LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechtsbijstand: Over garantietermijn

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Rolandroland

Rechtsbijstand: Over garantietermijn

Ongelezen bericht door Rolandroland »

Mijn ontvanger van het merk Topfield 5300K is na 3 jaar defect.

Ik vroeg me af dat je na de garantie nog recht hebt op een gedeelde kosten reparatie. Dit is wat de rechtsbijstand mij schreef:

Naar aanleiding van uw verzoek om rechtsbijstand bericht ik u als volgt. Ik heb uw zaak allereerst op de dekking beoordeeld.

U bent een aantal jaren geleden een KPN Digitenne abonnement aangegaan en hebt daarbij een digitale ontvanger ontvangen. Deze digitale ontvanger is vanwege defecten sindsdien een drietal keer vervangen. De laatste ontvanger heeft 3 jaar lang zijn werk naar behoren gedaan, maar is inmiddels ook defect. U heeft zich met dit probleem bij KPN Digitenne gemeld en deze weigeren u verder te helpen, omdat u niet langer gebruik maakt van hun diensten. Toen u overstapte van KPN Digitenne naar Online Digitenne bleek, dat de decoder waarvan KPN gebruikmaakt een zogenaamde camblock bevatten. Hierdoor herkennen de ontvangers slechts de smarcards van KPN.

De garantietermijn van de digitale ontvanger is reeds verstreken. Vanaf dat moment komt het risico van defecten aan het apparaat voor rekening van de eigenaar. De gemiddelde levensduur van een dergelijk product kan mogelijk hoger liggen, maar daaraan kunnen geen rechten ontleend worden.

Het gaat mij om het bovenstaande; Ik had op de Topfield 5300k een garantie van 2 jaar. Na 3 jaar neemt hij de programma's niet betrouwbaar meer op. Een programma wat je zaterdag in stelt neemt hij de zondag op terwijl je het apparaat in schakelt.

Volgens de rechtsbijstand heb je nergens meer recht op. Ik dacht dat wanneer het apparaat buiten het garantie termijn defect raakt je niet alle risico op je hoeft te nemen?

MAXIEM

Re: Rechtsbijstand: Over garantietermijn

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Rolandroland

In dit land dient een professionele verkoper een deugdelijk produkt te leveren. Ook na de minimale 2-jarige garantietermijn kan de koper nog aanspraak maken op wettelijke bescherming. Het probleem is echter dat die bescherming gebaseerd is op het levensduurprincipe. Als dus de verkoper en/of de fabrikant toetert dat het betreffende produkt een gemiddelde levensduur van 3 jaar heeft, dan heeft de koper in dit geval geen verhaal. Heb je zwart op wit dat die gemiddelde levensduur bijvoorbeeld 5 jaar is, dan kun je wel verhaal halen mits het geen slijtagedefekt is of een gebruikersfout.

In het verleden heeft KPN echter aangegeven dat de gemiddelde levensduur van dit produkt 1 jaar is!!! Later zijn ze daar op terug gekomen en werd die termijn onder druk van enkele consumentenorganisaties 2 jaar. Daaruit volgt de conclusie, dat jij nu met lege handen staat.

Met vriendelijke groet, Maxiem.

Rolandroland

Ongelezen bericht door Rolandroland »

Dank voor je snelle reactie. 2 jaar is niet lang voor zo een dergelijk product. KPN verkoopt dit type overigens niet meer. Wanneer je in Google de Topfield 5300k intikt krijg je heel veel klachten over deze ontvanger. Het gaat met name over de software die eigenlijk niet goed is. Topfield heeft geen Nederlandse klantenservice voor product ondersteuning hierin. KPN verhuurt nu alléén nog maar Digitenne ontvangers!! Dit kost zo een 4 euro per maand. Terwijl een ontvanger zonder recorder iets van 50 euro kostte.

Onlangs nieuwe digitale recorder gekocht van het merk Rebox. Deze schakelt na afloop van de opname niet uit. Ik heb nu een nieuwe ontvanger gekregen maar ook deze schakelt zich niet uit na de opname en blijft aan staan. Het gaat hier om software fouten waar de merken minder precies in zijn en denken: Als er achteraf fouten in zitten kunnen we voor software updates zorgen! Een video recorder daarin tegen bevat hardware en moet wel foutloos werken. Deze producten waren dan ook betrouwbaarder dan producten die op software draaien.

Op Consuwijzer staat dat je verkoper kunt vragen naar de levensduur van het product. Het zou handig zijn dat dit gelijk op het etiket komt te staan om zodoende de merken te laten streven naar DUURZAME producten. Tegenwoordig worden producten zo gemaakt dat het niet meer lang mee gaat, dit is voor de fabrikant commercieel interessanter zodat de consument eerder nieuwe product dient aan te schaffen. Denk hierbij aan schoenen, ken iemand die had al meer dan 20 jaar schoenen gedragen die er nog goed uitzagen! Tegenwoordig heb je dat helaas niet meer. Ik heb hier een wekkerradio die al meer dan 25 jaar mee gaat!!

Heb je ook een bron waaruit blijkt dat KPN dit zegt dat dit apparaat slechts 2 jaar mee gaat?

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Rolandroland

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat uit mijn geheugen geput heb. In mijn bestand kan ik het zo niet terugvinden, wat onverlet laat dat het wel waar is wat ik schrijf.

Maxiem.

Gesloten