LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onverzekerd en 800 euro boete bij IAK verzekeringen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
norbo

Onverzekerd en 800 euro boete bij IAK verzekeringen

Ongelezen bericht door norbo »

Ik heb bijna al mijn verzekeringen bij IAK verzekeringen lopen. Ik betaal jaarlijks de rekening in januari. Die van dit jaar is ook betaald. Afgelopen juli heb ik een motor gekocht en deze bij IAK toegevoegd in de verzekering. Ik moest daar 15 euro voor bijbetalen voor de rest van het jaar. Deze rekening ben ik vergeten. IAK heeft meerdere brieven gestuurd die door misverstand met mijn vrouw en slordigheid van mijzelf veel te laat door mij gezien zijn. Ik kreeg gisteren bericht van RDW dat zowel mijn auto als mijn motor niet verzekerd zijn en ik 800 euro boete krijg. Wat blijkt? IAK heeft al mijn verzekeringen geroyeerd: auto, opstal huis, motor, wa, inboedel. Ik ben bovendien nu geregistreerd als wanbetaler en een nieuwe verzekering afsluiten is er niet gemakkelijker op geworden. En dat alles vanwege 15 euro die ik met alle plezier had betaald.

Ik kon het niet geloven en heb gebeld. Ze stonden me netjes te woord maar er was niet over te praten. Ze hadden me er wel over gebeld zeiden ze, maar helaas op een niet meer gebruikt nummer terwijl ik al zeker 5 keer mijn 06 heb doorgegeven bij mutaties via de telefoon. Ze zouden ook gemaild hebben maar ik kan alleen dienstverleningsenquête mails vinden. Niets over deze betalingsachterstand, ook niet in de spambox. Mijn conclusie is dat ze niet hun best hebben gedaan om mij te bereiken.

Wat mij zo stoort is het volgende: ook al konden ze me niet bereiken en zat ik in de fout, hoe halen ze het in hun hoofd om een klant zo ver in de problemen te brengen voor een bedragje van 15 euro? En dat terwijl ik 20 jaar klant ben en nooit iets declareer.

Ik heb een klacht bij ze ingediend maar daar nog niets op terug gehoord. Telefonisch mocht ik niemand anders spreken. Het geeft mij geen andere keuze dan ergens (met een wanbetalingsregistratie!) zo snel mogelijk nieuwe verzekeringen af te sluiten om nog meer bekeuringen te voorkomen. En ook nog even 800 euro neerleggen bij de CJIB.

Is dit nou een gevolg van doorgeschoten bureaucratie en automatisering? Of zijn ze bij IAK verzekeringen vergeten dat het uiteindelijk om de mens gaat waar ze het voor doen?

Frantic2

Re: Onverzekerd en 800 euro boete bij IAK verzekeringen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Met stroop vangt u meer vliegen dan met stront.... U heeft zelf fout op fout gestapeld door nergens op te reageren....

Wel heeft u zeker een punt dat u alle andere verzekeringen vooruit hebt betaald en alleen de premie voor de motor openstond. Dan mogen ze m.i. nooit het hele pakket royeren!
Tijd voor uw rechtsbijstandsverzekering.... Of overleg, waarbij u echt het boetekleed zelf moet aantrekken, ze hebben van alles geprobeerd maar u gooit post weg, leest geen mails en bellen kan ook ook niet... Moeten ze dan persoonlijk langskomen aan de deur o.i.d????

norbo

Dank voor de reactie maar u heeft niet goed gelezen. Ik geef toe dat ik mijn post had moeten lezen. Maar heb geen mail of telefoon over deze achterstand ontvangen. Ze hebben zowel mijn 06 als mijn e-mail adres.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U vindt dat IAK niet voldoende hun best heeft gedaan om u te bereiken? U geef zelf aan dat er diverse brieven verstuurd zijn. Als u op geen enkele factuur of brieven een reaktie geeft, waarom zou het IAK dan door moeten gaan om u in beweging te krijgen om te doen wat u met de eerste brief al had moeten doen?
Maar inderdaad, de verzekeringen die betaald zijn mogen niet zomaar stop gezet worden. Tenzij de indruk is gewekt dat u bv niet meer in Nederland bent, of geen verzekeringen meer nodig heeft. Als u namelijk nergens op reageert kan het de indruk wekken dat u geen gebruik meer wenst te maken van de verzekeringen.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Frantic2 schreef:Met stroop vangt u meer vliegen dan met stront....
dat ligt er maar net aan op welke vliegen je jaagt... met azijn vang je helemaal geen vliegen

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een motorverzekering voor € 15,00 voor een half jaar? Dat is onmogelijk. Maar als u in januari de autoverzekering en de andere voor een heel jaar betaald hebt, kunnen die verzekeringen natuurlijk niet wegens wanbetaling geroyeerd worden, zodat u onder meer onverzekerd rondreed in uw auto.

Dien een klacht in bij het Kifid, want dit is een waanzinnig verhaal.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als ik het goed begrijp is IAK slechts een adviseur die verzekeringen voor mensen afsluiten. Het lijkt me heel sterk dat een adviseur zomaar alle verzekeringen van één persoon gaat royeren zonder deze persoon daarvan op de hoogte te stellen.
Óf er is iets vreselijk mis bij die adviseurs óf u vertelt maar een deel van uw verhaal hier.
In principe zou een reden van royement wanbetaling van alle verzekeringen kunnen zijn.

Als door uw slordigheid brieven van hen niet gelezen zijn,kan het dan niet zo zijn dat ook nota's en eventuele aanmaningen van andere verzekeringen aan uw aandacht zijn ontsnapt?

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

norbo schreef:Is dit nou een gevolg van doorgeschoten bureaucratie en automatisering?
Denk zelf: doorgeschoten machtspositie; zie b.v. de titel van dit topic van Radar.
Of zijn ze bij IAK verzekeringen vergeten dat het uiteindelijk om de mens gaat waar ze het voor doen?
Deden ze dat dan daar voor wél??

Charlotte68

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

U heeft de motor in de verzekering toegevoegd, eigenlijk heeft u dan een achterstand van euro 15,- op het totaal pakket. Ik denk dat ze zo redeneren.
Wat stond er precies in de aanmaningsbrieven.

Lady1234

chrisd1 schreef:
Lady1234 schreef:Dien een klacht in bij het Kifid, want dit is een waanzinnig verhaal.
Zie voor 'Kifid' b.v. viewtopic.php?f=31&t=175011&p=2430547&h ... e#p2430547
Wat is het nut van deze verwijzing?

norbo

bedankt voor al jullie reacties. @Charlotte68 je hebt gelijk dat het een totaalpakket is. Ongeveer 1000 euro per jaar totaal. De motor was een wijziging op het totaalpakket. Technisch gezien heb ik dan idd een achterstand op alles en hebben ze ongetwijfeld het recht om te royeren. Wat mij betreft is alleen de maatregel disproportioneel met de 'misstand'. Als ik nou fraude had gepleegd was het een ander verhaal. Ik kan hier geen begrip voor opbrengen.

En met mijn relatie gaat het uitstekend, dank voor je zorg @breien!

Lady1234

Tja, maar uw “totaalpakket” is toch wel even iets anders dan een “totaalpakket”.

U hebt verschillende en verscheidene verzekeringen bij één tussenpersoon. U verzekert daar midden in het jaar ook nog een motor. De premies voor de andere verzekeringen zijn allang betaald. Met de premie voor die motor gaat het helemaal mis. Die motor is toch niet ergens voor in de plaats gekomen? Dus er is helemaal geen wanbetaling voor de andere verzekeringen. Zij handelen volkomen onjuist wat betreft die andere verzekeringen. Alleen voor die motor is dat terecht.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

norbo schreef:Deze rekening ben ik vergeten. IAK heeft meerdere brieven gestuurd die door misverstand met mijn vrouw en slordigheid van mijzelf veel te laat door mij gezien zijn.
IAK heeft zijn verplichtingen voldaan door je schriftelijk meermaals op de hoogte te brengen van de achterstand en de gevolgen hiervan. Bellen/Mailen mag allemaal maar is niet noodzakelijk. IAK heeft juist gehandeld.

De vraag of het bedrag te laag is voor zulke grote gevolgen staat er compleet los van, bij welk bedrag is deze stap dan wel normaal? 20, 30, 50, 100 of 200 euro? Als jij in een supermarkt een TV van € 999 of een blikje cola van € 1,00 steelt maakt voor de rechter niet uit, beide is diefstal. Ik vraag me dus sterk af of een klacht bij het KiFID effect gaat hebben, als zie ik ook geen andere optie.

chrisd1

snuffel1 schreef:Dat u al 20 jaar klant bent is geen grond om u de hand boven het hoofd te houden want voor het IAK bent u gewoon een polisnummer ....
Je bedoelt wanbetaler?

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma »

De vraagsteller mag nog van geluk spreken dat er geen schade gereden/ontstaan is. Dàn had het nóg duurder geworden.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

norbo schreef: Is dit nou een gevolg van doorgeschoten bureaucratie en automatisering? Of zijn ze bij IAK verzekeringen vergeten dat het uiteindelijk om de mens gaat waar ze het voor doen?
We stappen zelf voor een paar euro minder over naar een andere verzekeraar. Dan ontkomen ze er niet aan om verregaand te standardiseren en automatiseren (want volgend jaar is er weer een ander die het weer iets goedkoper kan doen). We kunnen niet van 2 walletjes eten: en lage premies en persoonlijke behandeling gaat niet samen.

Maar gezien de klachten over onpersoonlijke behandeling is er wel een markt voor een verzekeraar die regelmatig persoonlijk contact heeft met z'n klanten en soepel om kan gaan met afwijkende situaties. Als dat echt zo belangrijk is zullen er best wel mensen zijn die daar geld voor over hebben.

chrisd1

renewouters schreef:...Dan ontkomen ze er niet aan om verregaand te standardiseren en automatiseren (want volgend jaar is er weer een ander die het weer iets goedkoper kan doen).
Zeker; en, niet in de laatste plaats, het geheel zelfstandig door z.g. verzekerde him- or herself laten produceren van bewijs; zoals b.v. hier:
deCockBuning schreef:Mijn rechtsbijstand zegt nu dat ik moet bewijzen...
en door ook van meerdere walletjes te eten; zie b.v. viewtopic.php?f=31&t=166141&p=2305763&h ... y#p2305763
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 23 dec 2017 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

snuffel1 schreef:Zoals ik in het openingstopic lees heeft het IAK voldoende gedaan om Ts te bereiken om wellicht tot een oplossing te komen want 15 euro is de wereld niet, echter Ts heeft niet gereageerd en dan houdt het ook een keer op toch!. Het IAK heeft geen verplichting om Ts te verzekeren en kan vanwege deze situatie de verzekeringen éénzijdig royeren en de redenen van royeren in het centrale register op laten nemen.
De vraag is of € 15,00 voldoende is voor royeren en het opnemen in het centraal register. Een rechter heeft zich eerder uit gelaten over een negatieve BKR registratie (ging om een relatief klein bedrag) en de persoon kreeg geen hypotheek hierdoor. De rechter heeft het BKR verplicht de registratie te verwijderen.

Hoewel IAK in haar recht staat, daar twijfel ik niet aan, vraag ik me af hoe het KiFid oordeelt over de gevolgen van een dergelijke schuld, los daarbij dat de klant al 20 jaar netjes betaalde (beetje aanname). De gevolgen voor een zeer kleine schuld (i.v.m. de hoofdsom) zijn wel erg groot.

TS is gewoon erg dom geweest zijn post niet te openen, hij probeert dit nu bij IAK af te schuiven maar hij was degene die de post niet opende. Mogelijk als hij dit realisme mee neemt en een goede brief stuurt (met respect voor IAK dat zij dit besluit hebben genomen omdat hij zo dom was) mogelijk doen ze dan wel wat.

norbo

Ik ben juist al die jaren bij IAK gebleven omdat ik de service altijd als goed en persoonlijk ervaren heb. Daar heb ik best iets voor over, want ik denk niet dat ze erg goedkoop zijn. IAK is ooit ontstaan vanuit Philips en deed vooral zaken met grote bedrijven (collectief voor personeel).
Maar ik lees nu dat IAK in november dit jaar is overgenomen door AON wat uiteindelijk weer van AEGON is. Dit zou heel goed kunnen verklaren waarom het beleid ineens hard en onpersoonlijk aan het worden is. IAK hoort nu bij de grote jongens, en daar draait het vooral om de winst.

Dus wees gewaarschuwd iedereen die bij IAK zit en schrikt van mijn verhaal!

norbo

Ik ben het niet helemaal eens met de bovenstaande reacties. Ik vind niet dat IAK voldoende gedaan heeft om mij te bereiken. Ik heb geen email over deze betaling gehad en ben niet gebeld. Alleen een paar brieven die door domme pech en slordigheid niet gelezen zijn. Als ze een beetje moeite hadden gedaan om mij te bereiken was dat zeer zeker gelukt. Ik weet zeker dat mijn 06 en email adres bij ze geregistreerd is. Ik heb de benaderingen dus niet naast me neer gelegd, ik was simpelweg niet bewust van deze schuld. Denk je nou echt dat ik zoveel risico ga lopen voor 15 euro? Natuurlijk had ik dat betaald!

Het enige punt wat ik wil maken met deze post is dat ik vind dat je zo niet met klanten en mensen om gaat als je in een machtspositie zit. Ik vertrouwde al mijn verzekeringen toe aan die lui, dat maakt me nog kwetsbaarder. En daardoor zit ik nu met een financiële strop. IAK is niet te bereiken om hier over te praten, dus heb ik dit forum gebruikt om mijn ongenoegen aan ze (en jullie) duidelijk te maken. Wie weet lezen ze het en hopelijk leren ze er iets van.

Gesloten