LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zin en onzin van IQ testen.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
S.

Zin en onzin van IQ testen.

Ongelezen bericht door S. »

Het schijnt zeer belangrijk te zijn, het kunnen aantonen van je IQ. Veel mensen schermen ermee dat hun IQ huizenhoog is.

Maar dan denk ik; je hebt ooit een CITO-toets gedaan, en mede op basis van die uitslag een advies gekregen voor de te volgen opleidingen.
In de loop van je leven de nodige studies gedaan, cursussen gevolgd.

Geeft dat niet voldoende indicatie voor je intellectuele vermogens?

Nog even over de IQ testen; niets is makkelijker te beïnvloeden dan deze testen. Nu (bijna) iedereen internet heeft, is het een koud kunstje om je hierin te trainen en je zwakke plekken te ontdekken zodat je deze kunt bijschaven.

Oftewel; naar mijn idee is zo'n test nauwelijks nog relevant om de mate van je slimmigheid te meten.

Maar wellicht zijn er mensen met andere meningen. :wink:

jiping

Re: Zin en onzin van IQ testen.

Ongelezen bericht door jiping »

Nee, geen andere mening.

Wel nog de toevoeging dat het ook een flinke melkkoe is geworden door allerlij burootjes die iq-testen afnemen voor bedrijven bij solicitanten.

Sommige van die tests zijn ook zeer slecht en eenzijdig en berekenen je iq aan de hand van hoe goed je kan rekenen ofzo.

In ieder geval heb ik een paar test gezien die totaal geen andere aspecten zoals ruimtelijk inzicht en oplossend vermogen meenamen in de testresultaten maar gewoon bestonden uit een hele hoop sommen en wiskundige opgaven.

Verder is tegenwoordig het EQ van even groot belang en zou dit eigenlijk op school onderwezen moeten worden in een vak Emotionele Vorming, maar mischien kunnen we daar een ander topic voor openen.... :lol:

Maarschalk

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Hmm. Als je punt is dat we nu het iq bijna heilig gaan verklaren kan ik me daarin vinden. Maar de iq test is voor mij vanuit een werkgeversoogpunt wel degelijk van belang. Hoe hoger het iq hoe hoger het begripsvermogen van mensen, en hoe sneller ze bepaalde zaken kunnen oppakken. Dat is niet voor alle functies van belang. Bij sales helpt een hoog eq.

Nu opleidingen haalbaarder worden gemaakt zeggen cursussen en opleidingen helaas minder dan je zou hopen qua geschiktheid voor een bepaalde functie.

IQ testen zijn inderdaad beinvloedbaar. Middels trainen kan je je iq test score met zo'n 10 punten verhogen. En helaas worden er erg veel slechte testen aangeboden.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

IQ test is misschien mooi voor je imago
maar ik prefereer toch liever een dagje
praktijkervaring van iemand dan weet je
precies wat je aan iemand hebt,zowel
theoretisch als praktisch.

S.

Ik ben bang dat het vooral een makkelijke hap-snap oplossing is. Even een test van zo'n 20 minuten i.p.v een dag meelopen zoals Bot voorstelt, en wat naar mijn idee ook de beste manier van iemand toetsen is.
Maar ja, wél kostbaar en tijdrovend, dat zie ik ook wel in.

Maarschalk, ik denk dat je door trainen een testresultaat met wel meer dan 10 punten kunt verhogen. Wanneer je solliciteert bij Maarschalk.bv en er bij navraag achter komt dat men je daar een bepaalde test laat doen, dan kun je ook domweg de antwoorden van vragen die je echt niet begrijpt, uit je hoofd leren.

En ik heb tests gezien die meer op ogentests leken met vormen waarin je verschillen moest zien te herkennen door miniscule wriemeltjes.

Wat is bijvoorbeeld een goede test? Ben enkel zeer slechte tegengekomen.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Tijdrovend ja kostbaar nee.
Zie nu in een dag wat ik aan iemand heb.
Bij een IQ test mag de persoon er prima uitkomen
maar de ervaring heeft ons toch geleerd dat
theorie en praktijk twee heel verschillende dingen zijn.
Dus alleen een IQ test kan kostbaar zijn want praktisch
weet je nog niet wat je aan de persoon hebt.

Maarschalk

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Iemand een dag mee laten lopen is een goed idee. Maar helaas niet voor alle functies geschikt. Wij gebruiken een capaciteitentest. Deze test geeft een indicatie aangaande hoe snel mensen zaken kunnen oppakken. Iets wat helaas niet te ontdekken valt met een dag meelopen. (De test is vergelijkbaar met een iq test)

Wat is goede iq test? Wij gaan af op wat anderen zeggen over de test en hebben hem ook zelf gemaakt. test komt van een gerenomeerd bureau en we zijn er tevreden over.
Een slecht idee is sollicitanten zeggen dat ze een test moeten doen en ze vertellen welke test. Laat ze het maar onvoorbereid doen.
Middels trainen bedoel ik mee meerdere testen maken en een boek over dergelijke testen doornemen. Maar een test uit je hoofd leren noem ik valsspelen. Met wat ik onder trainen versta betwijfel ik of je je score met meer dan 10 punten kan verhogen. Doch bewijs hiervoor heb ik niet.

S.

Hallo, even een ouwetje naar boven gehaald.
Dit omdat ik nog wat vragen heb:

Wat zijn de moeilijkste, niet te beantwoorden opgaven binnen de IQ-test, en hoeveel punten leveren deze op?

Gesloten