LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Twee keer verwijderingsbijdrage betalen?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
bodejosm43

Twee keer verwijderingsbijdrage betalen?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik kocht in het guldentijdperk een Midi-set. Betaalde daarvoor 8 gulden verwijderingsbijdrage.

Vorige week wilde ik de defecte (en niet meer te repareren :cry: ) set naar het milieupark in mijn woonplaats brengen.

Ik las op de tarievenkaart dat dat gratis was (immers: valt onder wit- en bruingoed). Bovendien kon ik door de bon die ik nog had, laten zien dat de bijdrage al was betaald.

De man aan het milieuperron stond erop dat ik er 5 euro voor betaalde, anders kwam ik het terrein niet op. Terwijl het nergens op een lijst terug te vinden was, waar die 5 euro dan wel vandaan kwam.

Ik wilde de set bij het kantoortje achterlaten, en toen vroeg hij om nadere legitimatie. Die had ik hem al laten zien, dus dat deed ik niet opnieuw. Ik laat me niet afschepen.

In welke zak die 5 euro zou verdwijnen, laat zich immers raden.

gerland

Re: Twee keer verwijderingsbijdrage betalen?

Ongelezen bericht door gerland »

bodejosm43,

Dat een verwijderingsbijdrage betaald is, is niet per definitie relevant voor het inleveren van een product op bijv. een milieupark van een gemeente.
Gemeenten mogen hier een vergoeding voor vragen. Het al betaald zijn van een verwijderingsbijdrage doet daar niets aan af.

Gratis inleveren, omdat een verwijderingsbijdrage betaald is op de vroegere aankoopdatum, kan alleen als je een nieuw gelijksoortig apparaat koopt, bij de winkel waar je deze nieuwe aankoop doet.

Gelijksoortig betekent bijv. een nieuwe koelkast kopen en een oude koelkast inleveren. Een televisie kopen en een koelkast achterlaten hoeft een winkelier dus niet te accepteren.

Dat een milieupark in een overzicht aangeeft dat het inleveren van een bepaald product gratis kan gebeuren, maar daar vervolgens niet naar handelt, is een ander verhaal.

bodejosm43

Winkels als Blokker accepteren geen oude spullen, wanneer je daar een soortgelijk apparaat koopt. Ik ben van mening, dat ze dan over de schreef gaan, want daar is die verwijderingsbijdrage dan toch voor bedoeld?

Wel innen, maar vervolgens de bijbehorende tegenprestatie niet leveren, dat klopt niet.

Ik heb eens hier en daar nagevraagd: een midiset valt onder de noemer Bruingoed (audio-systemen, televisies, en dergelijke), had dus kosteloos moeten zijn.

inxsnl

Ongelezen bericht door inxsnl »

Het is bij wet geregeld.

De winkelier is verplicht om het oude appie in te nemen.

Tim

prof

Ongelezen bericht door prof »

bodejosm43; Wat is het probleem, ga terug naar de zaak waar je de radio gekocht heb en zet het op de toonbank.Laat als je de kassabon
nog heb, zien wanneer gekocht en de wijderings bijdragen die betaald is.
Zodat hij voor het toen betaalde bedag het nu zelf mag verwijderen.

bodejosm43

Inmiddels niet meer nodig: man van het milieuperron kreeg een uitbrander, een van zijn collega's is het apparaat hier thuis komen afhalen. Alsnog gratis.

Nu weet is dat er op dat milieuperron heel veel nog redelijk bruikbare spullen worden achtergehouden, en je kunt er alleen met pin betalen, dus altijd geregistreerd.

Die man wilde dat ik het contant afrekende, terwijl er achter hem met grote letters stond: hier alleen pinnen. Dus sowieso geen zuivere koffie.

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Winkels als Blokker accepteren geen oude spullen, wanneer je daar een soortgelijk apparaat koopt. Ik ben van mening, dat ze dan over de schreef gaan, want daar is die verwijderingsbijdrage dan toch voor bedoeld?
Kan je bij Blokker dan apparaten kopen waar je verwijderingsbijdrage voor betaalt? Of wil je een koelkast inruilen op een pannenset?

bodejosm43

Bij Blokker kun je ook elektronica kopen, maar ook gsm's, Dect-telefoons, broodbakmachines, incidenteel televisies.

Of je voor dit soort zaken bij Blokker moet zijn, staat nu even niet ter discussie, de een zal het nooit doen, de ander heeft er geen problemen mee. Rechtstreeks antwoord op je vraag is derhalve:

Nee, ik wilde geen pannenset in plaats van een audio-artikel. En Ja, ze verkopen spullen waar die bijdrage op zit. Raar dat ze dat nog altijd apart verrekenen, bij ketens als Aldi zie je alle elektronica altijd inclusief die bijdrage.

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Bij het horen van de Verwijderingsbijdrage bekruipt mij het gevoel dat het een verkapte belasting is,

Zover ik weet, mag je een apparaat dat defect of afgedankt is, terugbrengen naar de winkel, waar het apparaat toen des tijds gekocht is, dit vindt de verkoper prima, mits u een nieuw apparaat aanschaft!,

En volgens mij wringt hier de "schoen",

Vaak worden apparaten niet vervangen, en zover ik weet, kan de afgeschreven apparaten dan niet ingeleverd worden!, en worden in de afvalcontainer gezet, m.a.w. makkelijke handel die "recycling"!,

Ik ben benieuwd of hier wit- en bruingoedhandelaren zijn, die hier even wat uit de "doeken" kan doen, over dit onderwerp,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

bodejosm43

Laat ik het zelf dan zo zeggen:

wat is het doel van die verwijderingsbijdrage? Dat spullen niet zomaar op de vuilnisbelt belanden, omdat er vaak nog bruikbare onderdelen in, aan of op zitten.

Om die reden maakt het denk ik niet uit, via welk kanaal het afgedankte apparaat weer retour komt bij een inzamelaar. Een winkelier zal die goederen immers ook weer ergens kwijt moeten zien te raken. Of dat nou linksom of rechtsom gebeurt, maakt denk ik niet zoveel uit.

Een verwijderingsbijdrage kan nooit tot doel hebben, je als consument te verplichten om weer zo'n zelfde soort apparaat te kopen, en al helemaal niet bij dezelfde winkel als waar je je vorige aankoop deed. Die kan immers failliet zijn, en dan kun jij nooit meer je spullen kwijt, hoewel je daar wel je bijdrage al voor hebt betaald.

Jan1

Ongelezen bericht door Jan1 »

Als je gaat shoppen voor een scheerapparaat, koffiezetmachine, kruimeldief, stofzuiger, en dergelijke, dan neem je toch niet het oude defecte apparaat mee. Bij de meesten zal dit in de vuilcontainer verdwijnen, ik zeg niet dat dit goed is, maar het gebeurt wel.

inxsnl

Ongelezen bericht door inxsnl »

De verwijderingsbijdrage is van kracht sinds 1999.
Als u een vergelijkbaar appie koopt als de defekte.
Maakt niet uit bij welke winkelier !
Dan is deze verplicht de oude in te nemen!
Koopt u geen nieuw appie ,maar moet u wel vande defekte af, dan kunt u deze bij de gemeente inleveren.

Tim

bodejosm43

En dan is de cirkel rond.

Ik weet hoe de regels zijn. Die zijn in elk geval niet zoals die man aan het milieupark ze uitlegt: contant 5 euro betalen, terwijl achter hem een bord hangt, met daarop: hier kunt u alleen via PIN betalen. Dat laatste is gedaan om overvallen te voorkomen.

Als het op de tarievenkaart die ik zelf in mijn bezit heb, staat dat het gratis is, en de gemeente bevestigt de juistheid van dat gegeven, dan dien ik het gratis achter te kunnen laten.

De meneer van het milieupark doet het dus verkeerd. Bij mij gaat de smoes er niet in, dat het pin-apparaat toevallig kapot is, wanneer ik er mensen voor mij mee zie afrekenen (voor andere spullen). Mijn pas is ook in orde, overigens.

Ulbe

Re. Inxsnl;

Koopt u geen nieuw appie ,maar moet u wel vande defekte af, dan kunt u deze bij de gemeente inleveren.

--------------------

Je hebt volledig gelijk!, :roll:

Wanneer ik bijv. een oude grootbeeld tv in moet leveren, zonder dat ik een nieuwe koop, mag ik deze officieel niet bij het grof vuil zetten,

Dus breng hem maar naar de Gemeentereiniging toe, m.a.w. 7 kilometer rijden met de auto ( dag milieuwinst ),

De praktijk is dan: toestel wordt door de eigenaar " vakkundig gedemonteerd " en alles het asvat in!, ( dus direct een volle container! )

Of het milieu hier bij gebaat is, betwijfel ik!, alleen de "organisatie" die deze "verwijderingsbijdrage" int, houdt er flink geld aan over!, zeer waarschijnlijk weer om een "gat" te dichten!...

Triest, maar wel realiteit!, prettig geregeld!...

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Er wordt bij nieuwe aanschaf een statiegeld gevraagt. dat is helder. Maar bij inlevering zijn leveranciers verplicht het apparaat terug te nemen. Dit geld met name voor groot huishoudelijk witgoed. Een vuilstort mag nooit kosten in rekening brengen. U kunt deze spullen kwijt bij de lokale kringloop winkel of kosteloos af laten halen, echter doet u dat bij de stort dan word het gewicht mee geteld. Maar geen enkel persoon op die stort mag contant geld vragen. Ik zou dat ook zeker melden.

Ulbe

Beste Ronald,

Zelfs voor een koffiezetter moet " verwijderingsbijdrage" betaald worden!,

Nu is dit maar een paar euro, maar tel al die apparaten eens op die jaarlijks gekocht worden!, reken maar dat die paar euro die op ieder apparaat gewonnen wordt optellen!, dan komen we al snel uit op een flink bedrag!, al hebben we het alleen over de koffiezetapparaten,

Wat gebeurt er met deze apparaten wanneer deze afgeschreven/defect zijn?, precies!, asvat!, " je gaat niet met een oud apparaat naar de winkel toe, dat is zo'n gesleep! ",

Zo gaat het meestal in de praktijk,

Naar de kringloopwinkel brengen heeft inderdaad een optie ( doe ik ook, waneer het apparaat in onbruik geraakt is, maar wel goed is,

Wanneer echter een apparaat defect is, zal een kringloopwinkel het toestel niet meer accepteren, ( eigen ervaring ),

Je kan het apparaat natuurlijk wel door hen op laten halen, ( onder mom van " het toestel is goed ", maar meestal wordt dit apparaat niet meer gerepareerd door gebrek aan onderdelen, ( Nieuwe onderdelen installeren in een oud toestel, is niet zinvol meer! )

Een nieuwe koppentrommel in een video monteren van 10 jaar oud wordt natuurlijk veel te duur, een nieuwe videorecorder is veel goedkoper!,

Dus het apparaat moet afgevoerd worden, meestal naar de afvalcontainer, ( hoeven we er ook niet mee te slepen met de auto, is ook weer milieu onvriendelijk ),

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Beste Ulbe. De kringloopwinkel is in mijn gemeente een onderdeel van de stort. Zij moeten en dat doen ze ook recyclen of hoe dat ook heten mag. Elk apparaat moeten ze in nemen. Is er misschien verwarring met een tweedehands winkel. Neemt niet weg dat er geen geld gevraagd mag worden voor dit soort apparaten. Bij inname.

Ulbe

Mooi geregeld bij jullie!,

Bij ons maakt die kringloop onderdeel uit van de gemeente!, en niet van de reinigingsdienst!,

Bij ons zijn ze vies van defecte apparaten, zelfs een tafel, die onderhoud nodig heeft, door bijv. krassen en putjes in het blad, wordt hier onverbiddelijk afgewezen!,

Apparaten ondergaan bij deze kringloopwinkel een snelle inspectie, waarna ze direct de winkel in gaan voor verkoop,

Ze zijn hier erg zinnig!,

bodejosm43

Ronald,

Een vuilstort mag nooit kosten in rekening brengen, zeg je. Sterker nog: daar heeft een particulier niet eens toegang, in elk geval niet in de gemeente waar ik woon.

Er is echter een verschil tussen vuilstort, en een milieustation. Bij die laatste gelden per soort afval, specifieke tarieven. Je kan er bijvoorbeeld een piano afleveren, kost je iets van 30 euro, een wc-pot iets van 2 euro, ofzo. Verder zijn er nog milieuperrons in de wijken, zodat mensen niet voor elk stukje karton of leeg blikje ver hoeven te gaan. Daar is het aanbieden gratis, maar mensen maken er zelf een grote janboel van, door spullen daar te deponeren, waar het toevallig het beste uitkomt. Dat ze zichzelf uiteindelijk financieel in de vingers snijden: daar denken ze niet over na, maar merken ze pas wanneer de aanslag gemeentelijke belastingen op de deurmat ploft. Reinigingsrechten gestegen, hoe zou dat toch komen?

Maar waar duidelijk staat dat het kosteloos kan worden ingeleverd, mag niet stiekem een bedrag worden gerekend. Intussen heb ik gehoord dat die medewerker een fikse waarschuwing heeft gehad, en dat ze hem niet meer bij de inname van goederen inzetten.

Eigen schuld, hij kent de regels immers, en had die moeten toepassen.

Barnier

Ongelezen bericht door Barnier »

was je met de auto,zo ja,daar vragen ze 5 euro voor,ook al breng je 1 dingetje

Gesloten