LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas op voor onbestelde pakketten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
sjohie

Pas op voor onbestelde pakketten

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit knip en plak ik even vanaf de politie.nl site, maar het leek me wel iets om even onder de aandacht te brengen..
Pas op voor onbestelde pakketten
Hoeksche Waard, 07-11-2012De politie waarschuwt tegen het aannemen van niet bestelde pakketten. De afgelopen weken komt het voor dat mensen die niets besteld hebben wel pakketten aangeboden krijgen. Er staat dan iemand van een koeriersdienst voor de deur die het pakket van een internetwinkel komt afleveren. Al snel blijkt dat er een hele andere naam op het pakket staat.

Kort na het afleveren komt er een man aan de deur die vraagt of er soms een pakket per vergissing voor hem is afgegeven. Sommige mensen geven het pakket aan hem mee maar krijgen vervolgens wel de rekening voor de spullen die in het pakket zaten. De politie adviseert om onbestelde pakketten niet te accepteren en zeker niet als er een verkeerde naam hierop staat. Komt er iemand bij u een pakket afleveren en vertrouwt u dat niet, bel dan met de politie. Bel zeker met de politie als iemand aan de deur staat om een per vergissing bezorgd pakket bij u op te halen. Het telefoonnummer is 0900-8844 (lokaal tarief).
Zelf heb ik er gelukkig geen ervaring mee, maar een (digitaal) gewaarschuwd mens, telt voor twee zal ik maar zeggen..

kokka

Re: Pas op voor onbestelde pakketten

Ongelezen bericht door kokka »

pakketten die je ongevraagd zijn toegestuurd hoef je helemaal niet te betalen.
dus laat maar komen die handel

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

kokka schreef:pakketten die je ongevraagd zijn toegestuurd hoef je helemaal niet te betalen.
dus laat maar komen die handel
Je hebt vast gelijk, maar ik heb toch liever geen deurwaarder over de vloer die mijn TV gaat taxeren.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

van de site juridisch advies van de consumenten bond:

Vraag
Ik krijg ongevraagd een product toegestuurd. Wat moet ik doen?

Antwoord: Een bedrijf mag niet ongevraagd een product aan je sturen en vragen ervoor te betalen. Stuurt een bedrijf iets ongevraagd toe, dan mag je het product houden zonder te betalen.

Wat zijn mijn rechten?

Een koop komt alleen tot stand als je duidelijk 'ja' hebt gezegd tegen de verkoper. Heb je niet gereageerd of niet duidelijk 'ja' gezegd, dan is een product ongevraagd toegezonden.
Als je een aanbieding krijgt waaraan je gebonden bent tenzij je laat weten het niet te willen, dan is er sprake van een 'negatieve optie'. Ook in dat geval is er sprake van ongevraagde toezending.
Als je een ongevraagde toezending ontvangt mag je het product houden zonder ervoor te betalen.
De ondernemer zal moeten bewijzen dat je om toezending hebt gevraagd.
Wat kan ik het beste doen?

Je mag het ongevraagd toegestuurde product houden zonder te betalen. Ga wel goed na of door jou - of een van je huisgenoten - het product echt niet is besteld, want dan moet je alsnog betalen voor het product, inclusief de extra kosten.
Als je wilt voorkomen dat de leverancier komt met incassomaatregelen, kun je een brief schrijven waarin je uitlegt dat je het product houdt omdat het ongevraagd is toegezonden.
Voor de zekerheid kun je er ook voor kiezen het product terug te sturen aan de leverancier. Doe dat dan door "retour afzender" op het pakket te zetten.

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik denk dat dit net zoiets is als wat alberto stegeman afgelopen zondag liet zien..

brokkel

Ongelezen bericht door brokkel »

crazyme schreef:Vraag

Antwoord: Een bedrijf mag niet ongevraagd een product aan je sturen en vragen ervoor te betalen. Stuurt een bedrijf iets ongevraagd toe, dan mag je het product houden zonder te betalen.
Alleen speelt dat probleem hier helemaal niet, het probleem wat hier speelt is dat iemand op zijn (alhoewel die naam ongetwijfeld fictief zal zijn) naam en jouw adres spullen besteld. De spullen zijn dus gevraagd toegestuurd en jij hebt ze in ontvangst genomen. De rekening is dus geheel terecht alleen officieel niet voor jou bedoelt. De kans dat er dus een deurwaarder komt is zeer groot en de kans dat zij ver komen met de invordering is ook behoorlijk groot. Want dan moet jij toch aan gaan tonen dat jij die goederen niet hebt besteld.
Krijg je zoiets weiger dan en heb je ze toch in ontvangst genomen en zie je dat jou adres erop staat en iemand ander zijn naam stuur het dan gewoon terug op basis van de 7 dagen regel.
De persoon moet het dan gewoon maar opnieuw bestellen.

Nicky_The

brokkel schreef:
crazyme schreef:Vraag

Alleen speelt dat probleem hier helemaal niet, het probleem wat hier speelt is dat iemand op zijn (alhoewel die naam ongetwijfeld fictief zal zijn) naam en jouw adres spullen besteld. De spullen zijn dus gevraagd toegestuurd en jij hebt ze in ontvangst genomen. De rekening is dus geheel terecht alleen officieel niet voor jou bedoelt. De kans dat er dus een deurwaarder komt is zeer groot en de kans dat zij ver komen met de invordering is ook behoorlijk groot. Want dan moet jij toch aan gaan tonen dat jij die goederen niet hebt besteld.
Krijg je zoiets weiger dan en heb je ze toch in ontvangst genomen en zie je dat jou adres erop staat en iemand ander zijn naam stuur het dan gewoon terug op basis van de 7 dagen regel.
De persoon moet het dan gewoon maar opnieuw bestellen.
Aangezien Pietje het onder de naam Pietje besteld en jij Jantje heet en er geen Pietje bij jou in huis woont, kunnen ze niet je huis leeg halen..

Tegenwoordig kun je zien hoe laat (ongeveer) een pakket bezorgd wordt. Een pakket op je eigen naam bestellen en dan als je de pakketdienst de straat in ziet rijden, doen alsof je op dat adres woont en dan tekenen een aannemen kan ook nog een optie zijn, maar is nogsteeds geen rede om op dat adres de inboedel te verkopen.

Voor de meeste pakketten hoef je niet eens te tekenen.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Nou ik denk dat jij wel aansprakelijk bent als jouw adres gegevens er op staan en het pakket bij jou is afgegeven.

Want anders zou je dus van alles kunnen bestellen op je adres maar dan met een (iets andere) achternaam , en dan tegen de leverancier zeggen ik betaal niet wat de naam klopt niet.

Nicky_The

Leojes30 schreef:Nou ik denk dat jij wel aansprakelijk bent als jouw adres gegevens er op staan en het pakket bij jou is afgegeven.

Want anders zou je dus van alles kunnen bestellen op je adres maar dan met een (iets andere) achternaam , en dan tegen de leverancier zeggen ik betaal niet wat de naam klopt niet.
Op het moment dat jij het vanuit je eigen huis besteld, kunnen ze je ip traceren en idd op die manier bewijzen leveren dat jij wel degelijk besteld hebt en dus moet betalen. Maar op de eerder genoemde manier (iemand besteld uit zijn eigen huis en geeft jouw adres + kaapt het bij jouw adres weg) kunnen ze niet bewijzen dat jij besteld hebt en dus is er niets aan het handje.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Nou ik denk dat het niet zo makkelijk is Nicky, ik heb bijvoorbeeld een thuiswerkplek met VPN verbinding, of ik bestel wel eens wat vanaf mijn werk of als ik bij een vriendin ben , dan zou ik dus zonder dat ze mij iets kunnen maken dat gene kunnen doen wat ik hier boven ook al beschreef

ongeneerd bestellen bij Bol.com, wehkamp enz enz niet met de juiste naam wel juiste adres, gewoon de spullen aannemen, en als de nota komt, ik betaal niet en bewijzen jullie maar dat ik het heb besteld

Nicky_The

Leojes30 schreef:Nou ik denk dat het niet zo makkelijk is Nicky, ik heb bijvoorbeeld een thuiswerkplek met VPN verbinding, of ik bestel wel eens wat vanaf mijn werk of als ik bij een vriendin ben , dan zou ik dus zonder dat ze mij iets kunnen maken dat gene kunnen doen wat ik hier boven ook al beschreef

ongeneerd bestellen bij Bol.com, wehkamp enz enz niet met de juiste naam wel juiste adres, gewoon de spullen aannemen, en als de nota komt, ik betaal niet en bewijzen jullie maar dat ik het heb besteld
Er gebeuren wel meer van dit soort dingen die niet door de beugel kunnen, maar waar ze nog niets op verzonnen hebben ;) Daarom willen veel bedrijven alleen verzenden met vooraf betalen of betalen onder rembours.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Bij mij zijn ze afgelopen week ook tot 4 keer toe langsgeweest om een pakket af te leveren.
Op het eerste bericht van de koerier stond een onduidelijke afzender.

Op de 3 volgende berichten stond afzender: PABO

Nou dacht ik eerst er zal wel iemand een geintje hebben uitgehaald en iets op mijn naam bij de PABO hebben besteld. Ik weet namelijk zeker dat ik hier zelf niets heb besteld!

Uiteindelijk is het pakket automatisch retour gezonden naar de afzender.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

kokka schreef:Vraag

Dan is de Consumentenbon de volgende die de wet eens zou moeten lezen. (UWV zag ik in een andere draad.) Je mag niet bij alle ongevraagde pakketjes aannemen dat deze is verzonden om je tot een koop te bewegen.
Artikel 7 lid 1 Aw schreef:Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.

alfatrion

Nicky_The schreef:Op het moment dat jij het vanuit je eigen huis besteld, kunnen ze je ip traceren en idd op die manier bewijzen leveren dat jij wel degelijk besteld hebt en dus moet betalen.
Hoezo? Het had je huisgenoot ook kunnen zijn!

alfatrion

brokkel schreef:Want dan moet jij toch aan gaan tonen dat jij die goederen niet hebt besteld.
Hoe komt men toch op dit soort onzin?
Artikel 150 Rv schreef:De partij die zich beroept op rechtsgevolgen van door haar gestelde feiten of rechten, draagt de bewijslast van die feiten of rechten, tenzij uit enige bijzondere regel of uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere verdeling van de bewijslast voortvloeit.
Het is heel simpel de A gaat naar de rechter en stelt daar "ik heb met B een overeenkomst gesloten tot de levering van X tegen betaling van Y". B betwist dit stellig.

Het is A die iets beweerd dus het is A die met het bewijs zal moeten komen.
brokkel schreef:Krijg je zoiets weiger dan en heb je ze toch in ontvangst genomen en zie je dat jou adres erop staat en iemand ander zijn naam stuur het dan gewoon terug op basis van de 7 dagen regel.
Nogmaals hoe komen mensen op dit soort onzin! Als je dit doet dan ben je met de tegenpartij eens dat er een overeenkomst tussen jullie tot stand gekomen is. En als er iets is dat B niet moet doen is roepen "ja ik heb een overeenkomst met A gesloten".

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Als je niet voor het pakket hoeft te tekenen en het staat niet op jouw naam, wie kan je dan iets maken als je de spullen houdt, niemand.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

sephora30 schreef:Als je niet voor het pakket hoeft te tekenen en het staat niet op jouw naam, wie kan je dan iets maken als je de spullen houdt, niemand.
het lijkt me dat de grap er in zit, dat iemand een bestelling doet op uw adres
de winkelier stuurt de bestelling in goed vertrouwen naar uw adres
u tekent voor ontvangst en hebt dus de goederen in uw bezit
omdat de goederen niet voor u bestemd waren, wil de winklier ze terug
u hebt ze echter al aan iemand anders gegeven, dus omdat dat teruggeven niet gaat werken zal de winkelier geld willen zien

het enige wat je je af kunt vragen, is of je kunt stellen dat de winkelier [mede] verantwoordelijk is, omdat hij niet heeft gecontroleerd of de naam en het adres bij elkaar hoorden
ik geef toe dat dit voor een winkelier in de praktijk waarschijnlijk niet te doen valt, maar dat is het probleem van de winkelier, als hij goederen wil verkopen door ze te versturen

Nicky_The

alfatrion schreef:
Nicky_The schreef:Op het moment dat jij het vanuit je eigen huis besteld, kunnen ze je ip traceren en idd op die manier bewijzen leveren dat jij wel degelijk besteld hebt en dus moet betalen.
Ja en? Het is op dat adres besteld, dus kunnen ze die inboedel mee nemen ;)

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

ruud_a schreef:
sephora30 schreef:Als je niet voor het pakket hoeft te tekenen en het staat niet op jouw naam, wie kan je dan iets maken als je de spullen houdt, niemand.
het lijkt me dat de grap er in zit, dat iemand een bestelling doet op uw adres
de winkelier stuurt de bestelling in goed vertrouwen naar uw adres
u tekent voor ontvangst en hebt dus de goederen in uw bezit
Ik zie hier 2 verschillende acties.
Sephora: u tekent niet.
Ruud: u tekent.

Een wezenlijk verschil.

maar - als ik op mijn adres voor meneer/mevrouw pietersen iets krijg (en wel met mijn huisadres dus) en ik heet jansen - dan neem ik het zeker niet aan. Dan besteld meneer/mevrouw pietersen het maar zelf opnieuw - op eigen adres.

Als het voor de buren is, en ook op hun adres staat - prima .. da`s wat anders (ik heb leuke buren).. maar op mijn adres met een andere naam - retour afzender..

alfatrion

Nicky_The schreef:
alfatrion schreef:
Ja en? Het is op dat adres besteld, dus kunnen ze die inboedel mee nemen ;)
Wel nee. Ze kunnen alleen beslag leggen op de inboedel van de partij waarmee ze een overeenkomst hebben gesloten. Jij betwist stellig een overeenkomst te hebben gesloten en wanneer zij het IP adres koppelen aan jouw NAW gegevens dan wijs je er op dat je huisgenoten hebt. Geen rechter die beslag zal toekennen zolang er niet bewezen is met wie een overeenkomst gesloten is.

Gesloten