LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Supermarkt geopend op zondag

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Vind u het prettig dat supermarkten op zondag geopend zijn ?

Ja
41
68%
Nee
19
32%
 
Totaal aantal stemmen: 60

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

In de openingspost gaat het puur om mensen die willen hebben dat de zondagsrust geaccepteerd
word door de winkeleigenaar, de mensen willen niet dat die supermarkt geopend is.

Maar zo kunnen er ook andere redenen zijn waarom een winkel op zondag niet open is zoals
mensen in dit topic al aangegeven/ of waarom mensen vinden dat een winkel niet op zondag open moet zijn.

Gaat me dus niet puur om religie hoor. ;)

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Chocomelk schreef:In de openingspost gaat het puur om mensen die willen hebben dat de zondagsrust geaccepteerd
word door de winkeleigenaar, de mensen willen niet dat die supermarkt geopend is.

Maar zo kunnen er ook andere redenen zijn waarom een winkel op zondag niet open is zoals
mensen in dit topic al aangegeven/ of waarom mensen vinden dat een winkel niet op zondag open moet zijn.

Gaat me dus niet puur om religie hoor. ;)
Ook als religie niet de hoofdoorzaak lijkt is er vaak een indirecte link met het geloof.
Simpelweg omdat heel veel wetten en regels in Nederland gebaseerd zijn op het Christelijk geloof.
Zelfs de dagen van de week zijn gerelateerd aan het geloof.
CAO's beloven vaak hogere beloningen voor werken op zaterdag of zondag.
Ook dit is gebaseerd op het feit dat de zondag als rustdag werd gezien toen de nu geldende wetten en regels werden opgesteld. Ook nu zijn er nog politiek partijen die religie als basis zien voor hun beleid (SGP CU en in mindere mate zelfs het CDA). Ook zij hebben invloed op de wetten en regels in Nederland.
Dat in de meeste beroepen werken op zaterdag of zondag beter betaald wordt is dus ook te danken aan de Christelijke achtergrond van Nederland.
Of je daar blij mee moet zij weet ik niet.
Het is echter wel zo.
Ik ben overtuigd atheïst en vraag winkels niet om open te gaan op zondag.
Als ze dat wel doen vind ik dat soms wel prettig.
Ik kan en wil dus niet begrijpen dat gelovigen winkels willen dwingen om niet op zondag open te gaan.
Wet gaat boven geloof!
Al geloof ik dat zelfs in 2014 de wet nog steeds het schoothondje is van religieuze regels.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ acjzr1, ben het helemaal met je eens dat winkels voorheen nog altijd gesloten waren
op zondag vanwege geloof omdat volgens het geloof de zondag de dag des rust moet zijn.
Nou dat is al jaren niet meer zo alleen nog in de bible belt dorpen en die zijn er nog altijd in Nederland.
Wel word dat (gelukkig) steeds minder.

Ieder moet leven zoals hij/zij dat graag wil maar leg andere door je geloof geen 'regels' op.
En dat doen nog steeds heel veel gelovige zie oa openingspost.

100% mee eens : Wet gaat boven geloof.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@ Chocomelk, (Bedankt voor de reactie!) de Bible belt dorpen zijn er inderdaad helaas nog steeds.
Deze (On)mensen laten hun kinderen nog steeds niet inenten tegen ziekten die te voorkomen zijn. Ook aarzelen zij wanneer het nodig is om een arts of een ziekenhuis te bezoeken voor hun kind, zich zelf of iemand anders. Enkel en alleen maar omdat zij geloven dat wat hen of iemand anders overkomt "God's"wil is? Ik ben van mening dat de gelovigen eens moeten gaan begrijpen dat als er een God bestaat, hij geen bezwaar zou hebben tegen de medische wetenschap! En dat hij er zelfs waardering voor zou hebben!
Het lijkt mij aannemelijk dat er gelovigen zijn die begrijpen dat de wetenschap gelijk heeft.
Want als God zo goed is dan heeft hij ongetwijfeld simpele stervelingen geleerd om anderen te genezen.
Ik hoop dat die mensen de rest kunnen overtuigen dat 2000 jaar oude sprookjes niet erg geloofwaardig meer zijn.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jan 2014 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht verwijderd. Reden: reactie op verwijderde quote

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

Want als God zo goed is dan heeft hij ongetwijfeld simpele stervelingen geleerd om anderen te genezen.
Ik hoop dat die mensen de rest kunnen overtuigen dat 2000 jaar oude sprookjes niet erg geloofwaardig meer zijn.

Wat dit met een supermarkt geopend op zondag te doen heeft, is mij niet duidelijk.
Maar ik geef graag antwoord, op dit sprookje.
Nergens wordt beweerd dat god, nu weet ik niet welke je bedoeld, mensen heeft geleerd om andere te genezen. :shock:

Iedere volwassen persoon, kan met het "sprookje" meegaan en zijn eigen mening vormen, niemand is verplicht.

Mijn mening in deze is dan ook:

Ik heb te weinig geloof om een atheïst te zijn

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Anna van Hannoverstraat 4
2595 BJ Den Haag
Telefoonnummer: 070 - 333 4444

"Op dit moment zij onze kantoren gesloten, u kunt op werkdagen ...van 8 tot half 6 tot enz."
Morgen nog maar 's proberen dan.

U kunt uw vraag telefonisch stellen via het 4-cijferig telefoonnummer 1400 op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur.
"Deze dienst is vandaag niet beschikbaar."

Het huidige kabinet werd door VVD en PvdA gevormd na de verkiezingen van 12 september 2012. Het kabinet bestaat uit 7 ministers van de VVD en 6 ministers van de PvdA.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

Het is blijkbaar nogal een issue dat veel wetten en regels gebaseerd zijn op het christelijk geloof.
Zoals de werk (en rust)dagen van een groot deel van de beroepsbevolking.
Dat had in de loop der jaren best 's veranderd kunnen worden, zeker als de christelijke partijen in de minderheid zijn.
Het huidige kabinet bestaat uit PvdA en VVD; zie zouden het voortouw kunnen nemen om bijv. de ministeries beschikbaar te laten zijn op zaterdagen en zondagen. En niet alleen de tussenliggende dagen als werkdagen te benoemen.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 jan 2014 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op verwijderde quote verwijderd

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is blijkbaar nogal een issue dat veel wetten en regels gebaseerd zijn op het christelijk geloof.
Er is precies een persoon die dit aankaartte. Schrijf die dan aan ipv zo'n losse flodder af te leveren die niemand ( uitgezonderd de trol natuurlijk ) begrijpt.

Dit had veranderd kunne worden , maar is blijkbaar (nog) niet gebeurd. Dit is echter ook totaal niet relevant aangezien volgens mij werkdagen niet in een wet verankerd zijn. Enige dat in de wet staat is dat je recht hebt op minimaal 13 vrije zondagen ( tenzij de aard van het werk vereist dat dit anders is en dit in een cao beperkt wordt ).

Waarom dan weer ministeries is de weekenden open moeten zijn is me helemaal een raadsel. Ook dit is enkel bemoeizucht en blijkbaar de zucht naar eenheid ( waar die ook vandaan komt ). Laat mensen, werkgevers en werknemers dit toch gewoon zelf bepalen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

Laat mensen, werkgevers en werknemers dit toch gewoon zelf bepalen.
Dat zou mooi zijn en wat voor een rompslomp, als iedereen maar zelf bepaald.
De werknemer kan het zelf niet bepalen, want volgens sommige hier, is het werken of vertrekken.

Het is wettelijk geregeld, daar moeten zich werkgevers aan houden, en niet omdat het een trend is, om zondags open te houden.

In de wet staat nergens, dat dit uit een geloof voortvloeide, maar vroeger was het 6 dagen werken een dag vrij, en dat was de zondag.
Het maakte niets uit, welk geloof iemand had,voor alle werknemers was vrij, behalve die hier zijn vermeld.
Werken op zondag

Het uitgangspunt is dat een werknemer op zondag niet hoeft te werken, tenzij dat is afgesproken. Werken op zondag mag overigens alleen als het soort werk dat noodzakelijk maakt. Bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, horeca, bij de politie of brandweer. Maar bijvoorbeeld ook in de industrie waar een bepaald productieproces niet onderbroken mag worden. Ook kunnen de bedrijfsomstandigheden zondagswerk noodzakelijk maken. In dat geval moet de werkgever eerst met de ondernemingsraad overeenstemming bereiken. Bovendien moet de werknemer er zelf ook mee instemmen.

Een werknemer heeft recht op minstens dertien vrije zondagen per jaar. In de cao kan worden afgesproken dat het aantal vrije zondagen minder dan dertien is, maar ook in dit geval moet de werknemer daar zelf mee instemmen.
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/m ... ijden#ID96


Ben ik verplicht om op zondag te werken?

U hoeft op zondag niet te werken. Behalve als u dit vooraf met uw werkgever heeft afgesproken omdat de aard van het werk hierom vraagt. Bijvoorbeeld als u werkt in de gezondheidszorg, horeca of bij de politie of brandweer. Maar het kan ook voorkomen in de industrie, als een bepaald productieproces niet onderbroken mag worden.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... erken.html

witte angora
Berichten: 31964
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:
zie zouden het voortouw kunnen nemen om bijv. de ministeries beschikbaar te laten zijn op zaterdagen en zondagen. En niet alleen de tussenliggende dagen als werkdagen te benoemen.
Er is geen enkele reden om kantoren in het weekend open te houden. Wel om supermarkten 7 dagen per week open te houden. De supermarktmedewerkers werken echt niet 7 dagen per week, zij hebben dan op andere dagen vrij.

De kosten van het open houden van supermarkten / winkels 7 dagen p.w. worden doorberekend in de prijzen. Het open houden van kantoren kost alleen maar geld (meer loon werknemers, kosten verwarming). Als zij dat dus bijv.bij Ministeries gaan doen, zullen de belastingen omhoog moeten om kostendekkend te worden.

Bovendien: het VVD en PvdA hebben niet de meerderheid in de E.K.
Je mening over kantoren deel ik eerlijk gezegd niet. Als kantoren 7 dagen per week open zouden zijn, zouden werkplekken verdeeld kunnen worden over meerdere werknemers. Bij sommige bedrijven hebben bepaalde mensen nu al geen vaste werkplek meer, dus dat hoeft bij veel bedrijven niet zo'n groot probleem te zijn.

Voordeel van minder noodzakelijke werkplekken is dat kantoren kleiner gebouwd kunnen worden. En kleinere kantoren schelen niet alleen vierkante meters, maar ook energiekosten. Ik neem tenminste niet aan dat de cv in het weekend helemaal uitgezet gaat worden. Als de openingstijden dan ook nog eens flink opgerekt gaan worden (dus werken mogelijk tussen bijvoorbeeld 6 uur 's ochtends en 11 uur 's avonds, dan zou de besparing op ruimte en energie zomaar ruim de helft kunnen zijn.

Voordeel van kantoren die 7 dagen per week open zijn, is dat ze ook 7 dagen per week bereikbaar zijn, dus ook voor degenen die nu hun werktijden voornamelijk onder kantoortijden hebben.

Wil dit nu zeggen dat ik voorstander ben van een 24/7 economie? Nee, dat niet. Liever niet zelfs. En wat de besparing op kantooroppervlakte betreft heeft het al weinig nut, momenteel staat circa 15% van de kantoren leeg, dus kleinere kantoren voegen weinig toe. Behalve dan de energiebesparing. Maar in een open discussie zul je nu eenmaal alle argumenten mee moeten nemen. De voordelen om ook kantoren in het weekend open te laten zijn, zijn er wel degelijk. Of het gewenst is, is een andere discussie.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bedrijven moeten open zijn als hun klanten daar behoefte aan hebben. Als de klanten van een bedrijf ook alleen maar van maandag tot en met vrijdag werken, voegt een 7 daagse werkweek niets toe. Als de klanten juist in het weekend contact willen hebben (denk bijvoorbeeld aan banken of verzekeraars), dan moet er wel gewerkt worden. Dit is niet anders dan bij winkels.

We hebben in Nederland in de jaren 70/80 verzonnen dat industrie vies is en we een grote dienstverlenende sector willen hebben, dan moeten we niet zeuren over de consequenties daarvan. Diensten lever je als de klant daar behoefte aan heeft.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

@angel Waarom dan weer ministeries is de weekenden open moeten zijn is me helemaal een raadsel

Waar jij vandaan haalt dat ik vind dat dat zou moeten, is mij een raadsel.

@vogels De kosten van het open houden van supermarkten / winkels 7 dagen p.w. worden doorberekend in de prijzen. Het open houden van kantoren kost alleen maar geld (meer loon werknemers, kosten verwarming). Als zij dat dus bijv.bij Ministeries gaan doen, zullen de belastingen omhoog moeten om kostendekkend te worden.

Dit lijkt er op dat het 7 p.w. geopend zijn van winkels, de consument geld kost. Die heeft het er blijkbaar voor over; de consument van wie het wat minder mag, betaalt dezelfde prijzen.

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door choocomell »

@jolijn zo kan je het ook bekijken: mensen zoals mij die alleen weekend kunnen shoppen betalen voor de mensen die doordeweeks zo graag willen shoppen. Dus ik betaal de zelfde prijzen terwijl ik slechts 1 of max 2 dagen boodschappen kan doen. Maar goed dat neem ik voor lief want dit is een samenleving toch? Dan kom je voor elkaar op en betaal je dingen voor elkaar. Je bent altijd nog vrij om een vrije rimboe op te zoeken in Afrika, kan je alleen betalen voor je eigen dingen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

choocomell schreef:@jolijn zo kan je het ook bekijken: mensen zoals mij die alleen weekend kunnen shoppen betalen voor de mensen die doordeweeks zo graag willen shoppen. Dus ik betaal de zelfde prijzen terwijl ik slechts 1 of max 2 dagen boodschappen kan doen. Maar goed dat neem ik voor lief want dit is een samenleving toch? Dan kom je voor elkaar op en betaal je dingen voor elkaar. Je bent altijd nog vrij om een vrije rimboe op te zoeken in Afrika, kan je alleen betalen voor je eigen dingen.
Wie zegt dat mensen die niet op zondag boodschappen doen/shoppen, dat op alle andere dagen kunnen/willen en ook doen?
@Vogels stelt dat 7 dagen per week open, wordt doorberekend in de prijzen.
Als 1 vaste dag in de week de winkels gesloten zouden zijn, bijv. maandag, hoeft er wat minder in de prijzen doorberekend te worden.
Dan zou ik, als lid van de samenleving, dat geld liever ergens anders aan uitgeven. Iets meer aan zaken die over het algemeen als noodzakelijker worden gezien, dan zoveel mogelijk dagen/uren per week kunnen shoppen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

angel1978 schreef:
Jolijn schreef:@angel Waarom dan weer ministeries is de weekenden open moeten zijn is me helemaal een raadsel

Waar jij vandaan haalt dat ik vind dat dat zou moeten, is mij een raadsel.

@vogels De kosten van het open houden van supermarkten / winkels 7 dagen p.w. worden doorberekend in de prijzen. Het open houden van kantoren kost alleen maar geld (meer loon werknemers, kosten verwarming). Als zij dat dus bijv.bij Ministeries gaan doen, zullen de belastingen omhoog moeten om kostendekkend te worden.

Dit lijkt er op dat het 7 p.w. geopend zijn van winkels, de consument geld kost. Die heeft het er blijkbaar voor over; de consument van wie het wat minder mag, betaalt dezelfde prijzen.
Jolien,

Dat is dus precies wat ik wil zeggen met je nietszeggende posts.
Je speelt continu spelletjes en/of dropt wat statements.

Discussiëren doe je normaal gesproken met je eigen mening. Jij speelt enkel spelletjes lijkt het.
Dit statement is van @vogels en daar reageer ik op.
Of het wel/niet extra geld kost is al eerder ter sprake gekomen.
Als mijn mening je niet duidelijk is, zal niets wat ik schrijf daaraan iets veranderen.
Discussiëren is voor mij meer dan mijn eigen mening verkondigen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ vogels

Sorry moet je mening helaas niet delen
Op internationale bedrijven die werken met buitenland china oa,die werken gewoon door weekend,als er problemen zijn moeten er mensen dingen op kunnen lossen,
Niet alle kantoren zijn,het zelfde..

Aangezien mijn man toch echt wel eens in de twee weken op za of zo dienst heeft,als er problemen zijn oplossen,niks te klagen! Maar is wel realiteid p zelf voor gekozen dus..prima.
Die noodzaak is er wel degelijk anders ligt alles stil en dat kost miljoenen per dag....
Niet overdreven

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

choocomell schreef:@jolijn zo kan je het ook bekijken: mensen zoals mij die alleen weekend kunnen shoppen betalen voor de mensen die doordeweeks zo graag willen shoppen. Dus ik betaal de zelfde prijzen terwijl ik slechts 1 of max 2 dagen boodschappen kan doen. Maar goed dat neem ik voor lief want dit is een samenleving toch? Dan kom je voor elkaar op en betaal je dingen voor elkaar. Je bent altijd nog vrij om een vrije rimboe op te zoeken in Afrika, kan je alleen betalen voor je eigen dingen.
Fout interpretatie.
Je kan volgens een eerder bericht wel boodschappen doen, maar je wilt het niet, dat is een groot verschil.
Voor elkaar opkomen om te betalen, doe ik als voorbeeld bij de zorgverzekering, maar niet omdat mensen nu plotseling op zondag boodschappen moeten doen.
Misschien een optie, voor deze mensen de prijzen op zondag aanpassen, omdat het personeel anders betaald moet worden, dan ben ik benieuwd, op een nieuw discussie omdat de prijzen omhoog gegaan zijn.
Iemand heeft geschreven, wie wil er oud brood op zondag eten!

Nou dan hebben vele mensen in het verleden op zondag oud brood moeten eten.
En schei uit met het steeds aanhalen van het christelijke geloof, heeft er niets mee te doen, want ook Moslims en anders georiënteerde, hebben op zondag vrij.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door tenormin »

want ook Moslims en anders georiënteerde, hebben op zondag vrij.
Hier zijn 'onze' Moslims juist op Zondag open. Zijn allemaal zelfstandige ondernemers, wel in de voeding sector. Zijn trouwens iedere dag open. 3 van de 4 Zondagen is in het winkelcentrum alles dicht behalve zij en McDonalds. 1 Zondag (tot nu toe)per maand mogen de winkels open zijn. En dan is het stervensdruk.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het personeel wil werken op zondag, de ondernemer wil Open op zondag en de klant wil winkelen op zondag. De rest doet er niet toe.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

tenormin schreef:
want ook Moslims en anders georiënteerde, hebben op zondag vrij.
Hier zijn 'onze' Moslims juist op Zondag open. Zijn allemaal zelfstandige ondernemers, wel in de voeding sector. Zijn trouwens iedere dag open. 3 van de 4 Zondagen is in het winkelcentrum alles dicht behalve zij en McDonalds. 1 Zondag (tot nu toe)per maand mogen de winkels open zijn. En dan is het stervensdruk.
Ik heb het niet over ondernemers, maar over werknemers, welke op zondag vrij hebben. :wink:

Gesloten