LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Sollicitatie klachten
-
Sollicitatie klachten
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een baan....en het valt me op dat degene die de gesprekken afnemen, steeds lomper en slordiger omgaan met de sollicitanten. Zo ben ik al een paar keer voor niks in de trein gesprongen (voor gesprek) terwijl achteraf bleek dat ze geen mensen nodig hadden, of ik hoorde gewoonweg niks meer van dat bedrijf. Moest ik er zelf achteraan bellen, om te horen dat ze al iemand anders hadden aangenomen. Reiskosten hebben ze zowiezo nooit van gehoord. ' Hoe durf je dat te vragen? Reizen kost tegenwoordig toch niks meer? ' Denk ze.
Een keer zelfs gehad dat ik, na een afspraak per mail, alsnog afgewezen werd omdat ik blijkbaar geen vertrouwen had in hem en zijn bedrijf. Ik vroeg nl. of ie mij wat meer gegevens over de vacature wilde mailen en of ik evt. de reiskosten vergoedt kreeg. (kreeg nl. vaak te horen dat ik het vooraf had moeten vragen, niet achteraf) Dus die man was behoorlijk arrogant te keer gegaan. Ik had ook dírekt moeten reageren, in de trein moeten springen....ja en amen moeten zeggen. En toen ik dat niet deed, was ie al teleurgesteld en hoefde ik niet meer op gesprek te komen.
Maar ik stuit tegenwoordig zo vaak op dit soort mensen. Hebben wij, sollicitanten, uberhaubt wel rechten, vraag ik me af. Mogen die mensen ons zo behandelen?
Iemand ook dergelijke ervaringen. Ik denk nl. dat ik ze maar s ga verzamelen.
dank,
een teleurgestelde sollicitante.
Een keer zelfs gehad dat ik, na een afspraak per mail, alsnog afgewezen werd omdat ik blijkbaar geen vertrouwen had in hem en zijn bedrijf. Ik vroeg nl. of ie mij wat meer gegevens over de vacature wilde mailen en of ik evt. de reiskosten vergoedt kreeg. (kreeg nl. vaak te horen dat ik het vooraf had moeten vragen, niet achteraf) Dus die man was behoorlijk arrogant te keer gegaan. Ik had ook dírekt moeten reageren, in de trein moeten springen....ja en amen moeten zeggen. En toen ik dat niet deed, was ie al teleurgesteld en hoefde ik niet meer op gesprek te komen.
Maar ik stuit tegenwoordig zo vaak op dit soort mensen. Hebben wij, sollicitanten, uberhaubt wel rechten, vraag ik me af. Mogen die mensen ons zo behandelen?
Iemand ook dergelijke ervaringen. Ik denk nl. dat ik ze maar s ga verzamelen.
dank,
een teleurgestelde sollicitante.
Re: Sollicitatie klachten
ik heb eigenlijk meer het tegenovergestelde. ik had echt een superpositief solliciatiegesprek. er was meerdere malen gezegd dat het een hartstikke hecht team was, en dat ze elkaar opvangen als iemand een pesthumeur heeft. allemaal bla bla dus. want ik heb er nu 3 dagen gewerkt, zou een proeftijd van 2 maanden hebben (er zijn al 3 weken van voorbij) en afgelopen zaterdag krijg ik een brief in de bus zonder datum en handtekening met het volgende: helaas moeten wij u mededelen dat uw proeftijd niet verlengd wordt (oid). voor de rest bla bla. de laatste keer dat ik er gewerkt had werd ik al compleet genegeerd, als ze met zn alleen gingen praten gingen ze met hun rug naar mij toe staan. lekker hecht team dus maar goed. toen ik die breif had gelezen, ik meteen bellen. kreeg gister eindelijk een leidinggevende. dus ik vraag: waarom mag ik niet meer komen? zei: ten eerste hoef ik daarover geen verantwoording af te geven. en ten tweede paste je niet in het team. maar een werkgever moet toch verantwoording afleggen als hij je 'ontslaat'? maar goed. nou maar weer op zoek naar een ander parttime baantje wat neit meevalt voor een 19-jarige in deze tijd... ik ben voor elk bedrijf te duur heel fijn die werkgevers...
-
jaja, het zit niet mee. niet leuk, deze tijden. Maar ik wacht ook nog steeds op die werkgever die me wél gewoon wil aannemen. Maar dan nog is het blijkbaar niet zeker of je er mag blijven. Alles kan veranderen.
Ik heb ook veel gesprekken gehad waarbij het wel klikte, dat ik dacht dat het wel goed zat. Een tweede gesprek zou ik zo wie zo krijgen, zo goed vonden ze me. Maar na een aantal weken had ik nog steeds niks gehoord en ja hoor, ook zíj hadden al iemand anders aangenomen. En het klikte zo ontzettend goed. We waren al bijna beste vrienden.
Ik ben van mening dat ik gewoon geluk moet hebben en de juiste mensen moet kennen. via via. Want wat moeten ze nou met een 35 jarige vrouw als ze een 17 jarig mannetje kunnen krijgen, die is veeeel goedkoper.
Maar ik vraag me echt af, of sollicitanten rechten hebben. Er kan toch niet zo met ons gesold worden.
Hoe kom ik daar achter en hoe pak ik die mensen aan. Die neiging heb ik nl. steeds vaker. Ik wil het er niet zomaar bij laten zitten.
groetjes, iv
Ik heb ook veel gesprekken gehad waarbij het wel klikte, dat ik dacht dat het wel goed zat. Een tweede gesprek zou ik zo wie zo krijgen, zo goed vonden ze me. Maar na een aantal weken had ik nog steeds niks gehoord en ja hoor, ook zíj hadden al iemand anders aangenomen. En het klikte zo ontzettend goed. We waren al bijna beste vrienden.
Ik ben van mening dat ik gewoon geluk moet hebben en de juiste mensen moet kennen. via via. Want wat moeten ze nou met een 35 jarige vrouw als ze een 17 jarig mannetje kunnen krijgen, die is veeeel goedkoper.
Maar ik vraag me echt af, of sollicitanten rechten hebben. Er kan toch niet zo met ons gesold worden.
Hoe kom ik daar achter en hoe pak ik die mensen aan. Die neiging heb ik nl. steeds vaker. Ik wil het er niet zomaar bij laten zitten.
groetjes, iv
Ik heb de indruk, uit ervaring, dat vaak het tegenovergestelde van wat men belooft waar is: spreekt men over het feit dat er een leuk team is, dan blijkt het achteraf een hoop ellende te zijn, belooft met een goed salaris, dan blijkt dit bij het afrondende gesprek enorm bagger te zijn, carrièrekansen beloofd? De kans is groot dat er heel weinig van die kansen zijn. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik prik steeds meer door die zaligmakende advertenties heen, meestal zijn dat net de bedrijven waar je niet moet gaan werken.
Ik hoor het m nog zeggen tijdens mijn sollicitatie:
"Ons personeelsbeleid is uniek....."
Yeah right, en waar blijft mijn kerstpakket van 2003 ?
en waar werd mijn willekeurig geprikte vrije dag afgekeurd terwijl ik nog 11 dagen heb staan van vorige jaar ?
Ach ja. ..... als ze je nodig hebben is het slijm slijm, blijk je tegen te vallen of niet meer nodig, krijg je de zak........
"Ons personeelsbeleid is uniek....."
Yeah right, en waar blijft mijn kerstpakket van 2003 ?
en waar werd mijn willekeurig geprikte vrije dag afgekeurd terwijl ik nog 11 dagen heb staan van vorige jaar ?
Ach ja. ..... als ze je nodig hebben is het slijm slijm, blijk je tegen te vallen of niet meer nodig, krijg je de zak........
Ik krijg hier de indruk dat een ondernemer/directie/manager erg veel verantwoording schuldig is aan zijn sollicitant. Wordt wakker, de tijden zijn verantwoord: het is aan de sollicitant om in de gunst te komen bij een werkgever en niet andersom. Een negatieve houding zoals die in bovenstaande posts tot uiting komt helpt je hier niet echt bij.
Enne...als je collega's vinden dat je niet in het team past, zou het dan misschien ook waar kunnen zijn???
Enne...als je collega's vinden dat je niet in het team past, zou het dan misschien ook waar kunnen zijn???
Niet mee eens, het moet geen gunst zijn, maar een samenspel tussen werkgever en werknemer. Een werkgever die hoog van de toren blaast zal weinig gemotiveerde werknemers verkrijgen.
kerstpakket??? zullen we het ook over de eindejaarsbonus hebben??? we zitten ondertussen al in februarie toch
ach, we werken niet allemaal bij Philips
mijn werkgever heeft in heel de regio advertenties geplaatst terwijl ze GEEN mensen nodig hebben
verder laten ze oproepkrachten werken (anders zoeken die wat anders)
en verplichten ons vrije dagen te nemen!!
ach, we werken niet allemaal bij Philips
mijn werkgever heeft in heel de regio advertenties geplaatst terwijl ze GEEN mensen nodig hebben
verder laten ze oproepkrachten werken (anders zoeken die wat anders)
en verplichten ons vrije dagen te nemen!!
Jongens, stop eens met alles over een kam te scheren, zowel werkgevers als werknemers. Men heeft niet door dat we ELKAAR nodig hebben. Probeer allemaal eens je zelf voor te stellen dat je aan de andere kant van de tafel zit.
Werkgevers stel jezelf eens voor:
* dat je een gezin hebt
* een hypotheek
* zware lasten
* er ook mensen zijn die wel willen.
* dat mensen al genoeg bedonderd worden door, de staat, maatschappij en diverse leningsverstrekers.
Werknemers stel jezelf eens voor:
* dat je met het budget van je werkgever moet toekomen
* dat als er een werknemer is die niet functioneert en presteert dat je hier vele maanden mee bezig bent bakken met energie in steekt en hem dan met moeite mag ontslaan omdat deze persoon er echt dat kantjes van afloopt (lekker collegiaal het hele bedrijf lijdt hier onder en toekomstige werknemers dus ook)
* dat er een herintredende wao-er aangenomen wordt die zich zelf voordoet als welwillend en alsof hij gemotiveerd is, 9 maanden later zegt zo'n figuur vrolijk in de kantine zo nog een paar weekjes en dan zit ik weer in de ziektewet (we maken voor elkaar de sociale regelingen verder kapot.)
WE MOETEN HET MET Z'N ALLE DOEN, hou op met afgeven, probeer jezelf te verplaatsen naar de persoon recht tegenover je.
En nee ik ben geen werkgever.
Werkgevers stel jezelf eens voor:
* dat je een gezin hebt
* een hypotheek
* zware lasten
* er ook mensen zijn die wel willen.
* dat mensen al genoeg bedonderd worden door, de staat, maatschappij en diverse leningsverstrekers.
Werknemers stel jezelf eens voor:
* dat je met het budget van je werkgever moet toekomen
* dat als er een werknemer is die niet functioneert en presteert dat je hier vele maanden mee bezig bent bakken met energie in steekt en hem dan met moeite mag ontslaan omdat deze persoon er echt dat kantjes van afloopt (lekker collegiaal het hele bedrijf lijdt hier onder en toekomstige werknemers dus ook)
* dat er een herintredende wao-er aangenomen wordt die zich zelf voordoet als welwillend en alsof hij gemotiveerd is, 9 maanden later zegt zo'n figuur vrolijk in de kantine zo nog een paar weekjes en dan zit ik weer in de ziektewet (we maken voor elkaar de sociale regelingen verder kapot.)
WE MOETEN HET MET Z'N ALLE DOEN, hou op met afgeven, probeer jezelf te verplaatsen naar de persoon recht tegenover je.
En nee ik ben geen werkgever.
ik ben het helemaal maar dan ook helemaal met planner eens. ik zou ook niet zo ontzettend boos op mijnvoormalig werknemer zijn geweest als ik ontslagen werd omdat ik mijn werk niet goed deed of omdat ik te duur ben. maar niet in de groep passen vind ik zelf persoonlijk een lullig reden. er is geen eens persoonlijk met mij over gepraat, hoe zwak kun je zijn! en ik ben waarschijnlijk voor deze werkgever niet te duur, ben ten slotte aangenomen terwijl ze al wisten dat ik 19 ben. en een andere werknemer die er net een week later kwam en fulltime werkt mag er waarschijnlijk wel blijven werken. enneh als ik niet in het team pas, misschien kun je daar je werknemers ook wa tmeer aan laten doen, niet mij de kutklusjes laten doen zodat ik heel de avond alleen staan en zij op hun luie gat bier zitten te drinken (beetje versterkt, maar ben gewoon boos ) maar goed, ik moet maar weer gaan zoeken, hopen dat ik snel ergens aangenomen wordt met mijn 19 jaar...
Dat valt niet te oordelen als in het geval van Miranda maar 3 werkdagen zijn geweest.Enne...als je collega's vinden dat je niet in het team past, zou het dan misschien ook waar kunnen zijn???
Ik kan na 3 werkdagen echt niet oordelen of een persoon wel of niet in het team past.
Ik kan me voorstellen dat Miranda zich gebruikt voelt.
Volgens mij is een werkgever ook verplicht een goede reden te hebben voor een ontslag.
zolang je geen vast contract hebt kunnen ze je voor elke rotsmoes op straat zetten
daarvoor heb je nou eenmaal een proeftijd van 2 maanden.
daar zijn werkgevers nou net zo blij mee, zelfs als je bevalt zetten ze je liever op straat en nemen een nieuwe voor weer 2 mnd aan, dan dat ze je een contract voor een jaar geven.
het is nogal a-sociaal om zoiets zonder pardon en zonder handtekening te doen.
en of je in een team past...
als Jij de enigste bent die ge-negeerd word, ligt het dan alleen aan de groep? of misschien ook wel een ietsiepietsie aan jou?
wij werken ook in groepsverband. wanneer onze groep moeite heeft om een ander te accepteren zal diegene in een ander team geplaatst moeten worden. zolang het team hecht is werk je beter.
zit er een link in, dan krijg je ge-emmer en ge-roddel en heel de ratteplan.
daarvoor heb je nou eenmaal een proeftijd van 2 maanden.
daar zijn werkgevers nou net zo blij mee, zelfs als je bevalt zetten ze je liever op straat en nemen een nieuwe voor weer 2 mnd aan, dan dat ze je een contract voor een jaar geven.
het is nogal a-sociaal om zoiets zonder pardon en zonder handtekening te doen.
en of je in een team past...
als Jij de enigste bent die ge-negeerd word, ligt het dan alleen aan de groep? of misschien ook wel een ietsiepietsie aan jou?
wij werken ook in groepsverband. wanneer onze groep moeite heeft om een ander te accepteren zal diegene in een ander team geplaatst moeten worden. zolang het team hecht is werk je beter.
zit er een link in, dan krijg je ge-emmer en ge-roddel en heel de ratteplan.
Daar wil ik dan toch nog even op reageren, want daar gaan we weer laten we het van 2 kanten bekijken dan.
Oke een werkgever moet een goede reden hebben en een goede reden opgeven maar een werknemer die mag dan zo vertrekken ???
Stel je voor ik als werknemer zeg tegen mijn baas, van goh joh leuke tijd hier gehad maar ik heb toch een andere baan gevonden die mij meer voldoening kan geven. Zelf een keer gedaan vindt ik ook niet meer dan reeel dat dat zo kan mijn baas was ook zeer coulant.
Maar nu het volgende, je baas geeft je ontslag om dat hij een andere werknemer heeft gevonden die hem meer voldoening geeft (lees meer presteert ten opzicht van de kosten.) dit mag dan niet dat heeft mij altijd bevreemd.
Groeten Joep [Planner]
Oke een werkgever moet een goede reden hebben en een goede reden opgeven maar een werknemer die mag dan zo vertrekken ???
Stel je voor ik als werknemer zeg tegen mijn baas, van goh joh leuke tijd hier gehad maar ik heb toch een andere baan gevonden die mij meer voldoening kan geven. Zelf een keer gedaan vindt ik ook niet meer dan reeel dat dat zo kan mijn baas was ook zeer coulant.
Maar nu het volgende, je baas geeft je ontslag om dat hij een andere werknemer heeft gevonden die hem meer voldoening geeft (lees meer presteert ten opzicht van de kosten.) dit mag dan niet dat heeft mij altijd bevreemd.
Groeten Joep [Planner]
waarom mag hij dat niet??
tuurlijk wel, daarom ook een proeftijd van 2 mnd.
en er zal best wel iets meer in de ontslagbrief hebben gestaan hoor.
wie weet wat er allemaal gezegd en gebeurd is
als je maar 3 dagen hebt gewerkt dan zal de inzet niet echt geweldig zijn geweest en heeft de baas het al snel gezien.
tuurlijk wel, daarom ook een proeftijd van 2 mnd.
en er zal best wel iets meer in de ontslagbrief hebben gestaan hoor.
wie weet wat er allemaal gezegd en gebeurd is
als je maar 3 dagen hebt gewerkt dan zal de inzet niet echt geweldig zijn geweest en heeft de baas het al snel gezien.
elke zaterdag staat de krant vol met parttimebaantjes
t ligt er maar net aan wat voor werk je wil doen
t ligt er maar net aan wat voor werk je wil doen
<KNIP>
Maar nu het volgende, je baas geeft je ontslag om dat hij een andere werknemer heeft gevonden die hem meer voldoening geeft (lees meer presteert ten opzicht van de kosten.) dit mag dan niet dat heeft mij altijd bevreemd
<KNIP>
Ik bedoel dit niet binnen de proeftijd maar in de normale loopbaan je mag namelijk ook gewoon ontslag nemen als je iets anders hebt gevonden. Waarom mag een baas je niet ontslaan als hij iets (lees iemand) anders heeft gevonden ???
(Dit bedoel ik dus met tweezijdige standpunten)
Voor hem kan het net zo vervelend en kostbaar zijn als jij ontslag neemt als dat het vervelend en kostbaar is als jij ontslagen wordt.
Zie de arbeidsmarkt eens als een echte markt en niet als een verkapte markt met marktbescherming wij zijn zoals vooral westerse buitenlanders ons vinden "shallow-minded". Werk genoeg, maar ja ik ga niet voor minder werken als het salaris dat ik de laatste maal verdient heb, ook niet tijdelijk ben me van lotje getikt.
Zielig zijn we gewoon, dan blijf ik wel thuis zitten totdat ik iets gevonden heb wat me wel bevalt, je kan ook zolang een ander baantje nemen wat je minder bevalt en ondertussen door blijven zoek naar iets passends, maar nee dan zouden we misschien moe worden, vuile handen krijgen of minder gaan verdienen.
Geld is niet alleen zaligmakend laten we met z'n allen teren op ons sociale-bestel (ik heb er toch ook aan mee betaalt !?!) dan weten we straks zeker dat het niet meer bestaat voor degene die er echt recht op hebben of het echt nodig hebben.
Groeten Joep
Maar nu het volgende, je baas geeft je ontslag om dat hij een andere werknemer heeft gevonden die hem meer voldoening geeft (lees meer presteert ten opzicht van de kosten.) dit mag dan niet dat heeft mij altijd bevreemd
<KNIP>
Ik bedoel dit niet binnen de proeftijd maar in de normale loopbaan je mag namelijk ook gewoon ontslag nemen als je iets anders hebt gevonden. Waarom mag een baas je niet ontslaan als hij iets (lees iemand) anders heeft gevonden ???
(Dit bedoel ik dus met tweezijdige standpunten)
Voor hem kan het net zo vervelend en kostbaar zijn als jij ontslag neemt als dat het vervelend en kostbaar is als jij ontslagen wordt.
Zie de arbeidsmarkt eens als een echte markt en niet als een verkapte markt met marktbescherming wij zijn zoals vooral westerse buitenlanders ons vinden "shallow-minded". Werk genoeg, maar ja ik ga niet voor minder werken als het salaris dat ik de laatste maal verdient heb, ook niet tijdelijk ben me van lotje getikt.
Zielig zijn we gewoon, dan blijf ik wel thuis zitten totdat ik iets gevonden heb wat me wel bevalt, je kan ook zolang een ander baantje nemen wat je minder bevalt en ondertussen door blijven zoek naar iets passends, maar nee dan zouden we misschien moe worden, vuile handen krijgen of minder gaan verdienen.
Geld is niet alleen zaligmakend laten we met z'n allen teren op ons sociale-bestel (ik heb er toch ook aan mee betaalt !?!) dan weten we straks zeker dat het niet meer bestaat voor degene die er echt recht op hebben of het echt nodig hebben.
Groeten Joep
ok, maar in principe ging het toch over solliciteren, en niet het vervolg daarop , dus er werken en vervolgens ontslag nemen\ontslagen worden.
Wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet eens ben met planner ..
Wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet eens ben met planner ..
je hebt gelijk, we wijken een beetje van het onderwerp af.
een baas mag je toch niet zo onvriendelijk behandelen wanneer je op solicitatie gesprek komt.
ik heb dit probleem nog nooit gehad, hoewel ik verschillende werkgevers heb gehad. de laatste 4 zijn verzorg/verpleeghuizen.
daarvoor ben ik dierenartsassistente en matroos geweest
nee, ik ben geen ouwe knar, ik ben gewoon heel vaak verhuisd, en omdat MIJN wens is dat ik GEEN uren in de file hoef te staan, zoek ik vaak een baan dicht bij huis.
bij de laatste 3 kreeg ik netjes reiskosten vergoed Na mijn sollicitatie gesprek.
bij de andere is het nooit ter sprake gekomen
maar waarom zou een werkgever die personeel zoekt je onheus bejegenen????
zij zijn toch degene die op zoek zijn naar een goede kracht??
misschien heb ik het altijd wel getroffen met mijn werkgevers, kan natuurlijk ook.
een baas mag je toch niet zo onvriendelijk behandelen wanneer je op solicitatie gesprek komt.
ik heb dit probleem nog nooit gehad, hoewel ik verschillende werkgevers heb gehad. de laatste 4 zijn verzorg/verpleeghuizen.
daarvoor ben ik dierenartsassistente en matroos geweest
nee, ik ben geen ouwe knar, ik ben gewoon heel vaak verhuisd, en omdat MIJN wens is dat ik GEEN uren in de file hoef te staan, zoek ik vaak een baan dicht bij huis.
bij de laatste 3 kreeg ik netjes reiskosten vergoed Na mijn sollicitatie gesprek.
bij de andere is het nooit ter sprake gekomen
maar waarom zou een werkgever die personeel zoekt je onheus bejegenen????
zij zijn toch degene die op zoek zijn naar een goede kracht??
misschien heb ik het altijd wel getroffen met mijn werkgevers, kan natuurlijk ook.