LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nederlandse gulden postzegels

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
almara

nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door almara »

Waarom horen we na het grote nieuws eind 2011 over de false postzegels niks meer van Postnl. Kunnen ze dan zomaar nederlandse gulden postzegels niet meer aannemen?
Ik heb nog een aantal stapels met oude nederlandse gulden postzegels op etiketten liggen en wil die graag gebruiken, maar durf dat niet echt. Straks komen mijn brievenbuspakketjes niet aan, of met vertraging. Ze zijn zo goed als zeker echt, heb ze niet bij een van de bedrijven van de lijst gekocht, maar via een betrouwbaar persoon, die ze van veilingen haalt.
Kan de postNL hier zo mee weg komen? En op deze manier alle oude nederlandse gulden zegels, waar ooit voor betaald is van de markt krijgen? Wat voor een land leven we?
Wat moet ik met mijn oude gulden postzegels doen?

Daan_1978

Re: nederlandse gulden postzegels

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Misschien smaken ze wel lekker?

Waar doe je nu moeilijk over eigenlijk? Tijd zat gehad om ze te gebruiken?!
Ik bedoel, hoe lang is de euro er nou eigenlijk al en dan NU PAS nl zegels willen gebruiken?

Dit verdient de nominatie van grappigste topic van de dag! :mrgreen:

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

Daan_1978 schreef:Misschien smaken ze wel lekker?

Ik bedoel, hoe lang is de euro er nou eigenlijk al en dan NU PAS nl zegels willen gebruiken?

Wat een rare reactie! Ts heeft groot gelijk dit te vragen, veel mensen gebruiken nog guldenzegels, is goedkoop aan te komen soms, dus waarom niet?

Daan_1978

marnix schreef:
Daan_1978 schreef:dus waarom niet?
Waarom wel? We leven met de euro. Uit welk ei kom jij? :lol:

Evenals dat sommige mensen nog steeds lopen om te rekenen.... Dùh!
Wordt wakker!

almara

Is gewoon een serieuse vraag, heb geen zin in rare discussies.
Onder bedrijven zijn al jarenlang goedkoop oude nederlandse postzegels in omloop. Dit scheelt weer portokosten voor de klanten. Deze kan je gewoon bij fitalisten krijgen, niks raars aan en worden massaal gebruikt.
Maar vind het zo raar dat de POSTNL zomaar postzegels kan verbieden omdat er een aantal false ontdekt zijn, alles over 1 kam scheren zeg maar. Je zou raar staan te kijken als ineens uw briefje van 50 niet meer aangenomen wordt, omdat er een aantal false ontdekt zijn.

Wil gewoon weten, wanneer de post naar buiten komt met de kenmerken van de false zegels en de gulden zegels weer aanneemt, want volgens mij kunnen ze ze gewoon niet zomaar weigeren. Ze zijn nog rechtsgeldig.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

Daan_1978 schreef:
marnix schreef:
Daan_1978 schreef:dus waarom niet?
Waarom wel? We leven met de euro. Uit welk ei kom jij? :lol:

Evenals dat sommige mensen nog steeds lopen om te rekenen.... Dùh!
Wordt wakker!
@Daan, u heeft natuurlijk alle vrijheid om zo te reageren maar vergeef me, uw toon en inhoud zijn niet bepaald uitnodigend om op te reageren verder.
gegroet!

Daan_1978

marnix schreef:@Daan, u heeft natuurlijk alle vrijheid om zo te reageren maar vergeef me, uw toon en inhoud zijn niet bepaald uitnodigend om op te reageren verder.
gegroet!
Wel aardig dat je dan wel de moeite neemt om er TOCH op te reageren! :lol:

Ivo81

Ongelezen bericht door Ivo81 »

marnix schreef:
Daan_1978 schreef:Misschien smaken ze wel lekker?

Wat een rare reactie! Ts heeft groot gelijk dit te vragen, veel mensen gebruiken nog guldenzegels, is goedkoop aan te komen soms, dus waarom niet?
Dan vraag ik me toch af waar je nu nog guldenzegels kunt kopen. Maar goed, als je bang bent dat pakketjes niet zullen aankomen zou ik het eerst met een brief of (ansicht)kaart proberen, of gewoon naar het postkantoor gaan en vragen of het nog mogelijk is om in Nederland guldenzegels te gebruiken.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Je zou raar staan te kijken als ineens uw briefje van 50 niet meer aangenomen wordt, omdat er een aantal false ontdekt zijn.
Briefjes van 50 GULDEN worden ook niet meer aangenomen :wink: .
Bovendien... in de Gulden tijd werden om deze reden (vervalsingen) briefjes van 1000 al nergens aangenomen.

AGGB

Ongelezen bericht door AGGB »

@almara. Ben een tijd weggeweest en een bericht over valse postzegels is me daarom ontgaan.Is daarvan iets op het web te vinden?

Ik gebruik regelmatig guldenpostzegels, die komen steeds weer in mijn huis tevoorschijn uit allerhande laden.
Ik koop ze niet in, maar ontvang weleens een pakket vol met zegels van een hoge guldenwaarde.

Heb inmiddels gegoogelt en ik kan slechts vinden dat de guldenzegels nog steeds geldig zijn, dwz de guldenzegels na 1977. Die regel dateert uit de tijd van voor 1989 toen de Post nog een staatsbedrijf was, die regel is nooit veranderd in de Postwet.
Dus gewoon blijven plakken en bijplakken. Wel lijken er problemen te zijn bij het scannen in diverse plekken zoals supermarkten als men een pakje aanlevert omdat de apparatuur er niet op ingesteld is en vanwege de onnozelheid van de baliewerkers, die nog maar net uit hun ei gekropen zijn.

Ik ga in elk geval door met het plakken van guldenzegels zolang ik die zegels nog ergens in mijn huis vind.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Moet iedereen zelf weten of je er een nederlandse gulden postzegel op plakt, ik heb ze al heel lang niet meer in huis en plak ze dus ook niet.
Had ik ze wel dan deed ik het niet want ik hoop natuurlijk dat mijn brief aan komt.

We kunnen ook niet meer met de gulden betalen, dat accepteren we toch ook, hebben we maar te accepteren want ze nemen het gewoon niet meer aan.

Ik ruim ieder jaar de kasten uit om te kijken wat er weg kan maar schijnbaar velen mensen niet en komen ze 10 jaar later nog een postzegel van de nederlandse gulden tegen. :shock:

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waarom horen we na het grote nieuws eind 2011 over de false postzegels niks meer van Postnl. Kunnen ze dan zomaar nederlandse gulden postzegels niet meer aannemen?
Wat is het probleem precies? PostNL heeft niet beweerd dat ze guldenpostzegels niet meer accepteren. Er zou fraude zijn gepleegd met guldenpostzegels. Maar dat wil niet zeggen dat PostNL ze niet meer accepteert. Ik plak ze ook en heb met de acceptatie nooit problemen, ook niet na het "fraudenieuws".

Vervalste postzegels kunnen makkelijk worden herkend bij UV-licht. Ze hebben geen fosforlaag.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor zover ik kan vinden mag je ze omgerekend met voldoende of iets teveel nog steeds plakken.

Dus in plaats van 45 cent 1 gulden plakken!
Maar ik vermoed dat je op marktplaats bij verzamelaar meer kunt vangen!

almara

Volgens de wet zijn gulden postzegels van na 1977 nog steeds geldig. Tijdnes invoering van de euro had de tnt geen zin om alle postzegels in te nemen en om te gaan wisselemn. Zou ze te veel geld kosten. Alleen doordat er destijds veel gulden postzegels verzameld waren in de hoop dat ze na invoering van de euro veel waard zouden worden zijn er nog veel in verzamelaars wereld te vinden. Nu blijkt dat die postzegels minder waard zijn worden ze veel op beurzen verkocht. In elk geval zijn er volop gulden postzegels verkrijgbaar. Ook buiten de genoemde bedrijven die valse op de markt gebracht zouden hebben. Ik haalde ze al langer met korting bij een handelaar. Dus ja heb zo voor zeg maar 500 euro aan gulden postzegels liggen.

Postnl deelt na de fraudezaak flyers uit waaroip staat dat postzegels geplakt op etiketten niet meer aangenomen worden (kan dat zomaar?) Ik kan natuurlijk de postzegels los weken, maar is veel werk en dan met het risico dat ze ter onderzoek ingenomen worden, vertraging van je zending. Op het postkantoor bij ons wilden ze zelfs helemaal geen gulden postzegels aannemen.

Vraag me af waarom er zoveel onduidelijkheid blijft bestaan rond de gulden zegels. Niemand schijnt te weten of ze nu wel of niet mogen, terwijl ze volgens mij gewoon nog wettig zijn.

@bporsma, bedoel natuurlijk 50 euro :) Die mogen ze ook niet gewooon weigeren.

@AGGB idd weinig over te vinden, daarom zo raar van postnl. Ze houden het zo stil mogelijk, om maar zo min mogelijk gulden postzegels, waar ooit wel voor betaald is, nog in behandeling te hoevcen nemen. Zie nieuws van 27 december. Google maar op postzegel fraude verzendpro, er was ook een pagina bij postnl zelf: postnl.nl/voorthuis/postzegels/valse-postzegels

Ga ik ze toch maar los weken dan en hopen dat ze niet ter onderzoek ingenomen worden en dan niet op hte postkantoor inleveren, maar in de brievenbus, hoe krom kan het zijn!

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

Chocomelk schreef:Moet iedereen zelf weten of je er een nederlandse gulden postzegel op plakt, ik heb ze al heel lang niet meer in huis en plak ze dus ook niet.
Had ik ze wel dan deed ik het niet want ik hoop natuurlijk dat mijn brief aan komt.

We kunnen ook niet meer met de gulden betalen, dat accepteren we toch ook, hebben we maar te accepteren want ze nemen het gewoon niet meer aan.
Ik ruim ieder jaar de kasten uit om te kijken wat er weg kan maar schijnbaar velen mensen niet en komen ze 10 jaar later nog een postzegel van de nederlandse gulden tegen. :shock:
Natuurlijk kunnen we niet meer betalen met de gulden.Echter deze postzegels zijn gekocht toen dat nog wel kon en daar heeft de Post van geprofiteerd.
Dus volgens mij moeten ze gewoon nog geldig zijn.

Heb een hoop abbo's lopen allemaal afgesloten in guldens en zonder mij wat te vragen is het omgezet in euro's. Moet ik ook maar goed vinden :wink:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

postzegels geplakt op etiketten
Wat bedoel je nu precies met postzegels geplakt op etiketten? En hoezo moe je ze losweken dan? Indertijd had je zegels op vel, met een lijmlaag, en zegels in een boekje, ook met een lijmlaag. Daar viel niks aan af te weken.

Wat me in je link opviel, het gaat niet alleen om guldenpostzegels, maar ook om europostzegels, die vervalst kunnen zijn. Waar TNT op controleert is onder andere de fosforlaag.

almara

De gulden postzegels kan je bij de handelaar voorgeplakt op etiketten kopen, zodat je niet zelf alle waardes om hoeft te rekenen naar euros. Zo heb je dus een etiket met gulden postzegels ter waarde van (nu) 0,50 euro cent(1,10 gulden). En een etiket met gulden postzegels ter waarde van 1 euro (2,20 gulden) enz...Maar aangezien de valse postzegels ook voorgeplakt waren op etiketten, wil de post geen postzegels op etiketten meer accepteren. Stel je koopt bij het postkantoor nieuwe euro postzegels en die plak je ter plekke op een etiket en die plak je op een brief, dan wordt de brief geweigerd! Dit omdat er valse op etiketten zaten, dus doen ze net of alle postzegels op etiketten vals zijn.

almara

ja gaat om gulden en euro postzegels.
Probleem is ook dat niet alle gulden postzegels ooit een fosfor laag gehad hebben, dus daar kunnen ze niet alleen op controleren.

Dit bedoel ik dus, zo veel onduidelijkheid en niemand weet precies hoe het zit. Kunnen ze de consument met zoveel onduidelijkheid laten zitten?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar aangezien de valse postzegels ook voorgeplakt waren op etiketten, wil de post geen postzegels op etiketten meer accepteren.
Kijk, dit klinkt al heel anders dan dat TNT helemaal geen guldenpostzegels meer wil accepteren. En de redenatie kan ik ook wel volgen.

Een heel simpele vraag van iemand die zijn naïviteit al heel lang geleden verloren heeft. Waarom zou een postzegelhandelaar, die toch al verlies lijdt op zijn handel, die dingen ook nog eens op etiketten zitten plakken en daar de waarde van bijzetten, omgerekend in euro's? Terwijl ieder etiket dus nauwelijks iets waard is? (50 cent of zoiets). Ik denk dat je er rustig van uit kunt gaan dat alles op etiketten vals is. En ik heb zo het idee dat jij dat zelf ergens ook wel weet.
Stel je koopt bij het postkantoor nieuwe euro postzegels en die plak je ter plekke op een etiket en die plak je op een brief, dan wordt de brief geweigerd!
Waarom zou je dat doen? Waarom niet in één keer op de brief?

almara

nee hoor mijn leverancier is gecontroleerd en die zijn zo echt als maar kan.

Je kan bij hem kiezen uit losse of op etiket. Op losse zit meer korting.
Ga maar naar een beurs, daar worden ze gedumpt, omdat er zo veel van zijn.

Meeste van dit soort mensen zijn oudere mensen, die zo nog een centje bijverdienen. Die zijn nu dus ook gedupeerd.

Waarom wilde de post ze destijds niet omwisselen naar euro zegels? Omdat het te veel waren en ze hoopten dat ze wel zouden verdwijnen, maar dat deden ze dus ook niet.
Ook in het buitenland zijn vlak voor de komst van de euro vele gulden postzegels gekocht door verzamelaars, in de hoop dat ze zouden stijgen in waarde. Maar de marktwerking doet zijn werk he! Als er ergens heel veel van is, worden ze minder waard.

Ons postkantoor accepteerd geen gulden zegels, ook niet losse.

Dat nieuw kopen en op een etiket plakken was maar als voorbeeld, hoe krom de wereld is. Dat alles op etiketten geweigerd wordt. Alles over 1 kam scheren.

Gesloten