LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade bij DPD pakket

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Ramon73

Schade bij DPD pakket

Ongelezen bericht door Ramon73 »

Een aantal weken geleden heeft DPD vanuit Duitsland bij mij thuis een pakket bezorgd.
Aangezien ik niet thuis was is de bezorger is zo vrij geweest het pakket op mijn balkon
(ongeveer 4 mtr omhoog) over de ballustrade te gooien.
De inhoud van het pakket was hiertegen echter niet bestand.
De bezorger was wel zo vrij om op z`n afleverbrief te vermelden dat het pakket op het balkon lag.
Ik heb gelijk gebeld met DPD en die gaven gelijk hun fout toe.
Maar die zeggen dat de Duitse verzender de schade moet reclameren.
De verzender heeft met de Duitse DPD gebeld maar kreeg te horen dat de buren het wel beschadigd zouden kunnen hebben.
Waarop de verzender iedere verdere actie weigerd.

Tot nu toe: DPD maakt een aantoonbare fout, DPD Nederland erkend, DPD Duitsland ontkend en ik zit met de brokken
en de schade en nergens kan ik terecht om die te verhalen....

Wie heeft er soortgelijk ervaringen en/of welke aktie valt er nu nog te ondernemen?

roro25

Re: Schade bij DPD pakket

Ongelezen bericht door roro25 »

DPD NEderland aansprakelijk stellen voor de schade middels een aangetekende brief. Voor jou zijn zij het aanspreekpunt. ZIj zullen dan intern maar moeten regelen dat met DPD Duitsland.

JE zou eventueel ook de opdrachtgever van de verzending aansprakelijk kunnen stellen zodat die DPD duitsland aansprakelijk stelt.

Ramon73

DPD aansprakelijk stellen heb ik al geprobeerd.
Hun letterlijke reactie is: "Helaas kunnen wij niet de schade met u regelen.
Dat kunnen wij alleen doen met de verzender.
Zij zijn verzekert bij DPD voor eventuele schades.
Zij zijn klant bij DPD."

Ik ben geen klant bij DPD, ik ben niet accoord gegaan met hun voorwaarde, maar ben wel de gedupeerd.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Nu snap ik één ding niet:

Als die bezorger iets over de reling van het balkon pleurt, wat heeft dan de verzekering van de verzendende partij er mee te maken?

Die bezorger is fout, niet de verzendende partij.

Dus:

Of de verzender een verzekering bij DPD heeft lopen of niet, doet er niet toe, de verzekering van DPD zelf moet voor de schade dokken!

DPD kan bij de verzender wel informeren wat de waarde van het pakketje was, maar meer ook niet.

Ramon73

DPD verschuilt zich achter z`n voorwaarden waarin staat dat de verzender moet claimen.

Ook ik ben van mening dat het een DPD-fout is waar de verzender niets mee te maken heeft.

Maar DPD weigert iedere medewerking.
Het is werkelijk ongelovelijk dat zo`n groot bedrijf zo moeilijk doet over z`n eigen "fout"/misdraging.

Zou aangifte bij de politie kunnen helpen?

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Probeer eerst eens de verklaring van DPD Ned. op papier te krijgen dat ze "fout"waren. Dat is in dit geval essentieël. Daarmee kan de verzender WEL met succes een claim indienen bij DPD Dld.

Ramon73

De verklaring dat de DPD fout zat heb ik al op papier.
Letterlijk luid die tekst:

"Het spijt mij dat de chauffeur onzorgvuldig is omgegaan met het pakket. Daar zullen wij hem zeker op aanspreken.
Dit is nl. niet hoe DPD werkt. De pakketten moeten keurig aangeboden worden waarbij de ontvanger tekent voor ontvangst.

Helaas kunnen wij niet de schade met u regelen. Dat kunnen wij alleen doen met de verzender.
Zij zijn verzekert bij DPD voor eventuele schades. Zij zijn klant bij DPD."

Mijn probleem is dat de verzender ook niet meer wil meewerken.
En na 1 afwijzend telefoontje naar de Duitse DPD de moed heeft opgegeven.
Kortom...2 partijen die iedere medewerking weigeren....

gravedigger

Ik weet niet hoe groot jouw schade is, maar ik zou idd de verzender als het om een groot bedrag gaar, aangetekend in gebreke stellen. Het lastige is, dat mocht hij/zij daar dan nog niet aan mee wil werken, een evt. rechtsgang bij een Duitse rechtbank aanhangig moet worden gemaakt. Misschien gokt de verzender er op dat je zo ver niet wil gaan i.v.m. de kosten.

Ramon73

Dat is wel een erg grote en omslachtige stap.

BBCS
Contacteer:

Ik weet niet hoe groot jouw schade is, maar ik zou idd de verzender als het om een groot bedrag gaar, aangetekend in gebreke stellen. Het lastige is, dat mocht hij/zij daar dan nog niet aan mee wil werken, een evt. rechtsgang bij een Duitse rechtbank aanhangig moet worden gemaakt. Misschien gokt de verzender er op dat je zo ver niet wil gaan i.v.m. de kosten.
De verzender is niet degene die fout is, maar de bezorger.

En de verzender in gebreke stellen is al helemaal bezopen.

De bezorger heeft dat pakje van het balkon gepleurd, niet de verzender, dus stel de verzender dan ook niet aansprakelijk.

In dit geval is de verzender totaal géén partij. Het geschil hier gaat tussen de TS en de bezorger en het is dus géén zaak tussen de TS en de verzender.

tayka

Ongelezen bericht door tayka »

D verzender is in deze verantwoordelijk voor het afleveren van de goederen aan uw adres. Dat hij daarvoor een derde patij inschakeld als bijvoorbeeld TNT of in uw geval DPD, ontslaat dat hem niet van die verantwoording. U moet dus de verzender van het pakket aansprakelijk moeten stellen.Laten zij maar aantonen (bijvoorbeeld door uw handtekening voor ontvangst) dat u het pakket in goede staat in ontvangst heeft genomen.

BBCS
Contacteer:

Weet je wat dat betekent qua regelgeving?

Dat die bezorger een onschendbaarheid heeft.

Hij kan lekker met de pakketjes gooien en smijten, en is dan vervolgens zelf niet aan te pakken.

Dus die bezorger gooit het pakketje van iemand anders van het balkon en is dan juridisch niet te vervolgen, maar dan wordt de verzender juridisch vervolgd?

De degene die die regel verzonnen heeft, heeft dat waarschijnlijk in een zeer dronken toestand gedaan.

Het kan nooit zo zijn dat een bezorger dat pakketje van een balkon gooit en dat de verzendende partij maar moet bewijzen dat hij dat gedaan heeft.

Die regel deugd dus niet.

Het gaat mij echt om het principe. Dus dat diegene die dat pakketje van het balkon gooit dat die dan ook zelf juridisch aansprakelijk ervoor is. Dus die bezorger kan dergelijke dingen doen zonder ooit juridisch ervoor vervolgd te kunnen worden.

ONACCEPTABEL DUS!!!

gravedigger

BBCS
Zoals gewoonlijk zit je weer slap uif je nek te kletsen! Je hebt niet eens gelezen waar het topic over gaat. Anders had je geweten dat op zijn beurt de afzender DPD Dld verantwoordelijk moet stellen. We weten nou echt wel dat je mensen altijd op het verkeerde been wilt zetten!

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

BBCS
Zoals gewoonlijk zit je weer slap uif je nek te kletsen! Je hebt niet eens gelezen waar het topic over gaat. Anders had je geweten dat op zijn beurt de afzender DPD Dld verantwoordelijk moet stellen. We weten nou echt wel dat je mensen altijd op het verkeerde been wilt zetten!
Niks aan toe te voegen.

Ramon73

Er is getekend voor ontvangst (volgens DPD) maargoed, dat zal de bestuurder zelf hebben moeten doen.
Want mijn balkon heeft in iedergeval niet getekend.

De verzender is accoord gegaan met de DPD-voorwaarden, waarin staat dat de verzender moet claimen bij schade.
Dus is de verzender ook verplicht die schade ook de claimen, wat ze niet doet.

DPD en de verzender zijn dus in gebreken verbleven.

Maar terug naar mijn eerste vraag: kan iemand mij een tip geven hoe ik alsnog tot oplossing van dit probleem kan komen
of waar ik een dergelijk probleem kan voorleggen??

Vast bedankt

gravedigger

Je kunt wel blijven vragen, maar je hebt toch maar 2 mogelijkheden. Of je legt je claim bij de verzender neer, of je berust in je verlies. Er is geen andere weg.

tayka

Ongelezen bericht door tayka »

Aangezien je het artikel in Duitsland hebt gekocht, kun je het best contact opnemen met het ECC (Europees Consumenten Centrum). Zij kunnen bemiddelen bij een grensoverschrijdend conflict.

www.eccnl.eu

gravedigger

Het ECC neemt contact op met het ECC in het EU-land waar het verkopende bedrijf is gevestigd
Maar wat als je met een particulier te malen hebt??

BBCS
Contacteer:

Quote:
Het ECC neemt contact op met het ECC in het EU-land waar het verkopende bedrijf is gevestigd
Maar wat als je met een particulier te malen hebt??
Dat is dus precies wat ik ook aangeef.

Als je bij iemand een pakje besteld, en die wordt door een bezorger bezorgd en die bezorger doet er iets geks mee, dan is die bezorger dus juridisch niet rechtstreeks aansprakelijk te stellen, maar de ontvanger moet dan eerst de verzender aansprakelijk stellen, waarna die verzender die bezorger aansprakelijk moet stellen.

Nogal een bezopen constructie.

Het zou zo moeten zijn dat de ontvanger die bezorger aansprakelijk moet kunnen stellen.

Die bezorger gooit het pakketje van het balkon af, en dan moet hij daar dan ook gelijk voor aansprakelijk worden gesteld. En wel rechtstreeks dat de ontvanger hem aansprakelijk stelt zonder tussenkomst van de verzendende partij.

Frans75

Ongelezen bericht door Frans75 »

@BBCS,
Nogal een bezopen constructie
Lijkt mij heel simpel: De verzender betaalt de bezorgdienst en is dus als opdrachtgever gerechtigd om bij de bezorgdienst te reclameren.

Dat jij het hiermee niet eens bent is jouw probleem, niet de rest van de mensheid. :twisted:

Gesloten