LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Ik heb nu het idee dat kinderen er niet bij horen als ze niet de nieuwste merken dragen
Dat zijn vooral kinderen die door hun ouders geen sociale weerbaarheid is aangeleerd of (en dat is nog erger) hun ouders zijn ook erg status gevoelig en leren hun kinderen dat dat goed is.
Wat ook nog kan is dat de ouders vinden dat alles moet kunnen voor het "geluk" van hun kinderen, daar is Leen van Frisia dan weer voor :wink:
Wat dat betreft zouden ze van mij de schooluniformen hier in Nederland ook in mogen voeren. Of kom ik nu over als een conservatieve trut?
Nou nee en nou nee

groeten

WWJD
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 nov 2005 00:18

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door WWJD »

Guusje, ik vind je bijdrage erg mooi. Fijn dat je mensen om je heen hebt die je helpen en mooi om over je positieve instelling te lezen.

Ik vind de uitspraak van Zalm in zoverre moeilijk, omdat ik het eigenlijk tweeledig vind. Over het algemeen hebben Nederlanders het goed en bestaat er (nog steeds) een relatief goed sociaal vangnet. Aan de andere kant bestaat er wel degelijk armoede onder de Nederlanders en wordt dit eigenlijk niet onderkend, wat ook weer de irritatie opwekt.

Beroepsmatig adviseer ik zeer rijke mensen, in mijn vrije tijd doe ik vrijwilligerswerk en probeer ik juist mensen onder de armoedegrens te helpen. Het contrast is erg groot en dat is zowel verwarrend als relativerend. Wat mij opvalt is de gulheid van mensen met een laag inkomen en het egoisme van rijke mensen. Geld doet vreemde dingen met mensen en het kan veel verpesten. Ik heb beroepsmatig situaties meegemaakt waarin geld het beest in de mens heeft losgemaakt.

Ik begrijp de reactie naar mensen als Zalm goed, omdat hij nooit in een dergelijke situatie terecht zal komen en alleen naar cijfers kijkt, niet naar de schrijnende situaties in de praktijk. Aan de andere kant denk ik ook, trek je er niets van aan en laat het voor wat het is. Wees tevreden en blij met wat je hebt en vergelijk jezelf nooit met een ander, want dat heeft geen enkel nut.

Kortom, tel je zegeningen en allen een gezond en gezegend 2006 gewenst.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door S. »

Ik heb nu het idee dat kinderen er niet bij horen als ze niet de nieuwste merken dragen. Wat dat betreft zouden ze van mij de schooluniformen hier in Nederland ook in mogen voeren.
Dit lijkt een heel aantrekkelijke oplossing, maar weerspiegelt niet de realiteit. Zo leren ze namelijk nog niet dat er nu eenmaal verschillen bestaan. Kinderen kunnen beter zo jong mogelijk leren dat de één het in materieel opzicht beter heeft dan de ander.
Zo maak je ze weerbaar.

En dat is nu eenmaal nodig.. :(

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door eeliane »

Mijn kinderen dragen wat ze zelf leuk vinden en hebben geen last van dat ze de juiste kleren/tas/etc niet dragen. Zoeken ze maar andere vrienden die dat ook niet hebben...

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door gubetje »

Weet je hoe ik dat oploste in de tijd, dat ik nog 2 opgroeiende jongens had en een inkomen op bijstandsnivo omdat ik maar 20 uur werkte en ik er na de scheiding van moest leven?
De jongens weten het nog. We leefden 3 maanden heel zuinig en als de kinderbijslag dan kwam , ging ik met de jongens naar de stad, mochten ze ook schoenen uitzoeken, die ze wilden, iets moois van kleren, iets voor zichzelf en daarna gingen we lunchen, 's avonds uit eten. De een nam dure merkkleding en gewone schoenen, de andere dure merkschoenen en de kleren interesseerden hem niet zo.
Het was 1 x in de drie maanden een geweldige dag, waar we dan weer 3 maanden op konden teren. Mijn oudste zoon, die inmiddels zelf vader is, zei laatst tegen me: Mam we hadden het zo goed. Ik vond het zo geweldig, dat we 1 x in de drie maanden iets mochten kopen. En ze hebben geleerd, wat de waarde van geld is en ook, dat je als je er creatief mee leert om te gaan, je dan nog kunt genieten ook.
En ze zijn niet materialistisch geworden, want ze zien, wat de belangrijke dingen zijn. Makkelijk was het zeker niet, maar ze hebben wel geleerd van weinig iets te maken. En ik ben blij, dat ik ze dat heb kunnen meegeven. Iedereen een heel goed 2006. Groeten Guusje

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door G7 »

Mooi gesproken Gubetje en aan allen hier natuurlijk ook een gezond en gezegend nieuwjaar gewenst.

Ja, vroegah was alles beter, maar dat was vroeger. :wink:

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door klaasvd »

Vroeger toen de mannen nog van staal waren en de boten van hout :wink:

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Als we voor EUR 50 miljoen de lucht in kunnen schieten met nieuwjaar (daar zit natuurlijk niet eens bij wat er in Belgie is gekocht) waarbij dan de zorgtoeslag als betaalmiddel wordt gebruikt en als ik dan hoor dat volgens de anwb het aantal vakantieboekingen stabiel blijft dan zeg ik bij deze dat Zalm gelijk heeft.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door G7 »

En jij denkt dat die mensen met een bijstandsuitkering/minimum werkloon op vakantie gaan? Je moet niet zo napraten wat mensen zeggen, die het zelf zo GOED hebben.

Heb je bijstand, dan wel een minimumloon, mag je volgens sommigen die het zelf goed hebben dus niet:

Op vakantie
Geen mobieltje
Geen computer
Geen internet
Enz, enz hebben.

Wat mag nog wel dan, vraag ik me af?

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Jan1 »

Mensen met een bijstand uitkering of anders minimum inkomen, mogen alles, met dien verstande, als ze dat ook doen dan verspelen ze het recht om te klagen, en zielig doen. Er gaan veel profiteurs naar de voedselbanken, juist in achterstand wijken ligt deze dagen het meeste vuurwerk afval.

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door gubetje »

Tjonge jonge wat een oordelen.
Als ik jullie begrijp, moeten mensen met een minimum gewoon achter de ramen zitten verpieteren.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn of wel?
En ik denk, dat de mensen, die het echt slecht hebben, juist niet klagen. Hebben jullie daar wel eens aan gedacht?
En dat is heus een grote groep. Groeten Guusje

markie
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 dec 2005 08:54

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door markie »

Hallo Guusje,

Ik krijg gewoon hele warme gevoelens als ik je mailtjes lees. Ik vind het enorm knap van je dat je zo positief in het leven kan blijven staan!!

Ik vind dat er op de diverse fora van Tros Radar heel erg veel geklaagd (ook ik klaag wel eens maar meer omdat ik vind dat als een bedrijf iets moet leveren dat ook goed moet doen, kijk naar mijn mailtjes over de digitale tv). Fouten worden overal gemaakt.

Ik heb het zelf absoluut niet slecht en toch vind ik van mezelf dat ik te weinig geniet omdat ik bang ben voor de dingen die zouden kunnen gaan gebeuren. Een vriend van me zei eens een mens heeft het meest te lijden wat hij te vrezen heeft en ik denk dat hij daar in gelijk heeft.

Als ik jouw mailtjes lees, lees ik dat je ook kunt genieten van het leven als maar heel weinig hebt. Vriendschappen zijn zo ontzettend belangrijk.

Groetjes,

Mark

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door gubetje »

Dank je wel Mark voor je woorden.
Ook ik heb moeten leren in het leven hoor.
Vroeger had ik het goed, een eigen huis, dubbel inkomen enz.
Alleen altijd wel ernstige gewrichtsafwijkingen gehad.
Na mijn scheiding(ik werkte toen maar 20 uur) kwam ik op bijstandsnivo uit. En ben heel creatief geworden, maar had wel altijd angst, dat ik het niet zou redden. En nu?
Ik heb heel veel vertrouwen, zo van het komt wel goed allemaal en dat gebeurt ook steeds opnieuw. En ik voel me gelukkiger als ooit,
En inderdaad lieve mensen om je heen en zelf ook een lief mens proberen te zijn, maakt dan heel veel uit.
En weet je, als ik geld zou hebben, dat geeft me dan het gevoel, kan ik iets doen voor al die lieve mensen om me heen.
En dat is het sleutelwoord denk ik echt: liefde voor de medemens.
Maar ik heb eerst moeten leren van mezelf te gaan houden, en dat is het moeilijkste wat er is.
Groetjes en een hele fijne dag Guusje

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Maar ik heb eerst moeten leren van mezelf te gaan houden
En, nog steeds verliefd :?:

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door gubetje »

Niet verliefd op mezelf :)
Wel verliefd :lol:

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Bij sommige posts zie ik helemaal het beeld van Moeder Theresa voor me... :D

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door themaster »

dat je het nu slechter hebt moet je niet afwenden op scheiden

vrouwen zijn soms sneller om met hun benen wijd te gaan liggen en te trouwen of meteen zwanger te raken en dan komen ze erachter het werkt niet.

denk verdomme eerst eens na voor je gaat trouwen en kinderen krijgt.

zou veel bijstand schelen in dit land alleenstaande moeders etc geen uitkering meer ze hebben er zelf voor gekozen

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door gubetje »

Jeetje, wat min zeg.
Ik heb mijn hele leven gewerkt, waar heb je het over.
Volgens mij ben je knap gefrustreerd en verder maak ik er geen woorden aan vuil. Je doet je best maar

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door themaster »

je hebt je hele leven gewerkt goedzo

JIJ bent ook gescheiden en niet wij dat is jouw probleem.

toen had je het goed, als je goed nagedacht had voordat je aan kinderen begon en ging trouwen had je het nu ook nog supergoed gehad met een dubbelinkomen.

dit telt niet alleen voor jou maar alle grieten die eerst doen en dan pas na gaan denken

lijkt wel dat trouwen tegenwoordig het makkelijkste is.
of men echt van elkaar houd etc is niet belangrijk

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Zalm noemt armoede "betrekkelijk"

Ongelezen bericht door gubetje »

wat praat jij dom zeg.
hoe oud ben je?
En oordeel pas, als je eens wat meer weet.
Je praat als een kip zonder kop.
Maar goed, dat niet alle mannen zo zijn.
Dan liepen er heel veel alleen rond.

Gesloten