pasjes worden uitgeleend aan personeel, bekenden en familie.

Er is korte tijd controle op de bezoekers geweest in het filiaal in Groningen na protest van de winkeliers in de binnenstad. Deze winkeliers was het ook opgevallen dat er wel heel veel niet ondernemers de koopjes bij de Makro haalden, en eisten dan ook dat de klanten van de Makro zich bij de ingang moesten identificeren met Makro pas en ID/Bankpas.

Dit is echter weer voorbij en nu kan iedereen met een al dan niet geleend pasje aankopen doen in de Makro.

Bovendien richt de Makro zich mijns inziens ook zeker op particulere klanten, gezien het royale aanbod aan speelgoed, electronica, telefonie, kleding/schoenen, (winter)sport artikelen (heb ik nog niet bedrijfsmatig in de boekhouding kunnen verantwoorden) en ook de food afdeling.

Gesloten