LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ar15yggdrasil
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2010 21:19

Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door ar15yggdrasil »

Het kan zijn dat ik een autistische stoornis heb, maar ben ik de enige die helemaal klaar is met de hoeveelheid radioreclame die overdag over ons wordt uitgestort? De ene reclame nog irritanter dan de andere (dat weten de reclamemakers, want hoe irritanter, hoe beter het blijft hangen, zo denken zij).

Ik zap al jaren direct weg van een station wat met radioreclame begint. Dit is weinig zinvol, want kennelijk hebben de radiozenders gecoordineerd wanneer zij hun reclame-bagger (excuses voor de uitdrukking) over ons uit storten. Alleen de lokale piraten en radio 4 doen hier niet aan mee.

Nu de databundels het toestaan dat ik tegenwoordig gewoon Spotify de hele weg aan heb staan (en ik forens voor mijn werk tussen Arnhem en Den Helder, dus het is nogal even!!) is radio voor mij dood.

Mijn vraag is of de radiomakers bezig zijn hun eigen graf te graven en -vanwege de komst van de Spotifies- er binnenkort niemand meer luistert.
Het kan ook zijn dat de meeste mensen kuddedieren zijn en de reclame lijdzaam over zich heen laten komen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door renewouters »

Wat is jouw voorstel om radio te financieren?

BL2
Berichten: 4883
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door BL2 »

ar15yggdrasil schreef:Het kan zijn dat ik een autistische stoornis heb, maar ben ik de enige die helemaal klaar is met de hoeveelheid radioreclame die overdag over ons wordt uitgestort? De ene reclame nog irritanter dan de andere (dat weten de reclamemakers, want hoe irritanter, hoe beter het blijft hangen, zo denken zij).

Ik zap al jaren direct weg van een station wat met radioreclame begint. Dit is weinig zinvol, want kennelijk hebben de radiozenders gecoordineerd wanneer zij hun reclame-bagger (excuses voor de uitdrukking) over ons uit storten. Alleen de lokale piraten en radio 4 doen hier niet aan mee.

Nu de databundels het toestaan dat ik tegenwoordig gewoon Spotify de hele weg aan heb staan (en ik forens voor mijn werk tussen Arnhem en Den Helder, dus het is nogal even!!) is radio voor mij dood.

Mijn vraag is of de radiomakers bezig zijn hun eigen graf te graven en -vanwege de komst van de Spotifies- er binnenkort niemand meer luistert.
Het kan ook zijn dat de meeste mensen kuddedieren zijn en de reclame lijdzaam over zich heen laten komen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen!
Luister amper radio, dus elke reklame is nieuw voor mij, niet dat ik er ook maar iets mee doe, maar dat terzijde.
Maar om toch op je vraag in te gaan, als forens Arnhem>Den Helder > Arnhem te moet reizen elke keer (5 uren per trein), daar zou ik een beetje gestoord van worden.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door JvandeW »

Bij gebrek aan beter is het niet anders. Of wil je als Nederlander verplicht worden te betalen voor FM-radio?

ar15yggdrasil
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2010 21:19

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door ar15yggdrasil »

De door de overheid gefinancierde stations zouden helemaal geen reclame moeten uitzenden. Helaas lijkt het wel dat radio 1,2 en 3 MEER reclame uitzenden dan menig commerciele zender. Als de BBC dat kan, waarom bij ons niet?

Bijkomend, en dat is het punt dat ik probeerde te maken, nu ik spotify heb, luister ik dus veeel minder in de auto en thuis naar de radiozenders. Als meer mensen dat gaan doen, dreigen door de reclames, de zenders weggevaagd te worden.

kuklos
Berichten: 9928
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door kuklos »

Dan herhalen we de vraag maar, wat is jouw voorstel om radio te financieren?

Mucha

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn nou eenmaal een hoop partijen in Den Haag die vinden dat de publieke omroep te veel geld kost. Reclamevrije radio zou de publieke omroep nog duurder maken, dus dat zit er voorlopig niet in.

Maar er zijn via internet wel allerlei 'radiozenders' te vinden waarvoor je de keus hebt tussen betalen of reclame. Dat is helaas iets wat technisch niet mogelijk is met gewone radio.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik ben het niet helemaal beu, op zich vind ik het op de NPO zenders nog wel wat meevallen, en meestal luister ik het op heel zacht volume op de zaak, dus dan hoor ik het vaak niet eens.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door renewouters »

ar15yggdrasil schreef:De door de overheid gefinancierde stations zouden helemaal geen reclame moeten uitzenden. Helaas lijkt het wel dat radio 1,2 en 3 MEER reclame uitzenden dan menig commerciele zender. Als de BBC dat kan, waarom bij ons niet?
In de UK ben je verplicht een license fee voor de PO te betalen..... Daarom kunnen ze dat. Als de overheid dat hier weer wil introduceren breekt de pleuris uit.

ar15yggdrasil
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2010 21:19

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door ar15yggdrasil »

De hedendaagse realiteit is dat er na 100 jaar radio monopolie, er nu een alternatief is: Internet (Spotify etcetera). Die hebben geen reclame. Als de radio (overheid of commercieel) stoicijns doorgaat met de reclame, gaan er steeds meer mensen naar internet, het gevolg is dat radioreclame goedkoper wordt en langer moet spelen, waarna er nog meer mensen naar internet gaan.. net zolang tot de laatste radio luisteraar uitgeweken is

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door scontra »

ar15yggdrasil schreef: Het kan ook zijn dat de meeste mensen kuddedieren zijn en de reclame lijdzaam over zich heen laten komen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen!
Vraag een bindend referendum over dit onderwerp aan, zodat heel radio luisterend Nederland er zich over kan uitspreken.
Er hoeft slechts de keuze te worden gemaakt tussen:
1/ Geen reclame op de radio en herinvoering van de omroepbijdrage.
2/ Wel reclame op de radio, 'gratis' naar de radio luisteren.

En de "kuddedieren" hebben alleen maar Spotify opstaan. ;-))

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door JvandeW »

ar15yggdrasil schreef:De hedendaagse realiteit is dat er na 100 jaar radio monopolie, er nu een alternatief is: Internet (Spotify etcetera).
Want voor Spotify e.a. was er geen enkele manier muziek te luisteren zonder radio? Want volgens mij mis je een hoop medium.
Die hebben geen reclame. Als de radio (overheid of commercieel) stoicijns doorgaat met de reclame, gaan er steeds meer mensen naar internet, het gevolg is dat radioreclame goedkoper wordt en langer moet spelen, waarna er nog meer mensen naar internet gaan.. net zolang tot de laatste radio luisteraar uitgeweken is
Dan lost het probleem zichzelf toch op? Of betaal je liever ook € 10,- per maand verplicht zodat je radio kunt luisteren? Dat betaal je ook voor Spotify. Tenminste, als je geen reclame op Spotify wilt hebben. En ik ga er vanuit dat je dat niet hebt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is altijd mooi als mensen verwijzen naar de BBC. Danbij vergeten ze wel eens dat de BBC werkt met een budget dat ongeveer vijf keer zo hoog is als de Nederlandse publieke omroep. Dan is het heel wat makkelijker om de zenders reclamevrij te houden.

Er zijn inderdaad verschillende alternatieven, waarvoor op verschillende manieren wordt betaald. Reclamevrij betekent dan wel dat er op een andere manier moet worden betaald. Soms via een abonnement (zoals Spotify, maar ook bepaalde televisie-betaalzenders), soms betaal je ook 'onzichtbaar', bijvoorbeeld de grote groep reclamevrije radiozenders die de kabelmaatschappij doorgeeft. Maar de kosten zullen toch ergens uit moeten worden voldaan.

Zelf zou ik er ook niet heel veel problemen mee hebben als iedereen twintig euro per jaar extra zou moeten betalen en de publieke omroep reclamevrij zou worden. Maar dat is niet echt de wil van het grootste deel van de bevolking.

kuklos
Berichten: 9928
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door kuklos »

ar15yggdrasil schreef:De hedendaagse realiteit is dat er na 100 jaar radio monopolie, er nu een alternatief is: Internet (Spotify etcetera). Die hebben geen reclame. Als de radio (overheid of commercieel) stoicijns doorgaat met de reclame, gaan er steeds meer mensen naar internet, het gevolg is dat radioreclame goedkoper wordt en langer moet spelen, waarna er nog meer mensen naar internet gaan.. net zolang tot de laatste radio luisteraar uitgeweken is
En vooral géén antwoord geven op hoe we de radio dan moeten financieren. Klagen is makkelijk.

Mucha

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:Het is altijd mooi als mensen verwijzen naar de BBC. Danbij vergeten ze wel eens dat de BBC werkt met een budget dat ongeveer vijf keer zo hoog is als de Nederlandse publieke omroep. Dan is het heel wat makkelijker om de zenders reclamevrij te houden.

Er zijn inderdaad verschillende alternatieven, waarvoor op verschillende manieren wordt betaald. Reclamevrij betekent dan wel dat er op een andere manier moet worden betaald. Soms via een abonnement (zoals Spotify, maar ook bepaalde televisie-betaalzenders), soms betaal je ook 'onzichtbaar', bijvoorbeeld de grote groep reclamevrije radiozenders die de kabelmaatschappij doorgeeft. Maar de kosten zullen toch ergens uit moeten worden voldaan.

Zelf zou ik er ook niet heel veel problemen mee hebben als iedereen twintig euro per jaar extra zou moeten betalen en de publieke omroep reclamevrij zou worden. Maar dat is niet echt de wil van het grootste deel van de bevolking.
20 euro per jaar zou acceptabel zijn. Maar om de BBC er nog maar eens bij te halen: in de UK betaal je iets van 140 pond per jaar. Ik denk dat je dan ongeveer nul vrijwilligers vindt in Nederland die dat willen betalen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het leek mij realistischer om te kijken naar de ongeveer 200 miljoen die de ster jaarlijks in het laatje brengt. Dan kom je op zo'n 20 euro per persoon uit.

Je kunt je trouwens van de kant van de bedrijven ook afvragen of zij niet ook een podium zouden moeten kunnen krijgen voor hun reclame-uitingen. De commerciële omroepen zijn daar natuurlijk ook prima voor, maar hebben toch soms een beperkte doelgroep.

En je kunt je natuurlijk afvragen of je als omroepen die 'makkelijk verdiende' 200 miljoen zou moeten laten liggen. Dan kan ik mij toch voorstellen dat je een algemene breed publiek zender, voor bijvoorbeeld grote (sport) evenementen, wel reclame geeft, maar andere zenders reclamevrij houdt.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Radioreclame. Ben ik de enige die dat helemaal beu is?

Ongelezen bericht door Costnix »

Ik ga altijd iets anders doen een reclemeblok. Volume een heel eind omlaag en heb geen last meer van die reclamerotzooi.

Gesloten