Mensen,
Vorig jaar zijn we in een vrijwillige schuldsanering gestapt om ons te helpen met de schulden.
De instantie klimt in de pen en schrijft alle instantie's aan. Na enige tijd zijn er afspraken gemaakt met de schuldeisers.
Daarnaaast zorgen hun voor alle rekeningen die bij ons binnen komen.
Alle nota's scannen we in en sturen we direkt door, echter zijn we er achter gekomen dat de nota's niet altijd tijdig voldaan worden met alle gevolgen van dien.
Ook leefgeld dat we wekelijks krijgen is in het verleden veel later betaald dan afgesproken.
Als ik bij elkaar tel wat ik aan rente, incasso's, heraansluitingen heb voldaan, dan hadden we alweer een deel kunnen aflossen. We hebben ons er al eerder over beklaagd, maar de instantie legt de schuld steeds bij de bank neer.
Stel we besluiten bij de vrijwillige schuldsanering weg te gaan of over te stappen naar een ander....vervallen dan alle regelingen die reeds getroffen zijn?
Ben benieuwd of er iemand hier ervaring mee heeft.
Groet.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schulsanering
Re: Schulsanering
Ga naar een rechtswinkel om uit te zoeken wat de wettelijke verplichtingen van je curator zijn. Kans is groot dat de regelingen vervallen als je overstapt naar een andere curator, tenzij hij de bestaande regelingen overneemt. Misschien is de WSNP een optie. Kun je na 3 jaar met een schone lei beginnen.
-
resp00112469
Schuldsanering is een éénmalig iets en daar komt geen curator aan te pas. Bij WSNP wel, dan beheert de curator alle gelden en rekeningen.
Als het echt schuldsanering betreft, dan bent U zelf verantwoordelijk voor het betalen van de rekeningen en kunt U die niet doorsturen.
Alleen als het incasso aanmaningen betreft kunt U dat wel. Dus als niet de rekening wordt voldaan, dan volgen er extra sancties voor afsluiten van diensten enz. Daarvoor bent U dus zelf verantwoordelijk.
Met alle schuldeisers zijn tevoren afspraken gemaakt en deze zijn door de gemeentelijke instantie voldaan en dat zijn de kosten die U terug betaalt over een periode van 3 jaar.
Er zijn uitzonderingen die wel in overweging worden genomen, bv. onverrekende belasting aanslagen waar dan uitstel voor gevraagd wordt.
Met het resterende geld moet U dus zelf rond kunnen komen, dus geen vacantie of andere uitgaven, daarop is de schuldsanering gebaseert.
Vr. Gr. Hans.
Als het echt schuldsanering betreft, dan bent U zelf verantwoordelijk voor het betalen van de rekeningen en kunt U die niet doorsturen.
Alleen als het incasso aanmaningen betreft kunt U dat wel. Dus als niet de rekening wordt voldaan, dan volgen er extra sancties voor afsluiten van diensten enz. Daarvoor bent U dus zelf verantwoordelijk.
Met alle schuldeisers zijn tevoren afspraken gemaakt en deze zijn door de gemeentelijke instantie voldaan en dat zijn de kosten die U terug betaalt over een periode van 3 jaar.
Er zijn uitzonderingen die wel in overweging worden genomen, bv. onverrekende belasting aanslagen waar dan uitstel voor gevraagd wordt.
Met het resterende geld moet U dus zelf rond kunnen komen, dus geen vacantie of andere uitgaven, daarop is de schuldsanering gebaseert.
Vr. Gr. Hans.
Ik heb op mn vorige werk vaak te maken gahad met instanties die de belangen behartigden van mensen die in een minnelijke schuldsanering zitten. Die behartigers deden zich altijd voor als curator. Maar als ik het goed begrijp zijn zij dus eigenlijk helemaal geen curator?
-
resp00112469
Inderdaad, alleen bij de WSNP wordt er door de rechter een curator toegewezen. Schuldsanering is op vrijwillige basis en daar wordt gekeken wat zijn de inkomsten en wat zijn de schulden. Dan wordt er een berekening gemaakt uitgaande van vaste lasten en een minimum besteedbaar inkomen. Alles wat meer is, is dan de afloscapaciteit. Uitgaande daarvan wordt er met de schuldeisers een regeling getroffen en alleen als alle schuleisers accoord gaan, dan treedt de schuldsanering in werking.
Dus dat betekent dat de schuldenaar verantwoordelijk blijf voor het voldoen van de rekeningen vaste lasten.
Er mogen in die 3 jaar dan ook geen tekorten meer ontstaan.
Het is wel zwaar, maar niet onmogelijk.
Betekent wel dat als je een auto hebt en deze niet noodzakelijk is voor het werk, dat die moet worden verkocht.
Is aan alle voorwaarden voldaan, dan is het na 3 jaar niet meer mogelijk voor wat voor instantie om alsnog een vordering in te dienen.
Voor mij is dat nog 6 maanden en dan ben ik er af.
Hoe dit is gekomen ga ik niet op in, dat heb ik al eerder in div. topics uitgelegd, dus als men dat wil weten, klik op de link van de poster en daarna zoek alle berichten.
Dat ik nog leef, daar ben ik dankbaar voor, het kan ook anders aflopen zoals we verleden week nog hebben kunnen zien.
Vr. Gr. Hans.
Dus dat betekent dat de schuldenaar verantwoordelijk blijf voor het voldoen van de rekeningen vaste lasten.
Er mogen in die 3 jaar dan ook geen tekorten meer ontstaan.
Het is wel zwaar, maar niet onmogelijk.
Betekent wel dat als je een auto hebt en deze niet noodzakelijk is voor het werk, dat die moet worden verkocht.
Is aan alle voorwaarden voldaan, dan is het na 3 jaar niet meer mogelijk voor wat voor instantie om alsnog een vordering in te dienen.
Voor mij is dat nog 6 maanden en dan ben ik er af.
Hoe dit is gekomen ga ik niet op in, dat heb ik al eerder in div. topics uitgelegd, dus als men dat wil weten, klik op de link van de poster en daarna zoek alle berichten.
Dat ik nog leef, daar ben ik dankbaar voor, het kan ook anders aflopen zoals we verleden week nog hebben kunnen zien.
Vr. Gr. Hans.
Bij de wsnp wijst men geen curator toe maar een bewindvoerder.
De curator komt pas in beeld als je persoonlijk failliet bent verklaard
De curator komt pas in beeld als je persoonlijk failliet bent verklaard
-
resp00112469
Inderdaad, een klein nuance verschil maar niettemin juist. Bedankt voor de correctie.
Vr. Gr. Hans.
Vr. Gr. Hans.