LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stedin slimme meter en zonnepanelen: dubbel betalen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Michael Pesch

Stedin slimme meter en zonnepanelen: dubbel betalen

Ongelezen bericht door Michael Pesch »

Heeft u een Stedin slimme meter in combinatie met zonnepanelen?

Let op!: De slimme meter zorgt ervoor dat u dubbel betaald!

Onze zonnepanlen geven aan dat het dit jaar 6150 Kwh heeft geleverd aan stroom dus wat doet Stedin slimme meter? Die haalt meteen al je verbruik van de terug levering af.

Vervolgens gaat je stroom energie leverancier (in mijn geval Eneco) ook nog eens je verbruik ervan af halen. Waardoor je dus dubbel betaald.

Rekensom:
Zonnepanelen levert 6150 Kwh.
Stedin slimme meter geeft aan er is 4206 Kwh terugeleverd omdat je verbruik ervan af is gehaald.
Stroom leverancier (Eneco) haalt daar nog eens 2919 Kwh verbruik ervan af.

Dus inplaats van 6150 opbrengst word er 4206 - 2919 = 1287 Kwh heb ik geld terug gekregen wat meer hoort te zijn.

(Opbrengst) 6150 - (verbruik) 2919 = 3231 Kwh zou ik dan vergoed moeten krijgen. Maar dit gebeurt dus niet.

Heeft u dit probleem ook meld dit dan aan Stedin. Drie keer contact opgenomen met Eneco en drie keer contact gehad met Stedin. Ik word de heletijd door Eneco terug gestuurd naar Stedin omdat Eneco de gegevens van Stedin slimme meter gebruiken om de eindejaarsnota op te stellen. En Stedin stuurt me elke keer terug naar Eneco.

16again

Re: Stedin slimme meter en zonnepanelen: dubbel betalen

Ongelezen bericht door 16again »

Het klopt wel
Eneco ziet maar 2 waarden:
Teruglevering 4206 Kwh
Verbruik 2919 Kwh
Eneco kan niet anders, dan over dat verschil vergoeden.

Het verschil tussen (6150 -4206) heb je zelf al verbruikt, waardoor zowel teruglevering als verbruik op je meter lager uitpakt
Zonder zonnecellen had je Eneco meter een verbruik van 2919 + (6150 -4206) = 4863 aangegeven

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het blijft een lastige rekensom, dat blijkt maar weer.

de auditu

Ongelezen bericht door de auditu »

Deze redenatie begrijp ik niet. Een elektriciteitsmeter registreert toch wat er op enig moment wordt teruggeleverd of opgenomen? Of verwacht u dat de meter tegelijkertijd teruglevering en verbruik apart registreert?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

snuffel1 schreef:
15 dec 2021 19:01
Een digitale meter geeft middels twee zeg maar tellers aan wat u aan stroom terug geleverd heeft en de andere teller geeft aan wat u aan stroom afgenomen heeft. Als de terugleveringsmeter 4206 Kwh aangeeft dan is dat het aantal Kwh's dat aan het net teruggeleverd is. De verbruiksmeter geeft 2919 Kwh aan wat u aan stroom afgenomen hebt en het is dus niet zo dat een digitale meter zo slim is om een berekening te maken tussen teruglevering en afgenomen stroom. U heeft meer Kwh's teruggeleverd dan u verbruikt heeft en het verschil van 1287 Kwh krijgt u uitbetaald. De app o.i.d. van de zonnepanelen geven wel aan dat er 6150 Kwh opbrengst is geweest maar dat is een theoretische opbrengst en ter informatie waar u geen rechten aan kunt ontlenen.
Dat heeft natuurlijk niets met theoretische opbrengst te maken, het is de echte gemeten opbrengst van de zonnepanelen. Echter moet daar het eigen verbruik wat voor de meter is gebruikt nog af. Dan zie je wat er door de meter is gegaan het net op en dus de teruggeleverde kwhs.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De berekening zal wel degelijk kloppen.

Uw zonnepanelen hebben 6150 kWh opgeleverd. Terwijl uw zonnepanelen energie leveren, gebruikt u in huis ook energie. In uw geval heeft u 1944 kWh van uw eigen opgewekte energie ook daadwerkelijk zelf gebruikt. (6150 - 4206)

De resterende 4206 kWh die uw zonnepanelen wel geproduceerd hebben, zijn teruggeleverd aan het energienet. Dit is door uw elektra meter ook geregistreerd.

Maar u gebruikt ook nog energie op het moment dat uw zonnepanelen geen of heel weinig stroom produceren. 's nachts, en op dagen met heel veel bewolking. Op die momenten neemt u energie af van het elektriciteitsnet. Totaal is dat 2919kWh geweest.

Wat u moet betalen, of in uw geval vergoed krijgt van uw energieleverancier, is het verschil tussen de energie die u teruggeleverd heeft aan het net en de energie die u van het net heeft afgenomen. Dit verschil bedraagt 1287kWh in uw voordeel.

Aan daadwerkelijke energie heeft u gebruikt: 2919 kWh afname van het net en 1944 kWh van uw eigen stroomproductie. Totaal 4863kWh. Een fors elektriciteitsverbruik!

Moneyman

snuffel1 schreef:
De app o.i.d. van de zonnepanelen geven wel aan dat er 6150 Kwh opbrengst is geweest maar dat is een theoretische opbrengst en ter informatie waar u geen rechten aan kunt ontlenen.
Hoe kom je dáár nou weer bij?

16again

Moneyman schreef:
15 dec 2021 21:27
snuffel1 schreef:
De app o.i.d. van de zonnepanelen geven wel aan dat er 6150 Kwh opbrengst is geweest maar dat is een theoretische opbrengst en ter informatie waar u geen rechten aan kunt ontlenen.
Natuurlijk is de ingebouwde meter niet officieel goedgekeurd, en is de aangegeven waarde vooral indicatief.

Moneyman

Dat de meter "niet officieel goedgekeurd is", is iets heel anders dan "dat de waarden indicatief zouden zijn". De gegeven waarden zijn gewoon de gemeten waarden, niets indicatiefs aan.

16again

Ongetwijfeld zal de meetwaarde redelijk nauwkeurig zijn , foutmarge bijvoorbeeld 5%. Prima voor eigen gebruik
Maar snuffel1 heeft het over rechten ontlenen, dat is de context voor "indicatief."

Moneyman

Dergelijke grote afwijkingen in de meerwaarden heb ik nog niet kunnen constateren. In tegendeel. De meerwaarden zijn uiterst nauwkeurig.

Maar los daarvan: we spreken hier helemaal niet over kleine afwijkingen, we hebben het hier over grote hoeveelheden. In die context is de opmerking van snuffel onzin. Alsof een geringe afwijking van de interne meter dergelijke verschillen (van 2000 KWH!!) zou mogen verklaren… natuurlijk niet.

16again

Moneyman schreef:
16 dec 2021 07:59
Dergelijke grote afwijkingen in de meerwaarden heb ik nog niet kunnen constateren. In tegendeel. De meerwaarden zijn uiterst nauwkeurig.
Wat is dan de onnauwkeurigheid van jou type meter ingebouwd in je omvormers? Die bepaal je niet simpel met een vergelijkende meting van 1 exemplaar met een andere meter.
Uit het bekende artikel van Lenferink maak ik op dat class1 gecertificeerde meters een onnauwkeurigheid van max +/- 2% dienen te hebben.

In de context van dit topic is de onnauwkeurigheid inderdaad irrelevant. Het gaat om een rekenfout

Moneyman

16again schreef:
16 dec 2021 08:50
In de context van dit topic is de onnauwkeurigheid inderdaad irrelevant. Het gaat om een rekenfout
En dat is exact het punt wat ik heel wat posts geleden al maakte. De verklaring van Snuffel is onzinnig. Daar doet een discussie over de exacte mate van nauwkeurigheid niets aan af.

Michael Pesch

Stedin geeft aan dat mijn apparatuur een deel verbruikt in huis voordat het terug gegeleverd word aan het NET. Maar wij hebben stroomstoring gehad maar mijn zonnepanelen hielden mijn apparaten niet aan terwijl mijn omvormer aangaf (op die dag) dat er 3000 kwh zonnestroom aanwezig is. Dus dat Stedin beweerd dat mijn apparatuur het eerst verbruikt klopt niet.

16again

Michael Pesch schreef:
16 dec 2021 13:05
Stedin geeft aan dat mijn apparatuur een deel verbruikt in huis voordat het terug gegeleverd word aan het NET.
Klopt
Michael Pesch schreef:
16 dec 2021 13:05
Maar wij hebben stroomstoring gehad maar mijn zonnepanelen hielden mijn apparaten niet aan terwijl mijn omvormer aangaf (op die dag) dat er 3000 kwh zonnestroom aanwezig is.
Zodra netspanning wegvalt, stoppen de zonnepanelen.
En dan kun je niets terugleveren, maar ook niet zelf verbruiken.
Uiteraard scheelt dat geen 3000kWh, dat is je halve jaaropbrengst

16again

Moneyman schreef:
16 dec 2021 10:19
16again schreef:
16 dec 2021 08:50
En dat is exact het punt wat ik heel wat posts geleden al maakte. De verklaring van Snuffel is onzinnig. Daar doet een discussie over de exacte mate van nauwkeurigheid niets aan af.
Die discussie heb je wel zelf gestart, door een weinig relevante zin van snuffel1 selectief uit te lichten, en daar een vraag bij te stellen.
Moneyman schreef:
15 dec 2021 21:27
snuffel1 schreef:

Moneyman

16again schreef:
16 dec 2021 13:14
Die discussie heb je wel zelf gestart, door een weinig relevante zin van snuffel1 selectief uit te lichten, en daar een vraag bij te stellen.
Onzin. Ik stel een vraag die (uiteraard) gericht is op dit topic. Daarin zat absoluut niet de draai naar de exacte (on)nauwkeurigheid van de app-meters, want daar gaat het helemaal niet over.

Michael Pesch

excuses type fout, het gaat om 3000 Watt opbrengst door de zonnepannelen op die dag. Zodra er zon is gaat mijn omvormer aan dus ik snap niet zo goed wat u bedoelt dat het wegvalt. Toen de zonnepanelen aan de omvormer werd aangesloten ging het al aan zonder dat het in onze meterkast is aangesloten.

Mijn vraag is dus voor de gene die zonnepanelen heeft: Hebben jullie het verschil ook in de omvormer en de slimme meter? Meld dit dan aan je net beheerder van stroom voorziening.

Moneyman

Michael Pesch schreef:
16 dec 2021 13:23
Mijn vraag is dus voor de gene die zonnepanelen heeft: Hebben jullie het verschil ook in de omvormer en de slimme meter?
Nee dus: het sluit precies op elkaar aan.

de auditu

Ongelezen bericht door de auditu »

Michael Pesch schreef:
16 dec 2021 13:23
Zodra er zon is gaat mijn omvormer aan dus ik snap niet zo goed wat u bedoelt dat het wegvalt. Toen de zonnepanelen aan de omvormer werd aangesloten ging het al aan zonder dat het in onze meterkast is aangesloten.
Nu ben ik wel heel benieuwd naar merk en type omvormer die u gebruikt. Voor zover mij bekend worden in Nederland geen omvormers verkocht die dat doen. Het zou zelfs verboden kunnen zijn, vanwege veiligheid.

Gesloten