LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veiligheid verlichting in badkamer

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
janvanroosendaal

Veiligheid verlichting in badkamer

Ongelezen bericht door janvanroosendaal »

In mijn gerenoveerde badkamer zitten 3 spots (IP23), waarvan 1 recht boven de douche. Volgens NEN moeten deze spots ( in zone2) IP44 zijn hetgeen inhoudt "spatwater vrij". De installateur stelt dat de geplaatste spots wel voldoen ( hij heeft er al minstens 100 badkamers mee gebouwd). Op websites vind ik alarmerende verhalen over risico's met dodelijke afloop. Mijn kleinkinderen ( jonger dan 10) logeren regelmatig bij ons en kunnen spelende wijs de bewuste spot natspuiten. Ik ga het dus laten veranderen, maar de installateur geeft niet thuis.
Hoe kan ik die installateur overtuigen en hoe kan ik hem ertoe bewegen zich in het vervolg aan de internationale norm te houden.
Hij wimpelt het weg.

Brahms

Re: Veiligheid verlichting in badkamer

Ongelezen bericht door Brahms »

janvanroosendaal schreef:In mijn gerenoveerde badkamer zitten 3 spots (IP23), waarvan 1 recht boven de douche. Volgens NEN moeten deze spots ( in zone2) IP44 zijn hetgeen inhoudt "spatwater vrij". De installateur stelt dat de geplaatste spots wel voldoen ( hij heeft er al minstens 100 badkamers mee gebouwd). Op websites vind ik alarmerende verhalen over risico's met dodelijke afloop. Mijn kleinkinderen ( jonger dan 10) logeren regelmatig bij ons en kunnen spelende wijs de bewuste spot natspuiten. Ik ga het dus laten veranderen, maar de installateur geeft niet thuis.
Hoe kan ik die installateur overtuigen en hoe kan ik hem ertoe bewegen zich in het vervolg aan de internationale norm te houden.
Hij wimpelt het weg.
Eigen woning of huurwoning. Wie was de opdrachtgever voor renovatie badkamer ?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Hoe hoog zitten die spots?

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Recht boven de douche moet je inderdaad IP67 gebruiken.
Hoe je dit oplost, en dat eas de vraag, ligt eraan wie de opdrachtgever is, zie mijn eerdere vraag.
IP23 is echt onverantwoord !
Dat de installateur beweerd er al meer dan 100 geplaatst te hebben geeft wel aan dat hij niet weet waar ie mee bezig is (en zegt natuurlijk al helemaal niets over de veiligheid).

yan

Ongelezen bericht door yan »

Is het dan zo moeilijk om gewoon even een andere installateur te bellen die wél IP67 spotjes wilt inbouwen?

janvanroosendaal

Ongelezen bericht door janvanroosendaal »

Dank voor jullie reacties; ik heb inmiddels al contact gezocht met een erkende installateur om het te laten vervangen. Ik douche zolang zonder licht . Mijn probleem is daarmee straks teruggebracht tot het terugvorderen van de gemaakte kosten. Dat los ik op.
De betreffende installateur is mij als particulier aangeraden door Sanisale. ( heb ik ook al een afspraak mee)gemaakt Hij blijkt niet aangesloten bij Uneto. De badkamer is 2 jaar geleden echt perfect gerenoveerd alleen de verlichting blijkt nu een onveilig element. Ik ben een leek op dat gebied. Ik maak mij echt zorgen over al die badkamers die onveilig zijn en vraag mij af hoe en waar ik dit aanhangig kan maken .
Ik moet er niet aandenken dat ik straks in de krant lees over een dodelijk ongeval door verkeerde armaturen.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

zijn het dan echt 220v spots? ik heb juist ivm vocht 12v in mijn badkamer geplaatst. Dan ben je zowiezo safe...
Ik zou eerst controleren of het geen 12v is, anders doe je al die drukte voor niets...

zwaluw29

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Je hebt een contract met de installateur. Deze is niet in dienst van Sanisale. Dan kun je daar niet terecht.
Je weet niet eens of de situatie veilig is of niet en je geeft na onderzoek de oude installateur niet de gelegenheid de spot zelf te vervangen, maar wil wel alle kosten terug na minimaal 2 jaar.
En daarna ga je voor een paar tientjes een rechtzaak beginnnen?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De 12 volt halogeen werkte perfect, maar de trafo weg werken was het probleem.
Bij die in plafond kreeg deze het te warm en ging stuk.

De Leds zijn beter maar zorg dat de trafo wel voldoende ruimte heeft, en bereikbaar bleef want ik heb gesloopte plafonds gezien........
De 230 Volt led spots zijn ook waterdicht leverbaar en lijkt me makkelijker vervangbaar en die zijn ook IP67 keurmerk te koop.
Eventueel alleen de boven douche vervangen.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

bij die spots die ik heb zat een klein electronisch voedinkje ter grootte van twee luciferdoosjes achter elkaar gelegd. je schuift hem door een gatmvan een spotje boven het plafond en de lucht kan er van alle kanten bij. deze worden nauwelijks warm.
dit is echt de veiligste oplossing.

Gesloten