LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
steven79
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2014 01:25

13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door steven79 »

Hi allemaal,

Wij hebben een probleem, we verbruiken volgens Eneco +/- 13.000 kw stroom per jaar.
Kreeg december een afrekening waar ik 1300 euro bij moest betalen.
Gas is normaal.

Gezin situatie.
- 2 onder een kap, 2 volwassene, 1 kind van 3.
- in 2009 het gehele huis verbouwd incl elec installatie.
- 3x 40 amp

Wat heb ik inmiddels ondernomen om de oorzaak te vinden
- Nieuwe slimme meter laten plaatsen
- Toon laten installeren ( display voor realtime energie verbruik)
- alle zekeringen stuk voor stuk omzetten en zoeken naar de stroom vreter
- Vloerverwarming staat al 2 jaar uit
- Ventilatie systeem uitgezet
- Koelkast is nieuw ( 450 kw p/j ), vaatwasser is nieuw.
- Quooker uitgeschakeld,
- CV is uit 2010
- Warmwater boiler keuken op laagste stand.

Resultaat:
- De Toon heeft aan dat we snachts, als iedereen in zijn mand ligt 1060 watt aan energie trekken...
soms zakt ie naar 850 of 950.
Ik ben er dus wel zeker van dat het hem hier in zit!! want het gaat de hele nacht door...
850 watt X 24 x 365 / 1000 = 7446 KW per jaar!! Als ik daar het gebruik bij optel van een gemiddeld gezin kom je inderdaad op 13.000 KW wat ik nu zou verbruiken.
Wij gaan enorm zuinig met energie om, alle lampen zijn LED of spaar etc.

Wat staat er dan nog aan?
- 4 schemerlampen met LED lampen er in ( 0,8 watt pst )
Als ik die schemerlampen uitzet, veranderd er 10 watt.

Wie o Wie heeft een idee wat er gaande is in mijn woning ??

Ik lees op internet dat een gemiddeld gezin 80 watt trekt snachts door sluimer verbruik van standby standen...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat heb ik inmiddels ondernomen om de oorzaak te vinden
- Nieuwe slimme meter laten plaatsen
Een nieuwe meter plaatsen is geen maatregel waarmee je de oorzaak kan vinden. Als de oude meter niet goed werkte, dan kan dat nu niet meer vastgesteld worden. Het bewijs (de oude meter) is vernietigd en de werking kan niet meer worden gecontroleerd. Helaas. Echter: Eneco had u moeten wijzen op de mogelijkheid de meter te laten ijken. Als ze dat niet hebben gedaan is dat verwijtbaar en niet eerlijk. Het is in het voordeel van Eneco om in dit soort situaties het bewijs (de oude meter) te verwijderen zodat deze niet meer geijkt kan worden. Ik denk dat Eneco u een poets heeft gebakken. Zij weten ook dat 13.000 kwh bizar veel is voor een gemiddelde rijtjeswoning of appartement. Eneco had u direct moeten wijzen op de mogelijkheid van ijking. In plaats daarvan hebben ze u een slimme meter en "Toon" in de maag gesplitst. Heel slim van Eneco en voor u nadelig.

Wat u het beste had kunnen doen is gewoon met potlood en papier opschrijven wat voor apparaten u in huis heeft en wat die aan stroom verbruiken. Waarbij 1000 watt continu verbruik in een uur 1 kwh is. Zo kun je een redelijke schatting maken van je verbruik.

Ook kunnen groepen uitgezet worden en kan worden bekeken of de meter dan toch nog doorloopt. Is het stroomverbruik dan lager dan de meter aangeeft, dan kunt u een meter-ijking aanvragen op kosten van ongelijk. De ijking is dus gratis wanneer u in het gelijk wordt gesteld. Vervolgens kunt u dan een correctie van uw energierekening aanvragen en als er dan een geschil ontstaat naar de http://www.sgc.nl gaan.



https://digitaal.degeschillencommissie. ... 4&cvt=2413

"De commissie stelt wel vast dat uit het dossier volgt dat de ondernemer de consument pas na indiening van het verzoek aan de commissie heeft gewezen op de mogelijkheid tot ijking van de meter. De commissie is van oordeel dat de ondernemer dit eerder had moeten doen. "

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Aan het nachtelijk verbruik te zien, verdenk ik toch de boiler, ook al staat die op zijn laagste stand. Deze een nacht geheel uitzetten en dan het verbruik bekijken.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door Shine »

Ook ik kijk direct naar de boiler. Ik begrijp uit uw verhaal dat dit ding 24/7 aan staat. Als iets stroom vreet zijn het deze dingen.
Doe de boiler maar eens een nacht uit. Of koop een energiemeter ( is voor een paar tientjes te koop). Deze plaats je tussen het apparaat en dan zie je het verbruik van betreffend apparaat. Zo kun je dat bij ieder apparaat doen.
http://www.consumentenbond.nl/test/woni ... giemeters/

Kortom, neem de boiler onder de loep.
Laatst gewijzigd door Shine op 04 feb 2014 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door eleven »

Is er gelegenheid van de buren om van jouw de stroomleiding te gebruiken?
Voor een boiler zoveel stroomverbruik kan ik mij niet indenken, maar is te proberen.

16again
Berichten: 16130
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef: Eneco had u direct moeten wijzen op de mogelijkheid van ijking. In plaats daarvan hebben ze u een slimme meter en "Toon" in de maag gesplitst. Heel slim van Eneco en voor u nadelig.
Het lijkt mij alsof initiatief tot nieuwe meter bij TS lag, hiervoor lopen acties waardoor dit weinig extra kost. Ook de nieuwe meter toont dit hoge verbruik, dus probleem zit echt achter de meter.

Grootverbruiker is op te sporen door alle apparatuur in nachtstand zetten, en dan 1 voor 1 groepen uitzetten

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door Josephien12 »

steven79 schreef: - 3x 40 amp
Voor een huishoudelijke aansluiting is doorgaans 1x35 amp voldoende, eventueel 3x25

3x40 is een kleinzakelijke aansluiting bedoeld voor wat grotere afnames (of voor een villa met binnenzwembad)

R1chardS

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door R1chardS »

Het tarief voor een aansluiting van 3x40Ampère varieert (in 2014) bij de 3 grootste netbeheerders tussen €881 en €941, daar waar een 1 fase aansluiting en alles <= 3x25Ampère varieert tussen €241 en €245 inclusief btw per jaar.
Laatst gewijzigd door R1chardS op 04 feb 2014 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door bprosman »

3x25, 1x35, of 3x40 maakt natuurlijk allemaal niets uit voor het verbruik. Daar is waar het fout gaat.

R1chardS

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door R1chardS »

bprosman schreef:3x25, 1x35, of 3x40 maakt natuurlijk allemaal niets uit voor het verbruik. Daar is waar het fout gaat.
Klopt, desondanks is het goed dat TS ook hier op wordt geattendeerd. Waarschijnlijk kan TS volstaan met een kleinere aansluiting waardoor TS dit in ieder geval kan besparen.

steven79
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2014 01:25

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door steven79 »

Superdank voor de vele reacties,
hierbij mijn antwoord op sommige vragen en opmerkingen.

- ik heb 3x 40 AMP omdat de aannemer mij dat tijdens de verbouwing in 2009 adviseerde. ik betaal ook 100 euro Liander transport kosten PER MAAND. Is zoiets terug te draaien?
- Ik had het hoge verbruik ook voor het plaatsen van de nieuwe slimme hoofdmeter met de TOON. dus het probleem lijkt mij achter de meter te zitten.
- Ja mijn buren onder de kap zouden theoretisch stroom kunnen aftappen aangezien het ook een houten constructie betreft, maar bejaarden van 75+ zie je daar niet voor aan lijkt me? :lol: :lol:
- Stel dat de buren aftappen, wat doen ze dan met 850 watt continue?? :shock:
- Nee ik heb geen zwembad of jacuzzi.
- Het hoge verbruik is eigenlijk al vanaf dag 1 maar nooit zo bij stil gestaan als nu.
- De boiler staat nu op zijn laagste stand, dus nauwelijks echt warmwater, ik zal vannacht de stekker van de boiler er uittrekken en op de meter letten.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door thecure »

als je alle groepen uitzet, wat geeft toon dan aan?
indien nul, alles een voor een weer inschakelen

steven79
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2014 01:25

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door steven79 »

niks want dan heb je geen stroom op je Toon :-)

Maar als ik alle groepen uitzet behalve de toongroep gaat alles naar 30Watt.
Als je dan alles weer aanzet blijft het wel laag, maar op den duur schiet ie weer omhoog en komt ie niet meer naar beneden.

De groep van de TOON is wel groot.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door dirkib »

Het enige hoe je erachter kan komen waar dat verbruik naar toe gaat is systematisch zoeken in welke groep dat nachtverbruik zit, en vervolgens bij alle verbruikers op die groep. Er van uitgaande dat het één apparaat betreft.

Meeste woonhuizen kunnen toe met 3x25A, wat is de reden dat je aannemer dat adviseerde? Toch ergens een forse stroomverbruiker? Terugbrengen van de aansluitwaarde kan altijd, moet via je netwerkbedrijf en kost ca €150. Die heb je dus snel terugverdiend.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door eleven »

Ja mijn buren onder de kap zouden theoretisch stroom kunnen aftappen aangezien het ook een houten constructie betreft, maar bejaarden van 75+ zie je daar niet voor aan lijkt me? :lol: :lol:
- Stel dat de buren aftappen, wat doen ze dan met 850 watt continue?? :shock:
De buren hebben misschien wel familie, die wel met deze stroom wegwijs weet. :lol:

steven79
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2014 01:25

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door steven79 »

Vandaag de Boiler stekker er uit getrokken, maakt niks uit.. :-(

steven79
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2014 01:25

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door steven79 »

thecure schreef:als je alle groepen uitzet, wat geeft toon dan aan?
indien nul, alles een voor een weer inschakelen
Vandaag weer geprobeerd, er veranderd niks, groep toon kun je niet uitzetten anders zie je niks meer.

steven79
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2014 01:25

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door steven79 »

R1chardS schreef:
bprosman schreef:3x25, 1x35, of 3x40 maakt natuurlijk allemaal niets uit voor het verbruik. Daar is waar het fout gaat.
Klopt, desondanks is het goed dat TS ook hier op wordt geattendeerd. Waarschijnlijk kan TS volstaan met een kleinere aansluiting waardoor TS dit in ieder geval kan besparen.
Bespaar je als je minder ampere hebt, je rekent toch af op gebruik??

steven79
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2014 01:25

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door steven79 »

thecure schreef:als je alle groepen uitzet, wat geeft toon dan aan?
indien nul, alles een voor een weer inschakelen
Gisteren gedaan en vandaag
Gisteren kreeg ik alles op 30 watt
vandaag niet, bleef hangen op 850 watt of 1100 watt.

steven79
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 feb 2014 01:25

Re: 13.000 KW stroom verbruik per jaar?? HELP!

Ongelezen bericht door steven79 »

Donderdag komt er een elektriciën, want dit moet echt opgelost worden! :-(

Even voor jullie beeldvorming,
Zit nu achter met laptop met alles uit! Lampen uit en TV uit etc etc.
met de TOON op 900 watt :-)

Gesloten