Volgens de klantenservice van PostNL is het pakket wel door de afzender digitaal voorgemeld maar niet aan bij PostNL overgedragen.
In een ticket van Online Betaalplatform heeft een medewerker het volgende aan mij meegedeeld, ik citeer: "Ik stuur de verkoper een e-mail met de vraag om via de chat van Marktplaats contact met jou op te nemen.". Op 30 december 2021 heeft de medewerker een e-mailbericht naar de verkoper verstuurd om haar te vragen contact te leggen met mij (de koper), maar tot nu toe heb ik geen reactie van de verkoper gekregen en Marktplaats heeft de verkoper geblokkeerd.
Verder heeft Online Betaalplatform mij geadviseerd "... aangifte te doen bij de Politie. Tip: voeg een screenshot van de Marktplaats advertentie en chatgeschiedenis toe." Aan deze advies en tip heb ik voldaan.
Een verzoek aan Online Payments Foundation:
De rekeningnummers van Online Payments Foundation worden vaak gebruikt bij oplichting. Zie bijvoorbeeld de berichten op de website van "opgelicht avrotros".
Bij een betaalverzoek op Markplaats, wordt de diensten van Online Payments Foundation gebruikt. Bij Marktplaats heb je twee mogelijkheden om geld over te maken, namelijk:
- Betaalverzoek met iDEAL en
Betaalverzoek met Gelijk Oversteken.
Een aantal voorbeelden:
- Betaalverzoek via iDEAL: het pakket wordt aangemeld bij PostNL, maar wordt niet afgedragen aan PostNL (Track&Trace);
Betaalverzoek met Gelijk Oversteken: het pakket is aangemeld en afgedragen aan PostNL (Track&Trace), maar de inhoud van het pakket komt niet altijd overeen met de advertentie (kwaliteitscontrole).
En dan, de vraag of de politie bereid is een onderzoek te doen van de oplichting. De politie bekijkt of ze een onderzoek gaat starten: Het kan zijn dat de politie andere misdrijven voorrang moet geven. De politie heeft hierover afspraken gemaakt met het Openbaar Ministerie. Het kan ook zijn dat in de aangifte zo weinig informatie zit dat de politie er niet mee aan de slag kan.
Maar, kunnen we aangifte doen tegen Online Payments Foundation wegens medeplichtig aan de oplichting, want we maken het geld over naar hen en ze sluizen het geld door aan de oplichter?
Reactie van de politie: Helaas kan dit niet. Online Payment Platform is een betalingsplatform van Marktplaats die niet van te voren weet aan wie hij het geld overmaakt of doelbewust meewerkt aan oplichting. De wederpartij is in deze de enige verdachte in deze.
Daarom vind ik dat Online Payments Foundation zijn verificatiewerkwijzen moeten herzien.
Mijn reactie op een reactie van Online Betaalplatform:
Beste Online Payment Platform, U schreef, ik citeer: "De verkoper wordt nooit meer een gecontroleerde verkoper". Mijn vraag is, hoe weet u of de afzender (de verkoper) van de pakket, dezelfde persoon is die u hebt gecontroleerd; mogelijk is er sprake van identiteitsfraude of geldezel of katvanger. Kortom, uwe verificatiewerkwijze deugt niet. Het gebruik van Gelijk Oversteken is ook niet betrouwbaar, zie het artikel "Nieuwe Marktplaats-oplichtingstruc met 'Gelijk Oversteken' en misbruik van échte advertentiegegevens" (dit artikel is te vinden op: oplicht avrotros).
Ook de Consumentenbond vindt dat er meer gedaan kan worden om kopers en verkopers te beschermen tegen dit soort fraude. Wij willen dat Marktplaats:
- Identificatie verplicht stelt voor kopers en verkopers.
Controle gaat invoeren op advertenties die geplaatst worden tussen 12 uur ’s nachts en 8 uur ’s ochtends.
Diensten zoals ‘Betalen via iDeal’ gratis maakt.