Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Jacobus Holleblok
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2021 18:40

Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Jacobus Holleblok »

Ik verzend regelmatig pakketten via Post NL. Het komt steeds vaker voor dat ik een mail krijg dat de maten niet kloppen en dat ik moet bij betalen. Ik weet echter zeker dat ik binnen de maten en de gewichten gebleven ben, maar Post NL probeert telkens weer een extra toeslag te verdienen. Ze schijnen een automatische meting te doen welke voor geen meter werkt. Waarschijnlijk als het pakket scheef door de machine gaat komt er een overschrijdende maat uit naar voren en krijg je een standaard mail met de boete en het verzoek deze te betalen. In het begin reageerde ik nog wel, maar dat kost veel tijd en ergernis. Nu heb ik geen zakelijk account, dus ik kom er mee weg door gewoon te negeren, maar ik hoorde van collega's met een zakelijk account dat de boetes automatisch worden geïncasseerd en dat er niets aan te doen is, staat zo in de voorwaarden zeggen ze. Kan dit zo maar? Volgens mij klopt dit niet..

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat kan niet zomaar. Maar meer details helpen wel. Dus wat is de door u gemeten bxdxh van het pakket voor verzending?

Zijn het dozen of kokers o.i.d?

En wat geeft de tracktrace van Post.nl aan?

juliomariner
Berichten: 4925
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Verstuur wekelijks meerdere pakketen zakelijk en ook vaak afwijkende formaten (dus geen standaard rechthoekige doos) maar nog nooit toeslag hoeven te betalen.
Klopt de mail wel, is deze wel van PostNL afkomstig?

Seinhuis
Berichten: 2387
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Verzorg voor bewijs van de afmetingen, en ga daarmee naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/post/

Hun uitspraak is bindend.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb niet de indruk dat de afmetingen van pakketten die bij PostNL in de tracktrace worden weergegeven, niet zouden kloppen. Nooit problemen mee gehad. Ik vind het maar een vaag verhaal. Graag concrete voorbeelden, anders is het wat mij betreft ongeloofwaardig.

Ze gebruiken hier dit soort techniek voor:
https://www.sick.com/gb/en/rightsize-si ... VMS-track/
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 30 sep 2021 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

De afmetingen van de pakketten zijn behoorlijk ruim. Het kleinste pakket kan tot 100x50x50 cm zijn en de categorie daarboven is 178x78x58 cm. Verstuur je misschien pakketten met afwijkende vormen?

juliomariner
Berichten: 4925
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Jacobus Holleblok schreef:
29 sep 2021 18:56
Volgens mij klopt dit niet..
Volgens mij ook niet, dat als een mail met daarin een betalingsvordering gewoon genegeerd wordt je er nooit meer iets van hoort, kan gewoon niet kloppen

SWNL
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2021 10:19

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door SWNL »

Ik heb ook al twee keer met dit probleem te maken gehad, waarvan eentje deze week (beide had ik een pakket verzonden na iets op marktplaats verkocht te hebben). De eerste keer is anderhalve maand geleden, waarvan PostNL aangaf dat de maat over de 100x50x50 was. Ik kreeg een email bericht van PostNL -en ook in de PostNLapp- dat ik €6,25 bijbetalen. Omdat ik zeker wist dat dit niet het geval was heb ik meteen bezwaar gemaakt via PostNL.nl en een automatisch bericht gekregen dat er naar gekeken zou worden. Ook had ik de koper hiervan op de hoogte gesteld om samen met de Postbezorger de exacte afmetingen na te gaan. En inderdaad ... zat ruim binnen de 100x50x50. Het pakket was niet afwijkend, gewoon een 2e hands amazon doos voor bijvoorbeeld boeken van 48 x 35 x 10 cm. Het pakket was dus bezorgd zonder bijbetalen en ik kreeg een week later antwoord op mijn bezwaar: ik hoefde niet bij te betalen.

De tweede keer was wel terecht. Deze week had ik een pakket verzonden, waarvan ik alleen de lengte had gemeten maar vergeten was de breedte te meten - ik had nog een zelfde verzenddoos staan en ging die nameten: Het was 75x52x 12 cm... en ja, ook bij de 52 cm moet je dan €6,25 bijbetalen. Ik heb dat dan ook maar gedaan, maar volgens de mail kun je het gewoon negeren lijkt wel, want het pakket wordt gewoon bezorgd. In de app staat het bericht dat je moet bijbetalen. Omdat ik de tweede keer zeker moest zijn dat het pakket ook die dag erna echt bezorgd moest worden heb ik betaald.

Dit is de mail van PostNL die je krijgt:

Je hebt een pakket verstuurd met een verkeerd verzendlabel / You sent a parcel with the wrong shipping label

English version below


Beste XXX,

Je hebt op Marktplaats een verzendlabel gekocht voor je pakket. Tijdens het bezorgen is gebleken dat je niet genoeg hebt betaald. Het pakket was zwaarder en/of groter dan de toegestane afmetingen of gewicht van het door jou gekozen verzendlabel. Geen zorgen, we hebben je pakket gewoon voor je bezorgd.

Wil je het verschil alsnog betalen?
Dit kan eenvoudig online, met iDEAL of creditcard. Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door SWNL op 01 okt 2021 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Bram Bonnewel
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Wij hebben ook een zakelijk account bij PostNL en zien dit sinds dit jaar op onze facturen staan.
Ze kijken tegenwoordig naar het volume van de verpakkingen. Toeslag indien groter dan 50 liter.
Schermafbeelding 2021-10-01 111738.png

juliomariner
Berichten: 4925
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Heb er gisteren ook even naar gekeken en inderdaad bij ons staat het er ook op.
Wordt echter op hun site niets over gemeld.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

juliomariner schreef:
01 okt 2021 11:43
Heb er gisteren ook even naar gekeken en inderdaad bij ons staat het er ook op.
Wordt echter op hun site niets over gemeld.
Vanaf januari 2021 introduceert PostNL een volumetoeslag. Uit onderzoek van vervoerders blijkt namelijk dat de helft van de verstuurde pakketten uit lucht bestaat. Hierdoor wordt er onnodig veel loze ruimte vervoerd. Daarom introduceren ze voor pakketten groter dan 50dm³ een volumetoeslag. Hiermee wilt PostNL de loze ruimte verminderen en zo extra logistieke capaciteit creëren en tegelijkertijd de CO2-uitstoot reduceren.

Het volume reken je als volgt uit: L (dm) x H (dm) x B (dm)
Bron: https://support.sendcloud.com/hc/nl/art ... -criteria-

Staat dus gewoon op de site.

juliomariner
Berichten: 4925
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door juliomariner »

sendcloud is niet PostNL site, daar heb ik gekeken en ook met de zoekfunctie niets te vinden. Nou is die site toch al echt bagger.

Bram Bonnewel
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Pakketten PostNL: toeslag afmeting, hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Er staat enkel op 31-12-2020 een mededeling in mijn post zakelijk. Zie hieronder.
Het staat dus wel op de site, en alleen zichtbaar voor zakelijke klanten met een actief account.
Schermafbeelding 2021-10-01 130827.png

Gesloten