Stijgt jouw gasprijs door de onrust in het Midden Oosten?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Radar
Site Admin

Stijgt jouw gasprijs door de onrust in het Midden Oosten?

Ongelezen bericht door Radar »

De gasprijzen zijn flink gestegen door de onrust in het Midden-Oosten. Het vervoer van fysiek gas staat nagenoeg stil en Qatar is tijdelijk gestopt met scheepsvervoer van vloeibaar aardgas. Merk jij dit in je portemonnee? Heb je al van je energieleverancier gehoord dat je tarieven stijgen? Deel jouw ervaringen.

Radar ging in gesprek met Joris Kerkhof, manager domein Energie bij Independer over waar deze prijsveranderingen dan van afhangen. Het artikel lees je hier: https://radar.avrotros.nl/artikel/stijg ... chen-62422

Speedy123

Re: Stijgt jouw gasprijs door de onrust in het Midden Oosten?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nee mijn gasprijs stijgt niet. Net zoals mijn stroom even duur blijft. Dat is het voordeel van een lang lopend contract. Niet alleen krijg je dan een hoge welkoms korting, je tarieven staan gewoon voor drie jaar vast. Tot volgend jaar mei betaald ik dus gewoon hetzelfde tarief voor gas en licht.

De Posthoorn

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

Nee, mijn gasprijs stijgt niet, want ik heb geen gas.😁

De Posthoorn

Stijgende gasprijzen door onrust Midden-Oosten: kun jij nog warm douchen?
Vreemde vraag trouwens of iemand nog warm kan douchen.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

De Posthoorn schreef:
03 mar 2026 15:10
Het douchen maakt ook nog eens zo'n klein deel uit van je gasverbruik (mits je met gas verwarmd)dat de gasprijs daarvoor totaal irrelevant is.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dan gaan jullie er mijn inziens onterecht vanuit dat mensen rationeel nadenken bij dit soort dingen. Zat mensen die hun cv ketel gewoon uit hebben gezet en hun boiler hebben afgesloten tijdens de laatste periode dat de energieprijzen zo hoog waren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het zit ook letterlijk in de campagnes vanuit de overheid: minder lang of minder warm douchen. Dus dat mensen dat zouden overwegen is niet gek.

Ik heb er voorlopig geen last van, zit nog in een 3-jarig contract.

angel1978

Vattenfall en Eneco stoppen deels met aanbieden van vaste energiecontracten

https://nos.nl/artikel/2604805-vattenfa ... contracten

Totale paniek lijkt het...

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

angel1978 schreef:
03 mar 2026 17:23

Geen paniek, er is veel onzekerheid. Als de gasleveringen uit Qatar afnemen of stilvallen, dan wordt het gas elders duurder. Hoe lang dat gaat duren, dat weet niemand dus snap ik het wel dat een leverancier nu eventjes liever geen drie jarige overeenkomst sluit.

Wel erg sneu voor degenen die wilde profiteren van de gewijzigde gebruikersvoorwaarden van Essent. Je zal maar net je langlopende, vaste contract bij Essent opgezegd hebben en nu overgaan op een variabel contract...

De Posthoorn

Speedy123 schreef:
03 mar 2026 17:31
angel1978 schreef:

Geen paniek, er is veel onzekerheid. Als de gasleveringen uit Qatar afnemen of stilvallen, dan wordt het gas elders duurder. Hoe lang dat gaat duren, dat weet niemand dus snap ik het wel dat een leverancier nu eventjes liever geen drie jarige overeenkomst sluit.

Wel erg sneu voor degenen die wilde profiteren van de gewijzigde gebruikersvoorwaarden van Essent. Je zal maar net je langlopende, vaste contract bij Essent opgezegd hebben en nu overgaan op een variabel contract...
Laat ik nou net mijn Essent contract zonder boete eerder beëindigd hebben en een gunstig vast contract hebben afgesloten bij Vattenfall. :mrgreen:

angel1978

Speedy123 schreef:
03 mar 2026 17:31
angel1978 schreef:

Dat je nu geen langlopende contracten aanbiedt vindt ik zeker niet zo gek.
Maar
Vattenfall is ook gestopt met het aanbieden van de variabele contracten aan nieuwe klanten. Dat zijn de contracten die meebewegen met de marktprijs. Hoelang dat gaat duren is nog niet duidelijk, laat een woordvoerder weten.
is wat mij betreft wel een paniek-actie.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Speedy123 schreef:
03 mar 2026 13:02
Nee mijn gasprijs stijgt niet. Net zoals mijn stroom even duur blijft. Dat is het voordeel van een lang lopend contract. Niet alleen krijg je dan een hoge welkoms korting, je tarieven staan gewoon voor drie jaar vast. Tot volgend jaar mei betaald ik dus gewoon hetzelfde tarief voor gas en licht.
Ik tot en met februari volgend jaar. Maar aangezien ik amper gas gebruik van maart t/m november, kan ik het wel even uitzingen, mochten de prijzen dan nog onverhoopt erg hoog zijn, tot een moment dat de prijzen lager zijn.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
03 mar 2026 17:46
Ik wel. Als bedrijf bied je hoog aan, zodra de prijzen weer dalen verdien je flink.

Nijogeth

Maar als de prijzen verder stijgen, kost het je erg veel.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
03 mar 2026 21:05
angel1978 schreef:
03 mar 2026 17:46
Ik wel. Als bedrijf bied je hoog aan, zodra de prijzen weer dalen verdien je flink.
Ik denk dat energiebedrijven meer verstand van deze materie weten dan wij....

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

riddert schreef:
03 mar 2026 15:33
De Posthoorn schreef:
03 mar 2026 15:10
Het douchen maakt ook nog eens zo'n klein deel uit van je gasverbruik (mits je met gas verwarmd)dat de gasprijs daarvoor totaal irrelevant is.
Dat hangt toch echt van de situatie af. Voor een gezin van 5 personen in een energie-efficient modern huis heeft douchen een grotere impact op de energierekening dan bij een alleenstaande in een slecht geïsoleerd oud huis.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ja. Mijn gasprijs is gestegen. Tot nu toe met 14 cent per kuub. Ik heb een dynamisch contract en gebruik gas alleen maar voor SWW. Kan er dus niet wakker van liggen.
Voor de mensen die een contract willen of moeten verlengen kan het lastig zijn. Even geen goed vast contract kunnen vinden of te duur. Geen paniek. Gewoon variabel of dynamisch gaan en even afwachten tot de prijzen weer normaliseren. Als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

xflorisx schreef:
04 mar 2026 04:03
Voor de mensen die een contract willen of moeten verlengen kan het lastig zijn. Even geen goed vast contract kunnen vinden of te duur. Geen paniek. Gewoon variabel of dynamisch gaan en even afwachten tot de prijzen weer normaliseren.
Dat zou ik ook doen. Het stookseizoen is zowat voorbij, dus het verbruik in de komende maanden is maar een beperkt deel van je jaarverbruik, waardoor deze maanden niet meer zo zwaar mee wegen.

Mijn verwachting is dat gasprijs door de paniek flink kan pieken, maar daarna weer wat gaat normaliseren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
04 mar 2026 08:25
Het stookseizoen is zowat voorbij, dus het verbruik in de komende maanden is maar een beperkt deel van je jaarverbruik, waardoor deze maanden niet meer zo zwaar mee wegen.

Mijn verwachting is dat gasprijs door de paniek flink kan pieken, maar daarna weer wat gaat normaliseren.
Ik denk dat je hier iets heel belangrijkst zegt wat veel mensen in de eerste schrik vergeten. Ik ben het met je eens: ik zou ook lekker aankijken, als ik geen vast contract zou hebben.

Nijogeth

Dat is dus exact wat ik ook al aangaf. Aangezien ik van maart t/m november eigenlijk alleen gas verbruik voor het warm water, is dat relatief te verwaarlozen. Als volgend jaar februari mijn contract verloopt, kan ik het dan theoretisch nog 9 maanden aankijken.

Plaats reactie