LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Spaargeld van kinderen gebruiken
Spaargeld van kinderen gebruiken
Ik las vandaag een interessant artikel op Telegraaf (jawel, het komt wel eens voor;)).
AMSTERDAM - Een op de vijf ouders zit aan het spaargeld dat ze opzij hebben gezet voor de kinderen.
Dat blijkt uit onderzoek van Legal & General Investments onder 2000 Britten. Een derde van de ouders die spaargeld van hun kinderen hebben gebruikt, deed dit om betalingen op korte termijn te kunnen financieren. Een vijfde betaalde kinderopvang van dit geld een twintigste van de ouders leende het geld voor eigen investeringen.
Momenteel zetten ouders gemiddeld €50 per maand per kind opzij.
Ik ben toch wel heel erg benieuwd naar de meningen van mijn mede-forummers hierover.
*Ik heb het onderwerp maar even bij Diversen gezet, indien dit onjuist is mijn excuus
AMSTERDAM - Een op de vijf ouders zit aan het spaargeld dat ze opzij hebben gezet voor de kinderen.
Dat blijkt uit onderzoek van Legal & General Investments onder 2000 Britten. Een derde van de ouders die spaargeld van hun kinderen hebben gebruikt, deed dit om betalingen op korte termijn te kunnen financieren. Een vijfde betaalde kinderopvang van dit geld een twintigste van de ouders leende het geld voor eigen investeringen.
Momenteel zetten ouders gemiddeld €50 per maand per kind opzij.
Ik ben toch wel heel erg benieuwd naar de meningen van mijn mede-forummers hierover.
*Ik heb het onderwerp maar even bij Diversen gezet, indien dit onjuist is mijn excuus
Re: Spaargeld van kinderen gebruiken
Wat is jou mening hierover dan ?
Dubbel; logisch als het gebruikt wordt voor huur om andere schulden niet te laten oplopen en het wordt teruggestort..
Aan de andere kant heb ik zo iets van AFBLIJVEN! Het is immers wel voor de toekomst van je kind(eren).
Aan de andere kant heb ik zo iets van AFBLIJVEN! Het is immers wel voor de toekomst van je kind(eren).
Zo denk ik er ook over, dubbel dus.Sage. schreef:Dubbel; logisch als het gebruikt wordt voor huur om andere schulden niet te laten oplopen en het wordt teruggestort..
Als je spaart voor je kids en je komt een keer in echte geldnood vind ik het niet gek dat je dan dit spaargeld gebruikt.
Als je dan ooit in staat bent het weer aan te vullen is het mooi, maar zo niet, gewoon vrolijk verder sparen.
Ps. ik spaar niet, er valt hier niks te sparen
Als je dan ooit in staat bent het weer aan te vullen is het mooi, maar zo niet, gewoon vrolijk verder sparen.
Ps. ik spaar niet, er valt hier niks te sparen
Ik denk niet, dat wij ons ook nog zorgen over de BRITTEN moeten maken.
Trouwens hebben de ouders het geld gespaard en hoeven daarvoor geen uitleg te geven, wat zij er mee doen.
Trouwens hebben de ouders het geld gespaard en hoeven daarvoor geen uitleg te geven, wat zij er mee doen.
Dat blijkt uit onderzoek van Legal & General Investments onder 2000 Britten.
Is je kind(eren) op de hoogte van het spaargeld en is het zo'n jaar of 12 en ouder dan denk ik wel dat je er uitleg over moet geven.nevermind schreef:Ik denk niet, dat wij ons ook nog zorgen over de BRITTEN moeten maken.
Natuurlijk dat is waar, maar toch, ik zou er een wrang gevoel bij hebben, het zou me niet lekker zitten. (dat wil niet zeggen dat ik het niet gedaan zou hebben in geval van nood)Trouwens hebben de ouders het geld gespaard en hoeven daarvoor geen uitleg te geven, wat zij er mee doen.
Isabel
-
ik snap het wel en ik zou er ook geen schuldgevoel aan over houden,je spaart dit geld immers zelf voor je kinderen . als het gespaarde geld door de kind(eren) zelf gespaard is word het een ander verhaal en als je het geld echt nodig hebt om er je eerste levensbehoefte mee te kunnen betalen ,is dit natuurlijk ook in het belang van je kinderen. ik denk dat het hier in nederland ook veel gebeurd hoor ! ik denk alleen dat veel mensen dit niet aan de groote klok hangen.
Volkomen logisch, mits het niet het door de kinderen zelf gespaarde geld is.
Heel aardig bedoeld om geld opzij te zetten voor ze, voor later, voor de studie, maar als niet (meer) te doen is, tijdelijk of voor langere tijd, moet je dat geld gebruiken waar je het op dit moment voor nodig hebt.
D'r zullen trouwens ook zat mensen zijn die geen geld opzij (kunnen) zetten.
De toekomst van je kinderen moet (vind ik) niet afhangen van het geld dat de ouders voor je hebben kunnen/willen sparen.
Heel aardig bedoeld om geld opzij te zetten voor ze, voor later, voor de studie, maar als niet (meer) te doen is, tijdelijk of voor langere tijd, moet je dat geld gebruiken waar je het op dit moment voor nodig hebt.
D'r zullen trouwens ook zat mensen zijn die geen geld opzij (kunnen) zetten.
De toekomst van je kinderen moet (vind ik) niet afhangen van het geld dat de ouders voor je hebben kunnen/willen sparen.
Gaat het echt om geld waarover het kind zal mogen/mag beschikken dat pleeg je diefstal door het te gebruiken voor iets anders dan het kind.Chocomelk schreef:Is je kind(eren) op de hoogte van het spaargeld en is het zo'n jaar of 12 en ouder dan denk ik wel dat je er uitleg over moet geven.nevermind schreef:Ik denk niet, dat wij ons ook nog zorgen over de BRITTEN moeten maken.
De ouders hebben een spaarpotje voor de kinderen gemaakt.ArneLH schreef: Gaat het echt om geld waarover het kind zal mogen/mag beschikken dat pleeg je diefstal door het te gebruiken voor iets anders dan het kind.
Dus hebben zij ook de machtiging over, en dit is vrijwillig.
Wij spreken hier over minderjarige kinderen!!
Als ik als ouder niet wil sparen, verplicht mij niemand.
Het geld is wel voor de kinderen bedoeld, maar als de ouders anders beslissen, hun geld voor iets anders te gebruiken, hoe kom je erbij, dat het diefstal is.
Je kan zelf beschikken over het geld en zelf doen wat je denk dat nodig is, ik zou geen enkele reden weten waarom je tegen de kinderen zou moeten vertellen.
Waarom zou je schuldig voelen?Als je echt nodig hebt, dan doe je wat noodzakelijke is, om je gezin eten een dak te geven.sparen voor de kinderen is leuk,maar is geen noodzaak.
Waarom zou je schuldig voelen?Als je echt nodig hebt, dan doe je wat noodzakelijke is, om je gezin eten een dak te geven.sparen voor de kinderen is leuk,maar is geen noodzaak.
Het punt is, dat als het geld voor de kinderen bedoeld is het niet langer het geld van de ouders is.nevermind schreef:Het geld is wel voor de kinderen bedoeld, maar als de ouders anders beslissen, hun geld voor iets anders te gebruiken, hoe kom je erbij, dat het diefstal is.
Onzin.ArneLH schreef:Het punt is, dat als het geld voor de kinderen bedoeld is het niet langer het geld van de ouders is.nevermind schreef:Het geld is wel voor de kinderen bedoeld, maar als de ouders anders beslissen, hun geld voor iets anders te gebruiken, hoe kom je erbij, dat het diefstal is.
Ik kan als ouder toch mijn mening veranderen, en de rekening opheffen, en mijn geld voor een ander doeleind gebruiken.
Wie houd mij tegen?
Laatst gewijzigd door nevermind op 15 jan 2012 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand houd je tegen, juridisch kan het ook maar in theorie is het jouw geld niet meer want je hebt het weggegeven.Ik kan als ouder toch mijn mening veranderen, en de rekening opheffen, en mijngeld voor een ander doeleind gebruiken.
Wie houd mij tegen?
Als ouder heb ik in mindere tijden één keer geld geleend van de spaarrekening van mijn dochter (was bovendien nog voor haarzelf bedoeld ook) en dat voelde niet lekker. Ik zou het ook niet meer doen, zelfs niet in geval van nood. Dan maar de TV oid op marktplaats.
bprosman schreef:Niemand houd je tegen, juridisch kan het ook maar in theorie is het jouw geld niet meer want je hebt het weggegeven.Ik kan als ouder toch mijn mening veranderen, en de rekening opheffen, en mijngeld voor een ander doeleind gebruiken.
Wie houd mij tegen?
Als ouder heb ik in mindere tijden één keer geld geleend van de spaarrekening van mijn dochter (was bovendien nog voor haarzelf bedoeld ook) en dat voelde niet lekker. Ik zou het ook niet meer doen, zelfs niet in geval van nood. Dan maar de TV oid op marktplaats.
Nee, ik heb niets weggegeven, ik heb het geleend.
Het mag een verschil zijn, of de kinderen 3 jaar of 13 jaar zijn.
Bij een oudere leeftijd is het zeker niet toepasselijk om aan de rekening van het kind te gaan, misschien omdat zij zelf geld verdient of gespaard heeft.
Om in jouw geval van de dochter geld te lenen, vind ik dan niet zo erg, als je het dan ook weer terugbetaald, dan is er toch niets mis mee, mits zij op de hoogte gesteld is.
Als je geld opzij zet voor later voor je kind, zou ik dat niet doen op de spaarrekening waar het kind zelf ook geld op spaart.
-
Geld komt ook van Oom en Tante, grootouders etc. derhalve afblijven van het spaargeld.
Zou je een voorbeeld kunnen geven op welke specifieke gevallen je doelt?ArneLH schreef:Het punt is, dat als het geld voor de kinderen bedoeld is het niet langer het geld van de ouders is.nevermind schreef:Het geld is wel voor de kinderen bedoeld, maar als de ouders anders beslissen, hun geld voor iets anders te gebruiken, hoe kom je erbij, dat het diefstal is.