LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Phishing

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
monique-1971
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2015 14:09

Phishing

Ongelezen bericht door monique-1971 »

Helaas zijn wij de dupe geworden van Phishing. Ik probeer zo kort mogelijk uitleg te geven.

Wij kregen een mail van de Rabobank. We vertrouwde dat niet en hebben de bank gebeld. Ze zeiden dat hij niet afkomstig was van hen. Mail verwijderd. Een dag later werden we gebeld door de Rabobank en de boekhouder dacht dat dat was naar aanleiding van ons telefoontje en nam wat dingen door. Geen pincodes afgegeven maar moesten wel wat gegevens nachecken. Mijn man vertrouwde het niet toen hij hoorde dat de boekhouder de Rabobank aan de telefoon had en vroeg of ze een mail wilde sturen. Dit gebeurde niet na wat wachten en hebben direct opgehangen. We keken op de rekening en er werden 2 grote bedragen afgeschreven dus meteen de Rabobank gebeld. Gelukkig was het een Rabobank rekening waar het heen gestort was. Ze zouden met het autobedrijf contact opnemen en ons terugbellen. Na 1,5 uur werden we terug gebeld maar de auto was al weg ( dure Mercedes). Wij vonden dat erg raar want een auto duurt wel even voordat hij afgeleverd kan worden met een kenteken voor export naar het buitenland. En zij zouden meteen contact opnemen. Omdat we het niet vertrouwde en we de gegevens niet konden krijgen i.v.m. privacy redenen gezocht op internet naar gegevens van autobedrijf. Wij bellen ( dit mocht niet van de fraude dienst) maar toch gedaan bleek dat het een half uur had geduurd voordat de auto weg was. Het autobedrijf voelde zich erg rot en wilde alle medewerking geven. Uiteindelijk Rabobank gebeld hoe het zat maar helaas ze keren niks uit vanwege nalatigheid en ze hebben genoeg gewaarschuwd. Ja dat is lekker we hadden de dag eerder gebeld ( hadden ze ook door kunnen geven dat de criminelen nog zouden bellen) en we hadden geen codes afgegeven maar de criminelen kunnen al Malware achterlaten op je computer. Nu hebben wij contact gehad met meerdere banken en hebben allen gezegd dat zij uit hadden gekeerd omdat de bank het bedrag had kunnen bevriezen en dat ze meteen bij melding de autobedrijf hadden moeten bellen. Bij de Rabobank werken ze niet als 1 organisatie en dat gaat dus over meerdere schijven waardoor het dus lang duurde voordat het autobedrijf werd gebeld. Ja daar hebben wij niks aan als klant. Als ze zo vaak melding doen van Phishing moet hun protocol toch ook zo zijn.

Nu zijn wij hard op zoek ( graag op korte termijn) naar mensen die ook het zelfde hebben meegemaakt. Dus de bank meteen hebben gebeld toen de rekening leeg getrokken werd. We willen graag weten hoe dat is opgelost. Wij weten dat het misschien weinig voorkomt omdat de meeste slachtoffers pas na een dag of meerdere dagen merken dat hun geld weg is ( En dan kan de bank misschien weinig meer doen), maar toch hopen wij op genoeg reacties. Misschien dat de Rabobank daar dus ook geen 1 duidig protocol voor heeft omdat dit weinig voorkomt maar dat moet wel. Bij zo'n melding moeten alle alarmbellen afgaan en is snel handelen noodzakelijk. Wij willen de Rabobank aanklagen voor nalatigheid. Nu hebben we gehoord dat het erg moeilijk is om de bank aan te klagen ( grote jongen) en dat het procederen rond de € 25.000,- kost ( goede advocaat). Wij moeten het autobedrijf aanklagen omdat zij met geld wat niet voor hun bestemd is een auto verkocht hebben maar dat gaat zo tegen mijn gevoel in. Wij vinden dat zij niks verkeerd hebben gedaan maar wel de Rabobank.

Ook willen wij weten of de Rabobank vaker wordt gebruikt door criminelen omdat zij ook weten dat zij niet bevriezen en meerdere afdelingen/banken moeten bellen dus dat de criminelen meer tijd hebben om hun daad te kunnen plegen.

Als wij kunnen bereiken dat er minder slachtoffers nog volgen zijn wij erg blij. Het is toch gek dat de bank kan zeggen dat wij als klanten nalatig zijn bij Phishing maar bij een acute melding zo traag reageren dat is toch ook nalatig?

Wij hopen verder te kunnen met jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Monique

marnix
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Phishing

Ongelezen bericht door marnix »

Wat voor info heeft uw boekhouder eigenlijk met de beller gedeeld?
Heeft u de mail geopend? en eventuele bijlagen?

monique-1971
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2015 14:09

Re: Phishing

Ongelezen bericht door monique-1971 »

Nee Marnix hij is niet geopend alleen doorgestuurd. Weinig moest wel wat codes intoetsen op zijn reader maar heeft geen cruciale gegevens zoals pincodes of andere codes die niet mogen gegeven maar tegenwoordig zijn de criminelen slimmer dan wij denken en zetten veel programma's op je computer.

kweenie
Berichten: 15904
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Phishing

Ongelezen bericht door kweenie »

De codes van zo'n reader zijn net zo cruciaal als een pin-code. Wellicht zelfs nog risicovoller, aangezien het de criminelen natuurlijk niet puur om de pin te doen is, maar juist om de overboekcodes. En daarvoor is de pin slechts een hulpmiddel, waar je niets aan hebt zonder de pas. Die reader-codes zijn dus eigenlijk gevaarlijker om weg te geven dan je pin-code. En ik neem aan dat hij niet alelen de codes heeft ingetoetst op de reader, maar ook de getallen die hij 'terugkrijgt' heeft doorgegeven? In dat geval heeft hij dus nogal cruciale gegevens doorgegeven. En dan is het niet vreemd dat je het geld niet zomaar van de bank terugkrijgt.

kuklos
Berichten: 9969
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Phishing

Ongelezen bericht door kuklos »

Weten jullie heel zeker dat de eerste keer dat je belde je de Rabobank aan de lijn had? Wel erg vreemd dat er daarna wordt teruggebeld door de criminelen.

Ik vind niet dat de Rabobank veel te verwijten valt. Jullie hadden beter op moeten letten.

sjohie
Berichten: 10914
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Phishing

Ongelezen bericht door sjohie »

monique-1971 schreef:Helaas zijn wij de dupe geworden van Phishing. Ik probeer zo kort mogelijk uitleg te geven.

Wij kregen een mail van de Rabobank. We vertrouwde dat niet en hebben de bank gebeld. Ze zeiden dat hij niet afkomstig was van hen. Mail verwijderd. Een dag later werden we gebeld door de Rabobank en de boekhouder dacht dat dat was naar aanleiding van ons telefoontje en nam wat dingen door. Geen pincodes afgegeven maar moesten wel wat gegevens nachecken. Mijn man vertrouwde het niet toen hij hoorde dat de boekhouder de Rabobank aan de telefoon had en vroeg of ze een mail wilde sturen. Dit gebeurde niet na wat wachten en hebben direct opgehangen. We keken op de rekening en er werden 2 grote bedragen afgeschreven dus meteen de Rabobank gebeld. Gelukkig was het een Rabobank rekening waar het heen gestort was. Ze zouden met het autobedrijf contact opnemen en ons terugbellen. Na 1,5 uur werden we terug gebeld maar de auto was al weg ( dure Mercedes). Wij vonden dat erg raar want een auto duurt wel even voordat hij afgeleverd kan worden met een kenteken voor export naar het buitenland. En zij zouden meteen contact opnemen. Omdat we het niet vertrouwde en we de gegevens niet konden krijgen i.v.m. privacy redenen gezocht op internet naar gegevens van autobedrijf. Wij bellen ( dit mocht niet van de fraude dienst) maar toch gedaan bleek dat het een half uur had geduurd voordat de auto weg was. Het autobedrijf voelde zich erg rot en wilde alle medewerking geven. Uiteindelijk Rabobank gebeld hoe het zat maar helaas ze keren niks uit vanwege nalatigheid en ze hebben genoeg gewaarschuwd. Ja dat is lekker we hadden de dag eerder gebeld ( hadden ze ook door kunnen geven dat de criminelen nog zouden bellen) en we hadden geen codes afgegeven maar de criminelen kunnen al Malware achterlaten op je computer. Nu hebben wij contact gehad met meerdere banken en hebben allen gezegd dat zij uit hadden gekeerd omdat de bank het bedrag had kunnen bevriezen en dat ze meteen bij melding de autobedrijf hadden moeten bellen. Bij de Rabobank werken ze niet als 1 organisatie en dat gaat dus over meerdere schijven waardoor het dus lang duurde voordat het autobedrijf werd gebeld. Ja daar hebben wij niks aan als klant. Als ze zo vaak melding doen van Phishing moet hun protocol toch ook zo zijn.

Nu zijn wij hard op zoek ( graag op korte termijn) naar mensen die ook het zelfde hebben meegemaakt. Dus de bank meteen hebben gebeld toen de rekening leeg getrokken werd. We willen graag weten hoe dat is opgelost. Wij weten dat het misschien weinig voorkomt omdat de meeste slachtoffers pas na een dag of meerdere dagen merken dat hun geld weg is ( En dan kan de bank misschien weinig meer doen), maar toch hopen wij op genoeg reacties. Misschien dat de Rabobank daar dus ook geen 1 duidig protocol voor heeft omdat dit weinig voorkomt maar dat moet wel. Bij zo'n melding moeten alle alarmbellen afgaan en is snel handelen noodzakelijk. Wij willen de Rabobank aanklagen voor nalatigheid. Nu hebben we gehoord dat het erg moeilijk is om de bank aan te klagen ( grote jongen) en dat het procederen rond de € 25.000,- kost ( goede advocaat). Wij moeten het autobedrijf aanklagen omdat zij met geld wat niet voor hun bestemd is een auto verkocht hebben maar dat gaat zo tegen mijn gevoel in. Wij vinden dat zij niks verkeerd hebben gedaan maar wel de Rabobank.

Ook willen wij weten of de Rabobank vaker wordt gebruikt door criminelen omdat zij ook weten dat zij niet bevriezen en meerdere afdelingen/banken moeten bellen dus dat de criminelen meer tijd hebben om hun daad te kunnen plegen.

Als wij kunnen bereiken dat er minder slachtoffers nog volgen zijn wij erg blij. Het is toch gek dat de bank kan zeggen dat wij als klanten nalatig zijn bij Phishing maar bij een acute melding zo traag reageren dat is toch ook nalatig?

Wij hopen verder te kunnen met jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Monique
Heeft die administrateur alleen die codes gegeven, of ook het rekeningnummer of pasnummer? Sowieso zou juist hij, een financieel professional die je ervoor betaald, hier op bedacht moeten zijn. Daar is het ook mis gegaan, ik zou er eens aan gaan denken om hém aansprakelijk te stellen.

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: Phishing

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Een bank vraagt nooit om codes!!!!!!! Niet aan de telefoon en niet via mail.
Als er om codes of gegevens wordt gevraagd, welke dan ook, is het niet de bank!!!!!
De bank heeft alle gegevens!!!!!!!

Wat er ook gebeurd, hoe geloofwaardig het verhaal ook mag zijn.
Als je zegt; ik geef geen informatie want jullie weten het allemaal als jullie mijn bank zijn, is er geen bank die daar moeilijk over kan doen. Men vindt aardig gevonden worden te belangrijk. Daarom zijn mensen over de streep te trekken. Mensen willen helpen. Daar maken de criminelen dankbaar misbruik van. :wink:

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Phishing

Ongelezen bericht door titusvh »

Wat Shohie al zegt: belachelijk dat een professional codes per telefoon doorgeeft. De boekhouder zou ik in eerste instantie aansprakelijk stellen. Dan mag hij lekker uitzoeken of hij nog wat terug weet te krijgen bij rabo of autodealer.
Procederen tegen je boekhouder is waarschijnlijk makkelijker, goedkoper, en meer kans op schikking in der minne. (die wat mij betreft nooit minder dan 100% van de schade kan zijn). Wat een prutser/amateur zeg.

bprosman
Berichten: 9932
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Phishing

Ongelezen bericht door bprosman »

Is al eens aan de orde geweest (Ik geef toch mijn pincode niet), nee die laten ze je nu zelf intikken en geef je de overboekcodes, dat is niet alleen de sleutels van je voordeur afgeven maar het geld nog netjes in een envelop doen voor ze ook en persoonlijk overhandigen. Hoe naief kun je zijn.

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... g/speel/1/
Wij vinden dat zij niks verkeerd hebben gedaan maar wel de Rabobank.
Wat heeft de Rabobank dan verkeerd gedaan ? Zij hebben GEEN mail gestuurd en NIET gebeld.

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Phishing

Ongelezen bericht door titusvh »

Wij vinden dat zij niks verkeerd hebben gedaan maar wel de Rabobank.
Wat heeft de Rabobank dan verkeerd gedaan ? Zij hebben GEEN mail gestuurd en NIET gebeld.
Dat legt TS toch uit? De rabobank heeft te laat gereageerd waardoor volgens TS de autoverkoop niet kon worden tegengehouden. Blijkbaar gesteund door de mening van andere banken.
(die dit makkelijk kunnen beweren, immers zij hoeven niks uit te keren).

Hoofddader is de boekhouder.

monique-1971
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2015 14:09

Re: Phishing

Ongelezen bericht door monique-1971 »

- Natuurlijk had de boekhouder beter moeten weten, maar hij dacht dat het de Rabobank was die na ons telefoontje terugbelde.

Maar even voor de duidelijkheid, we klagen de bank niet aan voor de Phishing, maar voor het verhaal erna

Wij vinden het vreemd als zij kennelijk zoveel waarschuwingen geven over Phishing het dan raar is als je het meteen ontdekt en dan belt, je niet de gegevens krijgt van het autobedrijf om hem te bellen dat het geld niet afkomstig is van ons maar van iemand anders en de auto niet mag verkopen. ( privacy redenen begrijpelijk) maar dan moeten zij ook meteen contact opnemen met het autobedrijf en niet wachten omdat het over meerdere schijven gaat en dus dan veel te laat zijn met reageren. Het dossier is zo dik en dit bij alle andere banken neergelegd en zij vinden allemaal dat ze te nalatig zijn geweest omdat zij het geld bevriezen en de fraudedienst aller minuut belt met het desbetreffende bedrijf om alle handelingen acuut stop te zetten totdat zij meer weten. Tenslotte had de politie ook gebeld kunnen worden om de criminelen aan te houden. Daarom dus de oproep of er meer slachtoffers zijn als ons. Want wij willen het protocol veranderd zien. Het is toch van de zotte dat alle banken 1 protocol hanteren, en de Rabobank dus niet omdat ze allemaal zelfstandig werken.

Bij dat soort telefoontjes of het nu gaat om een verkeerde boeking waar je direct zelf achter komt ( ook stom van je zelf dat je een verkeerd cijfertje hebt ingedrukt) of gepakt ben door middel van phishing, bij alle twee ligt de fout eerst bij jezelf, moet het toch direct terug te draaien zijn door de bank bij acute ontdekking. Dan is snel handelen door de bank van cruciaal belang toch???

kweenie
Berichten: 15904
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Phishing

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt het ook andersom bekijken. Voor een overboeking moet je inloggen op je banksite, er moeten bedragen en rekeningnummers worden ingevuld en vervolgens moet je nogmaals met je betaalapparaat een code laten genereren voordat de betaling is uitgevoerd. Zou het dan niet juist vreemd zijn als je een betaling waar zoveel beveiligingschecks zijn ingebouwd zo eenvoudig en zo snel met een telefoontje zou kunnen terugdraaien? Zou dát niet juist ook fraude of problemen uitlokken? Je kunt dan juist de situatie krijgen dat iemand iets met een overboeking koopt en na levering die overboeking weer laat terugdraaien omdat het frauduleus zou zijn.

Gesloten