LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Vince67
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2011 21:21

Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Vince67 »

Vanuit vele instanties worden er zoveel platformen bedacht en in werking gezet die bureaucratische rompslomp met zich meebrengen waarbij er niet daadkrachtig kan worden opgetreden als het gaat om de groep wegloop jongeren tussen de 12 en 17 jaar.

Jongeren die van huis weglopen, lopen het gevaar om in verkeerde handen terecht te komen en zelfs totaal te verdwijnen van deze aardbodem. Hun school prestaties zijn nihil en hun concentratie vermogen is verre van wat voor een normaal kind gezond is. Ze laten zich vaak in met jongeren die ook weggelopen en laten zich door hun gedrag beïnvloeden om wat zij vrijheid noemen te doen en te laten wat zij denken dat goed is. Het gebruik van alcohol, softdrugs en zelfs harddrugs en wilde feestjes maken dat deze jongeren gemakkelijk afglijden naar de prostitutie en in handen komen van Lover Boys.

Met elektronisch toezicht wordt het eenvoudiger gemaakt om deze weggelopen jongeren te traceren. Ze worden hierdoor aan banden gelegd waardoor dit daadkrachtig optreden ervoor zal dienen dat ze beter met platformen zoals het MST kunnen mee doen, terug kunnen naar het behalen van betere schoolprestaties. In hun omgeving zal hun gedrag enorm veranderen wat er toe zal leiden dat deze jongeren het besef terug zullen krijgen dat weglopen geen optie meer is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ook andere jongeren kunnen in aanraking komen met drugs, verkeerde
vrienden, loverboys etc, daar hoef je geen wegloopjongere voor te zijn.

En denk je dat het werkelijk gaat helpen dat electronisch toezicht ?
Als ze weg willen lopen doen ze het toch wel en daar helpt geen bandje aan
wat op één of andere manier echt wel te verwijderen valt.

Vince67
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2011 21:21

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Vince67 »

Inderdaad kunnen andere jongeren ook in aanraking komen met drugs en andere praktijken. Deze jongeren hebben een dak boven hun hoofd en een bedje waarin ze kunnen slapen en waar mama en of papa hun boterhammetje voor ze maakt als ze wakker zijn om mee te nemen naar school. Ze slapen niet in een paarden stal of in een tram halte of onder een brug op het centraal station van Amsterdam en zijn zeker niet zielig daardoor maar hebben mega problemen op deze leeftijd aan hun hoofd waar ze mee moeten dealen en dat niet kunnen.
Deze jongeren hebben niet of krijgen niet de steun vanuit huis omdat het thuis grimmig is of omdat het niet zo verloopt als hoe ze graag zouden willen dat het loopt. Soms door de eigen situatie en soms door hun eigen gedrag.

Ja en een elektronisch toezicht is door te knippen waar je als gebruiker de eindhalte hebt bereikt en je de consequenties moet fasen van je gedragingen onder begeleiding van een batterij aan maatschappenlijkwerkers, in een gesloten situatie, die hun taak gerichter kunnen uitvoeren. Dan wordt je voor een keuze gesteld. Weglopen of ingesloten inrichting waar je de ook de kans krijgt om je school af te maken.


Het maatschappelijk belang is hier net zo groot.

zeeman-b
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 aug 2010 19:03

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door zeeman-b »

Gewoon in een vliegtuig naar Marokko brengen, dan zijn ze binnen een maand genezen.

Vince67
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2011 21:21

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Vince67 »

zeeman-b schreef:Gewoon in een vliegtuig naar Marokko brengen, dan zijn ze binnen een maand genezen.
Ik hoopte op een constructieve bijdragen van een niveau dat zou kunnen mee denken over een maatschappelijk probleem Zeeman-b. Maar kennelijk bereik je dat niveau niet of vergis ik me. Er is op 25 november van 12:00 tot 15:00 een 1 miljoen allochtonen protest tegen onderdrukking op het centraal station te Den Haag. Misschien dat je daar iets uit kunt halen. De toegang is gratis.
Laatst gewijzigd door Vince67 op 09 nov 2011 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door bprosman »

Met elektronisch toezicht wordt het eenvoudiger gemaakt om deze weggelopen jongeren te traceren.
Lijkt me een gevalletje "Mosterd na de maaltijd", mi kun je die energie beter stoppen in het WAAROM ze weglopen en het VOORKOMEN daarvan.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Inderdaad, voed dan vooral de ouders op....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bprosman schreef:
Met elektronisch toezicht wordt het eenvoudiger gemaakt om deze weggelopen jongeren te traceren.
Lijkt me een gevalletje "Mosterd na de maaltijd", mi kun je die energie beter stoppen in het WAAROM ze weglopen en het VOORKOMEN daarvan.
Juist !

Vince67
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2011 21:21

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Vince67 »

bprosman schreef:
Met elektronisch toezicht wordt het eenvoudiger gemaakt om deze weggelopen jongeren te traceren.
Lijkt me een gevalletje "Mosterd na de maaltijd", mi kun je die energie beter stoppen in het WAAROM ze weglopen en het VOORKOMEN daarvan.

Dank je wel voor de bijdragen.

Kinderen die van huis weglopen hebben thuis een probleem of worden door andere jongeren gestimuleerd. Het probleem is dus dat je te maken hebt met een kind dat een eigen wil krijgt of enorm aan het puberen is. In Nederland zijn er wetten die ook het kind aangaan en beschermen. Dat betekend dat je een kind niet kan vastbinden of kan opsluiten op zijn/haar kamer omdat die weg wil, maar dat die de ruimte heeft om zelf te bepalen ongeacht je ouder of verzorger bent.

Een kind dat wegloopt is strafbaar. Wordt door de politie opgepakt en thuis afgeleverd. Loop zo'n kind vaker weg kan de politie niet optreden. Er word dan vanuit Bureau Jeugdzorg een actieplan opgesteld waar dat kind op vrijwillige basis aan kan meedoen. Doet dat kind daar niet aan mee dan wordt er met de Raad van Kinderbescherming gekeken of zo'n kind officieel uit huis kan worden geplaatst dus in een ander gezin terecht kan of in een gesloten situatie terecht kan. Een nachtmerrie voor elke ouder en vooral voor het kind.

Zo'n kind komt dan in aanraking met een andere wereld. School prestaties zijn niet meer aan de orde en de normen, waarden en vooral het respect neemt snel af. Deze kinderen moeten zich dus staande proberen te houden tegenover anderen en glijden sneller af van de maatschappelijke ladder. Het zal je kind maar wezen die op 14 jarige leeftijd onder een brug aan het spuiten is omdat die geen huis heeft. Dan heb je inderdaad MOSTERD NA DE MAALTIJD, toch?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Je moet het bij het begin aanpakken Vince en niet pas aan
het einde.

Sommige ouders zouden gedwongen moeten worden tot fatsoenlijk
opvoeden desnoods met jeugdzorg erachter, sommige ouders laten hun
kinderen tot s'avonds laat op straat hangen.
Sommige ouders denken dat alleen de school de opvoeding moet doen.
Sommige ouders zijn van mening dat een nederlands meisje die een t-shirt draagt met een rokje een hoer is.
Sommige ouders brainwashen zo hun kinderen vanaf geboorte af aan met een geloof wat ze (mischien) totaal niet willen en zich gaan afzetten tegen alles en iedereen, behalve thuis.
Sommige ouders verminken hun zoontje omdat ze er van overtuigd zijn dat van het geloof hun zoon besneden moet worden.




Maar moet zeggen dat ik het goed vind dat jij er over nadenkt hoe en wat, maar
ik zou zeggen, pak het bij de wortel aan.
Daar ligt namelijk heel vaak de 'fout'.

Wat hier niets mee te maken heeft maar ik toch wil schrijven is weet je wel
hoeveel kinderen er in Nederland in jeugdgevangenissen zitten die er totaal niet thuis horen, die eigenlijk in een psychiatrisch centra moeten zitten maar er gewoon geen plaats is voor die jeugd.
In de gevangenis worden ze er echt niet beter van.

Vince67
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2011 21:21

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Vince67 »

Chocomel, de wortel is vaak het probleem maar als het probleem boven water komt drijven is het meestal te laat en is zo'n kind al tig keren van huis weggelopen.
Er is een stappenplan gemaakt om bij het begin te beginnen.

1.) constatering dat er iets in een gezin fout is begint bij de melding door de ouders bij de politie dat en kind weggelopen is.

2.) de politie constateert op basis van haar onderzoek dat zo'n kind al meerdere keren is weggelopen. Deze krijgt de status 2 volgens de politie wat betekend dat ze te maken hebben met een minderjarige die vaker weg blijft.

3.) Bureau Jeugdzorg wordt ingeschakeld
4.) Er komt een gesprek met de ouders
5.) Er wordt MST ingeschakeld om tussen ouders en het kind te bemiddelen
6.) Kind mag op VRIJWILLIGE basis hier aan mee doen (dus er is nog gen grip op dat kind)

Hier zou elektronisch toezicht van waarde zijn om parallel te laten lopen met MST

7.) Kind houd zich nog steeds niet aan de gemaakte afspraken. Raad v d Kinderbescherming wordt door Bureau Jeugdzorg ingeschakeld.

7a.) Kind houd zich aan de afspraken, dan gaat het weer goed in het gezin.

8.) Kind wordt uit huis geplaatst of in een gesloten inrichting.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Vince67 schreef:Chocomel, de wortel is vaak het probleem maar als het probleem boven water komt drijven is het meestal te laat en is zo'n kind al tig keren van huis weggelopen.
Er is een stappenplan gemaakt om bij het begin te beginnen.

1.) constatering dat er iets in een gezin fout is begint bij de melding door de ouders bij de politie dat en kind weggelopen is.
Vaak merkt de school ook al dat er iets niet goed is en vaak schakelt de school ook al hulp in.
De ouders kunnen zelf ook al eerder hulp vragen als het niet goed gaat met het kind.


2.) de politie constateert op basis van haar onderzoek dat zo'n kind al meerdere keren is weggelopen. Deze krijgt de status 2 volgens de politie wat betekend dat ze te maken hebben met een minderjarige die vaker weg blijft.
Er moet zich ook afgevraagd worden WAAROM loopt het kind weg !?

3.) Bureau Jeugdzorg wordt ingeschakeld

4.) Er komt een gesprek met de ouders

5.) Er wordt MST ingeschakeld om tussen ouders en het kind te bemiddelen

6.) Kind mag op VRIJWILLIGE basis hier aan mee doen (dus er is nog gen grip op dat kind)
Dat zou van mij uit verplicht moeten worden ipv op vrijwillige basis

Hier zou elektronisch toezicht van waarde zijn om parallel te laten lopen met MST

7.) Kind houd zich nog steeds niet aan de gemaakte afspraken. Raad v d Kinderbescherming wordt door Bureau Jeugdzorg ingeschakeld.

7a.) Kind houd zich aan de afspraken, dan gaat het weer goed in het gezin.
Je legt de schuld werkelijk alleen in de schoenen van het kind en dat is heel vaak het geval niet.
Als ouders hun kind goed kennen en een fatsoenlijke opvoeding geven, dan
kan het nog mis gaan maar trek dan tijdig aan de bel bij een hulp instantie.


8.) Kind wordt uit huis geplaatst of in een gesloten inrichting.
Sommige kinderen zijn soms beter af in een pleeggezin.
Zelf denk ik niet dat electronisch toezicht zal helpen, het kind zal zich 'gevangen' voelen en zich waarschijnlijk nog meer gaan verzetten.
Maar dat is wat ik er over denk.
Een kind wat wil weglopen zal het toch doen, je weet niet wat er thuis afspeelt.

Vince67
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2011 21:21

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Vince67 »

Chocomel, wat ik probeer te doen is het kind terug te brengen naar een veilige situatie waar andere platformen beter tot hun recht zullen komen voor een ieder. Zowel ouder als kind.
Zoals je al aangaf is het probleem vaak bij de wortel (de ouders) en niet het kind. Omdat de ouders niet weglopen en dus niet in een gevaarlijke situatie terecht komen pak ik eerst het kind aan om vervolgens de ouder te onderwerpen aan een gedragsverandering. Hiermee bereik ik dat ik grip heb op beide partijen en vanuit die positie kan zorgen dat de maatregelingen die er dan komen zouden niet meer hoeven maar dat naar een positieve oplossing gezocht kan worden waarin communiceren, inzicht en begrip de belangrijkste schakels zijn.

Het kind is niet de boosdoeners. Ik vind ook dat ouders meer rekening moeten houden met de wensen van kinderen en dat ze daar met kinderen goed over moeten praten. Ook moeten ze meer aandacht besteden aan kinderen. Je ziet ook dat de kinderen die weglopen minder aandacht krijgen van hun ouders en door het weglopen die aandacht zoeken. Ouders zouden inderdaad op het niveau van het kind moeten communiceren en van daaruit beter sturing kunnen geven aan het kind.

In het belang van de veiligheid van een kind dat wegloopt of veelvuldig wegloopt zou ik zeggen, pas elektronischtoezicht toe voor de duur van 1 maand waarin zowel het kind als ouders aan regels worden gebonden (MST) zodat zaken beter op orde worden gebracht.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Normaal zou ik zeggen: baat het niet dan schaad het niet.

Maar ik weet niet in hoeverre dit een kind kan schaden het electronisch toezicht.
Geen idee, maar denk wel dat een kind zich 'gevangen' gaat voelen en zich daardoor juist weer meer gaat verzetten.
Maar kan het mis hebben hoor.

Werk je in de jeugdsector ?

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Eva369 »

mijn zusje was 16/17 toen ze van huis wegliep. niet omdat het er broerd was maar omdat wij altijd ruzie hadden (en nu nog steeds) als je zo een kind dwingt thuis te blijven dan gaat het alleen maar erger mis, en willen ze juist ontsnappen. misschien dan wel definitief...

heel slecht plan.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Eva369 schreef:mijn zusje was 16/17 toen ze van huis wegliep. niet omdat het er broerd was maar omdat wij altijd ruzie hadden (en nu nog steeds) als je zo een kind dwingt thuis te blijven dan gaat het alleen maar erger mis, en willen ze juist ontsnappen. misschien dan wel definitief...

heel slecht plan.
Dat idee heb ik ook dan kun je beter zorgen als het kind toch niet meer
thuis wil/kan wonen dat het begeleid (kamer) gaat wonen.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door witte angora »

Een enkelband voor jongeren. En dan gaan ze met dat ding om naar school, tot aan de gymnastiekles toe. Hoe denk je dat de klasgenoten daar op gaan reageren? En hoe zal de jongere in kwestie zich voelen?

M.i. zal dat alleen maar een averechts effect hebben.

Vince67
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2011 21:21

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Vince67 »

Dank je wel voor jullie bijdragen en belichting van alle hoeken. Het is voor een kind inderdaad rampzalig als die met en enkelband naar school moet. Moet je voorstellen inderdaad dat alle klasgenoten zich ineens tegen je gaan keren omdat de associatie met crimineel gedrag snel gemaakt is.

Dat is nu wat ik wil. Dat is het besef dat ik wil dat er gaat ontstaan zowel bij de jongeren als bij de maatschappij. Dat is de stok achter de deur die je als strenge maatregel kunt inzetten bij herhaling.

Een kind of ouder kan dit vroegtijdig voorkomen door anders te denken en het belang van het kind voorop te stellen. Instanties krijgen hierdoor meer ruimte om met deze gezinnen rond de tafel te zitten om de problemen beter in kaart te brengen.

80% van de jongeren die weglopen hebben problemen met hun ouders, worden niet goed begrepen of kunnen niet tegen het regiem die vader of moeder hen oplegt of zijn gewoon aan het puberen en willen de wereld ontdekken of kunnen absoluut niet met een van de ouders door een deur of wat de reden ook mogen zijn. Feit is dat deze kinderen strafbaar zijn en dat er een maatregel moet komen om deze kinderen tegen dat feit te beschermen. Plaatsing in een ander gezin was voor jaren de oplossing dacht men tot dat heden blijkt dat de kinderen daar mee niet geholpen zijn en vaak te maken krijgen met sexueelmisbruik of mishandeling of onderdrukking. Ook is het aantal pleeggezinnen de afgelopen jaren enorm teruggelopen door de strengere eisen die de Jeugdzorg heeft gesteld.

Als kinderen het besef krijgen dat als ze nog langer weglopen dan onder elektronischtoezicht worden geplaatst, ze daardoor even stil staan bij die gedachte eieren voor hun geld kiezen. Dat is het moment waarop maatschappenlijkwerkers de gelegenheid krijgen om te werken aan de problemen binnen het gezin en deze jongeren.

Overigens het argument dat een kind toch wegloopt dat onder een elektronisch toezicht is is niet waar want dan zou een ieder die aan een elektronischtoezicht zit weg kunnen lopen wat niet het geval is.

Vince67
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 nov 2011 21:21

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Vince67 »

Eva369 schreef:mijn zusje was 16/17 toen ze van huis wegliep. niet omdat het er broerd was maar omdat wij altijd ruzie hadden (en nu nog steeds) als je zo een kind dwingt thuis te blijven dan gaat het alleen maar erger mis, en willen ze juist ontsnappen. misschien dan wel definitief...

heel slecht plan.

Ik vind het mooi dat je dit voorbeeld aanhaalt en dat je ook aangeeft dat het (nu nog steeds) niet goed gaat, geeft alleen maar aan dat er geen afdoende oplossing is gevonden voor jullie probleem. Feit dat dit nog speelt maakt de situatie voor een ieder alleen maar erger en zal er een oplossing voor gevonden moeten worden. MST is een oplossing die geboden kan worden. In zo een situatie waarbij zusjes ruzie hebben hebben de ouders nog steeds het gezag en kunnen zelf bepalen wat goed is voor beide zusjes.

Let wel een kind heeft tot zijn 18e geen gezag en zijn de ouders verantwoordelijk.
Als je zusje wegloopt omdat het tussen jullie niet goed gaat dan is het aan je ouders om de situatie aan tafel te bespreken en daarin daadkrachtige afspraken in te maken waar er compromissen worden gesloten.

Dit voorbeeld behoeft geen elektronischtoezicht maar toch bedank voor het delen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Pas electronisch toezich toe voor wegloopjongeren

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Vince67 schreef:Dank je wel voor jullie bijdragen en belichting van alle hoeken. Het is voor een kind inderdaad rampzalig als die met en enkelband naar school moet. Moet je voorstellen inderdaad dat alle klasgenoten zich ineens tegen je gaan keren omdat de associatie met crimineel gedrag snel gemaakt is.
Dat is in mijn ogen dus al niet goed.

Dat is nu wat ik wil. Dat is het besef dat ik wil dat er gaat ontstaan zowel bij de jongeren als bij de maatschappij. Dat is de stok achter de deur die je als strenge maatregel kunt inzetten bij herhaling.
Normen, waarden, fatsoen brengt men als ouder bij althans zo hoort het.
Maar als ouders geen normen, waarden en fatsoen hebben dan komt het ook niet bij de kinderen van ze terecht.


Een kind of ouder kan dit vroegtijdig voorkomen door anders te denken en het belang van het kind voorop te stellen. Instanties krijgen hierdoor meer ruimte om met deze gezinnen rond de tafel te zitten om de problemen beter in kaart te brengen.
De ouders zijn de personen die aan de bel moeten trekken als het mis gaat.

80% van de jongeren die weglopen hebben problemen met hun ouders, worden niet goed begrepen of kunnen niet tegen het regiem die vader of moeder hen oplegt of zijn gewoon aan het puberen en willen de wereld ontdekken of kunnen absoluut niet met een van de ouders door een deur of wat de reden ook mogen zijn. Feit is dat deze kinderen strafbaar zijn en dat er een maatregel moet komen om deze kinderen tegen dat feit te beschermen. Plaatsing in een ander gezin was voor jaren de oplossing dacht men tot dat heden blijkt dat de kinderen daar mee niet geholpen zijn en vaak te maken krijgen met sexueelmisbruik of mishandeling of onderdrukking. Ook is het aantal pleeggezinnen de afgelopen jaren enorm teruggelopen door de strengere eisen die de Jeugdzorg heeft gesteld.
Stel dat een kind thuis wegloopt omdat het misbruikt of mishandeld word en het niet aan de grote klok wil hangen omdat zijn vader en/of moeder voor de buitenwereld super nette mensen zijn, dan kun je zo'n kind niet dwingen met elecotronisch toezicht om thuis te blijven, het kind zal toch gaan hoe dan ook.

Wat je zelf al schrijft is dat het bij 80% aan de ouders ligt op welke manier dan ook dan wil je het kind dus gaan straffen terwijl ouders bestraft horen te worden.

De strengere eisen aan pleeggezinnen is alleen maar oke.


Als kinderen het besef krijgen dat als ze nog langer weglopen dan onder elektronischtoezicht worden geplaatst, ze daardoor even stil staan bij die gedachte eieren voor hun geld kiezen. Dat is het moment waarop maatschappenlijkwerkers de gelegenheid krijgen om te werken aan de problemen binnen het gezin en deze jongeren.

Overigens het argument dat een kind toch wegloopt dat onder een elektronisch toezicht is is niet waar want dan zou een ieder die aan een elektronischtoezicht zit weg kunnen lopen wat niet het geval is.
Je kan de denkwijze van een puber niet vergelijken met een volwassene die onder electronisch toezicht staat doormiddel van het enkelbandje.
De volwassene heeft er meestal zelf voor gekozen voor het enkelbandje in samenwerking met de rechter ipv gevangenisstraf.
De volwassene weet ook dat hij/zij alsnog gevangenisstraf krijgt als hij/zij niet
meewerkt met het electronisch toezicht.
Overigens krijgen mensen met het enkelbandje ook vrije tijd zodat ze naar winkel etc kunnen gaan, ken iemand die een enkelbandje heeft gehad, nou zo'n straf is het nu ook weer niet hoor. :wink:

Gesloten