LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woningcorporaties

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
marleen
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2004 08:45

woningcorporaties

Ongelezen bericht door marleen »

Een tijdje geleden was ik werkloos en ik voorzag problemen wanneer de ww-uitkering naar een bijstandsuitkering zou worden omgezet.
Om niet in de financiele problemen te komen belde ik preventief met de woningstichting waar ik een huis van huur. Ik betaalde op dat moment 607 euro huur, net een paar euro boven de huursubsidiegrens, dus ik zou geen recht hebben op huursubsidie als ik in de bijstand terecht zou komen. Zware problemen lagen dus op de loer, ik kon er niet van slapen.
Ik vroeg aan de wonigstichting of ik zo snel mogelijk een huis kon krijgen binnen de huursubsidiegrens, mijn zeer gewilde woning zou dan vrij komen......geen probleem dacht ik.
Maar nee, dat kon niet.....ik stond namelijk niet meer ingeschreven als woningzoekende.

Dan denk je slim te zijn......méé te denken voordat er problemen komen.....krijg je nul op het request.
WAAR ZIJN WE IN DIT LAND MEE BEZIG??????

miek1
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jan 2006 20:43

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door miek1 »

Kan ik mij wat bij voorstellen. Er zijn ellenlange wachtlijsten voor de prijsklasse waar u een huis voor wilt huren.

Ik betaal momenteel 650 euro huur voor een appartementje.Ben nu al 4 jaar bezig om een woning in een lagere prijsklasse te krijgen, omdat de huur meer dan de helft van mijn salaris is.

Er zijn dus heel veel mensen in uw situatie. Daarom kunnen ze aan uw verzoek waarschijnlijk niet voldoen.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door inxsnl »

Als dit klopt,is dit (begrijpelijk).
U huurt op dit moment voor een bedrag wat de meeste woningzoekenden niet kunnen opbrengen.
Desal niettemin vind ik dat de woningbouvereniging uw tegemoed hoort te komen.
En mee moet denken in een oplossing voor uw situatie

marleen
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2004 08:45

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door marleen »

Ik weet dat er ook lange wachtlijsten zijn voor de woning waar ik nu woon. 7 Jaar om precies te zijn.
Het gaat dus om een woningruil bij dezelfde corporatie.

Ik kan je vertellen dat je je behoorlijk machteloos voelt als het zwaard van Damocles boven je hoofd hangt. Als alleenstaande moeder kan ik het me niet permitteren om in de problemen te komen, nou ja....niemand kan zich dat permitteren maar je voelt je eigen ellende het zwaarste.

Je probeert dan preventief maatregelen te nemen zodat de problemen je niet onderuit halen......als je dan iemand voor je neus hebt die zegt dat ze je niet kunnen helpen.....dat voelt waardeloos.

Hoe zien de gevolgen er dan uit als je blijft wonen?
Je kunt de huur nog onmogelijk betalen......je krijgt huurschuld......de deurwaarder komt je op een gegeven moment uit huis zetten......kinderen beschadigd, schande......schuldhulpverlening komt om de hoek kijken.....hulp van maatschappelijk werk of zo. Dit hele verhaal zou de gemeenschap ook handen vol geld hebben gekost.
Bovendien krijg je geen uitkering meer als je geen vaste woon-of verblijfplaats hebt. Een gezin gaat volledig onderuit. Een gezin waar ik altijd netjes voor heb gezorgd......altijd hard gewerkt.......nooit een uitkering nodig gehad........opleidingen van mijn kinderen betaald.......nooit recht op enig extraatje gehad.....door pech werkloos, voor het eerst in mijn leven. Is deze houding dan de beloning?

Gelukkig heb ik op mijn 50ste nog werk gevonden......het heeft niet zover hoeven te komen......maar toch!

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door just the cook »

Als je in de bijstand terecht komt heb je minder inkomen en krijg je toch gewoon huursubsidie?
Ik heb er geen ervaring mee hoor, dus ik kan de plank finaal mis slaan.
De huurprijs/woning die jij graag wilt is geliefd, ik kan me zo voorstellen dat als je inderdaad niet ingeschreven staat voor een andere woning dat ze jou niet zomaar bovenaan de geliefde prijsklasse kunnen zetten. Ongeacht de ruil.
Het zou niet eerlijk zijn voor een evt. andere personen die misschien ook al jaaaaren in een veel te dure woning zit te wachten, of eindelijk op zichzelf willen maar ook geen vet inkomen hebben.
De woningbouw moet meedenken, JA, maar als je zoals ik in de stad woont is dat voor de woningcorp. onmogelijk. De wachtlijsten voor goedkope woningen zijn vreselijk lang :shock: .
Topicstarter is waarschijnlijk niet de enigste die graag om schulden te voorkomen goedkoper wil zitten.
Ik begrijp je volkomen hoor, maar ik denk niet dat het haalbaar is.

Hoe zit dat tegenwoordig wanneer jij zelf iemand weet die nu goedkoper zit en graag naar jou huisje zou willen?
Vroeger was dat geen probleem.

marnix
Berichten: 815
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door marnix »

marleen, gelukkig heb je alle ellende kunnen voorkomen. Toch een vraag: Had je je niet gewoon gelijk in kunnen schrijven? Dan had je toch wel kunnen ruilen?

Langhaar
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 nov 2005 10:41

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door Langhaar »

Hallo, bij de bijstand hebben ze een woonlastenregeling.

Kom je dus niet in aanmerking voor huursubsidie dan
kan je wat regelen bij de bijstandinstantie.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Het probleem in nederland is dat er veel te duren woningen gebouwd worden. Groot deel wordt veroorzaakt door de regelneven en gondspeculaties van de gemeentes. Voor een lullig stukje grond ben je zomaar 100.000 euro kwijt en dan moet er nog een huis op.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door Wubo »

jeejzz, je kunt voor dat huurbedrag een huis kopen :shock:

miek1
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jan 2006 20:43

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door miek1 »

Dat ligt er ook maar aan waar. Hier zijn de huizen niet echt betaalbaar als je van 1 salaris moet leven. ja, je kunt een lullig appartementje in een niet al te best bekend staande wijk kopen. Maar een gewoon huis poeh.

Bovendien is dan wel al het onderhoud voor je eigen rekening. Nu hoeven we niet wakker te liggen of een nieuw dak of schilderwerk budgetair wel te regelen zijn.

Pas als ik straks zeker weet dat ik in een bepaalde woonplaats zal blijven zal ik het misschien gaan overwegen. Maar tegen die tijd ben ik waarschijnlijk toch te oud en kan ik beter een bejaardenflat kopen :P

marleen
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2004 08:45

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door marleen »

Als ik een huis kon kopen dan deed ik het, maar de prijsklasse waarin ik kan kopen is zó laag dat ik dan in een flat terechtkom waarin ik liever niet wil wonen.

@Marnix.....ja stom, ik had me meteen opnieuw in moeten schrijven.....dat heb ik niet gedaan. Dom.....blijkt achteraf.
@just the cook......nee, als je inkomen drastisch daalt krijg je niet vanzelfsprekend huursubsidie. Er zit een grens aan de huurprijzen die voor subsidie in aanmerking komen. Mijn woning wordt daar met opzet een paar euro boven gehouden. Stijgt de huursubsidiegrens dan stijgt de huur van mijn woning evenredig mee.
@Sjors......Jij snapt het! Ik weet niet of iedereen het in de gaten heeft, maar er wordt hoe langer hoe meer gebouwd in de duurdere prijsklasse en hoe langer hoe minder sociale woningbouw. Ook in de grote steden.
Ik heb dan ook het idee dat politici, directeuren van woningbouwcorporaties, burgemeester en wethouders.....met een dubbele tong praten. Ze doen het voorkomen of de sociale woningbouw ze nauw aan het hart ligt maar in de praktijk wordt er steeds minder gebouwd. Na sloop komen er duurdere woningen voor terug. Die wachtlijsten zouden al lang minder kunnen zijn, ze worden m.i. kunstmatig in stand gehouden. Wat is de verborgen agenda?

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door bot321 »

Kom eens in Amstelveen kijken.Prachtig flatgebouw
langs de Beneluxbaan gaat tegen de vlakt.
Woningen zijn zg. te klein.Hele mooie woningen
voor vrijgezellen of oudere maar nee hoor weg er
mee.Brengen te weinig op dus worden er duurdere
gebouwd.Dat is de verborgen agenda.
Zit ook in een dure woning€605 kon ik betalen toen ik
nog werkte.Ben nu met pensioen en dat huurbedrag
is net zoveel als mijn AOW en krijg ook niets goedkoper
is er niet.Ben dus maar weer gaan werken maar als
ouder iemand wordt je ook dik onderbetaald anders is er niks.

marleen
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2004 08:45

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door marleen »

@bot.
Nederland.....het land waar ik ooit trots op was.
Ik denk dat iedere stad probeert een zekere armere klasse te weren.
Waarschijnlijk hopen ze op meer spreiding van mensen met lagere inkomens.
Maar 605 euro huur is niet niks, hoe kan het in godsnaam zijn dat flats van die prijsklasse gesloopt worden? Krijg je vervangende, passende woonruimte? Dat zijn ze toch zeker wel verplicht? Miscchien is het voor jou nog een geluk bij een ongeluk en krijg je ook de herinrichtingskosten vergoed. Dat lijkt me logisch tenminste.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door bot321 »

Marleen denk dat je verkeerd gelezen hebt.
Die flats zijn goedkope flats. Ik woon in een
eensgezinswoning die ik 25 jaar geleden nog
makkelijk kon betalen toen was de huur omgerekend
300 euro.Ben nu in de AOW en mijn vrouw in de
pe-pensioen dus mijn inkomsten is met meer
dan de helft gedaald vandaar dat ik goedkoper
wil wonen.Alleen geen kans.Ze hebben hier ook
die zg.senior woningen alleen als er eentje uitgaat
wordt de huur met 100 euro verhoogd dus van 565
naar 665 euro hebben we ook aan de regering
te danken.Wat hebben we tegenwoordig niet aan de
regering te danken tot en met het kl**e weer aan toe
vandaag want boven zeggen ze ook bekijk het maar
met zo'n regering.

marleen
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2004 08:45

Re: woningcorporaties

Ongelezen bericht door marleen »

Oeps, sorry, inderdaad verkeerd gelezen.

Ik woon ook in een zogenaamde 55plus woning. (in de zogenaamde vrije sector hoef je echter geen 55 te zijn om voor deze woningen in aanmerking te komen)
Veel mensen die in deze huizen wonen hebben hun eigen huis verkocht en willen hier hun oude dag slijten. Met de overwaarde van hun huis hebben ze zelfs nieuwe keukens geplaatst in hun huizen, tegelvloeren gelegd, ligbaden geplaatst etc..
De woningcorporatie heeft als beleid dat ze de voorzieningen niet meer in de oude staat terug hoeven te brengen. Mochten de bewoners echter hun huis verlaten dan telt de woningstichting onmiddelllijk een hogere huur voor de voorzieningen die de vorige bewoners op eigen kosten hebben aangebracht. De oude bewoners krijgen daar géén vergoeding voor.
Zo lopen de woningstichtingen binnen.
Hun nieuwste bouwwerk is onlangs opgeleverd......appartementen tussen de 940 en 1250 euro per maand.
Ik snap er niets meer van........enorme wachtlijsten voor goedkopere woningen en met moeite raken ze de dure appartementen kwijt.
Nederland sociaal? Forget it.

Gesloten