LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL en inklaring

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
newmikey

PostNL en inklaring

Ongelezen bericht door newmikey »

Moet er wel een beetje om lachen na hier al beschuldigd te zijn dat ik bij PostNL werk en zo. Had in het VK wat dampspullen (e-sigaret vloeistof) besteld ter waarde van €29.98 (€14.99 per flesje vloeistof) en €8.95 verzendkosten - alles ex-BTW.

Ik wist uiteraard dat er hoogstwaarschijnlijk inklaringskosten zouden volgen aangezien de leverancier géén IOSS nummer heeft, ik de BTW niet in de webshop heb betaald en de webshop bij het afrekenen de Britse BTW van de prijs heeft afgetrokken. Vooraf berekend dat dit €4 + €38.94*21% = €12.18 zal gaan worden

In het verleden zou een inklaring met PostNL uit een derde land €13 administratiekosten hebben gekost, met daar nog bovenop de BTW (en mogelijk rechten bij invoer). Het is dus een stuk goedkoper geworden.

Ik kreeg een mailtje van PostNL met een uitnodiging online te betalen via IDEAL. Totaal inclusief BTW en administratiekosten was €9.84 - aanmerkelijk minder dan verwacht dus. Inklaringsfactuur bekeken en wat blijkt: de twee identieke flesjes (alleen verschillend in het smaakje) zijn aan twee verschillende BTW tarieven onderworpen. De één is met 9% belast, de ander met 21%. Volledig idioot uiteraard om niet te zeggen slordig en aangezien ik óók de factuur van de webshop heb, kan ik met zekerheid zeggen dat hier de fout bij PostNL ligt.

Dan de uitleg op de site van PostNL waar ik inderdaad een groot aantal zaken tegenkom die of verwarrend uitgelegd wworden of zelfs gewoon niet waar zijn. Kan me dus goed voorstellen dat mensen niet blij zijn met PostNL, ik heb er nu toevallig een paar Euro voordeel aan gehad maar dit valt uiteraard slecht uit te leggen.

Seinhuis

Re: PostNL en inklaring

Ongelezen bericht door Seinhuis »

De makkelijkste uitleg.

Jij betaald de BTW aan de webshop, die het betaald aan de belastingdienst.

Als de webshop niet heeft betaald aan de belastingdienst, dan moet je bij PostNL alsnog inklaringskosten betalen.

de auditu

Ongelezen bericht door de auditu »

Hoewel het de makkelijkste uitleg is, is mijn vraag toch: Leg eens uit.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Seinhuis schreef:
10 mar 2022 14:30
De makkelijkste uitleg.

Jij betaald de BTW aan de webshop, die het betaald aan de belastingdienst.
Nee dus, het staat er gewoon.
Als de webshop niet heeft betaald aan de belastingdienst, dan moet je bij PostNL alsnog inklaringskosten betalen.
En dat is dus precies wat er gebeurd is. Je mist de point totaal. De inklaringskosten zijn hier niet het probleem. Die kan ik zelf ook uitrekenen - het is mijn vak om dat te doen, zij het niet voor PostNL of een andere koerier.

Gesloten