LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voedselbank!?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
BMS.Purmerend

Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Voedselbank

Wat ik nu meemaak.
Sta ik op iemand te wachten in Zaandam zie ik een bord voedselbank.
Een hele rij mensen de een naar de ander staat mobiel te bellen.
Komen mensen aan in een BMW, Mercedes, vierwielers gewoon auto,s die ik mag scharen op rand van middenklassers tot hoger.
Komen die vrouwen met een doos onder de arm en al bellend naar hun auto om vervolgens naar huis te gaan,.
Is dit nu gewoon gratis winkelen?
Stelen van de echte armen?
Wat gaat zo een organisatie tegen doen?
Is er dan geen bevestiging van de uitkerende instantie nodig?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Pas op dat je geen voorbarige conclusies trekt Jan. Er zijn vrijwilligers die pakketen bij (vooral) ouderen bezorgen! Niet voor eigen gebruik dus.

BMS.Purmerend

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Oké, grafdigger, daaraan is niet gedacht, maar toch? Zijn er dan zoveel vrijwilligers?
Aan de kledingdracht is meestal wel iets vanaf te lezen? Deze mensen zien er niet echt uit dat hun voor plezier rond rijden in een auto die 1 liter benzine op 7 kilometer rijd, lijkt mij dan beter die genen elke dag een paar euro geven beter is.
Is het niet verstandiger dat deze met een erkende wagen wordt bezorgd.
ik weet het niet voor mij is dit zien nieuw.

raksha1973
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2007 16:54

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door raksha1973 »

ik zit zelf ( helaas ) bij de voedselbank en geloof me dat wordt wel degelijk nagekeken.
als je met een gezinmet twee volwassenenen en 2 kinderen minder dan 250 euro per maand overhoudt dan kom je in aanmerking voor de voedselbank
ikzelf heb ook geen auto, maar mag gelukkig die van mijn schoonouders lenen als ik het pakket ga ophalen, en dat is ook geen kleintje, kijk uit voor je voorbarige conclusies trekt.
het is geen pretje hoor, dat je daar in de rij moet gaan staan, je denkt altijd dat het andere mensen overkomt, totdat het jezelf treft.
we hebben een winkel gehad die twee keer is overvallen door drugsverslaafden, zeg maar dag met je handje
ben erg blij dat de voedselbank er is anders had ik helemaal niet geweten hoe ik rond moet komen

BMS.Purmerend

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

kijk uit voor je voorbarige conclusies trekt.
Sorry, ik ben niet voorbarig het viel mij alleen maar op. En laten wij eerlijk zijn als ik als leek dit zie gaan mij nekharen omhoog. Omdat het niet in contrast staat met mijn verwachting en als dit door meerdere ook zo gezien wordt heb je deze discussie.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door cybertomaat »

ik ben zelf best arm geweest ...
zelfs zo arm dat we in theorie in aanmerking kwamen voor de voedselbank.

Ik ben wel benieuwd naar wat ARM dan volgens BMS inhoud...
en wat voor een beeld hij heeft van ARME MENSEN :?:

Kan je niet ARM zijn als je een mobieltje hebt :?:

Kan je niet arm zijn EN in een auto rijden :?:

De tijd dat de armen in kleren met gaten liepen en moesten bedelen
of stelen om te overleven is gelukkig al heeel lang voorbij :!:

en zoals raksha1973 al aangaf ... je moet echt wel onder een bepaalde grens zitten om in aanmerking te komen voor GRATIS eten :(
en het is echt geen PRETJE om daarvan afhankelijk te zijn...
het is vreten wat de pot (het pakket) schaft.

Niet lusten is niet eten.
maargoed... ALLES beter als HONGER :!:

BMS.Purmerend

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Ik ben wel benieuwd naar wat ARM dan volgens BMS inhoud...
en wat voor een beeld hij heeft van ARME MENSEN
Voor mij is armoe, een heel ander gegeven.
Ik (wij) heb (hebben) van de tomatensoep nog macaroni saus gemaakt dan zat er nog smaak aan.
Ook heb ik bij de koster (Haggerangweg A.Dam Noord) geld gevraagd om te eten.
Wij hadden geen stroom geen gas. Sliepen onder dubbelen dekens met jassen erop.
Geen auto, maar een afgetrapte onvriendelijke fiets.

Kijk ik versta zo armoede, indien geen eten is de honger een drijfveer om te werken en te improviseren ik ging langs de vuilnis bak spullen zoeken om te verkopen, oude kranten weg brengen.
Enz. 500 gulden is 125 per week. (250 euro per maand over houden) oké maar ik had 35 gulden per week om te eten en te drinken.
Er zullen reen genoeg zijn dat min zich naar een voedselbank begeeft.
Maar het verhaal dat er vrijwilligers met sleeën van auto’s deze pakketen op halen en wegbrengen. Komzeg waarom lopen zij dan 400 meter naar een bijgelegen parkeerplaats om de achterbak met een doos te vullen. Uiteraard zijn er mensen die met de fiets komen. En ook zullen die medewerkers hun mensen kunnen.
Maar is toch gek van worden dat dit zo moet. Jongen mensen aan de bedel zielig hoor. Kan gewoon niet waar zijn. Mensen die ik tegen kom bij de computerwinkel en vrijdag in de rij staan voor gratis eten.
Begrijp mij niet verkeerd maar ik verwacht dat het hoofdzakelijk voor oudere mensen is maar mensen van tegen de 50 waar zit het probleem.
Wel beunen maar in dien nodig zitten kreunen.
Oke val mij maar aan. Ik zie dit zo gebeuren en heb er geen weet van ik ben nooit voor dergelijke komen te staan. Ik zie dingen met mijn ogen waarvan ik denk hoe kan dit dat men toen wel voor 500 gulden kon leven en drinken en nu met 250 euro niet.

Nog maal, ik sta er versteld van dat de regering hieraan blind is of denken hun zo eigenschuld maar geen bult.

BMS.Purmerend

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Kan je niet ARM zijn als je een mobieltje hebt
Dat mobieltje kost geld hoe je het went of keerd, indien geen gebruik er van bespaar je geld.

BMS.Purmerend

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Kan je niet arm zijn EN in een auto rijden
Je kunt in beide gevallen auto rijden alleen is de vraag kun je deze onderhouden.
Een oom van mij was gleuvenglijder te Amsterdam Piet v/d M.
Iets van 9 kinderen kreeg van de socialenzaken een Amerikaan zodat hij naar het strand kon.
Een profiteur eerste klas, elke dag zuipen en feesten ook diverse familieleden waren niet links maar rechts van de lijn gedonderd en belanden in de criminelen rij. Moet iedereen zelf weten maar bij hem in de straat was voor 12 in de middag nog geen gordijn open het hele zooitje leefde van jou en mij geld. En waarom (opvoeding?)
Als je over de vloer kwam mocht je blij zijn dat je zolen niet bleven staan zo smerig mijn nicht was aan het bevallen net als de kat bij hun op de bank samen te gelijk. Ja, ik weet wat armoe is en wat wel en niet kan. Alleen vind ik dat dit niet kan. Als er geen voedselbanken zijn (denk ik) was er meer samenhorigheid meer steun onder elkaar meer contact met elkaar en meer delen onder elkaar.
Ik weet dat dit onderwerp hard zal zijn, maar daarvoor is deze topic.
Indien je moet bedelen( wand dat is het toch) kun je niet van de luxe genieten, althans dat staat niet in mijn lijn van vergelijking arm en armoe.

BMS.Purmerend

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

De tijd dat de armen in kleren met gaten liepen en moesten bedelen
of stelen om te overleven is gelukkig al heeel lang voorbij
Ja beide wel maar er is een veel te grote kloof ontstaan hoe meer voedselbanken hoe meer armoe?
Ik neem aan dat jij werkt of hebt gewerkt voor je gezin. En mocht het anders door ziekte enz. biet ik mijn beschuldigingen aan want die doelgroep sluit ik totaal uit van deze topic.
Wat aan word gehaald was door schulden aan de bedelstaf gegaan. Ja, wat moet ik hier nu van zeggen. Iedereen wil voor zich zelf beginnen echter door onwetendheid en zuinigheid of weelde kan iemand naar de Kl.. gaan. Is dit de schuld van de gemeenschap kijk als je dan van iemand een slee kan lenen mag je verwachten dat ook uit hoe hulp kan komen zodat je weer je schouders er onder zet. Na 5 jaar vervalt alles en kun je weer opnieuw starten.

BMS.Purmerend

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Mensen ik weet dat ik keihard de hoek omkom maar in mijn tijd was dit ondanks alles niet nodig.
Ik kan het niet waarderen dat er gebedeld moet worden en toch wordt genoten van de luxe om je heen,.
Abonnement kost geld zowel de krant als telefoon, internet, auto, spelletjes op de pleestee.
Vakantie, mode, enz. ik weet dat ik het beter heb maar waarom heb ik het beter? Terwijl ook ik heb gebedeld, gewoon doorgaan met het opbouwen van je idealen je schouder er onderzetten en niet denken lukt niet nee gewoon positief denken.
Niet boos zijn maar zet mijn gedachte nu maar eens anders om en probeer eerlijk te zijn op mijn wedervraag het waarom & hoe.

Toolboy

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Yep Jan je hebt er weer 1

Maar dit is ook aan de orde met personen die een uitkering verkrijgen via de sociale dienst.
Er zijn idd veel profiteurs die er willens en wetens misbruik van maken.
Vaak verneem je dan later dat juist degene die er wel recht op hebben er de dupe van worden.
Daarom zijn er ook div kliklijnen in het leven geroepen.
Helaas wordt daar te weinig gebruik van gemaakt.

T

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Punt voor jou Toolboy. Ik heb een tijd bij de SD gezeten en heb de leukste staaltjes gezien wat dat betreft. Pa en ma die in een splinternieuwe bak kwamen aanzetten, ma stapt uit, gooit het briefje in de bus en daar daan ze weer. We hebben dat ook wel eens doorgegeven aan de SIOD pm het kenteken te cpntroleren.
Zulke lui hang ik graag op. Zok verpesten het voor hen, die het wel hard nodig hebben.

raksha1973
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2007 16:54

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door raksha1973 »

nee geen uitkering ik ga netjes iedere avond werken, alles wat ik verdien gaat schuldsanering in...door die kl#teverslaafden die mij overvallen hebben, de eerste keer met een mes op mijn nek, de tweede keer neergestoken achter de winkel terwijl mijn meiden ( toen 6 en 8) voor de winkel aan het spelen waren.
geen baan meer, geen inkomen, de diagnose reuma én borstkanker...dan ga je door een hel, gelukkig toch een baan kunnen vinden, maar alles wat ik verdien..dat moet ik weer afstaan
wij komen rond van 120 euro per maand, man vrouw en twee kinderen, hou op over armoede in nederland
dat ze eerst hier maar eens wat meer helpen en dan geld naar het buitenland sturen, dat waarschijnlijk voor meer dan de helft in eigen zak verdwijnt
voor mijn kinderen geen sinterklaas, geen verjaardag met kindjes uit de klas, maar ik loop over straat met mijn hoofd hoog, want ik heb het wel maar mooi overleefd!
nog drie jaar dan zijn we er grotendeels vanaf, net als de oudste naar het voortgezet onderwijs gaat. hopelijk gaat het dan beter

raksha1973
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2007 16:54

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door raksha1973 »

wil ik nog even aan toevoegen dat als je vroeger kon rondkomen van 35 gulden per week, probeer maar eens alle boodschappen te doen voor 4 personen van 30 euro per week
niet alleen zijn de prijzen veel en veel hoger geworden, maar het is niet alleen de dagelijkse boodschappen, ook kleding, schoenen en al wat daar nog bij komt kijken...ik wil het je wel eens zien doen.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Dat mobieltje kost geld hoe je het went of keerd, indien geen gebruik er van bespaar je geld.
Dat prepaid mobieltje (waar nooit beltegoed op staat) was heel lang
mijn enige comunicatiemiddel . Je moet altijd berijkbaar zijn voor alle
instanties,uzb's en het cwi/dwi enz ... enz ...

Ik mocht geen huistelefoon... geen internet ... geen TV... geen krant...
niet roken...geen vrije tijd/vakantie... geen hobby/clubs.
Wel veel brood en cornflakes... maar weinig ECHT vlees en verse GROENTE.

Maar Jan ... je had nog wat moois :
Mensen ik weet dat ik keihard de hoek omkom maar in mijn tijd was dit ondanks alles niet nodig.

Maar vroeger kende mensen hun buren nog ... en zag je het (letterlijk &
figuurlijk) VOOR dat mensen echt in de problemen kwamen... en dan greep men in ,bood hulp, in de blijde wetenschap dat de buurtjes dat ook zo vanzelfsprekend voor jou zouden doen.Heb ik zelfs nog meegemaakt als kleine jongen... voor iedereen naar Lelystad en Almere
vertrok .
Ik kan het niet waarderen dat er gebedeld moet worden en toch wordt genoten van de luxe om je heen,.
Abonnement kost geld zowel de krant als telefoon, internet, auto, spelletjes op de pleestee.
Vakantie, mode, enz.
Kijk en dat is dus ook de reden dat wij er uiteindelijk voor gekozen hebben (na ernstig teleurgesteld te zijn door schuldhulp en andere instanties) om dan maar wat langer te doen over schulden afbetalen...
maar dan wel normaal te kunnen leven.
Want dat is er bij die arme zielen bij de voedselbank meestal niet meer bij... dat is overleven.... :
wij komen rond van 120 euro per maand, man vrouw en twee kinderen, hou op over armoede in nederland
dat ze eerst hier maar eens wat meer helpen en dan geld naar het buitenland sturen, dat waarschijnlijk voor meer dan de helft in eigen zak verdwijnt
voor mijn kinderen geen sinterklaas, geen verjaardag met kindjes uit de klas, maar ik loop over straat met mijn hoofd hoog, want ik heb het wel maar mooi overleefd!
Sterkte raksha.

>cybertje<

BMS.Purmerend

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

wij komen rond van 120 euro per maand, man vrouw en twee kinderen, hou op over armoede in nederland
dat ze eerst hier maar eens wat meer helpen en dan geld naar het buitenland sturen, dat waarschijnlijk voor meer dan de helft in eigen zak verdwijnt
voor mijn kinderen geen sinterklaas, geen verjaardag met kindjes uit de klas, maar ik loop over straat met mijn hoofd hoog, want ik heb het wel maar mooi overleefd!
VOLLEDIG GELIJK

BMS.Purmerend

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Daarom zijn er ook div kliklijnen in het leven geroepen.
Helaas wordt daar te weinig gebruik van gemaakt.
Nee T klikken ben ik op tegen, dit moeten de instantie zelf doen die bennen zo dom, maar wel erg makelijk met jou geld.

BMS.Purmerend

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Geplaatst op 01 Nov 2007 22:34 door raksha1973
is waar. Er zijn ook uitzonderingen, maar ik mag niet discrimineren, maar het grote deel dat ik zie bij de V.B. Vraagt om vraag tekens. :evil:
Ik hoop voor jou en dat meen ik dat het je beter gaat, maar de vraag is dan weer, was je niet verzekerd voor deze vorm van nare zaken.
Versta mijn topic niet als een aanval he :wink:

BMS.Purmerend

Re: Voedselbank!?

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Zulke lui hang ik graag op.
Ja in die zin heb jij weer gelijk Sybert.



ik heb het geleerd Bot! ik kan nu quote als de k.

Gesloten