LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vervroegd pensioen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Mevouw van Daalen

vervroegd pensioen

Ongelezen bericht door Mevouw van Daalen »

Mijn ex is een paar jaar geleden met vervroegd pensioen gegaan - krijgt hij naast zijn gewone pensioen ook een ander soort pensioen ?

Sjors_B

Re: vervroegd pensioen

Ongelezen bericht door Sjors_B »

dat ligt er maar aan wat de regeling op het bedrijf was
prepensioen
vut regeling
aanvullend pensioen
vroeger nog wel eens met behoud van ww

Mevouw van Daalen

Hoi Sjors - dus, wanneer je met vervroegd pensioen gaat, dan ontvang je sowieso al het gewone pensioen wat je hebt opgebouwd - ook al ben je nog geen 65 - ??

Maar waar kan ik die regeling vinden ?

Hartelijke groet. Adrienne

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien een idee om zo'n vraar bij de categorie 'pensioen' te stellen in plaats van bij 'diversen'.

Het hangt van het soort regeling af, waar die regeling te vinden is. Vaak staat de regeling in de arbeidsvoorwaarden, maar als het vanuit het pensioenfonds is geregeld, dan staat het in het pensioenreglement. Dat kun je bij het pensioenfonds vinden, of bij de werkgever als het om een pensioenverzekering gaat.

Er zijn veel manieren om eerder te stoppen. Het kan zijn dat er vanuit de pensioenregeling standaard een lagere pensioenleeftijd is dan 65. In dat geval is er vaak (niet altijd) een aanvullend tijdelijk ouderdomspensioen, tot 65 jaar, om het gat van de AOW die je nog niet ontvangt op te vangen.

Het kan ook zijn dat de standaard pensioenleeftijd 65 jaar is, maar dat uw ex deze eerder heeft laten ingaan. Dan wordt het totale bedrag aan pensioen over meer jaren uitgespreid, dus is het pensioen per jaar iets lager dan wat het zou zijn als het pensioen met 65 in zou gaan. Bij deze keuze is er vaak ook de mogelijkheid om een hoog-laag pensioen te nemen: dat je bv. de eerste 5 jaar een hoger pensioen krijgt, en daarna een lager pensioen. (Waarbij de totale waarde van het pensioen natuurlijk wel gelijk blijft). Bij zulke keuzes is er meestal geen extra aanvulling.

Het kan ook zijn dat er vanuit de werkgever een VUT regeling is (of daarmee vergelijkbaar), waarbij uw ex nog wel (gedeeltelijk) salaris doorbetaald krijgt, maar niet meer hoeft te werken. Dan is er vaak nog wel pensioenopbouw, maar dat is ook iets wat niet altijd zo hoeft te zijn.

Tenslotte kan het natuurlijk nog zijn dat uw ex zelf heeft 'gespaard' om eerder te stoppen, bijvoorbeeld met een koopsompolis.

Mevouw van Daalen

Allerbeste Kweenie !

Dank voor je reactie !! heb er veel aan gehad ! maar ik blijf nog even met een paar vragen zitten - daarom...Zou ik je nog een keer mogen lastig vallen ???

Trouwens..beetje lbond inderdaad, dat ik mijn vraag niet gewoon onder pensioen heb geplaatst !

Pffff....mijn ex is gewoon op de leeftijd van 57 door zijn werknemer tot het nemen van pensioen als het ware gedwongen, om jongere krachten te laten instromen, - en betekent dat dan zoveel dat hij dus alvast het gewone oudersdomspensioen van na de 65 ontvangt ?

En...misschien veel vragen ineens.... maar dat betekent, dat ook ik nu al (ik ben nog lang geen 65 )door de verevening mijn recht kan laten gelden op de helft van het gedeelte van het Ouderdomspensioen , dat tijdens ons huwelijk is opgebouwd?

Met hartelijke groet, Adrienne van Daalen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn ex is een paar jaar geleden met vervroegd pensioen gegaan
Je hebt recht op de helft van het pensioen dat opgebouwd is tot de datum dat de scheiding is uitgesproken. Je hebt geen recht op pensioen dat opgebouwd is ná de datum dat de scheiding is uitgesproken.

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

Vervroegd pensioen heeft niks met pensioen te maken
voor vervroegd of pre pensioen betaal je apart.Als
je 65 bent krijg je pas pensioen plus AOW.
Als je ex 65 jaar is heb je pas recht op een deel van zijn
pensioen.Gewoon de helft van wat hij tijdens zijn huwelijk
opgebouwd heeft.Kan best zijn dat je maar 5 jaar met hem
getrouwd bent geweest dan heb je recht op de helft van het
het pensioen wat hij in die 5 jaar heeft opgebouwd

Mevouw van Daalen

Dank je Plumber - ik begin er steeds wat meer van te begrijpen - bedoel je, dat hij dan al voor zijn 65 het gewone ouderdomspensioen, waar hij al die jaren voor heeft gewerkt ??

Hartelijke groet van Adrienne

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vervroegd pensioen kán wel met het gewone pensioen te maken hebben. In de meeste pensioenregelingen kun je namelijk (binnen grenzen) zelf een ander moment kiezen om het gewone ouderdomspensioen in te laten gaan. Zo kun je er voor kiezen om bv. een jaar eerder met pensioen te gaan. Daarbij wordt natuurlijk wel het bedrag dat je jaarlijks krijgt aangepast, zodat de waarde van het totale pensioen gelijk blijft.

En daarmee komen we eigenlijk ook bij het tweede deel van uw vraag. Kunt u nu al aanspraak maken op het verevende deel van het pensioen? Laten we voorop stellen dat de totale waarde van dat deel los staat van een eventuele vervroeging (of verlating) van de ingangsdatum van het pensioen van uw ex. En ook, áls u op een eerder moment over uw deel van het ouderdomspensioen zou kunnen beschikken, dan betekent dit ook dat het jaarlijkse bedrag veel lager zal zijn, omdat de totale waarde van het pensioen over meer jaren wordt uitgesmeerd.

Of het mogelijk is om het pensioen eerder in te laten gaan hangt vooral af van wat daarover in het pensioenreglement staat. Waarschijnlijk heeft u een apart, afgescheiden, bedrag bij het pensioenfonds staan en is het moment van ingaan onafhankelijk van wat uw ex doet. U zult in dat geval het pensioenfonds moeten raadplegen.

Maar wat in dit geval volgens mij van belang is, is hoe de afspraken zijn over allimentatie etc. vóór 65 jaar. Waarschijniljk krijgt uw ex geen echt pensioen, maar is uw ex door zijn werkgever met een flinke som geld, of met gedeeltelijk doorbetalen van salaris, naar huis gestuurd. Wat is er afgesproken over allimentatie in geval van een wijziging in het inkomen?

Gesloten