LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Statiegeld voor gasflessen. (voor op de camping)

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
kamphuis73

Statiegeld voor gasflessen. (voor op de camping)

Ongelezen bericht door kamphuis73 »

Ik heb een vraag. Hoe is het mogelijk dat als ik een gasfles koop dat het "statiegeld" niet retour word gegeven als ik deze fles wil inleveren. Men zei tegen mij dat dit "eigendomsflessen" waren. Die gaan 10 jaar mee en dan kun je ze weggooien. Waar betaal ik dan statiegeld voor. Statiegeld zorgt er voor dat schadelijke stoffen voor de natuur weergebruikt kunnen worden en niet in de natuur terecht komen.
En dan net wanneer het onderwerp klimaatverandering zo hot is. Ik snap het niet. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen hoe ik mijn statiegeld wel terug krijg. (ik heb het gevoel dat ik opgelicht word) Ik wil niet de flessen niet vullen, dus dan krijg ik ook niets voor de flessen weer, want dat kost geld.

groeten,

NewDutchie

Re: Statiegeld voor gasflessen. (voor op de camping)

Ongelezen bericht door NewDutchie »

op hoeveel fora wordt dit neergezet :(

Shareena

Ongelezen bericht door Shareena »

idd...

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

op hoeveel fora wordt dit neergezet
Daar is toch niets mis mee?

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

kamphuis 73.Je zegt het zelf al.Je koopt een
gasfles dus er staat geen statiegeld op.Is hij
leeg kan je hem gewoon inruilen tegen betaling van de
inhoud.

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Crossposting werkt gewoon vervuilend.

Dit topic staat ook al elders op het forum

acjzr1

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ben het met TS eens dat het vreemd is dat je statiegeld betaalt wanneer je voor het eerst een gasfles haalt en vervolgens deze fles niet meer in kunt leveren en je dus ook nooit meer je (statie)geld terug kunt krijgen.Je kunt wel tegen betaling van de inhoud jouw lege fles omruilen voor een volle,maar een lege fles is blijkbaar niets waard als je geen nieuwe nodig hebt!!!
Ik weet dat het zo is,maar ik vindt het gewoon diefstal. :evil:

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Bij aankoop ga je ook met die inruil voorwaarden accoord of je moet iets anders nemen!

Dus eerst dit informeren bij de verkoper voor de koop, want nu is het wel een beetje laat!

Als ze niet ingeleverd kunnen worden zonder nieuwe vulling zoals je bij statiegeld flessen van glas doet, bied je hem maar aan ophttp://www.marktplaats.nl of http://www.speurders.nl

Kost niets, en je krijgt ongeacht vol of lege fles toch geld terug!

acjzr1

D1RK,
Koop jij dan maar al mijn lege flessen terug voor het bedrag wat ik er voor heb moeten betalen. Een lege frisdrankfles is geld waard een lege gasfles niet! Behalve als je er een wilt kopen! Ook op marktplaats zijn deze flessen niets waard!

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

Als ik het nodig had zou ik eerder een 2e hand voor de helft dan een volle prijs nieuwe kiezen.

Dat ik zelf geen intresse heb, maar er zijn vele die nogsteeds dit kopen en die hebben dan voordeel, en jij minder nadeel!

Mijn zoon van 10 heeft ooit een fiets gekocht en omdat deze te klein was geworden heeft hij deze voor meer verkocht dan hij zelf 3 jaar terug betaalde, dus winst!

Het was wel netjes gepoetst en goed onderhouden, maar ook voor minder waren we tevreden, was nog te goed voor huisvuil, maar beslist niet meer nieuw!
Wel zorgde hij voor 21 goed werkende versnellingen en remmen!
Ook de verlichting en slot waren goed, en bij aankoop dus bepaald niet, dus dat je dan 4x zoveel krijgt?

Als een kind van 10 het kan voor extra zakgeld, er zal ooit wel eens een liefhebber bieden, maar je had zelf ook beter achteraf 2e hands kunnen kopen.

caruso

Ongelezen bericht door caruso »

Begrijpt U het nog??????

acjzr1

D1RK,
Volgens mij begrijp jij het probleem niet! Je betaalt statiegeld voor een gasfles,maar krijgt geen statiegeld terug als je de fles inlevert zonder een nieuwe te kopen. Wat zou jij doen als jij je lege colaflessen niet mocht inleveren als je geen nieuwe kocht? Dat is namelijk het zelfde als het probleem van de TS.

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

gasflessen en het statiegeldsysteem.

Uw probleem is bekend en bestaat al vele jaren.

U koopt als eerste een gasfles (statiegeld) + het gas.
Is de fles leeg dan kunt u die fles omruilen voor een nieuwe waarbij u dan alleen voor het gas betaald.

Het probleem ontstaat als zo'n gasfles ouder wordt (of als aan u een gasfles gegeven wordt) die ouder is dan 5 jaar want zo'n fles zou officieel niet eens meer gevuld mogen worden (Ned. wetgeving stoomwezen).

In feite zijn die flessen dus niet meer bruikbaar en is er geen mogelijkheid om aanspraak te maken op teruggave van het statiegeld.

Bij de Campinggasflessen is het dus goed om zo'n fles t ij d i g om te ruilen en goed te kijken welke datum er staat op de nieuwe volle fles.
Een Campinggasfles met een verlopen datum zou weleens bij een volgende omruilbeurt geweigerd kunnen worden.
(bij de grotere flessen hoort ook de afsluit-draag-dop nog aanwezig te zijn!!)

Grootvader

lowietje

Ongelezen bericht door lowietje »

het is inderdaad verwarrend om het woord statie geld te gebruiken.
ik gebruik ook vaak het woord onderhoudskosten.
dit komt omdat de flessen bij het vulstation word gecontrolleerd op haarscheuren en word geschildered (onderhoud tegen roesten).
deze kosten worden betaald door het statiegeld systeem.
en wees nou eerlijk; heb je liever een veilige fles thuis staan en geen geld terug, of een onveilig fles, met alle gevolgen van dien, maar wel je statiegeld terug.

acjzr1

lowietje,
Ik vind het heel goed dat de flessen gecontroleerd en onderhouden worden, maar dat gebeurt bij statiegeldflessen waar frisdrank in zit ook.
De vulling is zo veel duurder dan bij bulkhoeveelheden dat de kosten voor het onderhoud daar makkelijk van betaald kunnen worden.
Het is en blijft zeer dubieus dat je de fles moet kopen en niet meer in kunt leveren om je geld terug te krijgen. Een echte statiegeldfles blijft eigendom van de leverancier en wat je betaalt is borg. Die borg krijg je terug als je de fles terug brengt. Ongeacht of je een andere koopt.
Ik gebruik tegenwoordig wegwerptankjes. Veel goedkoper in gebruik en ook de toestellen zijn veel goedkoper. 8)

caruso

maar dat gebeurt bij statiegeldflessen waar frisdrank in zit ook.
Niet meer dus! Retour genomen lege plastic flessen gaan in de shredder en daarvan worden weer nieuwe gemaakt! Het systeem van spoelen en hergebruiken is niet meer in gebruik!

Jammer dat er weer een leek reageert......

acjzr1

Haha ha, schredden is ook een vorm van onderhoud!
Dus wat nou leek?
Zielig hoor zo'n reactie Caruso.... 8)

caruso

Appels en peren vergelijken ook!
Zielig zijn de zaligen van geest, halleluja!

kanovaarder

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Gasflessen en pet(frisdrank)flessen.

Ik hoop voor de kopers dat men het verschil in ontploffen wel goed kan inschatten!!
Daarom zijn gasflessen altijd gebonden aan een keuring door het stoomwezen, wat voor een petfles dus niet hoeft.

Logisch?

Grootvader

acjzr1

Hoi Grootvader!
Een petfles kan ook ontploffen, maar zal aanzienlijk minder schade opleveren dan een gasfles :wink:
Maar dat even ter zijde. Waar het mij om gaat is dat men spreekt over statiegeld wat suggereert dat je je geld terug krijgt wanneer je de fles inlevert. Van geld terug krijgen is echter geen sprake.
Aangezien ik geen leek ben en veelvuldig met medische gassen te maken heb weet ik dat je bij medische gassen betaalt voor de inhoud van de cylinders en voor de tijd dat je de cylinders in je bezit hebt.
De borg op de cylinders krijg je gewoon terug als je ze weer inlevert.
De keuring van deze cylinders is strenger dan die van gasflessen voor campinggebruik. Je betaalt dus voor de keuringen en het onderhoud, maar krijgt wel je geld terug als je de (lege)fles inlevert. Waarom is dat bij campinggas dan niet zo?
(Ik heb voor caruso extra langzaam getypt! Misschien begrijpt ie het dan wel :wink: Geintje natuurlijk...)
Groetjes, acjzr1 8)

Gesloten