LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tascontroles bij Aldi en Lidl

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gast

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door Gast »

Het probleem is hier tweeledig:

--Winkelpersoneel MAG tassen controleren, maar dat mogen ze alleen doen, als dat kenbaar wordt gemaakt, voor je de betreffende winkel betreedt. Passeer je als klant zo'n duidelijk bord, en je loopt verder, dan word je als klant geacht er kennis van te hebben genomen, ook al heb je het bord in werkelijkheid niet eens gelezen.

Wanneer je dan aan de kassa bezwaar maakt tegen het controleren, heb je geen recht van spreken. Je kunt dan maar beter gewoon meewerken.

--Aan de andere kant: iedereen, dus ook het winkelpersoneel, heeft het recht iemand staande te houden (aan te houden) wanneer daar een gegronde reden voor is, bijvoorbeeld een serieuze diefstalverdenking.

Het mag dus absoluut niet op grond van uiterlijkheden (we kennen allemaal die domme fout, die Anja Joos het leven heeft gekost, alleen omdat ze in de ogen van het winkelpersoneel eruit zag als een mogelijke winkeldief, werd zij zo hardhandig aangepakt, dat ze dat niet overleefde)

Gast

Het probleem is hier tweeledig:

--Winkelpersoneel MAG tassen controleren, maar dat mogen ze alleen doen, als dat kenbaar wordt gemaakt, voor je de betreffende winkel betreedt. Passeer je als klant zo'n duidelijk bord, en je loopt verder, dan word je als klant geacht er kennis van te hebben genomen, ook al heb je het bord in werkelijkheid niet eens gelezen.

Wanneer je dan aan de kassa bezwaar maakt tegen het controleren, heb je geen recht van spreken. Je kunt dan maar beter gewoon meewerken.

--Aan de andere kant: iedereen, dus ook het winkelpersoneel, heeft het recht iemand staande te houden (aan te houden) wanneer daar een gegronde reden voor is, bijvoorbeeld een serieuze diefstalverdenking.

Het mag dus absoluut niet op grond van uiterlijkheden (we kennen allemaal die domme fout, die Anja Joos het leven heeft gekost, alleen omdat ze in de ogen van het winkelpersoneel eruit zag als een mogelijke winkeldief, werd zij zo hardhandig aangepakt, dat ze dat niet overleefde)

Beste Gast,

Het eerste deel van wat je zegt is absoluut niet waar. Winkelpersoneel mogen absoluut niet je tas controleren. Dit mag alleen gebeuren door een opsporingsambtenaar (politie, duane, e.d.) Verder helemaal niemand. Ze kunnen honderden bordjes ophangen, maakt niets uit. Het is nl. wettelijk geregeld dat het personeel dit niet mag doen.

Qua tweede deel vind ik dat het niets meer te maken had met staande houden van een winkeldief. Dit was gewoon het belachelijk afrandselen van iemand met als excuus dat ze mischien wat gestolen had. Nou had ik begrepen (kan er naast zitten) dat deze gasten gewoon nog voor de winkel werken. Als ik eigenaar zou zijn van deze winkel, zou ik er persoonlijk voor zorgen dat dit soort gasten nooit meer in een winkel zouden werken.

Gast

Dames en Heren,

Gefeliciteerd!!

Weer 3 kantjes vol met onzin!! Wees maar trots op jezelf...

Propkuh

Ongelezen bericht door Propkuh »

Kort maar krachtig is mijn antwoord:HET MAG NIET!!

Tassencontrole mag alleen in een appart hokje in de winkel, en zeker niet in het openbaar in de winkel.Dan moet er uiteraard wel bewijs zijn dat U iets heeft mee genomen. Dit om U te beschermen tegen potten kijkers. Ook moet er een tweede persoon aanwezig zijn, als (getuigen ) om het zomaar te noemen, dat de ander geen geintjes met U uit kan halen, bijv. door er andere dingen bij te doen ingeval van diefstal. Het mag dus zeker nooit door een persoon gedaan worden en ook niet in het openbaar zodat U in de kijker staat. En als U hier niet aan mee wilt werken dan bent U dat ook NIET verplicht.
Ik hoop dat dit duidelijk voor iedereen is.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Tassencontrole mag niet zonder medewerking van de klant. Iedereen mag iedereen de vraag stellen of hij/zij in iemands tas wil kijken. Maar: niemand kan verplicht worden gesteld om daaraan mee te werken. Ook niet wanneer dit staat aangegeven in de winkel. De reden hiervoor is simpel: personeel van een winkel heeft geen opsporingsbevoegdheid. Een politieagent heeft dit, als opsporingsambtenaar (uiteraard) wel. Je kunt dus een tassencontrole door personeel van de winkel weigeren. Dit geldt ook wanneer de controle plaatsvindt in een hoek van de winkel en/of wanneer de controle plaatsvindt door personeel van een beveiligingsbedrijf. Personeel van een beveiligingsbedrijf zijn namelijk niet meer dan gewone burgers met een pak van een beveiligingsbedrijf aan. Als de cassiere of de bewakingsman toch in je tas wil wroeten, deel ze dan maar mee dat ze maar beter bij de politie hadden kunnen solliciteren. Tolereer in geen geval dat ze je fouilleren.

Gast

Geachte 'deskundigen'. Ik mis een juridische onderbouwing in jullie verhalen !!!

AF AF

Ongelezen bericht door AF AF »

Wat voor onderbouwing ,winkel personeel blijft met zijn handen van MIJN tas af

Gast

Gast van 8 februari 2005, 14.04:

Wat jij zegt, zijn sprookjes. Tassen mogen weldegelijk worden gecontroleerd door winkelpersoneel. Wat zij zegt over opsporingsambtenaren, is al enkele jaren achterhaald

Gast

Kijk hiervoor eens voor de aardigheid op google, dan zie je daar de juridische onderbouwing van mijn betoog.

Wanneer ik google kan raadplegen, kunnen anderen dat toch zeker ook?

Gast

Ik heb het voor het gemak hier maar even gekopieerd. DIT is mijn juridische onderbouwing: het gaat om een projekt in samenwerking met de politie, dus het is volstrekt legaal wat men doet.

Van onze verslaggever

Weert - De eigenaren van alle grote supermarkten in de regio Weert zijn de winkeldiefstallen in hun zaken meer dan beu. Om dieven af te schrikken moeten vanaf 1 juni alle klanten hun tassen bij de kassa laten inzien door het winkelpersoneel.

Mensen die hun tassen niet willen laten controleren, krijgen het dringende verzoek hun tassen in speciale kluisjes op te bergen. Die komen bij de ingangen van de supermarkten te staan. De verplichte tassencontrole wordt toegevoegd aan de al bestaande huisregels.

De maatregel is door de supers bedacht omdat het aantal winkeldiefstallen ondanks het verplicht gebruik van winkelwagentjes nog steeds toeneemt.

Volgens eigen berekeningen wordt jaarlijks voor 600.000 tot 900.000 euro aan spullen gestolen in de negentien supermarkten in Weert (10), Nederweert (3), Heythuysen (2) en in Stramproy, Baexem, Ospel en Maarheeze.

Woordvoerder J. Roelofsen van Super de Boer Heerschap is blij dat alle supermarkten in de regio Weert aan de actie meedoen. ,,De mensen die weigeren hun tassen te laten controleren, kunnen nu niet meer uitwijken naar andere supermarkten. Want overal gaat dezelfde huisregel gelden. Als we erin slagen het aantal winkeldiefstallen met de helft te verminderen, is de actie al een succes'', zegt hij.

De actie onder het motto 'Laat u niet in de kaart maar in de tas kijken' is door de supermarkten opgezet in nauw overleg met de LOZO (Limburgse Organisatie van Zelfstandige Ondernemers), de gemeenten Weert, Nederweert en Heythuysen, het bureau Halt en de politie Limburg-Noord. De Weerter wethouder A. Balemans geeft op 1 juni bij Super de Boer Heerschap in Moesel het startsein voor de actie.

©

mr T.

Het project waar gast 9-2-2005 22.38 uur over schrijft lijkt mij niet te getuigen van een stuk met juridische onderbouwing. Het is namelijk echt niet zo dat wanneer de politie een keer met de plaatselijke middenstand een kop koffie gaat drinken, het meteen zo is dat alles waarover wordt geschreven legaal is. Verder staat ook duidelijk omschreven dat het gaat om het verplicht achterlaten van de tas in een kluisje. Dat is iets heel anders en valt onder dezelfde noemer als het verplicht winkelen met mandje of kar (wanneer je dat niet doet kun je wegens huisvredebreuk (als je weigert mee te werken) worden veroordeeld). Het controleren van de tas door een niet opsporingsambtenaar mag gewoon worden geweigerd (en dat is waar het forum over gaat). Als dat niet het geval zou zijn, zou het ook betekenen dat de cassiere bijvoorbeeld zou mogen overgaan tot tassencontrole buiten de winkel. Het zou ook betekenen dat de klant (zijnde een niet opsporingsambtenaar) de tassen van het winkelpersoneel zou mogen controleren (en deze zouden in de gevolgde redenering hieraan ook moeten meewerken, ook onzin dus). Misschien is dat trouwens een tip voor de mensen die in de Aldi en Lidl door het personeel worden lastig gevallen: eis inzage in de tassen van het personeel (en kijk eens wat er dan gebeurt....). Uiteindelijk (en dat is wel een juridische onderbouwing) gaat het er om of er sprake is van een redelijk vermoeden van schuld (aan diefstal) in de zin van art 27 lid 1 van het wetboek van Srafvordering (want de politie heeft pas de bevoegdheid als aan de hierin gestelde voorwaarden is voldaan). Vervolgens zijn Titel IV van het wetboek van SV en Titel I van het Tweede Boek van het wetboek van SV van toepassing. Immers: het gaat om de opsporing van strafbare feiten en de opsporing daarvan is aan regels gebonden en voorbehouden aan daartoe bevoegde opsporingsambtenaren.

Gast

en zo is dat gewoon,

Winkelpersoneel is WINKELPERSONEEL geen politieagent, ze blijven met hun fikken uit mijn spullen, het is al erg genoeg dat je je boodschappen ( moet ) doen bij Aldi of Lidl, hoeven ze je niet nog meer te vernederen

jet

mr T.

Ben ik het helemaal mee eens Jet!

Gast

begrijp niet waarom dat vernederend is om bij deze zaken te kopen
spullen zijn best goed en die niet goed zijn koop ik ergens anders.
begrijp trouwens ook die drukte om die tassen niet als je er naar toe gaat is je tas toch leeg om er de boodschappen in te kunnen doen
en wat er in zit mogen ze best bekijken kunnen ze gelijk zien hoe
je uitgekleed wordt door deze regering.

linda_

Ongelezen bericht door linda_ »

Ze mogen van mij in de tas kijken. Heb niks te verbergen. En er worden veel dingen gestolen tegenwoordig dus lijkt het mij logisch dat er tassencontrole wordt gedaan

Gast

Ik heb het voor het gemak hier maar even gekopieerd. DIT is mijn juridische onderbouwing
Beste gast,

Dit is geen juridische onderbouwing. Dit is een krantenartikel. Wetten worden gemaakt door de regering en niet door journalisten. Het feit dat dit in samenwerking gebeurt met de politie zegt mij ook niets en zoals reeds aangegeven worden de wetten gemaakt door de regering en dus ook niet door de politie. Google nog even door !! :evil:

Gast

hier begrijp ik dus geen bal van je weet dat ze daar goedkoper zijn moet
toch uit de lengte of de breedte komen dus als je nou toch weet dat ze in je
tas willen kijken dan neem je hem of niet mee of je neemt hem leeg mee
toch geen probleem.en laten ze er in kijken beter een lege tas dan een lege zak.

Gast

Als er niet in de tassen gekeken mag worden in de winkel. Hoe willen die mensen dan op reis gaan via Schiphol. Las een reactie dat zelfs een beveiligingsman niet in een tas mag kijken. Nou op de luchthaven mogen ze wel degelijk in tassen kijken.

Gast

Ik kijk altijd in tassen want ik bend tassenverkoper.

saleh01

Ongelezen bericht door saleh01 »

hallo
ze kunnen in ieder geval weigeren dat je je tas mee neemt tijdens het winkelen, dus doe je persoonlijke spullen in je jaszak en laat je tas in de auto of thuis.dan heb je geen gezeur kijkt er niemand in je tas en hoef je je niet zo op te blazen. wel eens van winkeldiefstal gehoord.
groetjes

Gesloten