LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onzinnige toeslag DokterOnline / Drogisterij.net

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
RitchieDeR

Onzinnige toeslag DokterOnline / Drogisterij.net

Ongelezen bericht door RitchieDeR »

Dit weekend las ik een artikel over DokterOnline op Radar, over dat de website offline gehaald zou moeten worden en dat Ab Klink (toentertijd minister van Volksgezondheid) stappen zou nemen tegen deze website omdat mensen er medicatie op recept kunnen bestellen zonder gezien te worden door een huisarts, en omdat deze website valse reclame en referenties maakte.

Uit nieuwsgierigheid heb ik de website zelf eens onderzocht, en kwam terecht bij een nogal opvallende regel. Dit lees je pas nadat je op afrekenen klikt, niet in je winkelwagen of tijdens bezoek aan de website:

"Helaas moeten we voor orders onder de € 20,- een toeslag in rekening brengen op de verzendkosten."

Dus de winkelwagen ziet er nu zo uit:

Product: wat het kost
Verzendkosten: €4,95
Extra toeslag: €2,50
---

Ik heb eens verder gezocht of dit iets raars zou zijn onder online drogisterijen. Ook Drogisterij.net heeft het voor elkaar gekregen om zo'n systeem in te voeren.

"TOESLAG
Helaas moeten we voor bestellingen onder de € 15.00 euro een toeslag van € 2.95 in rekening brengen.
We hopen dat u begrip heeft voor deze situatie. Als u nog voor € 9.55 euro koopt, dan vervalt de toeslag.
Accepteert u de toeslag?"

---

Ik heb allebei de bedrijven aangeschreven, gezegd dat ik nieuwsgierig was naar waar deze bedragen vandaan kwamen en waarom we ze moesten betalen. Van Drogisterij.net heb ik (nog) geen reactie gehad. DokterOnline heeft laten weten:

"Dokteronline heeft een minimum orderbedrag vastgesteld op € 20,-. U wordt hier ook op gewezen voordat u uw bestelling definitief afrond. Zoals aangegeven is dit een toeslag op de verzendkosten."

PostNL heeft echter geen regels dat je vanaf een bepaalde waarde van het verzonden product ineens 50% meer moet betalen. Dat zou niet alleen raar zijn, maar geen enkele andere webshop doet dit. Ze ontwijken naar mijn gevoel dus de vraag en herhalen het beleid. Ik weet nog steeds niet waarom ik ineens €2,50 meer moet betalen. Ik weet dat er bedrijven zijn die vanaf een betaald bedrag de verzendkosten laten vervallen, maar deze twee bedrijven hebben heel nadrukkelijk extra kosten bovenop de productprijs en de verzendkosten.

Dit neigt wat mij betreft niet alleen naar (tot het laatste moment) verborgen kosten, maar is het niets meer dan een uiterst verwerpelijke actie om mensen die al kwetsbaar zijn een poot uit te draaien. Gelukkig zijn er -ook binnen de farmaceutische industrie- veel mensen die zich inzetten tegen de hoge prijzen van helende producten. Deze bedrijven werken hier echter helemaal niet aan mee. Hoewel commercie natuurlijk het hoofddoel is, zou je verwachten dat deze mensen ook hart hebben voor de zieken. Bij DokterOnline zitten nota bene artsen die recepten schrijven, die de Eed van Hippocrates weinig eer aandoen. Ik stoor me hier dusdanig aan dat ik hier graag aandacht aan wil geven voor mensen die zoeken naar DokterOnline en Drogisterij.net en hun rare onduidelijke toeslagen.
---

Zijn er meer mensen die dit soort misstanden hebben gevonden binnen de helende industrie (niet op recept te verkrijgen medicatie)?

Is er misschien iemand die wél weet waarom we ineens zonder duidelijke aanleiding een extra toeslag moeten betalen?

Trefwoorden voor Google: DokterOnline, Drogisterij.net, extra kosten, toeslag, te duur, bijbetaling, verhoging, prijs

prem

Re: Onzinnige toeslag DokterOnline / Drogisterij.net

Ongelezen bericht door prem »

Het is een bedrijf, wat ze doen is gewoon wettelijk. Bestel er niet zou ik zeggen. Zij hebben niets met de regels van de post te maken, zij hanteren die regels, klaar.
Heel netjes dat ze je nog antwoorden.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

RitchieDeR schreef: Dit neigt wat mij betreft niet alleen naar (tot het laatste moment) verborgen kosten, maar is het niets meer dan een uiterst verwerpelijke actie om mensen die al kwetsbaar zijn een poot uit te draaien.
Pure nonsens! De relatieve kosten per order worden hoger naarmate het orderbedrag lager is. Het lijkt mij een volstrekt normale commerciële overweging om de klant te laten meebetalen aan die kosten.

prem

Zo is het! TS wil voor een tientje bestellen en dan moeten ze nog tekst en uitleg per mail geven ook.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

RitchieDeR schreef:Dit weekend las ik een artikel over DokterOnline op Radar, over dat de website offline gehaald zou moeten worden en dat Ab Klink (toentertijd minister van Volksgezondheid) stappen zou nemen tegen deze website omdat mensen er medicatie op recept kunnen bestellen zonder gezien te worden door een huisarts, en omdat deze website valse reclame en referenties maakte.

Uit nieuwsgierigheid heb ik de website zelf eens onderzocht, en kwam terecht bij een nogal opvallende regel. Dit lees je pas nadat je op afrekenen klikt, niet in je winkelwagen of tijdens bezoek aan de website:

"Helaas moeten we voor orders onder de € 20,- een toeslag in rekening brengen op de verzendkosten."

Dus de winkelwagen ziet er nu zo uit:

Product: wat het kost
Verzendkosten: €4,95
Extra toeslag: €2,50
---

Ik heb eens verder gezocht of dit iets raars zou zijn onder online drogisterijen. Ook Drogisterij.net heeft het voor elkaar gekregen om zo'n systeem in te voeren.

"TOESLAG
Helaas moeten we voor bestellingen onder de € 15.00 euro een toeslag van € 2.95 in rekening brengen.
We hopen dat u begrip heeft voor deze situatie. Als u nog voor € 9.55 euro koopt, dan vervalt de toeslag.
Accepteert u de toeslag?"

---

Ik heb allebei de bedrijven aangeschreven, gezegd dat ik nieuwsgierig was naar waar deze bedragen vandaan kwamen en waarom we ze moesten betalen. Van Drogisterij.net heb ik (nog) geen reactie gehad. DokterOnline heeft laten weten:

"Dokteronline heeft een minimum orderbedrag vastgesteld op € 20,-. U wordt hier ook op gewezen voordat u uw bestelling definitief afrond. Zoals aangegeven is dit een toeslag op de verzendkosten."

PostNL heeft echter geen regels dat je vanaf een bepaalde waarde van het verzonden product ineens 50% meer moet betalen. Dat zou niet alleen raar zijn, maar geen enkele andere webshop doet dit. Ze ontwijken naar mijn gevoel dus de vraag en herhalen het beleid. Ik weet nog steeds niet waarom ik ineens €2,50 meer moet betalen. Ik weet dat er bedrijven zijn die vanaf een betaald bedrag de verzendkosten laten vervallen, maar deze twee bedrijven hebben heel nadrukkelijk extra kosten bovenop de productprijs en de verzendkosten.

Dit neigt wat mij betreft niet alleen naar (tot het laatste moment) verborgen kosten, maar is het niets meer dan een uiterst verwerpelijke actie om mensen die al kwetsbaar zijn een poot uit te draaien. Gelukkig zijn er -ook binnen de farmaceutische industrie- veel mensen die zich inzetten tegen de hoge prijzen van helende producten. Deze bedrijven werken hier echter helemaal niet aan mee. Hoewel commercie natuurlijk het hoofddoel is, zou je verwachten dat deze mensen ook hart hebben voor de zieken. Bij DokterOnline zitten nota bene artsen die recepten schrijven, die de Eed van Hippocrates weinig eer aandoen. Ik stoor me hier dusdanig aan dat ik hier graag aandacht aan wil geven voor mensen die zoeken naar DokterOnline en Drogisterij.net en hun rare onduidelijke toeslagen.
---

Zijn er meer mensen die dit soort misstanden hebben gevonden binnen de helende industrie (niet op recept te verkrijgen medicatie)?

Is er misschien iemand die wél weet waarom we ineens zonder duidelijke aanleiding een extra toeslag moeten betalen?

Trefwoorden voor Google: DokterOnline, Drogisterij.net, extra kosten, toeslag, te duur, bijbetaling, verhoging, prijs
Je haalt wat sites doorelkaar volgens mij? Maar soit, ze mogen zeker een bijdrage vragen voor de verzendkosten, welke overigens uit meer bestaan dan enkel de porto-kosten van Postnl.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

prem schreef:Het is een bedrijf, wat ze doen is gewoon wettelijk. Bestel er niet zou ik zeggen. Zij hebben niets met de regels van de post te maken, zij hanteren die regels, klaar.
De wet bepaalt sinds 13 juni 2014 dat de verzendkosten niet meer mogen bedragen dan de werkelijk gemaakte kosten en dat deze kosten vooraf en helder moeten worden vermeldt.

Ik zie niet in waarom de werkelijke verzendkosten van een bestelling van € 9,95 hoger zouden moeten zijn dan bij een bestelling van € 20. Volgens mij zijn die kosten afhankelijk van gewicht.

newmikey

olaf79 schreef:
prem schreef:Het is een bedrijf, wat ze doen is gewoon wettelijk. Bestel er niet zou ik zeggen. Zij hebben niets met de regels van de post te maken, zij hanteren die regels, klaar.
De wet bepaalt sinds 13 juni 2014 dat de verzendkosten niet meer mogen bedragen dan de werkelijk gemaakte kosten en dat deze kosten vooraf en helder moeten worden vermeldt.

Ik zie niet in waarom de werkelijke verzendkosten van een bestelling van € 9,95 hoger zouden moeten zijn dan bij een bestelling van € 20. Volgens mij zijn die kosten afhankelijk van gewicht.
Is dat wel zo? https://webwinkelrecht.nl/ vermeldt nog steeds netjes:
"Andere kosten, zoals bijkomende verzendkosten, kennen geen nieuwe regelgeving. Belangrijk daarbij is dat de klant vooraf weet welke bijkomende kosten worden gerekend. De hoogte daarvan staat de verkoper vrij."

De klant wordt keurig bij het afrekenen (of eigenlijk nog vóór dat er daadwerkelijk afgerekend wordt) geinformeerd over deze extra kosten die gespecificeerd op het overzichtje komen, mèt een vraagtekentje er naast met extra uitleg.

Zo te zien hanteert deze winkel trouwens ook standaard verzendkosten die lager zijn dan bijvoorbeeld de PostNL tarieven voor postpakketjes tot 1 kg binnen Nederland. Ze accepteren dus, nèt als veel andere webwinkels, enig margeverlies op de wat grotere orders maar dat hoeven ze eigenlijk helemaal niet te doen.

olaf79

In dat geval moeten ze de standaard verzendkosten handteren en een korting daarop geven bij grote orders. Dan is het en duidelijk en wettelijk in orde.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

dit is ook prima in orde.
Er staat nergens dat de verzendkosten hoger worden, er is enkel een toeslag voor kleine orders ( geen toeslag op de verzendkosten )..
De verzendkosten blijven gelijk.

olaf79

angel1978 schreef:dit is ook prima in orde.
Er staat nergens dat de verzendkosten hoger worden, er is enkel een toeslag voor kleine orders ( geen toeslag op de verzendkosten )..
Verborgen kosten of toeslagen moeten direct zichtbaar zijn en mogen niet pas bij het betaalscherm worden vermeldt. De kosten voor handeling (alles behalve het product zelf) mogen niet meer bedragen dan de werkelijke kosten. Hieronder vallen transactie kosten, betaalkosten en ook verzendkosten.

RitchieDeR

sjohie schreef:Je haalt wat sites doorelkaar volgens mij? Maar soit, ze mogen zeker een bijdrage vragen voor de verzendkosten, welke overigens uit meer bestaan dan enkel de porto-kosten van Postnl.
Nope, het zijn twee verschillende verhalen met hetzelfde praktijk. Ik ken de verschillen. En dit is geen bijdrage voor de verzendkosten. Dit is een EXTRA toeslag, gewoon voor de lol. Je bestelt niet genoeg, dus betaal maar meer. Dit komt dus bovenop de huidige verzendkosten, en bovenop de productprijs. Dat het zou mogen is één ding, maar dat ik dit vanuit moraal perspectief uiterst verwerpelijk vind lijkt me uiterst begrijpelijk. Dat kan ik nog wel accepteren als het gaat om gebruiksgoederen, maar niet bij nodige medicatie waarbij je toch eigenlijk geen keuze hebt - je moet immers toch weer gezond worden.

RitchieDeR

prem schreef:Zo is het! TS wil voor een tientje bestellen en dan moeten ze nog tekst en uitleg per mail geven ook.
Ik heb helemaal niks besteld. Ik ga wel lawaai maken als mensen extra rekenen voor medicatie, wat helemaal nergens op slaat.

Is dat ooit gebeurd in een winkel? Bij de Kruidvat? Dat, omdat je niet genoeg afrekent bij de kassa, je een extra toeslag moet betalen? Dat ga jij ook raar vinden, hopelijk. En natuurlijk moeten consumenten daar tegen protesteren.

newmikey

olaf79 schreef:
Verborgen kosten of toeslagen moeten direct zichtbaar zijn en mogen niet pas bij het betaalscherm worden vermeldt.
Ze staan ook niet in het betaalscherm maar in het overzicht van het winkelmandje wat automatisch bijgewerkt wordt als er artikelen worden toegevoegd/verwijderd. Prima in orde dus.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

newmikey schreef:
olaf79 schreef:
Verborgen kosten of toeslagen moeten direct zichtbaar zijn en mogen niet pas bij het betaalscherm worden vermeldt.
Ze staan ook niet in het betaalscherm maar in het overzicht van het winkelmandje wat automatisch bijgewerkt wordt als er artikelen worden toegevoegd/verwijderd. Prima in orde dus.
Je weet pas of de toeslag van toepassing is, als je het totaalbedrag weet van de gehele order. In het winkelmandje inderdaad dus. Niet bij het artikel zelf, want dat hoeft niet de enige te zijn die besteld wordt.
Er worden hier geen handelingskosten berekend, het gaat hier namelijk niet over een handeling. Het gaat hier over de winstmarge van de winkel en die mag het nog steeds zelf bepalen ( gelukkig ).

prem

olaf79 schreef:

Er staat geen verzendkosten, er staat extra toeslag.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 jan 2015 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beledigende opmerking verwijderd

newmikey

Zoals gewoonlijk maken sommigen zich druk over een toeslag van €2.50 en willen persé hun gelijk halen. Waar gáát dit over?

"Dit lees je pas nadat je op afrekenen klikt, niet in je winkelwagen of tijdens bezoek aan de website"

Ik heb het maar even uitgetest, dit staat er als je op het winkelwagentje klikt
Beledigende opmerkingen verwijderd
Beledigende opmerkingen verwijderd
dokteronline1.jpg (207.91 KiB) 964 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

RitchieDeR

newmikey schreef:Zoals gewoonlijk maken sommigen zich druk over een toeslag van €2.50 en willen persé hun gelijk halen. Waar gáát dit over?

"Dit lees je pas nadat je op afrekenen klikt, niet in je winkelwagen of tijdens bezoek aan de website"
Oh ja?

Afbeelding

En die pop-up lees je pas nadat je op Bestel Nu hebt geklikt.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:
Verborgen kosten of toeslagen moeten direct zichtbaar zijn en mogen niet pas bij het betaalscherm worden vermeldt. De kosten voor handeling (alles behalve het product zelf) mogen niet meer bedragen dan de werkelijke kosten. Hieronder vallen transactie kosten, betaalkosten en ook verzendkosten.
En wie bepaalt de werkelijke kosten voor handling? Dat hangt toch helemaal van het soort bedrijf en de manier van werken af? En stel dat het al zou moeten is het natuurlijk van de gekke dat de overheid het bedrijven zou verbieden om geld te verdienen. Als je bijvoorbeeld op het verpakken van producten geen winst zou kunnen maken dan kunnen we de hele diensteneconomie wel opdoeken.

RitchieDeR

Die screenshot zie je als je letterlijk op de knop drukt: "De inhoud van uw winkelmand". Doorgaans kunnen we dat denk ik wel accepteren als... de inhoud van mijn winkelmand. Daar staat geen toeslag bij, die krijg je pas bij een volgende handeling.

Maar doe anders even hartstikke moeilijk door volledig om het punt heen te draaien en een heel klein stukje tekst uit mijn betoog te halen en daarover eindeloos door te gaan.

Dit is een bijzaak. Het interesseert me zeer matig, maar dit betoog ging over onziNNIGE kosten en niet onziCHTBARE. En ja, ik vind het zeer kwalijk dat deze webshop onzinnige kosten rekent. De winstmarge zit op het product, de verzendkosten betaal ik zelf, en dan is het raar dat zij nog een extra winst gaan opeisen (zelfs als dat wel mag - bij onderwerpen op Radar mag zoveel maar bedrijven passen wel hun beleid aan na kritiek). Dit gebeurt in een winkel ook niet, dat je daar voor een pakje kauwgom komt en de caissière je dan doodleuk vertelt dat je maar €3,- extra moet betalen omdat ze vinden dat je anders niet genoeg winst genereert. Dat is mijn punt.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 jan 2015 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bijdragen verwijderd

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

RitchieDeR schreef:
newmikey schreef:Zoals gewoonlijk maken sommigen zich druk over een toeslag van €2.50 en willen persé hun gelijk halen. Waar gáát dit over?

TS liegt aantoonbaar als hij zegt: "Dit lees je pas nadat je op afrekenen klikt, niet in je winkelwagen of tijdens bezoek aan de website"
Oh ja?

Afbeelding

En die pop-up lees je pas nadat je op Bestel Nu hebt geklikt.
Ik zie 2 verschillende websites (qua kleur sowieso) in jullie beider voorbeelden, worden hier toevallig appels met peren vergeleken?

Gesloten