LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] roken VS niet-roken in het openbaar??

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
brendasimone
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 apr 2005 22:55

roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door brendasimone »

Als niet-rookster heb ik een groot probleem: óveral wordt gerookt. Soms zijn er bepaalde rookplekken, soms rookvrije ruimtes, maar meestal ben ik degene die het onderspit delft. Weinig uitgaan en dagelijkse ergenis aan rookgedrag van anderen. Ik heb er last van. Ik vind het vies, gruwel er zelfs van, het stinkt, mijn ogen branden dicht en bla...alom dat kent iedere niet-roker.

Ik zie de toekomst somber in. Sommige uitgaansgeleden doen erg hard hun best voor een compromie, maar zeg nou zelf: een rookvrij gedeelte in een pafferige tent? Iedere idioot weet dat het door de lucht verspreid. Maar de intentie is er...

Noem me een zeikerd, maar ik erger me rot aan alles wat ook maar met roken te maken heeft. Dat recht heb ik. Maar mijn avond is verpest wanneer ik vroeg in de avond de boel moet verlaten omdat mijn ogen dichtbranden...stoer niet? Of is dat dan weer aanstellerij?
Waar is dat respect?

Wat mij betreft komen rokers en niet-rokers het nooit overeen. En dan heb ik het echt over de uitersten. Niet de halve meerokers.
Wat denk/vind jij? Voel je als wel-roker vooral uitgenodigd!

Son of god
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2004 16:17

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Son of god »

Als er genoeg mensen zijn die bezwaar hebben tegen roken moeten ze maar rookvrije cafe's beginnen. Het staat iedereen vrij om zo'n cafe of restaurant te beginnen en dan kunnen ze alle rokers weigeren.

Tot nu toe echter zijn die altijd mislukt. Het blijkt toch niet zo erg te zijn dat mensen roken. Waarom dan toch aandringen dat de regering (niet roken) regels instelt waar dus blijkbaar niet voldoende grond voor is.

Wat betreft het respect waar je over spreekt dat mis ik nogal in je eerste post.

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door -margriet- »

als ex-roker vind ik het prima dat de regering zijn best doet om het roken te ontmoedigen. Zeker als het gaat om kostenbestrijding (verhoogde kans op ziektes/aandoeningen enz.).

Ik ben het er níet mee eens dat rokers in de "verdomhoek" moeten. Dat vind ik écht onzin. :!:

Hoewel ik tegenwoordig me ook dooderger aan de stinkende kleding en haren als ik een avond uit ben geweest.

Ook toen ik zélf rookte had ik last van brandende ogen. Dat is niet veranderd sinds ik ben gestopt :wink:

Geef elkaar de ruimte zou ik zeggen. Zorg voor goede omstandigheden. Wil je rokers en niet-rokers in je tent houden, zorg voor goede afzuiging en eventueel gedeeltes waar wel en niet gerookt mag worden (niet persé afgescheiden, maar dan wél met goede afzuiginstallatie en ventilatie).

Stinken, muffigheid en dergelijke is vaak een kwestie van ventilatie.

Ik vind overigens overheidsbemoeienis in dít soort zaken alleen van belang als het gaat om de gezondheid (meeroken enzo). En als een uitgaansgelegenheid nou níet zorgt voor een comfortabele plek... kun je je afvragen of je daar dan wel zo op je plek bent!

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door DigiRein »

Roken of niet roken, IS that the question?

Wat velen niet weten is dat nicotine een zelfde giftigheidsgraad heeft als blauwzuur of asbest! :shock: Dat maakt al direct duidelijk hoe er eigenlijk met dit probleem omgegaan zou moeten worden.

De pro-roken lobby heeft als slogan: 'roken? we lossen het samen wel op' of iets dergelijks. Het bovenstaande maakt duidelijk dat rokers uiteindelijk zichzelf zullen oplossen. Opgeruimd staat netjes? Of: :cry:

Ook werkt dat 'samen oplossen' helaas niet. Weliswaar houden veel rokers tegenwoordig rekening met de overlast die zij veroorzaken en beperken zichzelf, maar vele rokers doen dat nog steeds niet.

Ook veel organisaties hebben hun beleid op dit gebied niet goed voor elkaar. Zo was ik laatst op de HCC-dagen in de RAI. Officieel verboden te roken, maar door gebrek aan goede regulering was het echt een stinkzooi. Daarom blijft overheidsbeleid op dit punt (helaas) noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door DigiRein op 29 nov 2005 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door DigiRein »

Roken of niet roken, IS that the question?

Wat velen niet weten is dat nicotine een zelfde giftigheidsgraad heeft als blauwzuur of asbest! :shock: Dat maakt al direct duidelijk hoe er eigenlijk met dit probleem omgegaan zou moeten worden.

De pro-roken lobby heeft als slogan: 'roken? we lossen het samen wel op' of iets dergelijks. Het bovenstaande maakt duidelijk dat rokers uiteindelijk zichzelf zullen oplossen. Opgeruimd staat netjes? Of: :cry:

Ook werkt dat 'samen oplossen' helaas niet. Weliswaar houden veel rokers tegenwoordig rekening met de overlast die zij veroorzaken en beperken zichzelf, maar vele rokers doen dat nog steeds niet.

Ook veel organisaties hebben hun beleid op dit gebied niet goed voor elkaar. Zo was ik laatst op de HCC-dagen in de RAI. Officieel verboden te roken, maar door gebrek aan goede regulering was het echt een stinkzooi. Daarom blijft overheidsbeleid op dit punt (helaas) noodzakelijk.

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door klaasvd »

alom dat kent iedere niet-roker
Er zijn zat niet-rokers die wel gewoon uitgaan en nergens last van hebben.

En de overheid moet of het gewoon verbieden of niets doen en niet die halve maatregelen.
Verbieden durven ze niet, omdat het een te grote inkomstenbron is makkelijk geld verdienen aan verhogen accijnzen terwijl aangetoond is dat het niet werkt(mensen blijven roken).
De smoes dat het de regering/gemeenschap veel geld kost voor de mensen die ziek worden door het roken is ook achterhaald. Aangezien de regering/overheid meer geld binnenkrijgt aan accijnzen per jaar dan ze uitgeven aan de kosten voor de zieken(word winst gemaakt dus, wie gaat het dan nog verbieden)

Net als verbod op verkoop onder de 16 jaar, werkt kinderen/mensen komen er toch wel aan(net als met alcohol).
Die achterlijke rookzuilen op de perons van treinstation, heeft toch geen zin in open ruimtes en genoeg geventilieerde perons het te verbieden en mensen bij een zuil te zetten. Dat je niet overal peuken wilt hebben ok, maar breng het dan met die gedachte en niet om zogenaamd de lucht schoner te krijgen voor niet-rokers(staat 25 meter een diesel-loc te brommen, nee das fris).

Ik denk dat het onmogelijk is iedereen gelukkig te maken, verbied je het in kroegen en restaurants, dan mekkeren de rokers. Verbied je het niet dat mekkeren de niet-rokers die hier last van hebben.
Ik zelf rook soms(alleen met uitgaan soms) en heb ook vaak last van mijn ogen in kroegen, maar dat weerhoud mij niet om uit te gaan en een gezellige avond te hebben, maar ja dat heeft denk ik met instelling te maken.

Groetjes

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door eeliane »

Denk dat dit probleem zich wel nooit zal oplossen, er is geen restaurant dat zijn toko rookvrij maakt simpel om de reden dat de rokers dan echt wegblijven en ergens anders wel gaan paffen. Dus een soort gedoogbeleid dan maar...
Niet iedereen gaat elke dag uit dus je kunt het in de rook staan dus beperken zoals jezelf wilt. Die paar keer dat ik in de rook zit, nouja jammer dan, kan me er niet heel erg aan storen...
Helaas als je in de horeca werkt en je rookt niet dan baal je wel stevig... :roll:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Noem me een zeikerd, maar ik erger me rot aan alles wat ook maar met roken te maken heeft.
Je bent ook echt een zeikerd tenminste als ik afga op alles wat je hier neertikt. :roll:, je bent echt zo'n ex roker of zo'n broodje gezond figuur. *** toch niet, iedereen gaat ergens aan dood ook jij, al rook je niet. :oops:

rebbel
Berichten: 103
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door rebbel »

Ik vind uitlaatgassen vies en stinken.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ik, iemand die knoflook gegeten heeft :lol:

zamie
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2005 14:06

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door zamie »

Ik weet het is een pijnlijk onderwerp niet roken/wel roken. Een paar dagen gelden ben ik naar een restaurant geweest waar gerookt mocht worden aan onze tafel , de tafel er achter mocht niet gerookt worden nou is mijn vraag heeft dat nog zin , en er mocht geen sigaar /pijp worden gerookt......roken is roken

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ex rokers zijn de ergst zeikerds, dat is een bewezen feit. Ik rook al bijna 2 jaar niet meer, maar mijn partner rookt nog steeds en ik heb er absoluut geen last van. Kwestie van een beetje aanpassen aan elkaar.

Rookvrije wereld is een illusie, er zullen altijd mensen zijn die willen roken en dus ook gaan roken. Evenals dat er altijd zeikerds zijn die beweren er ziek van te worden of zo. Get a life.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door G7 »

Ik rook al zo'n jaar of 7 niet meer, maar heb er geen enkel probleem mee, als anderen in mijn omgeving dat wel doen. Bij mij thuis mag iedereen ook gewoon roken. No problem!

woman4life
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 mar 2004 12:23

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door woman4life »

Nou ik vraag mij af of jij geen last hebt van uitlaatgassen en dergelijke?

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door eeliane »

Nou G7, ik vind t wel stinken hoor, bij mij wordt er door weinigen nog gerookt in huis, afzuigkappie dan maar hoor.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door G7 »

Gelukkig rookt er bijna niemand meer in de familie, dus die enkeling die wel een sigaretje of shagje hier op steekt, daar heb ik geen problemen mee. Hoeft ook niet onder de kap of buiten te roken. Gewoon gezellig hier in de kamer.

:wink:

brendasimone
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 apr 2005 22:55

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door brendasimone »

Nee, een oplossing zal er nooit komen, die illusie heb ik ook niet. Maar ik heb er wel last van en heb het idee dat ik steeds degene ben die een pas op de plaats moet zetten.
'Frisse' lucht is fijn, ook wat betreft uitlaatgassen.
Ik zeur expres om reacties los te krijgen hoe ermee om te kunnen gaan. Voorlopig ziet het er niet rooskleurig uit: niet zo zeuren maar??
Hoe de overheid en horeca ermee omgaat, non-argument puur uit winstoogpunt, het is gewoon WAAR!!! Al was één avond per week rookvrij...zucht.
Niet elke roker is schappelijk en meewerkend en uiteraard blijven vooral de asocialen in mijn geheugen hangen...en nee, ik ben geen ex-roker zeikerd, maar gewoon een niet/anti-roker, opgegroeid in een rokende familie.
Een gevoelig onderwerp dat wel. Ik vind het moelijk me erbij neer te moeten leggen of een grote bek terug te krijgen wanneer ik in mijn recht sta...dan word je al snel een absolute anti of ZEIKERD!

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

brendasimone/Digirein,
Rookpalen buiten de restaurants en cafe's..!
De NS kunnen jullie vast wel van advies dienen, of misschien er een in je eigen tuin of op je balkon plaatsen....? Lijkt dat jullie niets...???
Moet jullie toch vast wel aanspreken... geef de strijd niet op!!!! :twisted:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Die rookpalen van de NS zijn ook een zeperd. Ze staan er wel maar niemand gebruikt ze. Het hele perron staat vol met rokende mensen van voor naar achter en geen mens die er iets van zegt. De NS beloofde bekeuringen en alles, maar in de praktijk doen ze er geen moer aan.

En als jij er dan wat van zegt kun je een klap krijgen of op zijn minst een grote mond.

mamavan2
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2005 17:34

Re: roken VS niet-roken in het openbaar??

Ongelezen bericht door mamavan2 »

als astmapatiente die door de rook van rokende bezoekers van een sportrestaurant moet om naar de sportschool te kunnen (bij allen die ik bezocht heb om te zien of er gerookt wordt) heb ik van die 5 minuten die ik daar door moet brengen heel veel last. Ik krijg het benauwd en moet medicijnen gebruiken om lucht te krijgen. En dan krijg je als antwoord van de eigenaar dat het een priveruimte is waar men zelf het rookbeleid bepaald. Dat kan kloppen maar er zijn meer mensen met klachten aan de luchtwegen... Kijk ik ga weinig uit ivm rook en rookmachines etc. Ik weet gewoon dat ik een zware astma-aanval krijg als ik in een ruimte kom waar die machines staan en/of waar gerookt wordt. En dat is geen leuk gezicht voor diegene met wie je op stap bent! Dus als er een rookvrije disco/restaurant/sportschool zou zijn dan zal die gerust veel klanten krijgen , alleen laat het ons weten dat ze er zijn!

Gesloten