LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SLECHTE SERVICE MICROSOFT (w.o. Windows nazorg)

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ericnoort
Contacteer:

SLECHTE SERVICE MICROSOFT (w.o. Windows nazorg)

Ongelezen bericht door ericnoort »

Vorig jaar kocht ik een LEGALE versie van het Microsoft besturingssysteem Windows XP. Na installatie op een Pentium 650 gaf het systeem problemen die ik dankzij meer dan 10 jaar computerervaring en aanvaringen met Windows '95 en '98 gelukkig zelf op wist te lossen. Tot er zich, ondanks een virusscanner, een vervelende 'worm' op m'n computer genesteld bleek te hebben die zich niet weg liet sturen. Dus belde ik Microsoft support (020-5001005) waar men mij na opgave van de zogenaamde Product Key doorverbond met de technische afdeling. Uiteindelijk resulteerde dat in toezending van een verwijderingsprogramma via email dat het vervelende onderkruipsel moest doen verdelgen. En dat werkte. Maar toen de harde schijf van deze computer vol begon te raken, wilde ik wel eens weten hoe ik de emailbestanden kon “backup'en”. Het werd tijd voor een nieuwe computer. Dus belde ik weer met een medewerker van Microsoft die een onaangename mededeling voor me had. Men kon mij slechts tegen betaling helpen omdat ... ik 'al' TWEE KEER gebeld had. Serieus waar. Microsoft hanteert klaarblijkelijk het principe dat u na twee keer 'service' van de support afdeling geen recht meer op service heeft. Althans ... niet onbetaald. Ik protesteer. Handig pareert de medewerker van de helpdesk, goed geïnstrueerd uiteraard, dat je als je een auto koopt ook niet eindeloos recht op garantie hebt. Nee, maar wanneer je een nieuwe auto koopt heb je doorgaans 3 jaar garantie. En wordt je niet na 2 keer geholpen te zijn met een kluitje het riet in gestuurd. Dan kun je overigens, moet eerlijk gezegd, altijd nog met '0900-2020191' bellen waar men je, zo werd mij 'geadviseerd', wellicht toch verder kan helpen. Voor het geval men 'vergeet' dit er bij te zeggen: dit is geen gratis maar een betaald nummer. Na bijna 35 minuten aan het lijntje gehouden te zijn hang ik tenslotte maar op. Ik heb niet de indruk dat mijn probleem via Microsoft opgelost zal worden :evil: .

Wie dus weet hoe je Outlook emails kunt “back-up'en” naar een ander opslagmedium, graag even een berichtje op dit forum. U doet er ongetwijfeld velen een plezier mee.

De software-industrie probeert de consument al geruime tijd in te laten zien dat het gebruik van gekopieerde software 'not done' is. Maar als je een legale versie koopt laat diezelfde software-industrie, in dit geval in de vorm van de firma Microsoft, je doodleuk 'in je hemd staan'. Het is zelfs zo, dat bij problemen met zogenaamde 'vooringeïnstalleerde' software bij aankoop van een PC, Microsoft helemaal geen support meer geeft maar je doorverwijst naar de leverancier. Het is te hopen dat deze terzake voldoende kundig is, anders zit er wellicht niets anders op dan alsnog in de winkel voor pak 'm beet 125€ een nieuwe Windows XP-versie aan te schaffen. Als je tenminste in de veronderstelling verkeert het probleem na 2 keer bellen opgelost te kunnen hebben. Want anders sta je weer met lege handen. Als dit de manier is waarop men klanten aan zich binden wil, is dat een eigenaardige vorm van Marketingstrategie die mij tot nu toe onbekend was. Persoonlijk voel ik mij door de firma Microsoft behoorlijk 'genept'. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen met een dergelijke ervaring hun software op een andere wijze gaan aanschaffen dan via de winkel. En bij problemen, al dan niet tegen betaling of geringe vergoeding, simpelweg iemand inschakelen om deze op te lossen. Met de prijs die je voor (legale) software moet betalen (en gezien mijn ervaring nauwelijks meer service dan levering van een CD-Rom en handleiding) is dat wellicht een te overwegen alternatief. Daarnaast ontstaan er steeds meer samenwerkingsverbanden van mensen die dit soort 'uitwassen' zat zijn en software ontwikkelen die een zeer goed alternatief voor bestaande software vormen. Vaak tegen een fractie van de prijs of zelfs gratis. Zoals “OpenOffice”, een (klein-zakelijk) softwarepakket met o.a. een (zeer uitgebreide) tekstverwerker. Gratis (en legaal) te downloaden via internet dankzij een wereldwijd initiatief van informatica-studenten die dit ontwikkeld hebben. Het lijkt verdacht veel op het prijzige Office-pakket van Microsoft. Ik werk er sinds kort mee en ben zeer tevreden over “OpenOffice”. En als alternatief voor het besturingssysteem Windows is er, ontstaan uit onvrede, natuurlijk ook al jaren 'Linux' te verkrijgen. Zelf heb ik hier geen ervaring mee maar ik denk er hard over om Windows XP voor Linux te verruilen. Zijn er mensen met ervaring op dit gebied, zet deze dan a.u.b. op dit forum. Ik weet zeker dat u ook hier velen een plezier mee doet.

Het zou de firma Microsoft sieren als men zich eens wat meer met nazorg en service zou bezighouden in plaats van met blinde expansiedrift. Da's op lange termijn een strategie die vruchten afwerpt voor zowel klanten, Microsoft zelf, alsmede haar aandeelhouders. Never forget rule 1 in the Marketing text book, Mr. Gates: keep your customers happy. They are your company.

Eric Noort, Hilversum
Emailadres: [email protected]
Laatst gewijzigd door ericnoort op 08 feb 2005 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: SLECHTE SERVICE MICROSOFT (w.o. Windows nazorg)

Ongelezen bericht door Gast »

Direct overstappen op apple

Michellangelo

Ongelezen bericht door Michellangelo »

deja-vu gevoel... Linux anyone?

Nou betwijfel ik dat de service van Apple beter is, volgends mij hoef je niet eens aan te kloppen als je een worm op je PC krijgt, hoewel... denk dat ze vol enthousiasme naar je toe komen omdat een virus erg zeldzaam is op een apple, heb ik begrepen.

Wat betreft de worm heeft windows meer gedaan dan nodig, wat Outlook betreft... is dat geen gratis extra-tje dat je krijgt bij een OS? Ik begrijp als er iets serieus mis is dat je hulp verwacht, maar om mail te back-uppen vind ik het nogal een overkill om daarvoor te gaan bellen.

Over overkill gesproken, stond deze al niet ergens anders?

ericnoort
Contacteer:

Een 'gast' op het Radarforum verwees mij naar de volgende site waar beschreven staat hoe je precies back-ups van je emailberichten (en alles wat daar omheen hangt) kunt maken. Da's zo eenvoudig nog niet maar als u alles stapje voor stapje opvolgt, moet het haast lukken.

http://support.microsoft.com/default.as ... ;nl;270670

Succes en ... 'gast' ... heel erg bedankt voor de waardevolle tip !

Eric Noort, Hilversum

P.S.: misschien kan Microsoft er 'ns over nadenken hoe gebruikers met een simpele 'druk-op-de-knop' een reservekopie van hun emailbestanden kunnen maken. Die zijn immers net zo belangrijk als documenten en andere bestanden.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Succes en ... 'gast' ... heel erg bedankt voor de waardevolle tip !
Graag gedaan Eric,

Albert.

karr-1

Ongelezen bericht door karr-1 »

Deze regel is volgens mij ingesteld om te voorkomen dat mensen eindeloos blijven bellen met de meest onzinnige vragen en problemen. Ik zie er de noodzaak wel van in, dus na 2 keer vragen gewoon betalen. Lijkt me niet meer dan normaal.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Met de aanschaf van de legale XP-versie is alleen het gebruiksrecht voor de software aangeschaft.
Er is dus niet betaald voor beheer van je PC of gebruikerstraining!
Spyware verwijderen en bestanden overzetten moet je dus gewoon zelf doen. (in XP is er de wizard bestanden overzetten om in 1 keer al je settings naar een nieuwe PC over te zetten)

MS support is feitelijk alleen MS problemen. Denk aan:
-problemen bij product activatie (denk aan nieuwe hardware/ nieuwe PC)
-bugs in MS programmas of drivers.

ericnoort
Contacteer:

Als een consument een product koopt, heeft deze recht op service. Dat kan leiden tot problemen met (en vragen over) apparatuur. En die behoor je als leverancier gewoon op te lossen. Niet eens omdat de klant koning is. Want da's tegenwoordig al lang geen vanzelfsprekendheid meer. Maar simpelweg omdat de klant daar, middels het Nieuw Burgerlijk Wetboek recht op heeft. Onzinnige vragen en problemen bestaan alleen in de perseptie van degene die elke vraag te veel vindt. Behalve natuurlijk wanneer een vraag leidt tot mogelijke aankoop van een product. Dan is men tot beantwoording van vele vragen bereid.

Natuurlijk is het zo, dat van bijvoorbeeld een garagehouder niet verwacht wordt rijles aan de koper van een auto te geven. Maar het is toch op z'n minst wel gebruikelijk dat de koper uitleg gegeven wordt over de bediening van een en ander als deze er zelf niet uit komt. Microsoft heeft dat handig opgelost door een virtuele rondleiding in te bouwen waarmee de klant vertrouwd gemaakt wordt met de meest belangrijke functies in het programma. Maar mag de klant een vraag stellen als zijn/haar probleem onbeantwoord blijft? Kennelijk niet, want na 2x bellen wordt je niet meer (onbetaald) geholpen of verwezen naar een 0800-nummer waarvoor betaald moet worden. Daar heb ik zo'n 35 minuten tevergeefs gewacht waarna ik de verbinding verbroken heb. Overigens heb ik mijn “servicepunten” bij Microsoft verbruikt met bellen nadat een vervelende worm mijn systeem binnengekropen was. En, zoals inmiddels wel bekend, worden in het Windows XP-besturingssysteem regelmatig (veiligheids)lekken geconstateerd. Dat is voor de klant al vervelend genoeg, laat staan dat deze ook nog eens moet betalen voor het oplossen van dit soort “bugs”. Het product doet immers niet wat er van verwacht mag worden. Dan is 't niet meer dan logisch dat een klant met een legale softwareversie in ieder geval geen servicepunten ontnomen wordt. De filosofie achter deze vorm van serviceverlening ontbreekt mij volledig, temeer daar het bekostigen van “after sales” op diverse klantvriendelijke wijzes mogelijk is die voor de ondernemer zelfs in meerdere opzichten profijtelijk kan zijn.

Klaarblijkelijk houdt bij Microsoft verkoop van software zo'n beetje op bij levering van een grote doos met weinig inhoud. Feitelijk koop je immers niet meer dan het recht op gebruik van de software want de rest stelt nauwelijks iets voor. In dat licht bezien kan ik mij voorstellen dat gebruikmaking van illegale software hand-over-hand toeneemt. Een CD-Rom kost immers nog geen eurootje. Daar krijg je verder ook niets voor maar wat de feitelijke meerwaarde van een originele Microsoft CD-Rom dan behelst? Wie 't weet, mag 't zeggen. Jammer, vind ik zelf, omdat dit ten koste gaat van investeringen in software-ontwikkeling ... maar wel een begrijpelijke gedachtengang. Het wordt tijd dat Microsoft eens de hand in eigen boezem steekt en zorgt dat haar klanten tevreden blijven. Bijvoorbeeld door naast een goede service voor gebruikers van aangekochte software zorg te dragen voor een betaald telefoonnummer waar alle gebruikers voor vragen terecht kunnen als er problemen rijzen. En mensen niet meer dan een half uur moeten wachten waarna men nog niet geholpen is. Een goede (na)zorg brengt geld in het laatje waarmee op die wijze zelfs omzet uit gekopieerde versies gegenereerd wordt. Op die manier enthousiasmeer je bovendien mensen voor je producten zodat men wellicht in de toekomst eerder neigt tot aankoop in plaats van te kopiëren. Da's slimmer zaken doen dan je klanten weg te jagen.

Eric Noort, bedrijfsadviseur

@tje

Ongelezen bericht door @tje »

Het lijkt me toch wel een beetje voor de hand lichend dat je niet alleen voor dat cd'tje betaald. Erg kortzichtig zijn dit soort opmerkingen. Je betaald ook voor het programma en je betaald ook voor het maken en ......... etc.

Vervolgends begreep ik nog iets niet: en het moet een gratis helpdesk zijn, en je moet nog direct geholpen worden ook? Dat betekend dat het pakket dan gelijk stukken duurder gaat worden. Helpdesks die geld vragen doen dit uitsluitend om omzinnege vragen tegen te gaan. De eerst meneer die dit forumpje begonnen is had ook op Google kunnen kijken. (om eens iets te noemen) Maar het moet altijd op de makkelijkste manier en zelf een beetje moeite doen zit er niet meer bij.

Windows XP is een heel erg goed pakket waar niet iedereen mee overweg kan. Dat is niet erg maar probeer zelf ook eens een oplossing te zoeken zonder gelijk een bedrijf af te z....ken omdat ze niet doen zoals je hetzelf wil.

Inter

Ongelezen bericht door Inter »

Wie dus weet hoe je Outlook emails kunt “back-up'en” naar een ander opslagmedium, graag even een berichtje op dit forum. U doet er ongetwijfeld velen een plezier mee.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread. ... opgeslagen
http://www.master-it.nl/tips.asp

Er is hier ook een handig tooltje voor:
http://www.zdnet.nl/downloads.cfm?id=33879

Waarom deze vraag niet hier of hier stellen.

Over het al het andere kan je discuseren maar ik gebruik al jaren illegale versies die het prima doen .Ook me updates .
Tenzij de prijzen een keer normaal worden.

Inter

En dit is niet de echte ericnoort Bij deze staat een punt achter .
Is weer een reden om nu eens alleen geregistreerde gebruikers toe staan .

Michellangelo

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Inter schreef:Waarom deze vraag niet hier of hier stellen.
Dat had hij ook gedaan, maar ook nog op een paar andere plaatsen :?

Dat dit de echte ericnoort niet was lijkt me wel overduidelijk. De echte ericnoort post minimaal op drie plekken hetzelfde en hier is er maar 1 post van.

verder kan ik de echte ericnoort alleen verzoeken om zo snel mogelijk windows te verwijderen en Linux op zijn PC te zetten, omdat in zijn optiek de service van Microsoft zo slecht is dat ze eigenlijk geen bestaansrecht meer horen te hebben. Dat ze kostenloos zijn zelfveroorzaakte virusproblemen hebben verholpen is niet meer dan normaal :roll:

ericnoort verwacht garantie, of je nu zelf iets veranderd of niet! Als ericnoort een TV koopt en hij soldeert er zelf wat printplaatjes in en het werkt dan niet meer, dan verwacht hij gewoon een kostenloze reparatie van de leverancier. Daar komt het wezenlijk op neer.

maar goed,
crossposting verdient ook geen schoonheidsprijs, dus ik laat ericnoort voor wat hij is....

Inter

Dat dit de echte ericnoort niet was lijkt me wel overduidelijk
Ja ,daar moet je bij Radar zijn .Dit blijft gewoon staan.
Heb je daar kritiek op dan wordt jouw bericht wel gesloten of helemaal verwijdert.

Gesloten