LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
Beste allen,
Vandaag is een pakket van bol.com bij een buurvrouw verderop afgeleverd omdat ik niet thuis was.
Ik liep vroeg in de avond langs om het pakket op te halen.
Tot mijn verbijstering was het pakket reeds aan iemand anders meegegeven.
De buurvrouw had twee pakketten ontvangen van PostNL van verschillende personen, maar deze aan 1! iemand meegegeven met zijn 'briefje: pakket afgeleverd bij uw buren op ...'
Nu heb ik helaas geen idee wie die persoon is.. en die heeft ook nog geen moeite gedaan om het bij mij af te leveren. De eerlijkheid is ver te zoeken hedendaags..
Er zijn verschillende vragen waar ik nu mee zit:
- Is het wettelijk toegestaan dat een pakket van PostNL bij de buren bezorgd mag worden indien de bewoner niet thuis is?
- Heeft iemand ervaring met bol.com of 'aflevering bij buren, indien niet aanwezig' ergens in de voorwaarden staat?
Kortom; wie is er aansprakelijk? Buurvrouw? PostNL? bol.com...
In ieder geval.. ik zeker niet!
Vandaag is een pakket van bol.com bij een buurvrouw verderop afgeleverd omdat ik niet thuis was.
Ik liep vroeg in de avond langs om het pakket op te halen.
Tot mijn verbijstering was het pakket reeds aan iemand anders meegegeven.
De buurvrouw had twee pakketten ontvangen van PostNL van verschillende personen, maar deze aan 1! iemand meegegeven met zijn 'briefje: pakket afgeleverd bij uw buren op ...'
Nu heb ik helaas geen idee wie die persoon is.. en die heeft ook nog geen moeite gedaan om het bij mij af te leveren. De eerlijkheid is ver te zoeken hedendaags..
Er zijn verschillende vragen waar ik nu mee zit:
- Is het wettelijk toegestaan dat een pakket van PostNL bij de buren bezorgd mag worden indien de bewoner niet thuis is?
- Heeft iemand ervaring met bol.com of 'aflevering bij buren, indien niet aanwezig' ergens in de voorwaarden staat?
Kortom; wie is er aansprakelijk? Buurvrouw? PostNL? bol.com...
In ieder geval.. ik zeker niet!
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
Heel kort door de bocht:
Voor zover u kunt nagaan, heeft Bol.com niet bezorgd.
Dus, bel/mail hen - en vraag waar uw pakje blijft.
Zij zijn, als verzender, verantwoordelijk voor het verzenden en bezorgen, en ook alleen zij kunnen bij postnl een klacht indienen.
Voor zover u kunt nagaan, heeft Bol.com niet bezorgd.
Dus, bel/mail hen - en vraag waar uw pakje blijft.
Zij zijn, als verzender, verantwoordelijk voor het verzenden en bezorgen, en ook alleen zij kunnen bij postnl een klacht indienen.
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
Erg slim is het anders ook niet van die buurvrouw. Je geeft toch geen dingen mee aan onbekenden? Of de verkeerde dingen aan degene die je eventueel wel kent?
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
ik verdenk ook een beetje die buurvrouw zelf , maar dat mag je niet denkengrun schreef:Erg slim is het anders ook niet van die buurvrouw. Je geeft toch geen dingen mee aan onbekenden? Of de verkeerde dingen aan degene die je eventueel wel kent?
als je een pakketje krijgt met een mooi boek wat je altijd had willen hebben ?
Is ook daar misschien de eerlijkheid ver te zoeken , maar daar mogen we niet aan denken .
Het beste is, in zo'n geval , om Bol zelf te verwittigen , dat je nooit thuis bent ,
dan sturen ze het naar het postkantoor
en kan je het daar ophalen
.
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
Een beetje off-topic, maar dit soort dingen geeft wel mooi aan dat het geen kwaad kom om eens kennis te maken met alle buurtbewoners. Dan voorkom je dit soort rare situaties. Daarnaast wordt het leven een stuk leuker als je je buren kent....
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
Je kunt aan de buitenkant van een pakje van Bol.com niet zien wat er in zit.duiner schreef: ik verdenk ook een beetje die buurvrouw zelf , maar dat mag je niet denken
als je een pakketje krijgt met een mooi boek wat je altijd had willen hebben ?
Is ook daar misschien de eerlijkheid ver te zoeken , maar daar mogen we niet aan denken.
Dan moet je het al open gaan maken.
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
Dit probleem speelt bij ons ook steeds, dat er bij de buren afgeleverd wordt vind ik niet zo erg, wij pakken ook weleens pakjes voor hen aan.
Maar de afgelopen weken zijn er bij ons meerdere pakketjes in de tuin gezet, waaronder vrij dure artikelen, zoals beddengoed, dure studieboeken, een Garmin routeplanner etc.
Wij hebben een open tuin, waar iedereen zo in en uit kan lopen.
Dit vind ik niet normaal, ik heb geprobeerd bij het dichtsbijzijnde postagentschap een klacht in te dienen, maar zij bemoeien zich er niet mee.
Maar de afgelopen weken zijn er bij ons meerdere pakketjes in de tuin gezet, waaronder vrij dure artikelen, zoals beddengoed, dure studieboeken, een Garmin routeplanner etc.
Wij hebben een open tuin, waar iedereen zo in en uit kan lopen.
Dit vind ik niet normaal, ik heb geprobeerd bij het dichtsbijzijnde postagentschap een klacht in te dienen, maar zij bemoeien zich er niet mee.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 04 nov 2011 16:51
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
Postnl......
Heb enkele weken bijna geen post ontvangen.
Daardoor geen rekeningen, geen herinneringen.
Uiteindelijk wel aanmaningen met incassokosten.
Ik direct de facturen voldaan.
heb ik totaal €111,- aan incassokosten betaald.
In september heb ik een excuusbrief ontvangen van Postnl.
waarin staat dat de postbezorger post in het water heeft gegooid, en de postbezorger op staande voet ontslagen is.
Ik in de weer om mijn € 111,- ergens terug te krijgen....
Postnl geeft niet thuis, ook niet omdat er opzet van het personeel is.......
Leuk Postnl, bedankt....
Heb enkele weken bijna geen post ontvangen.
Daardoor geen rekeningen, geen herinneringen.
Uiteindelijk wel aanmaningen met incassokosten.
Ik direct de facturen voldaan.
heb ik totaal €111,- aan incassokosten betaald.
In september heb ik een excuusbrief ontvangen van Postnl.
waarin staat dat de postbezorger post in het water heeft gegooid, en de postbezorger op staande voet ontslagen is.
Ik in de weer om mijn € 111,- ergens terug te krijgen....
Postnl geeft niet thuis, ook niet omdat er opzet van het personeel is.......
Leuk Postnl, bedankt....
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
Heb ik ook een keer gehad, was een pakje in de fietstas van een buurvrouw gestopt.Rema schreef:Dit probleem speelt bij ons ook steeds, dat er bij de buren afgeleverd wordt vind ik niet zo erg, wij pakken ook weleens pakjes voor hen aan.
Maar de afgelopen weken zijn er bij ons meerdere pakketjes in de tuin gezet, waaronder vrij dure artikelen, zoals beddengoed, dure studieboeken, een Garmin routeplanner etc.
Wij hebben een open tuin, waar iedereen zo in en uit kan lopen.
Dit vind ik niet normaal, ik heb geprobeerd bij het dichtsbijzijnde postagentschap een klacht in te dienen, maar zij bemoeien zich er niet mee.
Want die fiets stond zó dicht bij mijn deur, die móest wel van mij zijn.
Onzin natuurlijk en ik heb zowel de verzender op de hoogte gebracht (die was witheet) en een klacht ingediend bij het pakketbedrijf.
Ik heb excuses gehad en de webwinkel doet geen zaken meer met deze bezorgdienst.
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
@@@
Volgens de wet (ziet het BW7) is de verzender/verkoper verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het goed. Als een pakket dus niet aankomt, is dat niet het probleem van de ontvanger/de koper, maar het probleem van de verkoper/verzender. In feite dient dus de verkoper het produkt dan nogmaals te versturen óf als hij dat niet wil of kan, de aankoopsom binnen 30 kalenderdagen terug te storten op de rekening van de koper.
De afzender (de verkoper dus) blijft verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het produkt. Dit heeft helemaal niets te maken met de postwet, maar wèl met de consumentenwet BW7/9. Er is immers een koopovereenkomst afgesloten tussen een consument en een professionele verkoper en dan dient de verkoper het produkt te leveren en de koper het produkt tegen de afgesproken prijs te betalen. Ook maakt het niet uit of het via de gewone post verstuurd is door de verkoper of aangetekend. Het risico van de aflevering blijft liggen bij de afzender/verkoper en NIET bij de koper. Daarom is het verstandig om NIET/NOOIT van te voren te betalen!!!
Maxiem.
Volgens de wet (ziet het BW7) is de verzender/verkoper verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het goed. Als een pakket dus niet aankomt, is dat niet het probleem van de ontvanger/de koper, maar het probleem van de verkoper/verzender. In feite dient dus de verkoper het produkt dan nogmaals te versturen óf als hij dat niet wil of kan, de aankoopsom binnen 30 kalenderdagen terug te storten op de rekening van de koper.
De afzender (de verkoper dus) blijft verantwoordelijk tot het moment van de feitelijke overdracht van het produkt. Dit heeft helemaal niets te maken met de postwet, maar wèl met de consumentenwet BW7/9. Er is immers een koopovereenkomst afgesloten tussen een consument en een professionele verkoper en dan dient de verkoper het produkt te leveren en de koper het produkt tegen de afgesproken prijs te betalen. Ook maakt het niet uit of het via de gewone post verstuurd is door de verkoper of aangetekend. Het risico van de aflevering blijft liggen bij de afzender/verkoper en NIET bij de koper. Daarom is het verstandig om NIET/NOOIT van te voren te betalen!!!
Maxiem.
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
Bedankt voor de reacties!
Ik heb zowel postNL als bol.com gebeld met de volgende antwoorden:
PostNL: ''Ja mijnheer, wij hebben juist gehandeld. Indien niet aanwezig leveren wij het pakket bij de buren af. Het is aan de verzender de taak om aan te geven of dit wel of niet mag''
bol.com:
'' als u na 4 dagen het pakket niet heeft ontvangen, dan vervalt de zending en ook het bedrag. De zending wordt als niet aangekomen genoteerd en er wordt een klacht neergezet bij postNL. U kunt daarna uw artikel opnieuw bestellen''
- En hoe voorkom ik in de toekomst dat een pakket bij de buren afgeleverd wordt? Die keuze heb ik niet staan bij afrekenen?
'' Dan moet u bij ''bedrijfsgegevens'' groot zetten: NIET BIJ BUREN AFLEVEREN''
- Dat vind ik wel erg amateuristisch, voor hetzelfde geld komt het er niet op te staan of heeft de PostNL bode er lak aan
" Tja dat ligt dan aan de persoonlijke bode hoe hij hier mee omgaat''
Kortom, uiteindelijk is het PostNL die faalt in afleveren.
Maar ik moet toegeven dat bol.com duidelijk in de verzend gegevens een optie moet geven dat pakketten niet bij de buren afgegeven mogen worden. Hoe aardig je buren ook zijn.. (Mijn pakket was 12 nummers verderop afgeleverd, die buren heb ik nog nooit ontmoet)
Gelukkig heb ik het met een acceptgiro laten komen.
Ik heb zowel postNL als bol.com gebeld met de volgende antwoorden:
PostNL: ''Ja mijnheer, wij hebben juist gehandeld. Indien niet aanwezig leveren wij het pakket bij de buren af. Het is aan de verzender de taak om aan te geven of dit wel of niet mag''
bol.com:
'' als u na 4 dagen het pakket niet heeft ontvangen, dan vervalt de zending en ook het bedrag. De zending wordt als niet aangekomen genoteerd en er wordt een klacht neergezet bij postNL. U kunt daarna uw artikel opnieuw bestellen''
- En hoe voorkom ik in de toekomst dat een pakket bij de buren afgeleverd wordt? Die keuze heb ik niet staan bij afrekenen?
'' Dan moet u bij ''bedrijfsgegevens'' groot zetten: NIET BIJ BUREN AFLEVEREN''
- Dat vind ik wel erg amateuristisch, voor hetzelfde geld komt het er niet op te staan of heeft de PostNL bode er lak aan
" Tja dat ligt dan aan de persoonlijke bode hoe hij hier mee omgaat''
Kortom, uiteindelijk is het PostNL die faalt in afleveren.
Maar ik moet toegeven dat bol.com duidelijk in de verzend gegevens een optie moet geven dat pakketten niet bij de buren afgegeven mogen worden. Hoe aardig je buren ook zijn.. (Mijn pakket was 12 nummers verderop afgeleverd, die buren heb ik nog nooit ontmoet)
Gelukkig heb ik het met een acceptgiro laten komen.
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
Ik denk dat bol dit zegt omdat deze gegevens dan automatisch ook op het adresetiket komen te staan.OwenJ schreef:'' Dan moet u bij ''bedrijfsgegevens'' groot zetten: NIET BIJ BUREN AFLEVEREN''
- Dat vind ik wel erg amateuristisch,..
Het begrip buren wordt soms erg ruim opgevat door de vrienden van de post. Voor hetzelfde geld woont geadresseerde in een grote villawijk, kan die 2 km verderop zijn pakketje gaan halen.OwenJ schreef:Mijn pakket was 12 nummers verderop afgeleverd, die buren heb ik nog nooit ontmoet
Nu weet u ook weer waarom u dat doet.OwenJ schreef:Gelukkig heb ik het met een acceptgiro laten komen.
Ik denk wel dat het verstandig is als iedereen met bezorgklachten deze ook kenbaar maakt aan bol. Op een gegeven moment zullen zij het ook vervelend gaan vinden en de druk op postnl gaan opvoeren of een ander verzendbedrijf in de arm nemen.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: PostNL pakket bij buren, opgehaald door een ander..
Bol.com is de enige die hier aansprakelijk is. Jij hebt betaald aan Bol.com en die is daarom "contractpartij". Zij moeten dus opnieuw leveren of geld teruggeven.
Dat Bol.com een probleem heeft met PostNL is jouw zaak verder niet.
Koop altijd met creditcard op internet. In zo'n geval kun je aanspraak maken op de verzekering die standaard bij je creditcard zit. Dit in het geval wanneer de verkoper moeilijk doet.
Dat Bol.com een probleem heeft met PostNL is jouw zaak verder niet.
Koop altijd met creditcard op internet. In zo'n geval kun je aanspraak maken op de verzekering die standaard bij je creditcard zit. Dit in het geval wanneer de verkoper moeilijk doet.