LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] zomaar geband en mijn postings teruggezet???
Re: zomaar geband en mijn postings teruggezet???
Zo'n iemand moet dus gewoon aangepakt kunnen worden.
Die admin is dus duidelijk niet op haar taak berekend. Dus de verkeerde persoon op de verkeerde plaats.
Zo'n persoon verdient zelf een ban.
Oke, ik ben ook een forumadmin en moderator van een andere consumentenforum, maar dit slaat echt werkelijk nergens op.
Die admin is dus duidelijk niet op haar taak berekend. Dus de verkeerde persoon op de verkeerde plaats.
Oke, ik ben ook een forumadmin en moderator van een andere consumentenforum, maar dit slaat echt werkelijk nergens op.
Ik vind het intens triest te lezen dat dit geval wat Licia, Benadeelde en anderen in dit topic beschrijven dus niet op zichzelf staat.
Het topic hier is al weer zo'n voorbeeld wat een dergelijk idee duidelijk ondersteunt.
Het gaat om gedragsregels, respecteren van wettelijke regels, die te vaak of onbekend zijn of met voeten worden getreden.
Een gebruiker zoals de gedupeerden hier zouden bij zo'n instantie moeten kunnen aankloppen en de klacht moet voorgelegd kunnen worden.
Er zijn wel toezichthouders, maar te algemeen en meer voor grote algemene strafbare zaken, niet echt voor een individu die een ban krijgt of wiens gegevens online staan en webmaster weigert die aan te passen.
Zie al die haantjes en keizertjes maar eens samen op één lijn te krijgen in een dergelijk orgaan.
Webmaster/moderators worden woest als gebruikers berichten leeghalen of verwijderen en onbruikbare topics overlaten, zeker als het om informatieve onderwerpen met bewaarbaarheidswaarde gaat. Iedere gebruiker heeft mogelijk wel eens berichten te veel aangepast of verwijderd in zijn onwetendheid over de gevolgen.
Het is ook heel moeilijk op forums waar je geen mogelijkheden hebt om zelfs maar een typefout uit je bericht te halen dat aan een moderator te moeten vragen, die hebben het vaak wel drukker met andere dingen dan mijn typefout. Gaat het om belangrijker dingen dan zal je wel moeten.
Toch vind ik dat bijvoorbeeld privégegevens of informatie die te veel naar iemand speciaal verwijst altijd verwijderd moet kunnen worden, alleen al op grond van de wetgeving.
Ik heb er moeite mee als een topic waarin je zelf erg actief bent geweest opeens buiten jouw bereik komt te staan in verborgen of besloten afdelingen.
Er kan je best geadviseerd worden eens een aantal dagen rust en afstand te nemen, maar om iemand daarvoor te bannen komt wel erg drastisch over. Ja tijdelijk afkoelen bij grote woede en stress of onbeheerst gedrag .... Jullie hadden ook contact via MSN, dus al heel wat directer dan via emails of forum. Het komt zo achterbaks over.
Er is hier een ander topic waar soortgelijk gedrag aan de kaak wordt gesteld als voorbeeld van de noodzaak van een soort keurmerk en toezichtsorgaan, liefst vanuit de gezamenlijke (consumenten)forums zelf.Zo'n iemand moet dus gewoon aangepakt kunnen worden.
Het topic hier is al weer zo'n voorbeeld wat een dergelijk idee duidelijk ondersteunt.
Het gaat om gedragsregels, respecteren van wettelijke regels, die te vaak of onbekend zijn of met voeten worden getreden.
Een gebruiker zoals de gedupeerden hier zouden bij zo'n instantie moeten kunnen aankloppen en de klacht moet voorgelegd kunnen worden.
Er zijn wel toezichthouders, maar te algemeen en meer voor grote algemene strafbare zaken, niet echt voor een individu die een ban krijgt of wiens gegevens online staan en webmaster weigert die aan te passen.
Zie al die haantjes en keizertjes maar eens samen op één lijn te krijgen in een dergelijk orgaan.
Webmaster/moderators worden woest als gebruikers berichten leeghalen of verwijderen en onbruikbare topics overlaten, zeker als het om informatieve onderwerpen met bewaarbaarheidswaarde gaat. Iedere gebruiker heeft mogelijk wel eens berichten te veel aangepast of verwijderd in zijn onwetendheid over de gevolgen.
Het is ook heel moeilijk op forums waar je geen mogelijkheden hebt om zelfs maar een typefout uit je bericht te halen dat aan een moderator te moeten vragen, die hebben het vaak wel drukker met andere dingen dan mijn typefout. Gaat het om belangrijker dingen dan zal je wel moeten.
Toch vind ik dat bijvoorbeeld privégegevens of informatie die te veel naar iemand speciaal verwijst altijd verwijderd moet kunnen worden, alleen al op grond van de wetgeving.
Ik heb er moeite mee als een topic waarin je zelf erg actief bent geweest opeens buiten jouw bereik komt te staan in verborgen of besloten afdelingen.
Er kan je best geadviseerd worden eens een aantal dagen rust en afstand te nemen, maar om iemand daarvoor te bannen komt wel erg drastisch over. Ja tijdelijk afkoelen bij grote woede en stress of onbeheerst gedrag .... Jullie hadden ook contact via MSN, dus al heel wat directer dan via emails of forum. Het komt zo achterbaks over.
Laatst gewijzigd door Kritiekje op 24 jan 2009 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Daar gaat het dus ook om, ik denk dat niemand zich realiseerd dat wanneer je post op een forum en het een kant uitgaat waarin je je niet (meer) kunt vinden of mee eens kunt zijn dat je dan zonder waarschuwing of duidelijke reden een ban kunt krijgen en je postings blijven staan!!! en zelfs in dit geval het een`verborgen`discusie wordt die alleen nog toegankelijk is voor mensen die zich melden en met de gratie van de beheerder toegelaten zullen worden. Het is natuurlijk zo dat de mensen die voorheen hebben deelgenomen nu niet meer kunnen controleren of en hoe het gaat met hun postings. Ook zijn er in afgelopen periode veel `bewijs` en mails van gedupeerden naar de beheerder/Mod. gestuurd aangezien het over oplichting ging en zij altijd bewijs wilde van wat er geschreven werd, ik weet dat veel mensen dit gedaan hebben omdat ze in de veronderstelling waren dat zo iemand integer en zorgvuldig om zou gaan met de informatie, dit alles ligt nu dus bij iemand die hiermee kan doen wat ze wil!!!!!
Men zal altijd bewijs willen van beweringen, links naar screenshots bijvoorbeeld. Misschien de link aanpassen in je album of privé zetten.Ook zijn er in afgelopen periode veel `bewijs` en mails van gedupeerden naar de beheerder/Mod. gestuurd aangezien het over oplichting ging en zij altijd bewijs wilde van wat er geschreven werd, ik weet dat veel mensen dit gedaan hebben omdat ze in de veronderstelling waren dat zo iemand integer en zorgvuldig om zou gaan met de informatie, dit alles ligt nu dus bij iemand die hiermee kan doen wat ze wil!!!!
Privégegevens horen zoveel mogelijk in een postbus van een moderator.
Als een zaak is opgelost worden op veel forums de gegevens in het forum zelf geanonimiseerd vanwege google, maar ze worden wel degelijk in het archief bewaard voor de toekomst.
Een moderator zou moeten voorkomen dat een discussie heel anders gaat verlopen dan het topic aangeeft. Het kan gebeuren, nieuwe inzichten, nieuwe gegevens, dat de inzichten veranderen. Dat moet bespreekbaar zijn en zeker de oorspronkelijke schrijvers geen ban opleveren.
Als de discussie te gevoelig wordt en men besluit in een verborgen afdeling verder te gaan, zouden alle deelnemers daaraan toch toegang moeten hebben. Natuurlijk hou je mensen die echt bewust iedere discussie frustreren dan buiten die besloten afdeling. Lijkt mij.
Nee, tenzij de huisregels daar iets over zeggen.Kritiekje schreef:Is het een webmaster toegestaan zonder overleg jouw gebruikersnaam te veranderen?
Dit hangt af van de preciese omstandigheden, maar smaad (261 Sr) ne belediging (266 Sr) komen wel in me op. Stalking c.q. belaging (google even voor het artikel) gaan niet op omdat het niet structueel is. Pesten is alleen strafbaar als dat in die getale gebeurt dat het belaging is.Wat kan je er als bezoeker aan doen als je bent vertrokken, al of niet geband, je ziet dat men weigerde je accounts te verwijderen maar maakt er een smadelijke vertoning van, waarbij door citaten van berichten het duidelijk is dat dit jouw veranderde naam is,
dat de beheerder tevens jou als persoon met naam en toenaam en je hele hebben najaagt van schoolbank, hyves, sites of forums waar je zou kunnen zijn, dingen die je mogelijk privé hebt toevertrouwd (ik ben een paar dagen ziek geweest, kom net uit het ziekenhuis, ik zit met een ziek kind thuis, de hond moet naar de dierenarts) op een grote smaadpagina over jou neerzet?
Dit is toch een combinatie van smaad, laster, stalking, pesten, en waarschijnlijk nog wel meer wettelijke termen?
Welke wetsartikelen kunnen hier van toepassing zijn?
De politie MOET aangifte opnemen. Sta er dus op dat ze aangifte opnemen. Als dat toch niet werkt dien dan een klacht in.Er zijn politiekorpsen waar men geen aangifte wil opnemen, al kom je net alle wetboeken aan. Die vinden dat het moment dat jij de telefoon opneemt je je zelf kwetsbaar maakt voor telefoonterreur, als je een internetaansluiting hebt hetzelfde, als je ene emailadres hebt en je post bekijkt kan je niet meer klagen over eventuele spam.
Was het een donatie of een betalingsverplichting?Benadeelde 10 schreef:Het is zelfs zo dat ik 154 euro aan de eigenaar,webmaster die tevensmoderator is, heb betaald anders was nu de website uit de lucht geweest
Ik hoor die weigering helaas erg vaak. Men zegt lage prioriteit, alleen aangifte opnemen als er bloed vloeit.De politie MOET aangifte opnemen. Sta er dus op dat ze aangifte opnemen. Als dat toch niet werkt dien dan een klacht in.
Preventief hebben ze bij diverse korpsen nog niet gehoord. Ook niet dat smaad, stalking en structureel pesten en overtreding privacy reglement serieuze zaken zijn en in wetboek van strafrecht staan. Dan zegt men het is civiel, zeg je internet abonnement op, sluit je telefoon af, kom niet meer buiten de deur.
Zo sociaal is de politie en zo serieus nemen ze mensen die echt worden belaagd.
Bij wie kan je een klacht indienen tegen een politiekorps wat structureel iedere aangifte weigert op te nemen, of het nou gaat dat je in elkaar bent getimmerd, je huis in brand is gestoken, je auto gestolen of de ruiten ingeslagen of een webmaster loopt te stalken en smadelijkheden te verspreiden, je privégegevens aan een aantal zware jongens doorgeeft, je computer laat hacken en medische dossiers over een persoon rondstrooit. Aantoonbaar met screenshots van brieven en berichten in websites en forums, dus de webmasters daarvan zouden de IP-adressen moeten kunnen overleggen als de politie daar om vraagt. en opgave van tijdstippen van telefoontjes.. Dit is wat mij betreft discriminatie en geweld door het betreffende politiekorps zelf.
Ze maken zich liever druk om iemand die verkeerd staat geparkeerd dan iemand die werkelijk in gevaar is.
Ze hopen kennelijk dat er bloed vloeit, zijn zij van weer een probleemfiguur verlost.
Maar het is toch te zot dat je eerst tot die botte politie moet proberen door te dringen om aangifte te kunnen doen om eindelijk die aangifte te laten behandelen en je eventuele smadelijke gegevens van internet af te kunnen krijgen, want pas als dat door een rechter is bepaald is google bereid ze uit hun links en caches te halen. Dus je bent voor jaren zoet en gebrandmerkt met al die ongein.
Die betreffende webmaster weet dat maar al te goed. Ik bedoel die van dat andere topic hier met dat hele slechte voorbeeld.
In het geval van het slechte voorbeeld is dit al een jaar of vier aan de gang voor sommige slachtoffers. Zij zijn ooit klager, aangeklaagde of medewerker geweest. Er worden andere mensen bij betrokken om het vuile werk te doen van info verzamelen, aan de deur komen, opbellen, emailen, proberen vertrouwen te winnen om gegevens los te laten die je anders nooit zou zeggen via een forum, de rest wordt er bij verzonnen. Intussen zelf an de gang met verwijten en proberen het slachtoffer op alle manieren te isoleren, intimideren, bedreigen, privégegevens verspreiden, de dingen die ik noemde met forumnamen veranderen in smadelijke omschrijvingen, emails versturen met smadelijkheden aan iedereen die mogelijk contact zou kunnen hebben met het slachtoffer, psychologische oorlogvoering, mensen die mogelijk goed advies zouden kunnen hebben gegeven opzetten tegen het slachtoffer met berichten dat het slachtoffer alles aan hem heeft doorgebriefd en hen als raadgever onder druk zetten zich te distantieren op straffe van ... zo kan ik in een concreet geval nog wel het hele arsenaal van stalking aangeven.Dit hangt af van de preciese omstandigheden, maar smaad (261 Sr) ne belediging (266 Sr) komen wel in me op. Stalking c.q. belaging (google even voor het artikel) gaan niet op omdat het niet structueel is. Pesten is alleen strafbaar als dat in die getale gebeurt dat het belaging is.
Vooral als iemand zijn heil zoekt in een heel andere omgeving of forum wordt gelijk dat hele forum en alle medewerkers op een schandpaal gezet en dat gaat maar door en door.
Mensen die nieuw op dat forum komen lopen binnen de kortste keren kans ook slachtoffer te worden en ze weten totaal niet waar het over gaat.
Zou je dit structureel stalken willen noemen?
Mensen krijgen pakjes thuis bezorgd op hun woonadres, liefst natuurlijk met smadelijke inhoud. Het is absoluut te ziek voor woorden dat tirannieke gedrag. De persoon schrijft zelf een politiekorps dat zijn vrienden een slachtoffer gaan doodschieten. Politie doet niks anders dan slachtoffer vragen voorzichtig te zijn, maar aangifte is nog steeds niet mogelijk. Naam adres en alles is bekend van de betreffende webmaster.
Dit pretendeert een beschaafd hulpvaardig forum te zijn, waar ze zoveel zaken oplossen.
Gelukkig hebben andere korpsen wel een standpunt als het om die webmaster gaat en zijn trawanten tegen ieder van hen wel aangiften op te nemen.
Over belaging c.q. pesten heb ik hier het een en ander geschreven. Daarbij heb ik ook kamer stukken aangehaald. De situatie zou je daar naast moeten leggen als eveneens het wetsartikel dat belaging strafbaar stelt.
http://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=11944
De politie kan je informeren over waar je een klacht moet indienen. Als dit geen resultaat oplevert kun je naar de nationale ombutsman.
http://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?t=11944
De politie kan je informeren over waar je een klacht moet indienen. Als dit geen resultaat oplevert kun je naar de nationale ombutsman.
We hebben dit topic aangepast omdat in veel posts gedragsregels werden overtreden.
kritiekje ik neem toch wel aan dat je dat dan ook schriftelijk kenbaar moet maken aan een moderator of forumbeheerder?Ik wil zelf graag mijn account verwijderd hebben als ik om duidelijke redenen van een forum vertrek.
Kan iemand aangeven hoe het gaat wanneer een beheerder/mod. besloten heeft om je een IP ban te geven?
Krijg je dan normaal gesproken eerst een bericht met een waarschuwing? en hoort men daar dan ook de reden van de IP ban bij te vermelden? of is hier geen pas klaar antwoord voor omdat ieder forum andere regels hanteert?
Krijg je dan normaal gesproken eerst een bericht met een waarschuwing? en hoort men daar dan ook de reden van de IP ban bij te vermelden? of is hier geen pas klaar antwoord voor omdat ieder forum andere regels hanteert?
Hallo allemaal.
Allereerst hartelijk dank aan Tros Radar moderators voor het opknappen van dit topic.
Net zomin als gebruikers op de meeste forums hun gebruikersnaam zelf kunnen kunnen wijzigen, zo kunnen ze ook niet zelf hun account verwijderen.
Er zijn risico's aan verbonden: Bij de meeste forums verdwijnen met het verwijderen van een gebruiker ook de berichten en dat zou grote schade kunnen toebrengen.
Vaak is er een mogelijkheid de account om te zetten in die van anonieme gast zonder gebruiksmogelijkheden, dan blijven berichten behouden en zou niemand meer kunnen zien wie deze gast oorspronkelijk was.
In veel gevallen zullen beide partijen het daar wel over eens kunnen worden.
Iets anders is het als je meet haat en nijd uit elkaar gaat en die overlegmogelijkheid er niet meer is.
Ik wilde dat permissies voor schrijven en bewerken ook individueel waren in te stellen, zoals op nieuwsgroepen gebruikersberichten vaak op moderating worden gezet en pas na goedkeuring worden doorgestuurd. Zeker bij boze of overstresste gebruikers.
Allereerst hartelijk dank aan Tros Radar moderators voor het opknappen van dit topic.
Ja, als het enigszins mogelijk is wel.
kritiekje ik neem toch wel aan dat je dat dan ook schriftelijk kenbaar moet maken aan een moderator of forumbeheerder?
Net zomin als gebruikers op de meeste forums hun gebruikersnaam zelf kunnen kunnen wijzigen, zo kunnen ze ook niet zelf hun account verwijderen.
Er zijn risico's aan verbonden: Bij de meeste forums verdwijnen met het verwijderen van een gebruiker ook de berichten en dat zou grote schade kunnen toebrengen.
Vaak is er een mogelijkheid de account om te zetten in die van anonieme gast zonder gebruiksmogelijkheden, dan blijven berichten behouden en zou niemand meer kunnen zien wie deze gast oorspronkelijk was.
In veel gevallen zullen beide partijen het daar wel over eens kunnen worden.
Iets anders is het als je meet haat en nijd uit elkaar gaat en die overlegmogelijkheid er niet meer is.
Ik wilde dat permissies voor schrijven en bewerken ook individueel waren in te stellen, zoals op nieuwsgroepen gebruikersberichten vaak op moderating worden gezet en pas na goedkeuring worden doorgestuurd. Zeker bij boze of overstresste gebruikers.
Huisregels komen bij verschil van mening met een gebruiker van een forum praktisch altijd op hetzelfde neer, lees je die van Tros Radar eens door:
Als blijkt dat een bezoeker zich niet aan deze regels houdt, wordt deze te allen tijde van het forum verwijderd.
Over het modereerbeleid en de Algemene Gebruikersvoorwaarden kan niet met de TROS worden gecorrespondeerd. De TROS behoudt zich het recht voor deze voorwaarden op ieder moment te wijzigen.
-
Mag een beheerder,webmaster,mod enz, een privé mail die zij zelf aan iemand privé heeft geschreven,met expliciet erbij geschreven, dat dit nou eens tussen ons moest blijven,zonder eerst toestemming aan de auteur te vragen ,deze mail op de site zetten?Door deze naar mijn mening bewuste actie is er wantrouwen tussen de auteur en mij ontstaan,wat gelukkig later is uitgesproken en weer is rechtgezet.
Iets persoonliojks of vertrouwelijks mag nooit zonder toestemming van een afzender of degene om wie het gaat zomaar worden neergezet.
In een besloten / verborgen moderators overleg is het iets anders, maar nooit openbaar.
Alleen al omdat je nooit weet wie er langssurfen en er ongevraagd van kunnen kennisnemen.
Het hoort gewoon niet en moet op aanvraag altijd worden verwijderd of op zijn minst zodanig anoniem gemaakt dat het niet meer naar iemand speciaal verwijst. Als de informatie essentieel is voor een topic, anders gewoon nooit plaatsen.
Lijkt mij.
In een besloten / verborgen moderators overleg is het iets anders, maar nooit openbaar.
Alleen al omdat je nooit weet wie er langssurfen en er ongevraagd van kunnen kennisnemen.
Het hoort gewoon niet en moet op aanvraag altijd worden verwijderd of op zijn minst zodanig anoniem gemaakt dat het niet meer naar iemand speciaal verwijst. Als de informatie essentieel is voor een topic, anders gewoon nooit plaatsen.
Lijkt mij.
Als iets dergelijks als benedenstaande in de forumregels staat en je registreert en schrijft in als forumlid op een forum, dan ga je automatisch akkoord met forumregels. Als iedere nederlander word geacht de wet te kennen, zouden simpele forumregels lezen voor je registreert toch voor een volwassen mens geen probleem moeten zijn.
Als een mail aangepast is en het is relevant voor een topic, dan moet dat kunnen.
Als een mail aangepast is en het is relevant voor een topic, dan moet dat kunnen.
En wat te denken van deze standaardzin nog zelfs voor je geregistreerd bent, vanaf 13 jaar zonder toestemming van je ouders:· Privé berichten evenals privé mails mogen niet openbaar gemaakt worden zonder toestemming van de auteur. Hierbij is de moderator het recht voorbehouden om per situatie te bekijken of het toegestaan is.
Het beheer van de site heeft het recht alle berichten te verwijderen, bewerken, verplaatsen en hebben het recht onderwerpen en forums te sluiten op het moment dat zij dit passend vinden.
Tja, de meeste forum software is van Amerikaanse origine en daar bestaat de COPPIA wetgeving die een dergelijke zin voorschrijft.....En wat te denken van deze standaardzin nog zelfs voor je geregistreerd bent, vanaf 13 jaar zonder toestemming van je ouders:
Ik denk er niks van ... beetje php doorwroeten en presto!
@lievke reactie op jouw Geplaatst op 26 Jan 2009 14:18 door lievke
Vooraf ff dit: ik ben geen medewerker van Trosradar! Maar schrijf vanuit eigen ervaringen op andere fora:
Heel algemeen: Puur een IP ban geven is technisch heel eenvoudig. Als admin kan ik het IP adres zien waar een posting vandaan komt. Dat IP nummer zet ik in een lijst van ongewenste IP adressen en de ban voor dat IP adres is een feit ...
Ik ben (forum) admin geweest van een landelijke organisatie en ben nu domeinbeheerder, webmaster en forumadmin van een locale (plaatselijke) organisatie. Ik doe dit al jaren en heb nog nooit iemand een IP ban gegeven in een forum. Wel zet ik af en toe een IP ban op malloten die proberen viagra te slijten in slecht nederlands. Maar dat reken ik niet tot een serieuze IP ban.
Zoals Trosradar deze draad heeft gemodereerd en er kennelijk voor gekozen heeft om alles na een bepaalde datum / tijd te verwijderen (hierbij zijn ook postings van serieuzere posters verdwenen) is een methode die ik ook wel eens toepas. De discussielijn werd een bende... Haal je alleen de berichten eruit die in overtreding zijn dan blijft de draad een bende. Afkappen en terugbrengen tot het punt tot waar hef nog fatsoenlijk was is dan het devies!
Meestal is (stevig) modereren voldoende om de bonjemakers te stoppen.
Een IP ban zou ik in stelling brengen bij wel heel extreem gedrag. Of ik dan waarschuw hangt af van wat er gebeurt is.
Meestal begint zoiets met het ingrijpen op moderator niveau in een posting-thread (zie ook de ingreep in deze thread). Vaak werkt dit al. Wat meer hardnekkige figuren krijgen na ingrijpen een mail van mij waar ik als admin de forumregels en de "overtreding" uitleg. Tot nu toe is dat bij mij vrijwel altijd voldoende geweest.
Je kan er wel van uitgaan dat ik zo'n hardnekkig figuur enige tijd in de gaten hou. ik let op posten onder een nieuwe naam, posten vanaf een andere computer (ander IP adres) etc.. Dat zie je niet direct maar op een gegeven moment valt zo iemand wel door de mand.... Deze fase heb ik slechts één keer meegemaakt. Een e-mail correctie was voldoende.
Mogelijk ga ik daarna eens denken aan een IP ban...
Bij bijvoorbeeld fysieke persoonlijke bedreigingen of het opzettelijk, duidelijk overtreden van de (nederlandse) wetgeving modereren we zo snel mogelijk, waarschuwen één keer en bij herhaling volgt direct, zonder waarschuwing een IP ban. Dat hebben we als organisatie vooraf al afgesproken.
Dit is globaal hoe wij zouden reageren. IP ban doe ik in overleg met de moderatoren en melden dit... jawel! alleen melden dit... aan onze leiding.
Bij ons mag je vrijuit schrijven en het van harte met ons oneens zijn zolang je je maar aan onze (niet al te strenge) forum regels houdt.
Eigenlijk zoals je kennelijk hier ook mag posten...
Blijf zoveel mogelijk on topic. Keihard op de man/vrouw spelen doe je bij ons niet. Oneens zijn mag! Graag zelfs, maar blijf posten en reageren op het onderwerp.
Je merkt echter dat er admins zijn die je een IP ban geven, als je iets post wat niet direct in het straatje van de admin te pas komt, .
Merk je dat een admin kenmerken vertoont die je niet aanstaan dan heb ik maar een advies. Hoe leuk je het forum ook vindt... wegwezen.
De man/vrouw achter de schermen heeft de "macht" en die machtswellustelingen kan jij niet stoppen!
Pas op met hoe je schrijft. Ga ik dingen zien waarbij ik denk dat je traceerbaar wordt voor anderen dan modereren we en melden dat aan de poster. Het is heel menselijk om meer van jezelf te laten zien als je in een vertrouwde? omgeving ben.
Post je in diverse fora onder dezelfde naam dan kan iemand daar met google achter komen. Door combinatie van gegevens en het gaan zoeken op b.v. hyves kan je heel veel over mensen te weten komen. En geloof me, er zijn engerds die dat doen. Oude sportuitslagen, geslaagdenlijsten van de middelbare school, schoolbank, ga maar door...
Als je niet oplet ben je NIET anoniem op internet!
Hoe weet ik dat? Ach, ik ben ooit ook begonnen als poster op een forum... en heb daarna als beheerder/admin het nodige in de praktijk bijgeleerd!
Kan iemand aangeven hoe het gaat wanneer een beheerder/mod. besloten heeft om je een IP ban te geven?
Vooraf ff dit: ik ben geen medewerker van Trosradar! Maar schrijf vanuit eigen ervaringen op andere fora:
Heel algemeen: Puur een IP ban geven is technisch heel eenvoudig. Als admin kan ik het IP adres zien waar een posting vandaan komt. Dat IP nummer zet ik in een lijst van ongewenste IP adressen en de ban voor dat IP adres is een feit ...
Ik ben (forum) admin geweest van een landelijke organisatie en ben nu domeinbeheerder, webmaster en forumadmin van een locale (plaatselijke) organisatie. Ik doe dit al jaren en heb nog nooit iemand een IP ban gegeven in een forum. Wel zet ik af en toe een IP ban op malloten die proberen viagra te slijten in slecht nederlands. Maar dat reken ik niet tot een serieuze IP ban.
Zoals Trosradar deze draad heeft gemodereerd en er kennelijk voor gekozen heeft om alles na een bepaalde datum / tijd te verwijderen (hierbij zijn ook postings van serieuzere posters verdwenen) is een methode die ik ook wel eens toepas. De discussielijn werd een bende... Haal je alleen de berichten eruit die in overtreding zijn dan blijft de draad een bende. Afkappen en terugbrengen tot het punt tot waar hef nog fatsoenlijk was is dan het devies!
Meestal is (stevig) modereren voldoende om de bonjemakers te stoppen.
Een IP ban zou ik in stelling brengen bij wel heel extreem gedrag. Of ik dan waarschuw hangt af van wat er gebeurt is.
Meestal begint zoiets met het ingrijpen op moderator niveau in een posting-thread (zie ook de ingreep in deze thread). Vaak werkt dit al. Wat meer hardnekkige figuren krijgen na ingrijpen een mail van mij waar ik als admin de forumregels en de "overtreding" uitleg. Tot nu toe is dat bij mij vrijwel altijd voldoende geweest.
Je kan er wel van uitgaan dat ik zo'n hardnekkig figuur enige tijd in de gaten hou. ik let op posten onder een nieuwe naam, posten vanaf een andere computer (ander IP adres) etc.. Dat zie je niet direct maar op een gegeven moment valt zo iemand wel door de mand.... Deze fase heb ik slechts één keer meegemaakt. Een e-mail correctie was voldoende.
Mogelijk ga ik daarna eens denken aan een IP ban...
Bij bijvoorbeeld fysieke persoonlijke bedreigingen of het opzettelijk, duidelijk overtreden van de (nederlandse) wetgeving modereren we zo snel mogelijk, waarschuwen één keer en bij herhaling volgt direct, zonder waarschuwing een IP ban. Dat hebben we als organisatie vooraf al afgesproken.
Dit is globaal hoe wij zouden reageren. IP ban doe ik in overleg met de moderatoren en melden dit... jawel! alleen melden dit... aan onze leiding.
Bij ons mag je vrijuit schrijven en het van harte met ons oneens zijn zolang je je maar aan onze (niet al te strenge) forum regels houdt.
Eigenlijk zoals je kennelijk hier ook mag posten...
Blijf zoveel mogelijk on topic. Keihard op de man/vrouw spelen doe je bij ons niet. Oneens zijn mag! Graag zelfs, maar blijf posten en reageren op het onderwerp.
Je merkt echter dat er admins zijn die je een IP ban geven, als je iets post wat niet direct in het straatje van de admin te pas komt, .
Merk je dat een admin kenmerken vertoont die je niet aanstaan dan heb ik maar een advies. Hoe leuk je het forum ook vindt... wegwezen.
De man/vrouw achter de schermen heeft de "macht" en die machtswellustelingen kan jij niet stoppen!
Pas op met hoe je schrijft. Ga ik dingen zien waarbij ik denk dat je traceerbaar wordt voor anderen dan modereren we en melden dat aan de poster. Het is heel menselijk om meer van jezelf te laten zien als je in een vertrouwde? omgeving ben.
Post je in diverse fora onder dezelfde naam dan kan iemand daar met google achter komen. Door combinatie van gegevens en het gaan zoeken op b.v. hyves kan je heel veel over mensen te weten komen. En geloof me, er zijn engerds die dat doen. Oude sportuitslagen, geslaagdenlijsten van de middelbare school, schoolbank, ga maar door...
Als je niet oplet ben je NIET anoniem op internet!
Hoe weet ik dat? Ach, ik ben ooit ook begonnen als poster op een forum... en heb daarna als beheerder/admin het nodige in de praktijk bijgeleerd!
.Je merkt echter dat er admins zijn die je een IP ban geven, als je iets post wat niet direct in het straatje van de admin te pas komt,
Of dat iemand iets te vaak oftopic reageerd.
Komt ook wel eens voor.
-
Bedankt France voor jouw duidelijke uitleg.
Mag een administrator,webmaster en moderator tegelijk, de IP ban opheffen en zondermeer zorgen dat je nietmeer kunt reageren?Door deze actie kan ik wel lezen ,maar niet reageren.Ons topic staat in een verborgen hoek waar je zonder eerst in te loggen zelfs nu nietmeer kunt lezen.Aangezien ik mij dus niet kan inloggen blijven sommige door ons (belangrijke) gestarte topic,s onzichtbaar voor mij en nog eenpaar anderen .
Mag een administrator,webmaster en moderator tegelijk, de IP ban opheffen en zondermeer zorgen dat je nietmeer kunt reageren?Door deze actie kan ik wel lezen ,maar niet reageren.Ons topic staat in een verborgen hoek waar je zonder eerst in te loggen zelfs nu nietmeer kunt lezen.Aangezien ik mij dus niet kan inloggen blijven sommige door ons (belangrijke) gestarte topic,s onzichtbaar voor mij en nog eenpaar anderen .
Laatst gewijzigd door Benadeelde 10 op 28 jan 2009 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is het ook. Helemaal omdat dit over het welzijn van dieren gaat.Kritiekje
Geplaatst op: 24 Jan 2009 15:46 Onderwerp:
Ik vind het intens triest te lezen dat dit geval wat Licia,(moet zijn Lidia), Benadeelde en anderen in dit topic beschrijven dus niet op zichzelf staat.
Zoals Vransce op dit forum al schreef:
Als administrator ben je inderdaad heel machtig. Een admin kan in principe een forum naar zijn hand zetten. Hij kan zich profileren als een alleenheerser. Een machtswellusteling.
Nou dat is dan ook wel gebleken. Zonder dat ik weet waarom heb ik niet alleen een ban gekregen, is die weer opgeheven maar is nu mijn wachtwoord aangepast of verwijderd zodat ik niet meer op dat forum kan. En al die tijd nog steeds geen uitleg,emailtje of zelfs maar een waarschuwing. Als die mod/beheerder/eigenaar mij per skype kan vinden om te zeggen dat nu mijn ban weer is opgeheven kan ze me toch ook vinden om te vertellen waarom?
Ik begrijp er helemaal niks van. Daarom ben ik ook dit topic begonnen.
Ik kan heel goed jullie hulp gebruiken in deze zaak en niet alleen ik denk ik. Het vreemde is dat ik hier wel belaagd ben door die zelfde beheerder/moderator/eigenaar. Die is dus gewoon achter me aan gekomen. Terwijl jullie terug kunnen lezen dat ik geen naam heb genoemd van het betreffende forum of haar beheerder/eigenaar/mod. Dat doe je toch niet als je een fatsoenlijk beheerder bent? Zij komt hier achter me aan onder de naam Radex en begint me toch met modder te gooien.....namen te noemen...te vertellen waar ik werk.. te vertellen wie met wie omgaat, dus allemaal persoonlijke dingen, pagina,s vol ik heb ze maar opgeslagen anders geloof je het later zelf niet dacht ik nog, zo erg dat de beheerders van dit forum n.a.l. van haar en nog andere personen wel moesten besluiten denk want het is er nu allemaal af, wel 8 bladzijden vol ellende:
Ik vind het gewoon vreselijk dat mensen die zich inzetten dierenwelzijn te verbeteren door zo een "machtswellusteling" achterna gezeten worden. Ik mag toch wel dankbaar zijn dat Trosradar ingegrepen heeft. Dank je wel Trosradar.TROS Radar
Site Admin
Geplaatst op 26 Jan 2009 13:26 door TROS Radar
--------------------------------------------------------------------------------
We hebben dit topic aangepast omdat in veel posts gedragsregels werden overtreden.
Ik merk ook dat er hier eindeloos over forumregels wordt gesproken en de rechten die een forumbeheerder dar aan kan ontlenen, en zij zich daar o zo graag achter verschuilt maar er bestaat ook nog zoiets als fatsoensregels in het leven. Daarom ben ik dit topic begonnen. Om te vragen of dit allemaal zomaar kon zonder dat je als beheerder/mod/ of eigenaar ook maar enige uitleg geeft over waarom je iets doet naar een forumlid toe en wat je er tegen kan doen.
Nou niet veel dus. Misschien kunnen jullie eens aan Radex vragen waarom ze dit zo gedaan heeft. Ik zou nou wel eens inhoudelijk willen weten wat de feitelijke reden van deze ban was van mij, het weer opheffen en vervolgens mijn wachtwoord verwijderen of veranderen zodat ik er niet meer op kan op het forum. Er zijn hier veel forumbeheerders en moderators aanwezig en misschien begrijpen zij het.