LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht contactloos betalen op creditcard

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Joytje
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2016 16:05

Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door Joytje »

Tijdens mijn vakantie merkte ik dat het met mijn Creditcard mogelijk is contactloos te betalen. Ik volg allerlei technologische ontwikkelingen graag, maar hierin wil ik heel bewust niet meegaan.
Gebeld met ICS Cards om die mogelijkheid te laten uitzetten (wat met bankkaarten altijd kan). Dit blijkt gewoon niet te kunnen! Men luistert dus niet naar de klant, maar bepaalt voor ons dat we het moeten toestaan. Ik vind dit heel vervelend.
Hoe denken anderen hierover?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door scontra »

Als het blokkeren van het contactloos betalen niet kan, dan kunt gebruik maken van een "Card Protector" (bijv. van Figutetta) en u kunt niet geskimd worden.
Een eenvoudig stukje aluminiumfolie doet trouwens ook wonderen :)
Laatst gewijzigd door scontra op 06 aug 2018 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, ik denk er net zo over. Bij de bankpas heb je de mogelijkheid om zelf te beslissen of je contactloos betalen aan- of uit wilt zetten. Blijkbaar is die keuze eenvoudig te realiseren. Bij de creditcard doet men het niet. Inderdaad jammer dat je die keuze uit handen wordt genomen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik ben pro contactloos betalen, zowel met mijn bankpas als mijn creditcard, dus ik zie er geen probleem in verder.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik ben er blij mee. Maakt de Peage in Frankrijk een stuk makkelijker.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door grun »

scontra schreef:Een eenvoudig stukje aluminiumfolie doet trouwens ook wonderen :)
Inderdaad. Op ebay kun je 10 op maat gemaakte aluminium hoesjes vinden voor nog geen 75 cent, inclusief verzending.

Overigens betaal ik verreweg de meeste aankopen, zoals boodschappen in de supermarkt, draadloos via de nfc chip en de betaalapp van de bank op de smartphone. Dat vind ik veilig zat, zelfs als hij gestolen wordt. De dief kan er niks mee want hij heeft mijn vingerafdruk niet, de pincode niet, en via de antivirus software kan ik hem ook op afstand vergrendelen, wissen, of een sirene af laten gaan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En nooit meer een pasje dat blijft zitten in een vreemde automaat. Maakt het een stuk veiliger.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door yan »

Een credit card en een bank-kaart werken heel anders.
Het is dus waarschijnlijk gewoon technisch niet mogelijk om dit even uit te zetten, (waar dit met een bankkaart wel kan)
heeft niks met "luisteren" te maken, maar met kunnen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

yan schreef:Een credit card en een bank-kaart werken heel anders.
Het is dus waarschijnlijk gewoon technisch niet mogelijk om dit even uit te zetten, (waar dit met een bankkaart wel kan)
heeft niks met "luisteren" te maken, maar met kunnen.
Als dat zo zo zijn dan wil ik daar graag wat meer over lezen. Waar kan ik info vinden?

stofzuigertje

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als Grun zijn telefoon word gestolen heeft hij mijn budget Smartphone nodig om het uit te zetten en te blokkeren!
Dus hoezo goede techniek?

En de maar €49,95 kostende budget 4.5" telefoon blijkt ook een NFC chip te hebben!
Het werkt en bedankt voor de tip!
Net met telefoon betaald bij de Action, mijn favoriete winkel een nieuw hoesje gehaald omdat de oude in staat van ontbinding raakte!
Het hoesje mag, de NFC bleef gewoon perfect werken......
Alleen heb ik geen vinger afdruk beveiliging.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door grun »

stofzuigertje schreef:Als Grun zijn telefoon word gestolen heeft hij mijn budget Smartphone nodig om het uit te zetten en te blokkeren! Dus hoezo goede techniek?
Het uitzetten en blokkeren kan met iedere telefoon waarmee je een sms kunt versturen. En ik heb een la vol met oude telefoons in alle soorten en maten.
En een prepaid kaartje want zonder simkaart werken ze niet natuurlijk.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door yan »

Voor een pinbetaling heb je een directe verbinding met de betaalinstantie, instellingen die aan de pin-kaart verboden zijn worden dus opgeslagen bij de bank, en niet op de kaart zelf.

Voor een credit-card is dat niet zo (je kunt vaak al betalen door enkel het nummer te laten zien / in te vullen; wat er wel/niet kan is afhankelijk van het apparaat en/of de overeenkomst van de verkoper met de betaalinstantie) Dit kan ook pas op een later tijdstip worden doorgevoerd naar de betaalinstantie.
Als jou kaart dus contactloos zijn gegevens overgeeft op een betaalapparaat is die niet zo maar even online uit te zetten.

Moneyman
Berichten: 30160
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door Moneyman »

Theotrucker schreef:Ik ben er blij mee. Maakt de Peage in Frankrijk een stuk makkelijker.
Gewoon even bij de ANWB een tolbadge halen, Hoef je niet eens meer te stoppen.

Ontopic: ik denk inderdaad ook dat het eerder een kwestie is van niet kunnen in plaats van niet willen. Wel hadden ze hier duidelijk over moeten communiceren (of is dat wel gebeurd)?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die Tolbadge valt ook tegen. Al te vaak gehad dat ie niet werkt of te laat en daarna 2 keer betaald wat een heel lastig ding is om op te lossen. Ook creditcard die in automaat blijft hangen en na een uurtje er uit is gegoocheld.

Moneyman
Berichten: 30160
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb nog nooit problemen gehad met de badge. Heb je m wel juist bevestigd?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Beetje in het midden links, maar er zitten vele tolkastjes voor de raam. Ik heb hem in verschillende vrachtwagens gehad, vaak ging de boom niet omhoog, moest je een kaartje trekken. Als je dan uitrijdt mag je niet met dat kaartje betalen, anders word je twee keer belast. Dus stoppen voor de slagboom en bellen tot er iemand komt. Nu ben ik met pensioen en ga met mijn personen auto liever met creditcard. Ook hier wel eens alle cijfers in net Frans doorgeven als het systeem weer eens faalt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar als je bij ics met contactloos betalen de eerste keer geen pin intoetst werkt het ook niet.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door renewouters »

Het risico dat je loopt door contactloos betalen is minimaal. Er zitten limieten op die je per keer en per dag contactloos (zonder PIN) kunt betalen. Als je pas gestolen wordt en je meldt het tijdig valt de schade te overzien. Als een portemonnaie met 100 euro cash (geeneens zo'n heel gek bedrag om bij je te hebben) wordt gestolen is de schade groter.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door rvjapio »

U geeft aan contactloos te Kunnen betalen en u noemt dat verplicht. Dat is het dus niet. U kunt ook gewoon met pincode betalen zoals ik ook al jaren doe.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verplicht contactloos betalen op creditcard

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

yan schreef:Voor een pinbetaling heb je een directe verbinding met de betaalinstantie, instellingen die aan de pin-kaart verboden zijn worden dus opgeslagen bij de bank, en niet op de kaart zelf.

Voor een credit-card is dat niet zo (je kunt vaak al betalen door enkel het nummer te laten zien / in te vullen; wat er wel/niet kan is afhankelijk van het apparaat en/of de overeenkomst van de verkoper met de betaalinstantie) Dit kan ook pas op een later tijdstip worden doorgevoerd naar de betaalinstantie.
Als jou kaart dus contactloos zijn gegevens overgeeft op een betaalapparaat is die niet zo maar even online uit te zetten.
Je kunt met een CC kaart alleen maar contactloos betalen als je verbinding hebt met de bank.
En hetzelfde geldt voor niet contactloos betalen.
En bij een ander merk CC kaart kan het blijkbaar ook.
Ik zie echt het verschil niet maar als u links heeft naar info dan neem ik daar zeker graag kennis van.

Gesloten