LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verkiezingscampagne en ‘NEE’ ‘JA’ Sticker.
Verkiezingscampagne en ‘NEE’ ‘JA’ Sticker.
Mijn brievenbus is voorzien van een NEE JA sticker: NEE, geen ongeadresseerd reclamedrukwerk, JA, wél Huis aan Huis bladen.
De laatste weken wordt er flink campagne gevoerd voor de verkiezingen. Ook de vrijwilligers dragen hun steentje bij en zijn druk met folderen. Echter, sommige partijen negeren de NEE/JA sticker: ik heb op de deurmat al een paar folders gevonden om toch vooral op die partij te stemmen.
Gisteren ontstond een discussie met een overijverige folderaar. Ik vroeg haar waarom zij de NEE/JA sticker negeerde. Ze reageerde dat zij geen reclamedrukwerk verspreidde. Een politieke boodschap was volgens haar (en haar partij) geen reclame ‘in de zin van het woord’, maar naar mening wordt reclame gemaakt voor de partij in kwestie. En ik duidelijk kenbaar heb gemaakt, dat niet wens te ontvangen.
De vraag: valt een ‘politieke boodschap’ onder ongeadresseerd reclamedrukwerk of niet. Ik ben benieuwd naar jullie mening en onderbouwing.
De laatste weken wordt er flink campagne gevoerd voor de verkiezingen. Ook de vrijwilligers dragen hun steentje bij en zijn druk met folderen. Echter, sommige partijen negeren de NEE/JA sticker: ik heb op de deurmat al een paar folders gevonden om toch vooral op die partij te stemmen.
Gisteren ontstond een discussie met een overijverige folderaar. Ik vroeg haar waarom zij de NEE/JA sticker negeerde. Ze reageerde dat zij geen reclamedrukwerk verspreidde. Een politieke boodschap was volgens haar (en haar partij) geen reclame ‘in de zin van het woord’, maar naar mening wordt reclame gemaakt voor de partij in kwestie. En ik duidelijk kenbaar heb gemaakt, dat niet wens te ontvangen.
De vraag: valt een ‘politieke boodschap’ onder ongeadresseerd reclamedrukwerk of niet. Ik ben benieuwd naar jullie mening en onderbouwing.
-
Re: Verkiezingscampagne en ‘NEE’ ‘JA’ Sticker.
Natuurlijk is dat ongeadresseerde reclame, lijkt mij duidelijk.
Dat ze zich niks van die sticker aantrekken snap ik dan ook wel weer, het is toch een ander soort reclame dan de folder van de gamma of zo. Ik zou me er zelf niet te druk over maken, eerlijk gezegd.
Dat ze zich niks van die sticker aantrekken snap ik dan ook wel weer, het is toch een ander soort reclame dan de folder van de gamma of zo. Ik zou me er zelf niet te druk over maken, eerlijk gezegd.
De volgende keer gewoon de folder voor hun ogen verscheuren, de snippers op straat gooien en zeggen dat ze hun troep op moeten ruimen. Misschien dat de boodschap dan wel over komt.Berteman schreef: ↑14 mar 2021 22:31Gisteren ontstond een discussie met een overijverige folderaar. Ik vroeg haar waarom zij de NEE/JA sticker negeerde. Ze reageerde dat zij geen reclamedrukwerk verspreidde. Een politieke boodschap was volgens haar (en haar partij) geen reclame ‘in de zin van het woord’, maar naar mening wordt reclame gemaakt voor de partij in kwestie. En ik duidelijk kenbaar heb gemaakt, dat niet wens te ontvangen.
Reclame is reclame, ongeacht wat er aangeprezen wordt. Hier (NEE/NEE sticker) gelukkig nog geen troep van politieke partijen in de brievenbus gekregen. Al weet ik niet of de folderaars hier wat minder asociaal zijn of dat ze hier gewoon minder actief zijn.
Hier lagen er de afgelopen twee weken pakweg drie op de mat, ondanks de ja/nee-sticker. Ik vind het geen probleem.
-
Hier allemaal nee-nee stickers, ook geen flyers in de bus dus.
Zou ik ze wel krijgen, gaan ze linea recta in de papierdoos.
Geen probleem!
Zou ik ze wel krijgen, gaan ze linea recta in de papierdoos.
Geen probleem!
-
Dat is niet alleen met folders. Overal langs de weg zie ik reclameborden staan van politieke partijen waar, door dezelfde politici, bedrijven wordt verboden om langs de weg reclame te maken,
Henk Terpstra
, Berteman
en D34M0N
vinden dit leuk
-
In de Angelsaksische landen doen ze het niet met reclamefolders maar met "colportage". Men noemt dat "canvassing". Ze bellen dan bij u aan om u te overtuigen. Ik vind dat erger.
Er is trouwens geen sprake van reclame(drukwerk) https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Reclame
Er is trouwens geen sprake van reclame(drukwerk) https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Reclame
-
Het lijkt mij dat politiek bedrijven een dienst is en wel degelijk valt onder reclame.Bob Schurkjens schreef: ↑14 mar 2021 23:22In de Angelsaksische landen doen ze het niet met reclamefolders maar met "colportage". Men noemt dat "canvassing". Ze bellen dan bij u aan om u te overtuigen. Ik vind dat erger.
Één keer in de vier jaar. Wat een ramp. 
-
Dat geldt alléén voor de VVD.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑14 mar 2021 23:27Het lijkt mij dat politiek bedrijven een dienst is en wel degelijk valt onder reclame.Bob Schurkjens schreef: ↑14 mar 2021 23:22In de Angelsaksische landen doen ze het niet met reclamefolders maar met "colportage". Men noemt dat "canvassing". Ze bellen dan bij u aan om u te overtuigen. Ik vind dat erger.
Ik heb een NEE/NEE sticker en 1 keer een folder in de bus gehad. van de PvdA. Wat mij betreft wel een probleem. Je kan toch moeilijk in je reclamekrantje/folder gaan zeggen naar mij te gaan luisteren en dit dan bij het negeren van de sticker al overtreden.
D34M0N
vindt dit leuk
-
U vergeet voor het gemak maar de gemeentelijke verkiezingen, de provinciale verkiezingen en een eventuele val van een kabinet
Ook dan gebeurt precies hetzelfde
Al zou het allemaal maar 1 keer in de 10 jaar zijn, dan hebben politici zich nog aan dezelfde regels te houden die zij anderen opleggen
Volgens de algemeen geaccepteerde definitie van reclame, valt dit daar niet onder, er wordt immers geen product of dienst die je af kan nemen, aangeboden. Je kan ook beargumenteren dat dit een hoger doel dient, nl het faciliteren of te minste verduidelijken van het democratisch proces. Immers, een overheid die een verkiezing faciliteert, moet de kiezer ook voorzien afdoende informatie, of partijen in de gelegenheid geven om kiezers hiervan te voorzien. En daar worden diverse middelen voor ingezet, RTV, papieren flyers, veel advertenties online en in kranten, maar bijvoorbeeld ook centrale aanplakborden.
Erthanax
vindt dit leuk
-
Dus ik handel in hypotheken, maak een uitgebreide informatiefolder, zet daar mijn naam onder en het is geen reclame.sjohie schreef: ↑15 mar 2021 07:46Volgens de algemeen geaccepteerde definitie van reclame, valt dit daar niet onder, er wordt immers geen product of dienst die je af kan nemen, aangeboden. Je kan ook beargumenteren dat dit een hoger doel dient, nl het faciliteren of te minste verduidelijken van het democratisch proces. Immers, een overheid die een verkiezing faciliteert, moet de kiezer ook voorzien afdoende informatie, of partijen in de gelegenheid geven om kiezers hiervan te voorzien. En daar worden diverse middelen voor ingezet, RTV, papieren flyers, veel advertenties online en in kranten, maar bijvoorbeeld ook centrale aanplakborden.
Een hypotheek is toch gewoon een product/dienst? Op een hypotheek kun je niet stemmen.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑15 mar 2021 07:51Dus ik handel in hypotheken, maak een uitgebreide informatiefolder, zet daar mijn naam onder en het is geen reclame.
Erthanax
vindt dit leuk
Dan wordt de keuze toch alleen maar makkelijker,
U stemt niet op de partij die ongevraagd een folder in uw brievenbus gooit.
U stemt niet op de partij die ongevraagd een folder in uw brievenbus gooit.
-
Ook ik heb een NEE/Nee sticker op mijn brievenbus en ja ook ik kreeg verkiezingsfolders in mijn brievenbus. Ik
ga dus NIET meer stemmen op de partij waarvan deze afkomstig zijn, hoe kan ik deze partij nog serieus nemen?
ga dus NIET meer stemmen op de partij waarvan deze afkomstig zijn, hoe kan ik deze partij nog serieus nemen?
D34M0N
vindt dit leuk
-
Ik heb ook zo'n sticker maar naar mijn mening is dit toch even wat anders dan reclame voor de volgende friteuse and wintersokken. Dit is vanuit het algemeen nut, een belangrijk onderdeel van de participatie samenleving.
Dus ik ben van mening dat je ongelijk hebt en niet zo moet zeuren.
Dat mag je vinden, maar tenzij er een adres op de folder staat is het ongeadresseerd drukwerk en hoort dus niet in een bus thuis met de sticker.Methusalah schreef: ↑15 mar 2021 10:00Ik heb ook zo'n sticker maar naar mijn mening is dit toch even wat anders dan reclame voor de volgende friteuse and wintersokken. Dit is vanuit het algemeen nut, een belangrijk onderdeel van de participatie samenleving.
Aangezien ik ook zo'n sticker heb en geen folders heb ontvangen lijkt het meer een actie van een of meerdere bezorgers te zijn dan beleid vanuit een partij.peter17111962 schreef: ↑15 mar 2021 08:32Ook ik heb een NEE/Nee sticker op mijn brievenbus en ja ook ik kreeg verkiezingsfolders in mijn brievenbus. Ik
Dat moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar wat mij betreft is dat een heel dom stemadvies.
sjohie
vindt dit leuk