LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schip gebruiken als woning, kan dat?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Ik kan nog steeds moeilijk aan een huis komen en kan ook niet eeuwig bij ouders blijven inwonen. Ik kan een schip kopen van mijn gespaarde geld, maar is dat wijsheid? Kun je je dan ook ergens in laten schrijven als bewoner, correspondentieadres of zo? Lijkt me wel handig om nooit meer in de file te staan en ook niet bang te zijn voor hoog water. Beetje Ark van Noach-idee. Wie kan mij hierover wat wegwijs maken? Lijkt me echt gaaf.

boracs
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2013 14:32
Beste antwoord
Gekozen door jonh&john

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

door boracs » 05 mei 2020 18:35

Ik loop toevallig met hetzelfde idee. Ik wist echter al dat dit kon. De link gestuurd door jack 666 bevat goede info
Ongelezen bericht door 666jack666 » 05 mei 2020 17:31
hopelijk mag dit maar op dit forum staat erg veel info over kosten e.d.

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... oord-in-nl

[verwijderd]
Verder wil ik nog iets aanvullen : boten zijn waardevast, mits je ze goed onderhoud, dus daar zou ik me niet teveel zorgen over maken, en nooit iets verkopen tijdens een crisis :) .
Stap naar je gemeente en DOEN ! Oh, eerst een boot kopen nog :)
Lady1234
Berichten: 27174
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet meer in de file staan? Bedoelt u dat u met de boot naar uw werk wilt gaan?

Ook al hebt u ergens een ligplaats, dan betekent dat nog niet dat u zich bij de gemeente op die plek kan laten inschrijven.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door scontra »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 10:10
Ik kan nog steeds moeilijk aan een huis komen en kan ook niet eeuwig bij ouders blijven inwonen. Ik kan een schip kopen van mijn gespaarde geld, maar is dat wijsheid? Kun je je dan ook ergens in laten schrijven als bewoner, correspondentieadres of zo? Lijkt me wel handig om nooit meer in de file te staan en ook niet bang te zijn voor hoog water. Beetje Ark van Noach-idee. Wie kan mij hierover wat wegwijs maken? Lijkt me echt gaaf.
Over welk soort schip heeft u het ?
Een oud binnenvaartschip bijv. kan worden omgebouwd, echter het is niet of nauwelijks mogelijk om een legale ligplaats te krijgen, zeker niet voor een boot met een woonbestemming.
Wil je wel op het water wonen, dan is een bestaande woonark met ligplaats misschien wel een alternatief, maar wel vaak handje contantje betalen, aangezien een hypotheek op zo'n ark bijna niet te verkrijgen is.

Deze "Koningsdag- brainwave" kunt u maar het beste gelijk weer laten (weg)varen !

Als u zo nodig onder moeders vleugels vandaan wilt, zoek dan een gewoon dak boven uw hoofd.
Heeft u zich al laten inschrijven bij bijv. een woningbouwvereniging, want wachtlijsten van 6 jaar en meer horen niet tot de uitzonderingen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hoogwater hoeft niet overal gevaarlijk te zijn. Ik woon op 151 meter boven zeeniveau. Dus een beetje vloed deert niet.

Nijogeth
Berichten: 10009
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Theotrucker schreef:
05 mei 2020 11:06
Hoogwater hoeft niet overal gevaarlijk te zijn. Ik woon op 151 meter boven zeeniveau. Dus een beetje vloed deert niet.
Ben ik het helemaal mee eens. Gewoon die zeespiegel 5 meter laten stijgen. Zijn we meteen van de randstad af en is het strand niet meer zo ver rijden. Dan krijgen we er ook nog wat leuke eilanden bij en met de temperatuurstijging kunnen dat mooie zonvakanties worden.

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 10:10
Ik kan nog steeds moeilijk aan een huis komen en kan ook niet eeuwig bij ouders blijven inwonen. Ik kan een schip kopen van mijn gespaarde geld, maar is dat wijsheid? Kun je je dan ook ergens in laten schrijven als bewoner, correspondentieadres of zo? Lijkt me wel handig om nooit meer in de file te staan en ook niet bang te zijn voor hoog water. Beetje Ark van Noach-idee. Wie kan mij hierover wat wegwijs maken? Lijkt me echt gaaf.
Zoek eens op 'woonboot'. Dan gaat er, denk ik, een wereld voor je open. Het kopen van een (woon)boot is niet zozeer het probleem. Het probleem is gelegen in een ligplaats, en dat gaat je vele malen meer kosten dan die boot ooit zal kosten.

Laat ik het zo zeggen: je bent lang de eerste niet die op dit idee komt. Toen ik nog een pubertje was, kwam mijn oma al bij vrienden die in Amsterdam op een woonboot woonden. Om maar wat te noemen. Overigens, toen ik zei dat ik dat ook wel zou willen was het enige wat ze zei: 'dat is niks voor jou, veel te klein'. Gek genoeg woonde ze zelf niet veel groter, en bij mijn ouders thuis hadden we ook niet echt de ruimte...

Lady1234
Berichten: 27174
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een ligplaats voor een boot is op dit moment ook niet zo’n probleem. Maar normaal gesproken kunt u zich niet inschrijven bij de gemeente waar die boot ligt.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Om het misverstand te voorkomen van boot wil ik echt gaan voor een varend schip. Dus geen woonboot, speedboot, rubberboot. Dus een ligplaats zou volgens mij niet echt een probleem zijn maar dat weet ik niet, je vaart van plekje naar plekje zeg maar. Binnenvaart schepen zijn meestal weer een tikkie te groot en om zo`n ding aan te leggen heb je toch snel een hulpje nodig denk ik. Maar dat inschrijven lijkt me een moeilijke kwestie inderdaad, hoe doen binnenvaartschippers dat dan die wonen toch ook op een schip en hebben zij dan ook geen vaste woon of verblijfplaats.

Lady1234
Berichten: 27174
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Van plekje naar plekje? Dus van jachthaven naar jachthaven dan, want in Nederland mag je maar op heel weinig plekken zomaar gaan liggen. En u moet toch ook water tanken en -in principe- de vuilwatertank ergens legen.

Voor een jacht onder de 15 meter, wat minder snel kan varen dan 20 km per uur hebt u geen vaarbewijs nodig. Kennis van de vaarregels is natuurlijk wel zeer aan te bevelen, net zo goed als een marifooncertificaat.

En binnenvaartschippers varen beroepshalve en mogen daardoor een postadres hebben bij iemand anders.

Erthanax
Berichten: 9710
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

jonh&john schreef: (...) Binnenvaart schepen zijn meestal weer een tikkie te groot en om zo`n ding aan te leggen heb je toch snel een hulpje nodig denk ik. Maar dat inschrijven lijkt me een moeilijke kwestie inderdaad, hoe doen binnenvaartschippers dat dan die wonen toch ook op een schip en hebben zij dan ook geen vaste woon of verblijfplaats.
Dat is nou het mooie van een forum als dit: laat er nu sinds kort een binnenvaartschipper lid zijn. Hij weet hier echt alles van:

Scharrelschipper, kom er maar in!

kuklos
Berichten: 9781
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door kuklos »

Kan je wonen op een schip? JA. Binnenvaartschippers zijn al genoemd, evenals woonboten, maar ook gewone schepen. Een oud collega van mij woont op een schip, redelijk in het centrum van Amsterdam. Alleen, daar vaart ze niet mee en ik weet niet of dat überhaupt met haar schip kan.

Jouw plan betekent of elke keer aanmeren in een jachthaven (op den duur niet goedkoop) of ergens een vaste plaats hebben of een vaste plaats hebben in een jachthaven, maar dan is de vraag of je daar mag wonen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet dat sommige een vaste ligplaats hebben, en gewoon op papier bij hun ouders bleven wonen
Later bij broer of zus omdat die ouder werden en zij..... verpleeghuis moesten.

Dat is al geregeld, en alleen kom je regelmatig logeren daar.
Ook studenten die een kamer te duur vonden, ook bootje, maar in de winter in koude water is het hard stoken, isoleer deze zomer daarom de bodem en zijwanden, en plafond ook maar even, flinke klus die naast de aankoop komt.

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Ja de vraag blijft dat wonen, ik wil anderen niet lastig vallen om ingeschreven te staan bovendien blijven mijn ouders ook daar niet eeuwig wonen. Als het alleen correspondentie adres was zou het misschien nog geen probleem zijn.

Dat varen zit ik niet over in de war en heb mijn kleine vaarbewijs toen ik volop met speedbootjes aan het skieen was op wat jongere leeftijd. Als je weet wat rechtse of linksdraaiende schroef is werk je elk schip aan de kant b.b. of s.b.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ouders zijn meestal ouder!

Broer, Zus of Neef, Nichtje?

jonh&john
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mei 2020 21:37

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door jonh&john »

Het is een pracht idee omdat je vaart naar de klus die in je portemonnee zit, geen auto nodig, geen parkeerproblemen, geen file, geen bekeuringen, geen hotelkosten, geen vaste lasten en huurwoning noem het maar op. Klaar met de klus en start die motoren om naar de volgende klus te gaan. Een schip van 14 mt met grote stuurhut kom je al een heel eind en misschien kan het zelfs als werkschip betiteld worden. Niet slecht..maar ja misschien ben ik nog te jong in progessief denken.

angel1978
Berichten: 10970
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door angel1978 »

geen vaste lasten? Even wakker worden..

kuklos
Berichten: 9781
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door kuklos »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 14:42
Het is een pracht idee omdat je vaart naar de klus die in je portemonnee zit, geen auto nodig, geen parkeerproblemen, geen file, geen bekeuringen, geen hotelkosten, geen vaste lasten en huurwoning noem het maar op. Klaar met de klus en start die motoren om naar de volgende klus te gaan. Een schip van 14 mt met grote stuurhut kom je al een heel eind en misschien kan het zelfs als werkschip betiteld worden. Niet slecht..maar ja misschien ben ik nog te jong in progessief denken.
En, heb je jouw vraag al eens aan een gemeente gesteld?
Heb je wel eens gekeken naar de verzekeringskosten (vaste lasten)? Je liggeld elke keer (vaste lasten)? Je brandstofkosten?
Hoe ga je van je ligplaats naar de klus?

Lady1234
Berichten: 27174
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet natuurlijk niet wat uw klussen zijn en waar, maar vergeet dan niet dat het via water bereikbaar moet zijn en dat de snelheid niet vergelijkbaar is meteen auto.

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

jonh&john schreef:
05 mei 2020 14:42
Het is een pracht idee omdat je vaart naar de klus die in je portemonnee zit, geen auto nodig, geen parkeerproblemen, geen file, geen bekeuringen, geen hotelkosten, geen vaste lasten en huurwoning noem het maar op. Klaar met de klus en start die motoren om naar de volgende klus te gaan. Een schip van 14 mt met grote stuurhut kom je al een heel eind en misschien kan het zelfs als werkschip betiteld worden. Niet slecht..maar ja misschien ben ik nog te jong in progessief denken.
Ik zou zeggen, ga eens een poosje bij scharrelschipper inwonen, kun je een paar maanden uitproberen hoe een en ander werkt.

Mocht het niet bevallen, en je zoekt nog steeds woonruimte, dan kun je eens Obelix1 contacten. Ook een zeer gewaardeerd lid van dit forum. Hij woont in Africa, momenteel op een berg van 3000 meter hoog ergens op de Kaap-Verdische eilanden. Daar zal ongetwijfeld een plekje voor je zijn.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Schip gebruiken als woning, kan dat?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik denk dat je best op een schip kan wonen. Een GBA inschrijving kan niet zomaar indien er geen vaste ligplaats is. Dan zou je briefadres kunnen aanvragen. Mn vader en opa waren schippers.

Een schip van 14 meter kan meestal wel harder varen dan 20 km en dan heb je wel vaarbewijs nodig.

Inschrijven GBA zonder vaste ligplaats kan niet. Maar indien je in jachthaven plek huurt kan dat geloof ik wel mits het toegestaan is om er te wonen van de gemeente. De postbode komt er alleen niet langs dus toch briefadres nodig.

Gesloten