Hi,
Ik ga per 1 april naar een nieuwe baan, en heb inmiddels ook ontslag genomen bij mijn oude werkgever.
Nu rij ik een lease-auto en mijn contract word nu vroegtijdig stopgezet wat een boete voor mijn oude werkgever betekend.
Ik denk dat hij nu die kosten op mij gaat verhalen!
Kan hij dit zomaar doen?
groet,
Christoph
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ontslag nemen en lease-auto
Re: ontslag nemen en lease-auto
Simpel: Nee, boete is evt. voor zijn rekening, kan hij niet op werknemer verhalen.
is bedrijfsrisico, trouwens: gaat de lease-auto niet naar uw opvolger?
is bedrijfsrisico, trouwens: gaat de lease-auto niet naar uw opvolger?
-
Gasssst
Omdat je zelf opstapt bij je werkgever, kan je worden gehouden bepaalde kosten van investeringen naar ratio met je werkgever te verrekenen. De leaseauto is er zo één, maar bijvoorbeeld ook opleidingen die door je werkgever zijn betaald.en heb inmiddels ook ontslag genomen bij mijn oude werkgever
Hoogstwaarschijnlijk ben je met je werkgever een leaseovereenkomst aangegaan, waarin het handelen in dit soort omstandigheden wordt vastgelegd. En je bent gehouden aan de overeenkomsten die je ondertekend hebt. Het kan zelfs zo zijn dat het leasecontract direct tussen jou en de leasemaatschappij loopt, en je werkgever alleen de premie daarvoor betaalt. In dat geval moet je helemaal maar zelf uitzoeken hoe je het op moet lossen.
Eigenlijk had je dit probleem al met je nieuwe werkgever moeten bespreken, of misschien heb je dat ook wel gedaan. Krijg je bij je nieuwe werkgever ook een auto? In dat geval is het de goedkoopste oplossing als die het leasecontract over neemt, of de termijnbedragen gedurende de looptijd aan je oude werkgever blijft vergoeden.
Of misschien heeft je nieuwe werkgever zelf wel een auto op zijn parkeerplaats staan en wil hij de afkoopsom betalen als jij die auto over neemt.
Eigenlijk had je dit vooraf moeten uitzoeken en bij de onderhandelingen over je nieuwe arbeidsovereenkomst het meenemen van je auto moeten bedingen, maar die tip komt nu natuurlijk te laat. Tenminste, voor deze keer. De volgende keer weet je dat je hier rekening mee moet houden bij een overstap.
Ik had precies hetzelfde probleem vorig jaar. De kosten van 16.500 euro konden dus op mij verhaald worden.
Die 750 euro salaris verhoging kan ik dus de eerste 2 jaar niet van kunnen profiteren.
Die 750 euro salaris verhoging kan ik dus de eerste 2 jaar niet van kunnen profiteren.
Waarschijnlijk had je die leaseauto zelf over kunnen nemen, dan betaal je geen afkoopsom.
Veruit de meeste bedrijven nemen in hun voorwaarde op dat je een lease auto ter beschikking krijgt binnen een bepaalde klasse (meestal een maximumbedrag). Tot en met dit maximum zijn de kosten voor de werkgever maar als je besluit een duurdere auto te leasen en het meerbedrag dan de norm zelf bijlegt, dan hebben de meeste werkgevers wel een clausule dat de resterende termijnen van deze eigen bijdragen in 1 keer opeisbaar zijn (de werkgever gaat tenslotte geen bedrijfsrisico lopen op prive aangelegenheden!).
De boete bij vervroegd stopzetten is een bedrijfsrisico en inhouding hiervan bij de werknemer zal door de rechter van tafel worden geveegd omdat de lease auto geacht wordt een 'instrument' te zijn ter uitoefening van de functie (of gaat Uw werkgever ook een bedrag inhouden omdat Uw pc niet 3 jaar wordt gebruikt?).
Een studie b.v. wordt meestal gevolgd om kennis te vergaren en is dus een investering door de werkgever. Vandaar dat daar vaak een terugbetalingsregeling voor bestaat.
De boete bij vervroegd stopzetten is een bedrijfsrisico en inhouding hiervan bij de werknemer zal door de rechter van tafel worden geveegd omdat de lease auto geacht wordt een 'instrument' te zijn ter uitoefening van de functie (of gaat Uw werkgever ook een bedrag inhouden omdat Uw pc niet 3 jaar wordt gebruikt?).
Een studie b.v. wordt meestal gevolgd om kennis te vergaren en is dus een investering door de werkgever. Vandaar dat daar vaak een terugbetalingsregeling voor bestaat.